2009-09-27, 18:49
Medlem
Midnights avatar
Var daag och den misstänkta GM vänner innan mordet? Nu svarar jag kanske på min egen fråga men eftersom de sågs cykla tillsammans så var det antagligen det?

Hur länge hade de kännt varandra? Gick de på samma skola? Eller hur lärde de känna varandra?

OT
Jag har tänkt skriva till dig länge Skaraborg2 och tack för alla dina intressanta inlägg, väldigt intressanta händelser du drar upp dag in och dag ut och du är väldigt amtiös när det gäller att vidarutveckla det du postar vilket är väldigt uppskattat för oss andra, så tack för det.
Citera
2009-09-27, 19:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Reijo Daag och GM.

Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Var daag och den misstänkta GM vänner innan mordet? Nu svarar jag kanske på min egen fråga men eftersom de sågs cykla tillsammans så var det antagligen det?

Hur länge hade de kännt varandra? Gick de på samma skola? Eller hur lärde de känna varandra?

OT
Jag har tänkt skriva till dig länge Skaraborg2 och tack för alla dina intressanta inlägg, väldigt intressanta händelser du drar upp dag in och dag ut och du är väldigt amtiös när det gäller att vidarutveckla det du postar vilket är väldigt uppskattat för oss andra, så tack för det.

Först vill jag tacka dig Midnight för din uppskattning och beröm. Stort tack.

Jag vet inte om Daag och GM var direkta vänner och umgicks på fritiden? Det skilde också två år emellan dem så de var inte klasskamrater. De gick säkert på samma skola. Så många skolor kan det inte finnas/fanns i Viskafors.

Hur som helst så naturligtvis kände de varandra ganska väl får man väl anta. De bodde båda på en liten ort där alla kände alla. Om jag nu inte minns helt fel så var det inte heller långt mellan deras respektive bostäder.

Vilken total överraskning det måste ha varit för Daag att få höra GM "kärleksförklaring" i skogsdungen. Daag måste nog ha blivit ganska chockad. När sedan Daag inte besvarade GM:s känslor så brast allt!

Detta är ett bland de ruggigaste morden som finns i svensk kriminalhistoria. Att döda någon med över 100 knivhugg sker dessbättre inte alltför ofta.
Citera
2009-12-30, 18:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel GP söndagen den 11 april 1976.

"Mordförhör med anhållen tonårig pojke."

"Polisen hoppas på fler tips från allmänheten."

"En tonårig pojke från trakten har anhållits och förhörs om mordet på 14-årige Reijo Daag som hittades död på fredagen några kilometer från hemmet i Viskafors. Ynglingen anhölls i sitt hem strax efter midnatt natten till lördag så snart länsåklagare Sten Styring, Vänersborg, kopplats in på fallet. Förhören pågick under hela lördagen.

- Vi vill av utredningsskäl inte lämna ut några detaljer utan vi arbetar förutsättningslöst vidare, säger länsåklagare Sten Styring. Vi har omkring 25 man som arbetar med fallet och vi vill av naturliga skäl inte att allmänheten skall läsa detaljer som sedan kan påverka på deras iakttagelser och vittnesberättelser. Vi är mycket intresserade av alla uppgifter om vad den döde pojken hade gjort efter det han slutade skolan på onsdagseftermiddagen. Vi är mycket intresserade av klockslag och iakttagelser av olika slag och om några fynd har gjorts i närheten av den plats han hittades på fredagen."
Citera
2010-01-01, 14:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Forts. artikel GP söndagen den 11 april 1976.

"- Även om vi har en person anhållen kan nya saker tillkomma som ger en helt annan bild, säger länsåklagare Sten Styring.

Obduktionsresultatet är inte helt klart och något annat än vad polisen tidigare uppgivit att Reijoo Daag dog av knivhugg i halsen och magen vill länsåklagaren inte uttala sig om. Han är också förtegen om huruvida man hittat mordvapnet eller inte. Om mordet begicks samma kväll som Reijo försvann är man inte heller säker på även om man också har teorier som talar för det. Allt tyder också på att mordet skett på den plats där 14-åringen hittades, eller alldeles i närheten.

