Citat:
Ursprungligen postat av
snorkherren
Ja detta var en intressant tråd! Det började med att jag läste bt.se och sen hamnade jag här. Konstigt nog har jag aldrig hört talas om detta mord tidigare.
Några saker slår mig när jag läser tråden. GM verkar ju inte vara en "normal" person. Förutom det extrema våldet så reagerar jag på några detaljer. När mord eller våld sker i affekt (påstådd förälskelse eller svartsjuka) så borde ju en person med normala känslor drabba av ångest, panik, ånger??? GM verkar helt känslokall och planerande. Om det stämmer att GM dessutom återvände och högg offret döda kropp så tog ju GM dessutom stora risker men bar på så mycket hat/ ilska att den risken var värd att ta.
Att GM sparkat ihjäl en katt tyder på bristande empati och förmåga att kontrollera sig. Finns det inte en korrelation mellan barn som misshandlar djur och senare brott?
Att GM sa till tidningarna att hen ville tillbaka till skolan igen verkar så tillrättalagt och ordentligt svar från en 16-åring som var mobbad och inte hade några vänner. Det känns som att GM svarade det folk ville höra för att framstå som normal men jag tror att GM var väldigt beräknande. En normal 16-åring har sällan kontakt med polisen och skulle de ha det så är det nog pga trimmad moped, fylla eller någon mindre incident. En normal 16-åring som är häktad 29 dagar skulle nog bryta ihop och gråtande ropa efter mamma, inte sitta oberörd och spela oskyldig.
Det har funnits många textilarbetare på de små bruksorterna runt Viskafors med samma namn som GM så det borde finnas kusiner, tredjekusiner mfl runt om. Vore intressant att veta om det finns släkt som umgicks nära med GM före mordet som kan vittna om dennes personlighet. Jag har själv många släktingar som gick på viskaforsskolan under 60- 70-talet men har konstigt nog aldrig hört talas om mordet tidigare men det kommer kanske upp många minnen nu när BT gör sin pod.
Vet ej hur man markerar specifikt stycke, men detta gäller ditt sista.
Kusligt mycket likt min familjesituation!
Hade också flera ( 3st ) i min närmsta familj som gick just i denna skolan, dock främst under 60-talet.
Och precis likadant med mig så hörde jag INGENTING om detta under min uppväxt, först nu för några år tillbaks som jag fick reda på detta och tänkte "fy fan har detta hemska hänt så nära inpå"!
Jag lekte ju som barn på somrarna i dessa skogar då vi barnbarn var och hälsade på mormor och morfar i Rydboholm, är så gott som uppvuxen här i min barndom känns det som iaf
Men detta har såklart fångat mitt intresse stort, med en nästan äcklig förskräckelse med tanke på hur mycket man vart i dessa skogar som liten grabb med morfar...
Anton