2017-02-07, 17:14
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Hade inte varit helt drogfri när jag skrev det inlägget...
På det; däremot så tyckte jag att ordet Social = Socialen var att ordet skulle få sin rätta betydelse och inte påminna om varandra alltså; pun not intended.
Vet inte om det är den riktiga förklaringen på "pun not intended".

Antagligen ?

Vidhåller min åsikt att det inte är en social drog.
Däremot något som bäst lämpar sig i lugn hemma miljö.
I till exempel krogmiljö funkar den inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Klacksparkan86
Ja, precis som jag skrev. "Väldigt många"; jag skrev inte "alla", "de flesta", "majoriteten" eller liknande.

OK, men du måste förstå att det i sådana fall gäller för dig, eftersom det bevisligen finns många som blir väldigt uppåt och utåt på sub.

Jag blir det, om jag inte har tolerans. Jag blir speedad, glad, kan knappt låta bli att prata o s v.

Intressant då det är så extremt olika.. Första åren jag körde sub blev jag 100% däckad och kunde sova i dygn, men nu på senare år då jag utvecklat någon form av tolerans så händer det att jag ibland blir speedad, pratglad och vill vända ut och in på alla samtalsämnen. Men det är bara ibland, gångerna jag däckar är fler. Men det är kul när man blir social på sub, iaf är det kul ur renlighetsaspekt för jag brukar i de tillstånden kunna börja städa och rengöra min lägenhet maniskt
Citera
2017-02-08, 17:16
Medlem
Finns det någon som har erfarenhet av att lösa upp och IV:a eller köra en rövpanna på plåster? Har nån bit Buprenorphine Sandoz 20mcg plåster och tänkte experimentera lite med den.

Har ca 4-5mg bit som jag tänkt lösa upp och sätta i en nässpray. Hur skall jag gå till väga? Tänkte ungefär såhär:
1. Ta bort tyget på baksidan och klistra fast den på botten av ett shotglas med bup-sidan uppåt.
2. Fylla på med 2-4ml vatten.
3. Låta den dra i 12+ timmar.
4. Suga upp vattnet i en pump och spruta ner det i nässprays flaskan
Citera
2017-02-10, 00:52
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Efterlyser någon som är bra på farmaceutisk beräkning.

Vi har 2 st Norspanplåster (Buprenorfin) som frigör 20 mikrogram/timme.

Vad motsvarar det vad man får i sig per dygn?

Svaret på fråga ett adderat med en 0.2mg Subutex. Hur mycket buprenorfin per dygn blir det?, plåstren plus tabletten.

Än är det inte färdigkrånglat.
När svaret på hur mycket plåstren och tabletten är i dygnstotal vill jag ha reda på hur mycket den dosen är i styrka i jämförelse om man skulle ta oxycontin istället, nån som kan?

Är dosen av buprenorfin mindre än dosen av 60mg oxycontin så får jag vatten på min kvarn.

Obs!, är inte ute efter något rus det hela handlar om en smärta som trasar sönder mitt liv.

Ang. svaret så tackar jag på förhand och hoppas på mer än ett svar eller åsikt.

Mvh
Citera
2017-02-10, 02:16
Medlem
ex69-dtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Efterlyser någon som är bra på farmaceutisk beräkning.

Vi har 2 st Norspanplåster (Buprenorfin) som frigör 20 mikrogram/timme.

Vad motsvarar det vad man får i sig per dygn?

Svaret på fråga ett adderat med en 0.2mg Subutex. Hur mycket buprenorfin per dygn blir det?, plåstren plus tabletten.

Än är det inte färdigkrånglat.
När svaret på hur mycket plåstren och tabletten är i dygnstotal vill jag ha reda på hur mycket den dosen är i styrka i jämförelse om man skulle ta oxycontin istället, nån som kan?

Är dosen av buprenorfin mindre än dosen av 60mg oxycontin så får jag vatten på min kvarn.

Obs!, är inte ute efter något rus det hela handlar om en smärta som trasar sönder mitt liv.

Ang. svaret så tackar jag på förhand och hoppas på mer än ett svar eller åsikt.

Mvh

Men herregud... 24 timmar x 20 mikrogram = 480 mikrogram per plåster. Två plåster plus en 0.2 mg subutex bli alltså 1.16 mg per dygn.

