2017-01-21, 16:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blåtiran vintern 1976.

Citat:
Ursprungligen postat av R170
Blåtiran fick han vintern -76 medans han bodde hos grannen när föräldrarna var på semester (enligt BT podden AVSNITT 3)
http://www.bt.se/boras/avsnitt-3-polisens-misstanke-reijos-baste-van-en-mordare/

Tack för den informationen.

Alltså vintern 1976 erhöll Reijo denna blåtira av I.

Det var nog i denna veva som I började att planera att ta livet av Reijo p. g. a. hans "svek" gentemot honom.
Citera
2017-01-22, 00:15
Medlem
Jag har sett CL när hon var värdinna i radio totalnormal, och tycker det ser groteskt ut vilka kraftiga underarmar hon har!!! och hon flackar hit och dit med blicken, kan tydligen inte fokusera på den hon pratar med. hon nämner här att hon har en släng av ADHD. hade hon det 1976 med, eller kan man få det när som helst i livet?
är det någon som har uppgifter om tiden i AFTER DARK, om det är sant.
är det någon som har foto på I innan mordet?
Citera
2017-01-22, 07:44
Medlem
Lill-Einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasoltub
...och hon flackar hit och dit med blicken, kan tydligen inte fokusera på den hon pratar med. hon nämner här att hon har en släng av ADHD. hade hon det 1976 med, eller kan man få det när som helst i livet?
Finns säkert andra som kan mer om det här, men är det ADHD så debuterar det i barndomen. Då bör GM ha haft det 1976 också.
Citera
2017-01-25, 14:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
After Dark.

Citat:
Ursprungligen postat av gasoltub
Jag har sett CL när hon var värdinna i radio totalnormal, och tycker det ser groteskt ut vilka kraftiga underarmar hon har!!! och hon flackar hit och dit med blicken, kan tydligen inte fokusera på den hon pratar med. hon nämner här att hon har en släng av ADHD. hade hon det 1976 med, eller kan man få det när som helst i livet?
är det någon som har uppgifter om tiden i AFTER DARK, om det är sant.
är det någon som har foto på I innan mordet?

Hennes "släng av ADHD" debuterade troligtvis redan i barndomen. Är dock ingen expert.

Detta med att hon var med i After Dark skall vara med sanningen överensstämmande men inget som jag kan bevisa. Det skulle vara intressant att veta under vilket namn h*n använde sig av samt när i tiden detta inträffade. Kan tänka mig att detta var under 1980-talet.
Citera
2017-01-30, 21:08
Medlem
Den här människan har jag träffat eller råkat samman med. Väldigt obehaglig. Extremt egocentrisk. Värsta är att..
Citera
2017-01-30, 21:09
Medlem
Om vi säger så här. Ett gäng utbrända människor. Kanske lugna orkar ej med väsen. Sen slänger man in henne. Det blir kaos, hon aggressiv. Etc väldigt obehaglig.
Citera
2017-01-31, 14:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Egocentrisk person.

Citat:
Ursprungligen postat av Vyringe
Den här människan har jag träffat eller råkat samman med. Väldigt obehaglig. Extremt egocentrisk. Värsta är att..

Intressant. Du har alltså råkat samman med den här personen. Skedde detta efter flytten från Viskafors?

På vilket sätt var h*n obehaglig förutom att h*n var extremt egocentrisk?
Citera
2017-02-04, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjej7h
Funderat mycket på det här. Det är så här i Viskafors, det poppar upp då och då hos oss som bodde här då. Har hela tiden trott att mordet var spontant, alltså nåt hände, ett bråk el nåt och FM blev rasande. Nu börjar jag tro detta mord var planerat och det gör jag utifrån platsen Reijo mördades på. Vad fick dem att åka just dit? Det var en skogsväg man genade till om man skulle till Rydboholm, men skulle man in i centrum av byn skulle det varit smartare ta en annan skogsväg. Har tänkt att Reijo som var nto-are skulle till ntogården på nåt möte men det birde ju föräldrar el någon berättat om ifall det var ett sånt möte. Så jag tror Ingemar lurade med sig Reijo just till mordplatsen, att han hade med sig kniv tyder ju också på att det var planerat. Jag umgicks i dåtidens mer tuffare gäng men kniv såg jag aldrig någon bära. Vad lockar man då med för att komma till mordplatsen, som dessutom låg på en annan liten väg utmed vår genväg mellan rydboholm o Viskafors? Det enda jag kan komma på av intresse för tonåringar där är fabrikens gamla soptipp. Minns själv hur vi besökte inte denna tipp men väl en annan o vi kunde hitta mkt roligt. Rydboholmsfabrikens tipp låg ju in på den lilla väg Reiji hittades, kan Ingemar sagt att han hört att det fanns nåt användbart på tippen? Hursomhelst tror jag idag att mirdet var planerat o inte enbart ett bråk i skogen. Finns ingen logik att svänga in på den lilla vägen annars. Och om de skulle t nån kompis i rydboholm skulle de nog tagit andra vägen som var närmre till centrala rydboholm

Rättelse:
Tippen ( även kallad Brinken i min familj ) ligger/låg inte där som Reijo hittades.
Om inte jag förstått fel om vart man fann honom?
Visst var det nära via fågelvägen, men trots allt minst ett par hundra meter därifrån.