Fjortonåringen hittades som G-P tidigare berättat på fredagseftermiddagen av en ung kvinna som var ute och vallade sin hund. Hon såg först en cykel som låg slängd på en sällan traffikerad skogsväg. En bit därifrån hittade hon den döde pojken. Skogsvägen var avspärrad med en bom och några spår efter bil eller några andra motorfordon fanns inte.

Reijo Daag var känd som en mycket skötsam och trevlig pojke. Han var ungdomsledare i nykterhetsföreningen UNF och han spelade fotboll och ishockey. Han var omtyckt i skolan hade många kamrater. När han inte kom hem på onsdagskvällen trodde mammam att han låg över hos en kamrat. När han fortfarande saknades på torsdagen larmades polisen och på fredagen hittades han alltså knivhuggen till döds.

Någon häktning är ännu inte aktuell för den yngling som sitter anhållen. Tingsrätten i Borås är underrättad, och advokat Bo Redgard är utsedd till offentlig försvarare."
Citera
2010-01-02, 14:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel GP tisdagen den 13 april 1976.

Polisen vill ha fler tips om Viskafors-mordet."

"Allmänheten kan i dag vara polisen till hjälp i det skede som utredningen kring Viskafors-mordet nu är inne i. Ytterligare personiakttagelser och upphittade klädesplagg eller personliga fickföremål är polisen i Borås tacksam att få bli informerad om.

Den vädjan till allmänheten uttalade förundersökningsledaren länsåklagare Sven Styring och spaningsledaren kriminalkommissarie Bertil Ohlsson vid måndagens pressinformation på polishuset i Borås.

- Ett 25-tal poliser har under dagen varit i gång i bl.a. en "Operation dörrknackning". Det har givit en del. Men vi behöver få fram ytterligare iakttagelser kring tidpunkt 17.45 i onsdags och senare, framhöll Bertil Ohlsson.

Då sågs 14-årige Reijo Daag för sista gången i livet. På fredag eftermiddag påträffades han mördad på en skogstig i Viskafors-trakten."

"Kvarhållen."

"Sent på fredagen greps en tonåring misstänkt för mordet. På lördagen förklarades han anhållen. Som sådan kan polisen kvarhålla honom fram till torsdag, om dessförinnan inget tillkommer som aktualiserar en häktning eller ett frisläppande."
Citera
2010-01-02, 17:32
Medlem
6922s avatar
något nytt ??

Någon som fått reda på något nytt om detta fall?
Citera
2010-01-02, 20:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Något nytt?

Citat:
Ursprungligen postat av 6922
Någon som fått reda på något nytt om detta fall?

Inte vad jag vet iaf?

Blir nog ganska svårt med att få fram något nytt efter så många år.
Citera
2010-01-17, 18:03
Medlem
Borås tidning 21 april 1976

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Inte vad jag vet iaf?

Blir nog ganska svårt med att få fram något nytt efter så många år.

Del av artikel:

Någon dag efter anhållandet påträffades den blodiga kniven i den misstänktes hem. Som förklaring till detta säger den häktade att någon, som vill åt honom, tagit hans kniv, begått mordet och sedan lagt tillbakaden igen.

Det har ju gått flera dygn mellan den förmodade tidpunkten för mordet och till dess kniven hittades, varför det finns möjligheter att det kan vara så.

Den häktade hade tiotalet knivar i hemmet även offret hade ett par stycken,men kan knappast betraktas som märkligt när man vistas mycket i skog o mark. men att den misstänkte hade så många visste inte ens föräldrarna.

Utredningen fortsätter och den misstänkte sitter kvar i Borås häkte.

Slut artikel..

