Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2016-09-29, 19:20
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Att köra enligt lagen betyder att du anpassar dig till andra trafikanter och undviker att krocka. Det betyder aldrig att det bara är att köra för att andra har väjningsplikt mot dig eller att de enligt lagen ska uppföra sig på ett visst sätt.
Det är därför man brukar säga att "det finns inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter". Andra ha väjningsplikt mot dig. Du har inte "förkörsrätt".
Men varför blir folk sura eller kör ut framför mig när de ska lämna Företräde?
Vad ska jag göra där i högerfilen? Stanna och låta de bakom vänta för att de i innerfilen inte kan reglerna?
2016-10-01, 18:14
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DozerD10
1. Har aldrig påstått att jag vet när andra trafikanter ska ut och in, däremot underlättar det om man blinkar, hur svårt kan det vara förstå detta?

2. Kör själv tunglastbil, vart vill du komma?
1.Precis! Dock blinkar bara runt 20% öht..och även om några blinkar enligt mini kravet höger ut,så ser man inte alltid en höger blink pga att den just är på höger sida av fordonet.

2, Då borde ju även du bli trött på de som inte blinkar alls,men åker ut innan de passerar din infart.? ;-) Eller kör du en 700hk liten grusbil? :-P
2016-10-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Men varför blir folk sura eller kör ut framför mig när de ska lämna Företräde?
Vad ska jag göra där i högerfilen? Stanna och låta de bakom vänta för att de i innerfilen inte kan reglerna?
Var det så starkt trafikerat och långsam trafik att man borde kört enligt kugghjulsprincipen och släppt in de som stod och väntade?
2016-10-26, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Även små cirkulationer är inte att anse som korsningar. Men jag vet att många körskolor säger att man ska blinka vänster i dem för att vara tydlig. Problemet är att svenskar är så rädda bilförare att man ej kan använda båda blinkersen, man blinkar vänster, släcker den, sen tror man att bilister runt omkring en vet vad som ska hända. Det är högerblinkersen som i första hand markerar vad man ska göra, då markerar du aktivt när något ska ske. I fallet vänsterblinkare markerar du ingenting att något ska ske, vilket tappar hela tanken kring hur man markerar saker i resterande trafiken, helt plötsligt gör folk tvärtom.

Ett av dom absolut dummaste påståenden jag läst på FB.
En bra förare som ser sig omkring och planerar sin körning i god tid har nytta av att folk vänsterblinkar i en cirkulationsplats. PUNKT.
2016-10-31, 20:53
Medlem
freckletones avatar
Nej jag blinkar inte vänster, ser väl iofs inget fel i att göra det.

Det värsta är väl ändå folk som inte blinkar ut alls?
DET gör mig förbannad! Vad fan, ibland när jag ska höger direkt så kan jag blinka 100 meter innan.

Men jag har inte fått för vana att blinka vänster, kan vara förvirrande ibland då man inte alla gånger vet var de kom ifrån ju (beroende på hur stor rondell eller hur dåligt synfält det handlar om).
Vissa blinkar heller inte ut åt till höger efter att ha blinkat vänster. Är det slarv det handlar om då?
2016-10-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freckletone
Men jag har inte fått för vana att blinka vänster, kan vara förvirrande ibland då man inte alla gånger vet var de kom ifrån ju (beroende på hur stor rondell eller hur dåligt synfält det handlar om).
Med vänsterblink kvittar det var man kom i från. Vänsterblink betyder bara att kommer ska fortsätta runt i rondellen. När man sen ska ut så ska man blinka höger.
2016-10-31, 21:28
Medlem
freckletones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Med vänsterblink kvittar det var man kom i från. Vänsterblink betyder bara att kommer ska fortsätta runt i rondellen. När man sen ska ut så ska man blinka höger.

Nä sant, men missar dom att blinka höger sen så har väl poängen med att vara tydlig gått förlorad lite grann.

Har även varit med att någon blinkar höger i en skarp vänsterkurva. Alltså ingen korsning eller anslutande väg. Märkligt beteende måste jag säga.
2016-12-30, 00:51
Medlem
Mx_1337s avatar
Undertecknad blinkar aldrig vänster, men alltid höger. Det känns mest vettigt, om alla gjorde det så hade man åtminstone haft koll på när de tänker svänga ur rondellen, istället för att vänta i onödan eller göra en snabb chansning. Om det är så att lagen fortfarande säger att man måste blinka ut, men inte in, i rondeller så håller åtminstone den med mig i det avseendet.

Har inget direkt emot folk som blinkar vänster. Däremot har jag på senare tid noterat att många gärna blinkar vänster in i rondeller, oavsett om de ska åt vänster eller inte, för att sen istället hoppa över att blinka höger när de ska ut. Det är irriterande.
2016-12-30, 10:01
Medlem
Kodiak-s avatar
Ni som blinkar vänster, se för fan till att börja blinka ut ur rondellen i tid ändå. Högerblinka så fort ni passerat avfarten innan den där ni ska ut. Annars är det bara förvirrande och irriterande för övriga parter.
2016-12-30, 17:21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Undertecknad blinkar aldrig vänster, men alltid höger. Det känns mest vettigt, om alla gjorde det så hade man åtminstone haft koll på när de tänker svänga ur rondellen, istället för att vänta i onödan eller göra en snabb chansning. Om det är så att lagen fortfarande säger att man måste blinka ut, men inte in, i rondeller så håller åtminstone den med mig i det avseendet.

Har inget direkt emot folk som blinkar vänster. Däremot har jag på senare tid noterat att många gärna blinkar vänster in i rondeller, oavsett om de ska åt vänster eller inte, för att sen istället hoppa över att blinka höger när de ska ut. Det är irriterande.
Det är inte irriterande, det är helt jävla vansinnigt! De som kör på det viset har fattat absolut noll av vad samspel och signaler i trafiken innebär, snacka om att ställa till förvirring och oreda.
2016-12-30, 17:27
Medlem
flaskborstes avatar
Jag blinkar både vänster och höger då jag skall ut på 3:e utfarten från en rondell. Har märkt att det uppskattas av folk i första avfarten då dom kan välja ytterfil och köra jämsides vilkety minskar köer och stockningar.. Tyvärr är det fler och fler som är för lata att blinka alls i korsningar och rondeller detta försvårar och ökar risken för övriga trafikanter.
2016-12-30, 18:03
Medlem
AttansNedranss avatar
Lösningen för er vänsterblinkare är att ni sänker farten så pass mycket att ni hinner blinka höger ca 2-3 sek. innan ni kör ur rondellen. I små rondeller blinkar ni höger (om alls) samtidigt som ni svänger, vilket är meningslöst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in