2017-02-04, 14:18
  #661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta har diskuterats mycket i tråden.

Eftersom jag själv är helt främmande för den här trakten så jag tyvärr ingen aning om hur det ser ut i trakterna runt Viskafors.

Hej Skaraborg!

Jag har rättat detta i mitt tredje inlägg, tog fel totalt på mordplatsen.
Dock fortfarande i närhet till trakterna jag känt till i många år.

Anton
Citera
2017-02-05, 00:30
  #662
Medlem
Rodettos avatar
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/121386?programid=3052


33:23 in i klippet...
Citera
2017-02-12, 00:35
  #663
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vyringe
Den här människan har jag träffat eller råkat samman med. Väldigt obehaglig. Extremt egocentrisk. Värsta är att..

Citat:
Ursprungligen postat av Vyringe
Om vi säger så här. Ett gäng utbrända människor. Kanske lugna orkar ej med väsen. Sen slänger man in henne. Det blir kaos, hon aggressiv. Etc väldigt obehaglig.

ÅR 2008
Hur lät nu Radio Totalnormal i början?
Nu kan du lyssna på första avsnittet igen, alltså det allra första som någonsin sändes i Stockholm närradio 2 oktober 2008. Underbara Cathrine Loford leder premiärprogrammet tillsammans med ett nyskapande och modigt gäng från Fountain House!


https://soundcloud.com/radio-totalnormal/rtn-81003 (Tid 1:30:00)
Studiofoto!!!

ÅR 2017
http://www.radiototalnormal.se/2017/01/26/forsta-livesandningen-aret/
Första livesändningen för året på Radio Totalnormal radiototalnormal 26 januari 2017
Årets första livesändning blir med en helt ny programledare och en gammal deltagare som återvänder efter många års frånvaro. Några medlemmar på Fountian House har varit och sett en film och ni får ett smakprov från denna och en sammanfattning. Det blir som vanligt mycket musik och en och annan dikt.


"....en gammal deltagare som återvänder efter många års frånvaro."
Radio Totalnormal den 26 januari kl 06:18
Nu: Cathrine Loford och sen Nina Simone med låten Feeling Good


49:10-53:15 minuter in i programmet:
https://soundcloud.com/radio-totalnormal/livesandning-26-januari-2017-fountain-house

CL berättar...
8 nov. 2016, hittades i en snödriva, bruten överarm, hamnade på Södersjukhuset, 20 dagar på psyk i Haninge med diagnos....

Hmm..... jaha....
Citera
2017-02-12, 13:29
  #664
Medlem
Det har varit månader sedan jag läste den här tråden, och kommer inte ihåg om någon har redan skrivit om det här, men det finns en artikel med bilder om Reijos mordfall på den här sidan: https://herrtidning.wordpress.com/2014/08/25/mordet-pa-14-ariga-reijo-daag-1976/
Citera
2017-02-12, 22:09
  #665
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krais
Det har varit månader sedan jag läste den här tråden, och kommer inte ihåg om någon har redan skrivit om det här, men det finns en artikel med bilder om Reijos mordfall på den här sidan: https://herrtidning.wordpress.com/2014/08/25/mordet-pa-14-ariga-reijo-daag-1976/

Jo, då...
Det har länkats till artiklarna tidigare om jag minns rätt. Åtminstone är det en del i tråden som läst dessa.

Det är två olika artiklar, en från FiB Aktuellt och en från Lektyr. En av dessa läste jag runt 1985 på ett mindre fik i hemstaden och kände redan då till mordet. Men de samtida tidningsartiklar som bl.a. Zamarkand och echoesofglory (med reservation för stavningen) ibland publicerar om olika kriminalfall och försvinnanden är minst lika intressanta.

Sedan minns jag ett annat fall från Boråsområdet på 1980-talet. Även detta fall läste jag om nåt år efter det hade hänt, kanske i FiB eller Lektyr. Två "stökiga, ungdomar hade tagit den ene ynglingens fars hagelbössa och skjutit genom en dörr i bostaden. Jag minns inte så mycket om fallet, men det kan eventuellt handlat om någon form av familjedrama. Eventuellt blev någon skadad men överlevde.

Något år senare så har jag för mig att ynglingen med hagelbössan dog. Varför, hur och när han avled vet jag inte. Om han nu är avliden, vill säga...

Min minnesbild av artikeln är att det var ute på landet, kanske i Seglora, och att det fanns en bild på fastigheten. Ett äldre litet nedgånget trähus, kanske med lite bråte i trädgården.

Jag kanske ska starta en egen tråd om detta, även om minnena är fragmentariska i detta fall.
Citera
2017-02-22, 18:04
  #666
Medlem
Jag har undrat mkt på hur mgm lockade med sig R så långt in i skogen. I har sagt att de skulle elda skräp, men det var kanske viktiga brev, hemliga dokument med känsligt innehåll med ansyftan på bögförhållande. I tyckte väl att de skulle göra detta ihop en sista gång,
sen skulle R få vara ifred.
Att I sa att R aldrig kom tror jag inte ett dugg på.
Det finns väl inget mer att säga i denna tråd, men den har varit intressant.
Citera
2017-02-23, 15:28
  #667
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev lurad att följa med långt in i skogen.

Citat:
Ursprungligen postat av gasoltub
Jag har undrat mkt på hur mgm lockade med sig R så långt in i skogen. I har sagt att de skulle elda skräp, men det var kanske viktiga brev, hemliga dokument med känsligt innehåll med ansyftan på bögförhållande. I tyckte väl att de skulle göra detta ihop en sista gång,
sen skulle R få vara ifred.
Att I sa att R aldrig kom tror jag inte ett dugg på.
Det finns väl inget mer att säga i denna tråd, men den har varit intressant.