Anton
Citera
2017-02-04, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den skogsväg du omnämner här antar jag är Sven Erikssons väg?

Kan mycket väl ha varit så att detta var planerat från MGMs sida. Han hade i a f med sig en kniv.

Han måste ha tagit detta mycket hårt att Reijo hade "svikit" honom. Svartsjukan lär också ha haft stor betydelse.

Hej!

Skribenten måste mena Fagersbergsvägen, detta är "skogsvägen" mellan Rydboholm-Viskafors.

Anton
Citera
2017-02-04, 13:01
Medlem
Edit:

Jag har tolkat detta helt fel om vart man fann Reijo!
Kan inte förstå att man kallar denna väg för en "genväg", snarare en senväg för mig...
Fagersbergsvägen är för mig den enda riktiga genvägen genom skog mellan orterna, för mig iaf.
Och har alltid trott att det var uppe i dessa skoga man fann honom.

Anton
Citera
2017-02-04, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Ja detta var en intressant tråd! Det började med att jag läste bt.se och sen hamnade jag här. Konstigt nog har jag aldrig hört talas om detta mord tidigare.

Några saker slår mig när jag läser tråden. GM verkar ju inte vara en "normal" person. Förutom det extrema våldet så reagerar jag på några detaljer. När mord eller våld sker i affekt (påstådd förälskelse eller svartsjuka) så borde ju en person med normala känslor drabba av ångest, panik, ånger??? GM verkar helt känslokall och planerande. Om det stämmer att GM dessutom återvände och högg offret döda kropp så tog ju GM dessutom stora risker men bar på så mycket hat/ ilska att den risken var värd att ta.

Att GM sparkat ihjäl en katt tyder på bristande empati och förmåga att kontrollera sig. Finns det inte en korrelation mellan barn som misshandlar djur och senare brott?
Att GM sa till tidningarna att hen ville tillbaka till skolan igen verkar så tillrättalagt och ordentligt svar från en 16-åring som var mobbad och inte hade några vänner. Det känns som att GM svarade det folk ville höra för att framstå som normal men jag tror att GM var väldigt beräknande. En normal 16-åring har sällan kontakt med polisen och skulle de ha det så är det nog pga trimmad moped, fylla eller någon mindre incident. En normal 16-åring som är häktad 29 dagar skulle nog bryta ihop och gråtande ropa efter mamma, inte sitta oberörd och spela oskyldig.

Det har funnits många textilarbetare på de små bruksorterna runt Viskafors med samma namn som GM så det borde finnas kusiner, tredjekusiner mfl runt om. Vore intressant att veta om det finns släkt som umgicks nära med GM före mordet som kan vittna om dennes personlighet. Jag har själv många släktingar som gick på viskaforsskolan under 60- 70-talet men har konstigt nog aldrig hört talas om mordet tidigare men det kommer kanske upp många minnen nu när BT gör sin pod.

Vet ej hur man markerar specifikt stycke, men detta gäller ditt sista.

Kusligt mycket likt min familjesituation!
Hade också flera ( 3st ) i min närmsta familj som gick just i denna skolan, dock främst under 60-talet.
Och precis likadant med mig så hörde jag INGENTING om detta under min uppväxt, först nu för några år tillbaks som jag fick reda på detta och tänkte "fy fan har detta hemska hänt så nära inpå"!
Jag lekte ju som barn på somrarna i dessa skogar då vi barnbarn var och hälsade på mormor och morfar i Rydboholm, är så gott som uppvuxen här i min barndom känns det som iaf

Men detta har såklart fångat mitt intresse stort, med en nästan äcklig förskräckelse med tanke på hur mycket man vart i dessa skogar som liten grabb med morfar...

Anton
Citera
2017-02-04, 14:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Visakfors med omnejd.

Citat:
Ursprungligen postat av SuperAnton80
Rättelse:
Tippen ( även kallad Brinken i min familj ) ligger/låg inte där som Reijo hittades.
Om inte jag förstått fel om vart man fann honom?
Visst var det nära via fågelvägen, men trots allt minst ett par hundra meter därifrån.

Anton

Detta har diskuterats mycket i tråden.

Eftersom jag själv är helt främmande för den här trakten så har jag tyvärr ingen aning om hur det ser ut i trakterna runt Viskafors.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-02-04 kl. 14:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in