Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2017-01-04, 12:07
Medlem
OldFashioneds avatar
Jag blinkar vänster när jag inte ska ta första eller andra avfarten, sen slår jag om till höger i god tid innan det är dags att köra ut. Detta för att hjälpa de som ska in att se att jag är på väg ut.
Senast redigerad av OldFashioned 2017-01-04 kl. 12:31.
2017-01-04, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag blinkar vänster när jag inte ska ta första eller andra avfarten, sen slår jag om till höger i god tid innan det är dags att köra ut. Detta för att hjälpa de som ska in att jag är på väg ut.
Ett utomordentligt inlägg! Det skadar aldrig att vara extra tydlig i rondeller och även i trafiken rent allmänt.
2017-02-10, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Brunn
Ett utomordentligt inlägg! Det skadar aldrig att vara extra tydlig i rondeller och även i trafiken rent allmänt.

Ja, håller med själv blinkar jag med höger och vänster (varningsblinkers)då jag ska ut på 1 och 4 utfarten, om jag ska ut på 3e avfarten då blinkar jag 2gg vänster 1gg höger 2+1 blir tre då vet alla att jag ska ut på 3e , 2a avfarten då blinkar jag snabbt 1gg med varningsblinkers 1+1 blir 2. Eller så kan man köra efter gemensamma trafikregler och blinka när man ska ut, jag vet inte?
2017-02-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Ett av dom absolut dummaste påståenden jag läst på FB.
En bra förare som ser sig omkring och planerar sin körning i god tid har nytta av att folk vänsterblinkar i en cirkulationsplats. PUNKT.

Är du född i en farstu , om man inte blinkar höger då ska man fortsätta i rondellen, vad är det du inte förstår?
2017-02-10, 18:16
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Om man inte ska 'rakt fram' eller höger, utan alltså till vänster eller 'tillbaka' till sin utfart så blinkar man vänster om jag inte missminner mig..

kanske lärt mig fel

Naturligtvis då det underlättar för dom som är på väg in i rondellen att hitta "hål" att smita in på för att minska köerna. Då någon som kör in i en rondell och blinkar vänster så syns det tydligt vart den är på väg.. Värre är om någon INTE blinkar vänster då kan man tro att dom skall svänga ur rondellen i första eller andra avfart men dom fortsätter och har man då trott att dom skulle ut till höger eller rakt fram så kan det smälla.

Blinkar dom inte får man vänta onödig tid tills man sett vart folk är på väg.. Vänsterblink spar tid och olyckor..
2017-02-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Blinkar dom inte får man vänta onödig tid tills man sett vart folk är på väg.. Vänsterblink spar tid och olyckor..

Och det blir extra spännande när någon blinkar vänster och kör av nästa avfart när man ska korsa den.
2017-02-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a11byndy
Är du född i en farstu , om man inte blinkar höger då ska man fortsätta i rondellen, vad är det du inte förstår?
jag säger som Ingemar Stenmark.......................................... .........:-)
2017-02-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a11byndy

Men om fordonet blinkar vänster så kan du tidigare avgöra om det kommer köra ut eller fortsätta, och kan då planera din egen körning därefter.

Det underlättar för mig ofta att slippa stanna när jag kommer till en rondell, utan kan anpassa farten och behålla flytet i trafiken istället. Tack vare att medtrafikanter blinkar vänster.

Tycks omöjligt att förstå, kanske är du en sådan där som rullar i full fart hela vägen fram till rondeller och korsningar för att sedan tvärnita och titta ifall det kommer någon?
2017-02-12, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Men om fordonet blinkar vänster så kan du tidigare avgöra om det kommer köra ut eller fortsätta, och kan då planera din egen körning därefter.

Det underlättar för mig ofta att slippa stanna när jag kommer till en rondell, utan kan anpassa farten och behålla flytet i trafiken istället. Tack vare att medtrafikanter blinkar vänster.

Tycks omöjligt att förstå, kanske är du en sådan där som rullar i full fart hela vägen fram till rondeller och korsningar för att sedan tvärnita och titta ifall det kommer någon?
Är yrkeschaufför (kör nu och skriver samtidigt), detta är min arbetsplats , du är här på besök när du åker till Konsum , snälla hitta inte på egna trafikregler under ditt korta besök. Hurskulle du gilla om jag kom in på din arbetsplats och hittar på nya regler😂
2017-02-12, 09:07
Medlem
Folkhemsstandards avatar
Nej, att blinka höger när man ska ut är det enda rätta. Lägg ner vänsterblinkandet!
2017-02-12, 09:12
Medlem
ia015s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkhemsstandard
Nej, att blinka höger när man ska ut är det enda rätta. Lägg ner vänsterblinkandet!

Då kan folk tro att du ska rakt fram. Kommer inte ske.
2017-02-12, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ia015
Då kan folk tro att du ska rakt fram. Kommer inte ske.

Hälften av alla vänsterblinkare är så dumma i huvudet att de till och med blinkar vänster ut ur rondellen så det är ändå ingen som bryr sig om ert vänsterblink. Högerblink ut är det enda man kan anpassa sig efter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in