Den misstänkte var frihetsberövad 29 dygn, man kunde konstatera människoblod i knivens skaft.
Men ej fastställa från vem, men rättsläkaren sade att det måste varit
denna typ av kniv som andvänts
Citera
2010-01-17, 18:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mer information.

Citat:
Ursprungligen postat av Segimer
Del av artikel:

Någon dag efter anhållandet påträffades den blodiga kniven i den misstänktes hem. Som förklaring till detta säger den häktade att någon, som vill åt honom, tagit hans kniv, begått mordet och sedan lagt tillbakaden igen.

Det har ju gått flera dygn mellan den förmodade tidpunkten för mordet och till dess kniven hittades, varför det finns möjligheter att det kan vara så.

Den häktade hade tiotalet knivar i hemmet även offret hade ett par stycken,men kan knappast betraktas som märkligt när man vistas mycket i skog o mark. men att den misstänkte hade så många visste inte ens föräldrarna.

Utredningen fortsätter och den misstänkte sitter kvar i Borås häkte.

Slut artikel..

Den misstänkte var frihetsberövad 29 dygn, man kunde konstatera människoblod i knivens skaft.
Men ej fastställa från vem, men rättsläkaren sade att det måste varit
denna typ av kniv som andvänts

Tack för intressant information.

Så den misstänkte 16-åringen var frihetsberövad i en hel månad. Han tyckte uppenbarligen mycket om knivar. Visste ingenting om detta förut.

Han måste väl sedan ha fått ett kraftigt skadestånd?
Citera
2010-01-17, 19:29
Medlem
skadestånd

Ja det har jag inte tänkt på, men det kanske var grundplåten för nystarten i Stockholm.

Men vad får man för en månads "oskyldigt frihetsberövande"?
En månadslön?
Sverige har varit rätt återhållsamma med sån´t innan Joy Rahman i allafall.

Läste också att han skötte skolarbetet från häktet,

Ingen som vet vart K. I. tog vägen?
Citera
2010-01-17, 20:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Grundplåten till nytt liv?

Citat:
Ursprungligen postat av Segimer
Ja det har jag inte tänkt på, men det kanske var grundplåten för nystarten i Stockholm.

Men vad får man för en månads "oskyldigt frihetsberövande"?
En månadslön?
Sverige har varit rätt återhållsamma med sån´t innan Joy Rahman i allafall.

Läste också att han skötte skolarbetet från häktet,

Ingen som vet vart K. I. tog vägen?

Nu tror jag inte att den misstänkte GM fick så mycket pengar för denna månad. Först så hade han ju ingen inkomst eftersom han var skolelev. Sedan så betalade inte svenska staten ut några stora belopp innan Rahman-fallet.

Kanske någonstans mellan 4000-8000 kr. i den tidens penningavärde? Tror inte att dessa pengar kunde bli så mycket till grundplåt för nystarten.

Eftersom personen i fråga verkar försvinna ur mantalsregistret 1980, så kan han ju ha flyttat utomlands eller genomgått ett ev. könsbyte?
Citera
2010-01-21, 17:33
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nu tror jag inte att den misstänkte GM fick så mycket pengar för denna månad. Först så hade han ju ingen inkomst eftersom han var skolelev. Sedan så betalade inte svenska staten ut några stora belopp innan Rahman-fallet.

Kanske någonstans mellan 4000-8000 kr. i den tidens penningavärde? Tror inte att dessa pengar kunde bli så mycket till grundplåt för nystarten.

Eftersom personen i fråga verkar försvinna ur mantalsregistret 1980, så kan han ju ha flyttat utomlands eller genomgått ett ev. könsbyte?
Jag misstänker starkt att den ev. GM är avliden. En människa som begår en sån här handling lever inte vad man skulle kalla ett "normalt liv". T o m en vanlig gråtjuv har en högre överlevnadschans än en sån här figur. Frågan är då om GM avled i Sverige eller utomlands och om könsbytet hann äga rum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in