Jag personligen får mer effekt av 60 mg oxycontin, men jag kan inte svara för någon annan än mig själv.
Citera
2017-02-10, 17:23
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ex69-dtr
Men herregud... 24 timmar x 20 mikrogram = 480 mikrogram per plåster. Två plåster plus en 0.2 mg subutex bli alltså 1.16 mg per dygn.

Jag personligen får mer effekt av 60 mg oxycontin, men jag kan inte svara för någon annan än mig själv.

Tack för den uträkningen. Så 480 mikrogram 0.48 mg då.

Då får jag om plåstren ger ut som de ska 0.96 mg buprenorfin.

Jag vill verkligen inte bråka med min smärtläkare men så som jag har det nu är inte helt ok.

Tror faktiskt 40 mg oxycontin slår denna påstådda lindring av dessa två plåster.

Var uppe i snitt 240-250 mg oxycontin innan jag på egen begäran lade in mig för nedtrappning.
Det var så konstigt men nedtrappningen för det var egentligen det två första dygnen jag hade det lite tufft med abstinensen. Resterande tid var det lite svett i pannan som avtog med tiden.

Min hjärna började återhämta sig och jag kände mig mer skärpt.

Stora problem som personalen antog bara var vanlig förstoppning men jag har något annat knas med magen som ställer till det ovanpå detta. I dag c:a 10 dygn från det att jag hastigt nollade ut oxycontinet från 40 mg till noll på en dag. Ja, de hade medicinerat ned mig pga av ett känslomässigt utbrott skapat av smärta och adrenalin. 36 timmar efter noll oxycontin var det läggdags och då hände något som nog mest rimligen var ett abstinenssymtom. Mina armar vägrade ligga stilla.

Jag är nog lite för envis för mitt eget bästa ibland men då fick jag knalla upp och tillåta dem ge mig en tablett. Det visade sig vara en 0.2:a sub.

Den smälte under tungan och kardang så var man plötsligt som frisk. Blev inte hög eller nåt åt det hållet ens men kunde hoppa sömnen den natten. Hade haft en massa sömn i bagaget efter dygnen på de medicinerade ned mig.

Mitt på dagen -alltså ca 14 timmar efter det jag fått tabletten gick jag med på att de fick sätta dit plåstrena.

Allt sedan dess plåstrena åkt på har jag mått rätt kass egentligen. Fast om det beror på plåstrena eller en insättning av Gabapentin 900mg per dygn med en ökning på 300mg var tredje dag vet jag ej.

I går var jag uppe i 1500 mg Gabapentin och jag var verkligen som en zombie. Backar tillbaka till 1200 mg detta dygn.

Min verkliga smärta är inte lika nu. Då när det krävdes mer oxycontin och jag hade min egna doseing så var det som att nån pillade med en spetsig kniv innanför vänster skulderblad. Nu är smärtan dämpad ungefär så man känner sig när man tappar luften eller håller på att få en axel ur led.

Så har jag det dygnet runt nu. Det sliter som bara den på den mentala biten. Hela vänstra kroppshalvan är lite keff. Även om jag vill göra saker som promenader mm så går det bara inte stora delar av dagen.

Har vädjat till smärtläkaren om att få tillgång till en 0.2:a sub men han fullkomligen vill inte gå med på detta.

Jag kan med pannbenets hjälp tvinga mig iväg ut på ärenden vid vissa tillfällen men isch vad det är motigt.
Citera
2017-02-10, 23:12
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Enligt denna tabell ska 2x20 mcg plåster vara ekvivalent med 36mg oxycontin.

http://apokus.no/media/1078/sm102_konverteringstabell_opioider_ppt_v011112.pdf

Jag tog ekvivalensen av Norspan jämte morfin delat med 2.
Citera
2017-02-13, 00:41
Medlem
ex69-dtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Enligt denna tabell ska 2x20 mcg plåster vara ekvivalent med 36mg oxycontin.

http://apokus.no/media/1078/sm102_konverteringstabell_opioider_ppt_v011112.pdf

Jag tog ekvivalensen av Norspan jämte morfin delat med 2.