Har också funderat mycket på vad detta kan ha varit.

Vad det än kan ha varit, så lyckades MGM att på ett trovärdigt sätt lura BO så långt in i skogen utan att denne misstänkte någonting. Å andra sidan vad skulle Reijo ha misstänkt? Jag tror inte att det fanns i Reijos sinnesvärd att MGM var ute efter för att mörda honom.
Citera
2017-02-26, 22:37
  #668
Medlem
I BT:s pod berättar REIJOS mamma att hon om något R sa , svarade "du får väl säga det till I" och R svarade, "då skulle han mörda mig", så visst fanns det i hans sinnesvärld, därför så himla konstigt att han följde med in i skogen!! I var ju romantisk och skrev dikter o.dyl, så han hade kanske skrivit kärleksdikter till R, som han ville ha tillbaka och bränna upp i skogen. jag spekulerar bara för man undrar så, svar får man väl aldrig.
Citera
2017-02-26, 22:50
  #669
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har också funderat mycket på vad detta kan ha varit.

Vad det än kan ha varit, så lyckades MGM att på ett trovärdigt sätt lura BO så långt in i skogen utan att denne misstänkte någonting. Å andra sidan vad skulle Reijo ha misstänkt? Jag tror inte att det fanns i Reijos sinnesvärd att MGM var ute efter för att mörda honom.
Finns ju hundratals rätt trovärdiga anledningar för några killar i den åldern.

"Jag har hittat en övergiven bil/cykel/moped!"
"Det finns en påse med porrtidningar där borta!"
"Jag har hittat en glänta där det bor en liten igelkottsfamilj!"
"En död björn där borta!"
"Det finns ett gigantiskt getingbo där borta som vi kan peta i!"
"Bosse och Kalle väntar där borta på oss."
"Ska vi bögeliböga en sista gång?"

Som sagt, hundratals olika förevändningar för att gå långt in i mumindalen.
__________________
Senast redigerad av Fnissturken 2017-02-26 kl. 22:54.
Citera
2017-03-15, 10:01
  #670
Medlem
En otrolig tråd! Jag skulle lägga mig tidigt, redan vid 22, men hamnade att läsa om detta fall och kunde inte sluta innan jag läst igenom allt, gryningen hann komma..! Det här är när Flashback är som bäst!

Några funderingar.
- Passion och åtrå verkar många ha glömt. Hur otroligt stark den kan vara särskilt i unga år. Hur det pubertala molnet kan förvandla en ponny till en hingst. Jag tror att detta drabbade GM. Det fanns ingen annan, inget större, inget mer betydelsefullt än att få vara tillsammans med Reijo. När denne brände bron tog ursinnet över.

- Kopplingen till After Dark. Vad jag förstått via bekanta i storstan som förr frekventerade hbtq-scenen med jämna mellanrum, var showgruppen allmänt lättillgänglig och gruppen som ingick kring dess stjärna ganska stor. Det borde således inte vara så väldigt svårt för den med kontakter att få svar på några av de mer grundläggande frågorna kring GMs eventuella medverkan där.

- Det publicistiska värdet. Det är ofrånkomligt att inte se det unika i denna story. Den har ett värde och är bättre än många av alla de påhittade berättelser våra "wanna be-författare" klämmer ur sig. I något läge inser en filmproducent eller en duktig dramatiker potentialen.
Citera
2017-03-17, 00:00
  #671
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
En otrolig tråd! Jag skulle lägga mig tidigt, redan vid 22, men hamnade att läsa om detta fall och kunde inte sluta innan jag läst igenom allt, gryningen hann komma..! Det här är när Flashback är som bäst!
Tråden är endast spännande därför att den innehåller en troligt bögdrama, en gärningsman som kom undan trots starka bevis och ett könsbyte därefter. Mycket mer märkvärdigt är inte fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
Några funderingar.
- Passion och åtrå verkar många ha glömt. Hur otroligt stark den kan vara särskilt i unga år. Hur det pubertala molnet kan förvandla en ponny till en hingst. Jag tror att detta drabbade GM. Det fanns ingen annan, inget större, inget mer betydelsefullt än att få vara tillsammans med Reijo. När denne brände bron tog ursinnet över.
Det är väl rätt troligt att Reijo och GM hade en bögrelation. Eller att GM var kär i Reijo. Men för allt vi vet kan det ha handlat om vad som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
- Kopplingen till After Dark. Vad jag förstått via bekanta i storstan som förr frekventerade hbtq-scenen med jämna mellanrum, var showgruppen allmänt lättillgänglig och gruppen som ingick kring dess stjärna ganska stor. Det borde således inte vara så väldigt svårt för den med kontakter att få svar på några av de mer grundläggande frågorna kring GMs eventuella medverkan där.
Vad är det för "grundläggande frågor" som skulle ställas menar du? Om GM gillade paljetter eller strass? Boots eller pumps?
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
- Det publicistiska värdet. Det är ofrånkomligt att inte se det unika i denna story. Den har ett värde och är bättre än många av alla de påhittade berättelser våra "wanna be-författare" klämmer ur sig. I något läge inser en filmproducent eller en duktig dramatiker potentialen.
Det går inte att göra annat än en kortfilm av eländet. Man försökte göra film av mordet på John Hron och då fick man hitta på rätt duktigt med saker runtikring för lyckas få ihop till en spelfilm. Här finns det i princip ingenting om man nu inte vill spekulera vilt och spinna en historia kring det.
Citera
2017-04-23, 20:38
  #672
Medlem
Pajosvs avatar
Fick idag veta, av en anhörig som läst Borås Tidning, att det kommer minst en podcast runt midsommar om fallet med Reijo Daag. Hon nämnde något om förundersökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in