Citat:
Ursprungligen postat av
oberoendemedia
Det diskuterades tidigare och konstaterades att det är tack vare autostartande "webb-TV-reklam" som ökade med 65%. Har reklamköparna sunt förnuft så kommer det slå tillbaka på sikt när man upptäcker att ingen tittar (likt banners) men det lär säkert fungera i ett par år.
Häromdagen fick jag en reklamköpare att bli förskräckt när han använde min arbetsdator (adblock) för att visa upp sin nya reklam på en tidningssajt. När jag förklarade att minst 30-40% använder adblock så blev han förbannad. "Hur kan man då lita på statistiken?". "Det kan du inte" var inte det svar han hoppades på.
Vill man på allvar påverka sajterna så bör man inte försöka övertala hundratusentals att bojkotta utan det räcker att utbilda reklamköparna.
Mediaköpare har alltid varit trångsynta, det nyttjar alla medier oavsett form. Av någon anledning så tror man dock mer på "digital statistik". Sättet man beräknar upplaga på eller hur man uppskattar antalet TV-tittare är ju bara matematisk statistik. Detsamma gäller ju digitalt. 99% av fallen klickar jag på mute i min webbläsare så fort jag går in på en tidningssite och scrollar fort som faan ned så jag slipper se den feta videorutan för att faktiskt läsa artikeln, om artikeln bara består av video så hoppar jag tillbaka.
Det är därför man digitalt ALLTID pratar om
"videostarter" / "startade strömmar" då man vet att väldigt många tittar väldigt kort tid och antalet "tittare" skulle sjunka som en sten om det framkom att en bråkdel faktiskt tittar på strömmen vilket skulle sätta priset på reklamsnuttarna till nästan ingenting.
Det är ett luftslott men så har det ofta varit.
Har annonserat på "ettan" på expressen och aftonbladet, som skryter med sina miljoner besökare och sidvisningar men en vanlig annons som inte snor hela ytan för besökaren kanske kan få ett par tusen klick på ett dygn. Nu vet jag inte om många annonsörer övergett banners till förmån för video eller om säljarna helt enkelt övertygad köparna om att de måste annonsera överallt