Citat:
Ursprungligen postat av
krais
Det har varit månader sedan jag läste den här tråden, och kommer inte ihåg om någon har redan skrivit om det här, men det finns en artikel med bilder om Reijos mordfall på den här sidan:
https://herrtidning.wordpress.com/2014/08/25/mordet-pa-14-ariga-reijo-daag-1976/
Jo, då...
Det har länkats till artiklarna tidigare om jag minns rätt. Åtminstone är det en del i tråden som läst dessa.
Det är två olika artiklar, en från FiB Aktuellt och en från Lektyr. En av dessa läste jag runt 1985 på ett mindre fik i hemstaden och kände redan då till mordet. Men de samtida tidningsartiklar som bl.a.
Zamarkand och
echoesofglory (med reservation för stavningen) ibland publicerar om olika kriminalfall och försvinnanden är minst lika intressanta.
Sedan minns jag ett annat fall från Boråsområdet på 1980-talet. Även detta fall läste jag om nåt år efter det hade hänt, kanske i FiB eller Lektyr. Två "stökiga, ungdomar hade tagit den ene ynglingens fars hagelbössa och skjutit genom en dörr i bostaden. Jag minns inte så mycket om fallet, men det kan eventuellt handlat om någon form av familjedrama. Eventuellt blev någon skadad men överlevde.
Något år senare så har jag för mig att ynglingen med hagelbössan dog. Varför, hur och när han avled vet jag inte. Om han nu är avliden, vill säga...
Min minnesbild av artikeln är att det var ute på landet, kanske i Seglora, och att det fanns en bild på fastigheten. Ett äldre litet nedgånget trähus, kanske med lite bråte i trädgården.
Jag kanske ska starta en egen tråd om detta, även om minnena är fragmentariska i detta fall.