2017-02-11, 07:38
Medlem
EarlTurners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det underbara vore ju om de försvagar SD. Det är vad jag hoppas på och då vorde det ju förträffligt om de stal några riksdagsmän.

Detta betraktar jag som sannolikt.

SD är ju tyvärr bara skit så det är enbart positivt om de "stjäl" röster och riksdagsmän/riksdagsplatser från SD.
Citera
2017-02-11, 07:42
Medlem
Totalt meningslöst initiativ, ett väljarunderlag på max 0,5 procent (extremnationalister som om de vill ha någon form av reell förändring istället borde lägga sin röst på SD). Nej, det här "partiet" kommer tyna bort inom något år......
Citera
2017-02-11, 07:43
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Jahapp. Extremhögern fragmenteras på samma sätt som kommunisterna tidigare. VPK, APK, KPML(r) etc.

Fram med popcorn och njut :-)

Man brukar ju prata om att historiens pendel svänger långsamt, har dock svårt att tänka mig att man kommer reproducera alla bokstavsvänsterns beteenden. De var ju ytterskt sekteristiska.

Inom bokstavsvänstern kunde man i grupp gå hem till varandra och såga av benen på sängarna för att den veckan var sängben "borgerligt". Vad skulle en AFS variant på det vara? Byta ut persienner mot rullgardiner för att vi inte skall ha "osvenska" inslag i hemmen?
Citera
2017-02-11, 07:52
Medlem
PK-befriads avatar
Wow, senast igår så uttryckte jag förhoppningar om att Gustav Kasselstrand skulle återuppstå och leda oss mot det förlovade landet, och så kommer idag det här, som en skänk från ovan. Det här kan komma att bli ett intressant alternativ.
Citera
2017-02-11, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
De kommer kanske att få någon promille röster som bäst är mitt tips.

Bert och Ian är väl de enda som på kort tid lyckats ta sig in i riksdagen.
Båda var slipade affärsmän med mycket lång erfarenhet av marknadsföring och företagande.
Dessutom var man inga fattiglappar precis, utan satsade 10-tals miljoner ur egen ficka.

Som alla ser haltar en jämförelse med Ny Demokrati, om nu inte AfS lyckas skaka fram finansiering och kompetens inom marknadsföring.
Men vi får se hur man tänker sköta sin valrörelse, men framför allt krävs pengar för lyckas!
Citera
2017-02-11, 07:56
Medlem
Ja mycket efterlängtat. Vågar man nu hoppas att de landar på 3.99%?

En effektiv blir troligen att Jå får lättare att bli av med slöddret men det får vi bjuda på.

Edit: fast sdu hade ju en jävligt uppstyrd image. En vått dröm vore att de drar till sig vattenkamnationalisterna medan SA typerna stannar kvar.
Senast redigerad av kalle632 2017-02-11 kl. 08:01.
Citera
2017-02-11, 08:02
Medlem
bl-gr-ns avatar
Bra att fler partier som fångar upp frågor som är viktiga för en stor del av den svenska befolkningen.

Jag är tveksam till om SD som kan tänkas samarbeta Moderaterna är ett parti som jag vill stödja.

Det finns plats för en allians av: höger nationalistiska, liberal nationalistiska, vänster nationalister och hela spektrumet av Sverige- och svenskvänliga partier.
Både i valrörelsen och riksdagen.

Moderaterna är inget parti som har svenskar och Sverige väl och ve i omtanke. Det har de bevisat i flera decennier
Citera
2017-02-11, 08:04
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Jahapp. Extremhögern fragmenteras på samma sätt som kommunisterna tidigare. VPK, APK, KPML(r) etc.

Popcorn, majs det är bra mat för turkeys, vänsterfolket. Sd ligger på 20-25% och med ett alternativ kanske 25-30%, så nog finns det plats för fler alternativ på den invandringskritiska planhalvan.
Citera
2017-02-11, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Popcorn, majs det är bra mat för turkeys, vänsterfolket. Sd ligger på 20-25% och med ett alternativ kanske 25-30%, så nog finns det plats för fler alternativ på den invandringskritiska planhalvan.

