2019-08-06, 15:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kläderna tvättades omedelbart efter MGMs hemkomst av fadern.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Enligt polisen och MGM själv så var det fadern. Polisen reagerade på detta, då tvätten gjorts omedelbart efter att MGM kommit hem, och att det var just fadern som gjort den. Att "mannen i huset" skötte tvätten, var inte så vanligt 1976.

Bra då vet vi vem som tvättade hans kläder.

Fadern tvättade alltså omedelbart efter sonens hemkomst hans kläder.
Citera
2019-08-06, 15:26
Medlem
Citat:
Enligt polisen och MGM själv så var det fadern. Polisen reagerade på detta, då tvätten gjorts omedelbart efter att MGM kommit hem, och att det var just fadern som gjort den. Att "mannen i huset" skötte tvätten, var inte så vanligt 1976.

Han ville väl "hjälpa" sonen.
Citera
2019-08-06, 16:22
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bra då vet vi vem som tvättade hans kläder.

Fadern tvättade alltså omedelbart efter sonens hemkomst hans kläder.
Enligt MGM:s egen utsago hade han under flera månaders tid "tjatat" på fadern om att han ville ha stentvättade och missfärgade jeans. Det var därför, enligt MGM, som jeansen tvättades tillsammans med den röda tröja som MGM burit då han senast träffade BO. Att fadern fick "tummen ur" och tvättade jeansen och tröjan just samma kväll som BO kom att försvinna, var bara en olycklig slump enligt MGM.

Om MGM var skyldig, så måste fadern ha vetat om detta och tagit sin sons hemlighet med sig i graven knappt 30 år senare. Mycket märkligt i s f, att med den vetskapen, bo kvar i nära anslutning till BO:s föräldrar under alla dessa år.
Citera
2019-08-07, 01:08
Medlem
Citat:
Enligt MGM:s egen utsago hade han under flera månaders tid "tjatat" på fadern om att han ville ha stentvättade och missfärgade jeans. Det var därför, enligt MGM, som jeansen tvättades tillsammans med den röda tröja som MGM burit då han senast träffade BO. Att fadern fick "tummen ur" och tvättade jeansen och tröjan just samma kväll som BO kom att försvinna, var bara en olycklig slump enligt MGM.

Om MGM var skyldig, så måste fadern ha vetat om detta och tagit sin sons hemlighet med sig i graven knappt 30 år senare. Mycket märkligt i s f, att med den vetskapen, bo kvar i nära anslutning till BO:s föräldrar under alla dessa år.

Tror han gjorde sonen en björntjänst. Hade han erkänt hade det nog i inte blivit någon särdeles stark påföljd på grund av hans låga ålder. Nu blev det istället ett livslångt trauma för alla inblandade.

Hela tillvaron byggs på en stor lögn som ingen tror på ändå.
Citera
2019-08-07, 13:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Tror han gjorde sonen en björntjänst. Hade han erkänt hade det nog i inte blivit någon särdeles stark påföljd på grund av hans låga ålder. Nu blev det istället ett livslångt trauma för alla inblandade.

Du har nog rätt i detta. Samtidigt, så tror jag inte att MGM erkänt även om fadern förmått honom att gå till polisen, alt själv anmält sonen. MGM verkar vara den typen, som nekar och ljuger in i det sista.
Citera
2019-08-07, 14:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett livslångt trauma.

Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass

Delar din uppfattning.

Tror att fadern gjorde detta för han inte ville leva med skammen att ha en son som var en mördare. Precis som Ettsjutretton skriver, så tror inte jag heller att även om fadern förmått den MGM att självmant gå till polisen, så hade denne ändå inte kommit att erkänna.
Citera
2019-08-07, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Delar din uppfattning.

Tror att fadern gjorde detta för han inte ville leva med skammen att ha en son som var en mördare. Precis som Ettsjutretton skriver, så tror inte jag heller att även om fadern förmått den MGM att självmant gå till polisen, så hade denne ändå inte kommit att erkänna.

Fyfan att behöva leva med den vetskapen...
Citera
2019-08-07, 16:12
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Fyfan att behöva leva med den vetskapen...
Om så är fallet, levde han med den vetskapen fram till sin bortgång 2004. Dessutom i nära anslutning till BO:s föräldrar.
Citera
2020-09-20, 14:15
Medlem
I dag läste jag en intervju med Reijos mamma och två andra mammor till brottsoffer. Finns på bt.se
Hon säger att mördaren erkände för henne.
Citera
2020-09-20, 16:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Livstidsstraff för de anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
I dag läste jag en intervju med Reijos mamma och två andra mammor till brottsoffer. Finns på bt.se
Hon säger att mördaren erkände för henne.

Tack för länken.

Tyvärr en låst artikel. Här kommer fotot på bl. a. Reijos mamma.

https://www.bt.se/

Citat av den text som man kan läsa:

"Mammorna till barnen som mördades: ”Vårt straff är på livstid”

En mardröm. En saknad. En sorg. Utan något slutdatum.
För föräldrarna till Reijo Daag, Malin Kristiansen och Billy Johansson är barnen alltid närvarande.
I en lång intervju berättar de om morden, orättvisan – och hur man lever vidare efter det otänkbara".

Ja, det är riktigt. Ett livslångt straff för de anhöriga till de mördade. Den MGM erkände på ett tidigt stadium för Reijos mamma att han mördade hennes son. Polisiärt är fallet uppklarat men officiellt ouppklarat.
Citera
2020-10-21, 22:49
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Jag lyssnade nyligen igenom Borås Tidnings välgjorda radiodokumentär för andra gången. Det rår väl knappast några större tvivel om vem den skyldige är. Det enda frågetecknet för mig personligen, är antalet knivhugg? MGM beskrivs som späd och flickaktig. Skulle en sådan person klara av att knivhugga någon 100 gånger? Han måste i s f tagit "paus", och stannat kvar vid Reijos kropp under en längre tid?

MGM kommer dock aldrig att erkänna mordet "officiellt". Han har redan lättat på hjärtat en gång, för Reijo Daags mor. Jag tror att detta erkännande har gjort det mycket lätt för MGM att gå vidare. Det finns mördare som aldrig lättar på sitt hjärta, och ändå kan ta hemligheten med sig i graven.

MGM i detta fall påminner om MGM i fallet Eva Svensson i Lund samma år. Också det en mycket sjuk och farlig person.
Citera
2020-10-21, 23:35
Medlem
Citat:
Jag lyssnade nyligen igenom Borås Tidnings välgjorda radiodokumentär för andra gången. Det rår väl knappast några större tvivel om vem den skyldige är. Det enda frågetecknet för mig personligen, är antalet knivhugg? MGM beskrivs som späd och flickaktig. Skulle en sådan person klara av att knivhugga någon 100 gånger? Han måste i s f tagit "paus", och stannat kvar vid Reijos kropp under en längre tid?

MGM kommer dock aldrig att erkänna mordet "officiellt". Han har redan lättat på hjärtat en gång, för Reijo Daags mor. Jag tror att detta erkännande har gjort det mycket lätt för MGM att gå vidare. Det finns mördare som aldrig lättar på sitt hjärta, och ändå kan ta hemligheten med sig i graven.

MGM i detta fall påminner om MGM i fallet Eva Svensson i Lund samma år. Också det en mycket sjuk och farlig person.

Enligt tidigare inlägg ska en från parallelklassen tvärtom sagt MGM varit ytterst stark för sin ålder.

(FB) Olöst mord: Reijo Daag, Viskafors, 1976.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in