2017-02-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Nej, ett tefat som är byggt av element som vi människor inte känner till. Vi skulle fortfarande hävda att det är utomjordingar som skapat tefatet.
Och i min post förklarade jag varför så är fallet. Läs en gång till.

Citat:
Nej mina resonemang är inte falska analogier.
Jo tyvärr. Du jämför mänskligt skapande med naturliga processer som om det vore samma sak. Det är en falsk analogi.

Citat:
Din hjärna är bristfällig och behöver utvecklas. Har du inte tänkt på den möjligheten att det kan vara din hjärna som kanske kan behöva bli skarpare?
Presentera relevanta argument för dina påståenden istället för att komma med löjliga ad hominem.
Citera
2017-02-11, 14:21
Medlem
Citat:
Jag har svarat på den frågan ett x antal gånger. Gud betyder ju ordagrant den oskapade. Någonstans i kedjan måste man stanna eftersom matematiken säger så. Om vi antar att evolution är arternas, inklusive människornas skapare så måste även evolution ha en skapare, om X har skapat evolutionen så måste även X ha en skapare men vi kan inte gå tillbaka i oändligheter, någonstans måste det vara Gud dvs den oskapade som skapat allt annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Men det är ju ett icke-svar på frågan. Att man inte kan gå tillbaka oändligt långt fattar alla. Men det betyder inte att du bevisat att man helt utan grund kan stanna vid att gud inte är skapad.
De sakerna har helt enkelt inte med varandra att göra.

Du får gärna ge ett svar på detta också. Ditt resonemang är ologiskt. Att allt måste vara skapat är ett ologiskt argument om man samtidigt menar att gud inte är skapad.

Och jag ber ödmjukast att du inte upprepar samma påståenden igen, utan i stället svarar på mitt motargument.
Citera
2017-02-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Du får gärna ge ett svar på detta också. Ditt resonemang är ologiskt. Att allt måste vara skapat är ett ologiskt argument om man samtidigt menar att gud inte är skapad.

Och jag ber ödmjukast att du inte upprepar samma påståenden igen, utan i stället svarar på mitt motargument.
Jag har "gått med på" argumentet att det måste funnits en skapare. Allt för att se nästa steg, hur kommer man till en specifik gud, baserat på den teorin?
Jag gick naturligtvis med på det för diskussionens skull.
Citera
2017-02-11, 14:36
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Kommer inte ske.

Vad som kommer ur önskedröm, är en dröm.. som ordas irrationellt långt ifrån logiskt behäftade verifieringar.

Diskussionen är en enda springkarusell, liksom en bana där hundar försöker fånga vad de tror är en kanin, men de jagar en atrapp..

Teisterna i denna tråd specidfikt jagar övertydligt som hjärntvättade hundar i en enda kräftgång, inne i själva återvändsgränden. Utan något dom helst svar på vad förnuftets begär efterfrågar.

För "svar" om pågågende livsmysterier, gäller tidens tålamod.. inte tvärsäkra mytomaniska utspel!
Citera
2017-02-11, 15:42
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
... Om Ikea möbler är så pass avancerade att de kräver en intelligent varelse för att konstrueras vad gör människokroppen mer annorlunda?
Människor självreproducerande, det är skillnaden.
Citera
2017-02-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du kör ju hela tiden med samma argument, "det måste finnas en skapare". Nu har jag "gått med på" det resonemanget. Nu vill jag att du bevisar att den skaparen är Gud.
Som det är nu så har vi bara kommit fram till att det vid en tidpunkt fanns en skapare. Längre har du inte kommit, än....

Men Gud innebär ju den oskapade. Alltså din fråga blir då: Kan du bevisa att den oskapade är den oskapade. Gud är inte bara ett namn utan har en innebörd och betydelse också som är ''den oskapade''.
Citera
2017-02-11, 23:04
Medlem
Citat:
Men Gud innebär ju den oskapade. Alltså din fråga blir då: Kan du bevisa att den oskapade är den oskapade. Gud är inte bara ett namn utan har en innebörd och betydelse också som är ''den oskapade''.

Evig, ingen början inget slut.
Citera
2017-02-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Människor självreproducerande, det är skillnaden.

Fortfarande maskiner med förmågan att reproducera sig av den enkla anledningen för att skaparen har den förmågan att skapa sådana maskiner.
Citera
2017-02-12, 00:08
Medlem
Citat:
Fortfarande maskiner med förmågan att reproducera sig av den enkla anledningen för att skaparen har den förmågan att skapa sådana maskiner.
Du ska bevisa det, inte påstå det.
Hur gjorde skaparen? Allt skapat är skapat av någonting. Vad använde skaparen?
Citera
2017-02-12, 11:03
Medlem
Citat:

Vilka belägg har du för detta? Det krävs nämligen ingen gud för detta, det är ett faktum. Nu kanske en gud har med saken att göra ändå, men det måste du presentera belägg för.
Citera
2017-02-12, 11:09
Medlem
Citat:

Jag tror Kiss syftar på att även om du (rent hypotetiskt) skulle bevisa att det måste finnas en skapare, så är du fortfarande inte i närheten av att ha bevisat vilken typ av gud denne är. Det blir ett inte ett skvatt mer sannolikt att det är exempelvis koran-guden som du själv tror på som är skaparen bara för att det måste finnas någon form av skapare.
Folk har förmodligen trott på hundratusentals olika gudar genom historien.

Dessutom skulle det även kunna vara exempelvis aliens som skapat oss, eftersom ditt (felaktiga) resonemang om varför det måste finnas en skapare bara bygger på människans komplexitet.

Så det är egentligen lite småkul att du inte ens skulle ha kommit någonstans även om man köpte ditt dåliga argument.

Men det är bara ett hypotetiskt scenario. Själv vill jag fortfarande ha bevis för att en gud existerar. Hittills är det bara trams du har presenterat.
Citera
2017-02-12, 11:19
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det får du gärna tro, men det är inget bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in