Ja, det är nog så det funkar.
Citera
2017-02-11, 08:06
Moderator
sm910difs avatar
En registrering behöver ju inte betyda mycket mer än att man vill hålla dörren öppen - när väl katten nu är ut lådan får vi nog ganska snart få det hela fastslaget, ska man lansera får man ju se till att göra det nu när nyheten känns färsk. Avgörande blir ju om man direkt kan få ihop såpass tydligt stöd att man passerar den där första tröskeln dit att man upplevs som ett parti som en röst inte är "bortkastad" på. Det är en röst givetvis aldrig på det sättet, i regel gör en röst större skillnad på ett litet parti oavsett om de har chans på riksdagen eller inte än att gå in i mängden av röster på t.ex. ett SD vars utsikter och samarbetsalternativ lär se ungefär likadana oavsett om de landar på 31% eller 36%. Folk är ju likväl fast i tänket om "bortkastade röster" där en stor del egentligen vill rösta på något men avstår för att de tror inte så måmga andra kommer göra det.

En kraftfull lansering, ett gott utnytttjande av de alternativmedierna som SD bekämpat och att en del tyngre SD-profiler - från tidigare sådana som Almqvist och Westling till nuvarande i riksdagen och runtom som inser att de snart inte längre kommer passa in i SDs allt mer urvattnade profil som undergivna stödjare åt AKB - skulle kunna innebära en sådan nödvändog kickstart. Det sistnämnda är fullt realistiskt men likväl vanskligt, även om t.ex. några gratis riksdagsmandat är oerhört betydelsefullt så vill man ju inte att dessa ska överskugga och ta bort profilen som ett nytt, ungt, kompetent och fräscht alternativ.

Personligen finner jag det viktigast att sätta eld i baken på dem från andra hållet. Blir de en kraft att räkna med i svensk politik är det oundvikligt att de kommer utgöra ett mellansteg mellan SD och NMR som fångar upp en inte försumbar andel som annars hade i vart fall fått snegla åt NMRs rättframa nationalism. I den mån det inte går att förhindra ska de i alla fall få kämpa för rösterna, och i nuläget är de givetvis väldigt känsliga för tapp högerut. För den som befinner sig ungefär där SvP var, ge stödet åt NMR så tvingas ett AfS att fiska och ställa in sig - frivilligt eller ej - lika mycket efter en genuin nationalism för att vinna röster som åt andra hållet. Låter man ett parti få ta sina radikalare röster för givet ser vi snart som SD ett utmärkt exempel på hur de fullständigt säljer ut sig med tiden.
Citera
2017-02-11, 08:09
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarlTurner
Detta betraktar jag som sannolikt.

SD är ju tyvärr bara skit så det är enbart positivt om de "stjäl" röster och riksdagsmän/riksdagsplatser från SD.

De kommer att ta 5% av Sd;s väljarbas men absolut inte några riksdagsmän eller partifolk som kämpat djuriskt för sina positioner.
Nya funktionärer hämtas av de som inte varit missnöjda med Sd och hoppat av, uteslutits och det är hundratals, kanske tusentals.
Citera
2017-02-11, 08:10
Medlem
Citat:

Tror knappast du hinner äta upp dina popcorn innan det här initiativet runnit ut i sanden. Möjligtvis fall de mot all förmodan och all sannolikhet skulle lyckas värva några ute i kylan SD som Söder, Ekeroth eller Alfsson... och då skulle det dröja först till valet som med SVP. Dream on...

SD är inte extremhöger. Begrips.

Däremot hoppas i alla fall jag på att debattklimat internt inom SD blir öppnare och man blir tolerantare mot avvikande åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in