Svårt att jämföra Buprenorfin med Oxikodon eftersom att Buprenorfin är en partiell agonist.
Citera
2017-02-13, 12:46
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Svårt att jämföra Buprenorfin med Oxikodon eftersom att Buprenorfin är en partiell agonist.
För att spinna vidare på exemplet att jämföra Buprenorfin och Oxikodon med en fråga;
Jag äter Oxycontin, och kan må helt ok (smärtmässigt och även må lite småmysigt) på 10mg + 10mg per dag, men när jag testade Buprenorfin (Suboxone), både oralt och nasalt, så fick jag inte en endaste känsla av "mys" på så mycket som upp till 24mg på en dag!
Enligt min klena kunskap så borde 24mg Buprenorfin motsvara enorma mängder Oxikodon (Buprenorfin är cirka 40ggr så starkt som Morfin, och Oxikodon cirka 1,5ggr så starkt som Morfin), så enligt denna (om möjligt, omöjliga) jämförelse, så skulle 24mg Buprenorfin motsvara cirka 960mg Morfin, eller 640mg Oxikodon, vilket självklart skulle rendera i medvetslöshet om inte rent utav dödlighet, även med tolerans!?
Jag har förståelse för att vissa substanser självklart har längre och kortare halveringstider (Buprenorfin har lång, Oxikodon har kort), men ändå!?

Är det helt enkelt så att våra opioidreceptorer är så pass känsliga för olika opiater/opioider, att en substans kan "slå ut en" på en minimal dos, medan en annan substans helt kan utebli i effekt trots monsterdos?!
Citera
2017-02-13, 13:44
Medlem
ex69-dtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
För att spinna vidare på exemplet att jämföra Buprenorfin och Oxikodon med en fråga;
Jag äter Oxycontin, och kan må helt ok (smärtmässigt och även må lite småmysigt) på 10mg + 10mg per dag, men när jag testade Buprenorfin (Suboxone), både oralt och nasalt, så fick jag inte en endaste känsla av "mys" på så mycket som upp till 24mg på en dag!
Enligt min klena kunskap så borde 24mg Buprenorfin motsvara enorma mängder Oxikodon (Buprenorfin är cirka 40ggr så starkt som Morfin, och Oxikodon cirka 1,5ggr så starkt som Morfin), så enligt denna (om möjligt, omöjliga) jämförelse, så skulle 24mg Buprenorfin motsvara cirka 960mg Morfin, eller 640mg Oxikodon, vilket självklart skulle rendera i medvetslöshet om inte rent utav dödlighet, även med tolerans!?
Jag har förståelse för att vissa substanser självklart har längre och kortare halveringstider (Buprenorfin har lång, Oxikodon har kort), men ändå!?

Är det helt enkelt så att våra opioidreceptorer är så pass känsliga för olika opiater/opioider, att en substans kan "slå ut en" på en minimal dos, medan en annan substans helt kan utebli i effekt trots monsterdos?!

Det har delvis med att buprenorfin både binder och blockerar opioidreceptorerna att göra.

Du får inte blanda ihop hur stark en drog är med dospotensitet.
Citera
2017-02-13, 19:52
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Det har delvis med att buprenorfin både binder och blockerar opioidreceptorerna att göra.
Snarlikt med hur Naloxon fungerar alltså? Fast då bara blockerar! Om jag inte tänker helt fel nu!

Citat:
Du får inte blanda ihop hur stark en drog är med dospotensitet.
Hmm, förklara gärna hur du menar där.

För som jag tänker, rent krasst, så borde tex 10mg Morfin vara ungefär lika starkt som cirka 7,5mg Oxikodon, då Oxikodon är cirka 1,5ggr så starkt som Morfin!? Vid oralt intag!

Det är förmodligen ordet dospotensitet som jag inte riktigt begriper, om jag har fel i ovanstående mening!
Citera
2017-02-14, 07:57
Medlem
Subutex är helt utbytt med Buprenorphine Sandoz/Stada etc innom Laro programmen ? Elller får vissa län Subutex som alternativ fortf?
Citera
2017-02-14, 13:01
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Subutex är helt utbytt med Buprenorphine Sandoz/Stada etc innom Laro programmen ? Elller får vissa län Subutex som alternativ fortf?
Subutex ska vara utbytt mot Suboxone överlag i hela landet så vitt jag vet!? Att det sedan finns generika av den medicinen, det är varken eller! Det handlar om pengar bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in