2017-02-09, 21:23
Medlem
2019 dec är undergången för aftonbladet,Vad ska frilansarna jobba med nu? ingen dum fråga Helin SVT Meriter på svt vet ju alla att det inte behövs..vill du ha jobb på svt ??färga ansiktet med svart skokräm o kalla dig muhammed så har du anställning livet ut
Citera
2017-02-09, 23:25
Medlem
Tips för Kalla Fakta och UG; syna de digitala prenumerationerna hos DN och de andra.
Jag är helt övertygad om att man blåser upp sifforna genom att stödköpa sina egna digitala prenumerationer.
Citera
2017-02-09, 23:43
Medlem
1001PSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Jag tror att Aftonbladets papperstidning läggs ner efter valet 2018.

Jag tror vi alla underskattar de mängder med bidrag vänsterpolitiker är villiga att dela ut för att behålla tidningar.
Citera
2017-02-10, 00:14
Medlem
Desertwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
Jag tror vi alla underskattar de mängder med bidrag vänsterpolitiker är villiga att dela ut för att behålla tidningar.
This. EU kommer att hålla svensk media på konstgjord andning tills det (EU) kollapsar.
Citera
2017-02-10, 09:05
Medlem
lampross avatar
En ödesfråga för gammelmedia är prints framtid. Kan en nämnvärd tidning helt släppa print och överleva på nätet?

Ett exempel kan vara engelska The Independent. Det är en rätt ung tidning, första numret kom 1986 (nittonhundraåttiosex). Sedan dess har den setts som något slags kvalitetsmärke (med vänsterslagsida).
Citat:
Tidningens upplaga i november 2006 var cirka 250 000 exemplar och har som högst nått 420 000 exemplar. Upplagan har fortlöpande minskat till omkring 40 000 i början av 2016. Tidningen har därför beslutat att upphöra med utgivningen i pappersformat. Det sista numret kom den 26 mars 2016.

Läsartappet hör till den allmänna trenden för de brittiska dagstidningarna. Independent kommer i fortsättningen att finnas som nätupplaga, i applikationer och på sociala medier.
Det är för tidigt att säga något men man kan ju följa utvecklingen, med t.ex denna Independent som "pilotfall för omställning från print till webb". När print dör, finns öht en framtid på webben?
Citera
2017-02-10, 09:31
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desertwalker
This. EU kommer att hålla svensk media på konstgjord andning tills det (EU) kollapsar.
Nja, det betvivlar jag starkt, det skulle kosta åt helvete för mycket att hålla allla tidningar som krisar i hela EU-området under armarna. Det finns ingenting som tyder på att det här är en övergående kris som de som överlever kommer att ta sig igenom och sedan blir det bättre och de gör återigen vinst utan det här ser ut som en långsam svanesång för de stora massmediahusen. Tidningsformatet är döende precis som häst och vagn som transportmedel när bilen slog igenom och snart kommer det endast att finnas nischade kuriosamagasin kvar.
Citera
2017-02-10, 09:52
Medlem
godhetsapostelns avatar
Tyvärr minskar inte Expressens totala annonsintäkter om ni läste det finstilta, utan ökade 2%. Stor risk att vi får leva med dagens Expressen ett tag till.
Citera
2017-02-10, 10:20
Medlem
oberoendemedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Tyvärr minskar inte Expressens totala annonsintäkter om ni läste det finstilta, utan ökade 2%. Stor risk att vi får leva med dagens Expressen ett tag till.

Det diskuterades tidigare och konstaterades att det är tack vare autostartande "webb-TV-reklam" som ökade med 65%. Har reklamköparna sunt förnuft så kommer det slå tillbaka på sikt när man upptäcker att ingen tittar (likt banners) men det lär säkert fungera i ett par år.

Häromdagen fick jag en reklamköpare att bli förskräckt när han använde min arbetsdator (adblock) för att visa upp sin nya reklam på en tidningssajt. När jag förklarade att minst 30-40% använder adblock så blev han förbannad. "Hur kan man då lita på statistiken?". "Det kan du inte" var inte det svar han hoppades på.

Vill man på allvar påverka sajterna så bör man inte försöka övertala hundratusentals att bojkotta utan det räcker att utbilda reklamköparna.
Citera
2017-02-10, 11:15
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS

Tror inget parti oavsett färg vill ge sig in i ett krig med media. SvD får ju redan idag miljoner i presstöd och det flesta mindre tidningarna skulle nog ha svårt att överleva annars. Har inte räknat men säkert 50 tal tidningar som får presstöd.

Om däremot "kvällstidningar" ska få samma stöd som "morgontidningar" kan nog diskuteras även om definitionen nog är förlegad då allt idag är digitalt med 24/7 "pressläggning"
Citera
2017-02-10, 11:19
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Nja, det betvivlar jag starkt, det skulle kosta åt helvete för mycket att hålla allla tidningar som krisar i hela EU-området under armarna. Det finns ingenting som tyder på att det här är en övergående kris som de som överlever kommer att ta sig igenom och sedan blir det bättre och de gör återigen vinst utan det här ser ut som en långsam svanesång för de stora massmediahusen. Tidningsformatet är döende precis som häst och vagn som transportmedel när bilen slog igenom och snart kommer det endast att finnas nischade kuriosamagasin kvar.

Nu är ju iofs. EU väldigt duktiga på konstgjord andning och vi svenskar har ju precis som alla andra plockat hem miljarder i bidrag till områden som egentligen varit dömda att misslyckas i en marknadsekonomi för flera årtionden sen.

Jag håller med om att det inte är en övergående fas, men vad ska vi göra åt det då? Många har ju diskuterat ett det var just sociala medier (dvs inte traditionella medier) som avgjorde att Obama vann precis på samma sätt som att Trump vann. Låter politiken vara utanför detta. Men om det inte går att stoppa utdöendet av journalistik har vi nog inte långt till mer omfattande förändringar i vårt samhälle.
Citera
2017-02-10, 11:29
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Det diskuterades tidigare och konstaterades att det är tack vare autostartande "webb-TV-reklam" som ökade med 65%. Har reklamköparna sunt förnuft så kommer det slå tillbaka på sikt när man upptäcker att ingen tittar (likt banners) men det lär säkert fungera i ett par år.

Häromdagen fick jag en reklamköpare att bli förskräckt när han använde min arbetsdator (adblock) för att visa upp sin nya reklam på en tidningssajt. När jag förklarade att minst 30-40% använder adblock så blev han förbannad. "Hur kan man då lita på statistiken?". "Det kan du inte" var inte det svar han hoppades på.

Vill man på allvar påverka sajterna så bör man inte försöka övertala hundratusentals att bojkotta utan det räcker att utbilda reklamköparna.

Mediaköpare har alltid varit trångsynta, det nyttjar alla medier oavsett form. Av någon anledning så tror man dock mer på "digital statistik". Sättet man beräknar upplaga på eller hur man uppskattar antalet TV-tittare är ju bara matematisk statistik. Detsamma gäller ju digitalt. 99% av fallen klickar jag på mute i min webbläsare så fort jag går in på en tidningssite och scrollar fort som faan ned så jag slipper se den feta videorutan för att faktiskt läsa artikeln, om artikeln bara består av video så hoppar jag tillbaka.

Det är därför man digitalt ALLTID pratar om "videostarter" / "startade strömmar" då man vet att väldigt många tittar väldigt kort tid och antalet "tittare" skulle sjunka som en sten om det framkom att en bråkdel faktiskt tittar på strömmen vilket skulle sätta priset på reklamsnuttarna till nästan ingenting.
Det är ett luftslott men så har det ofta varit.

Har annonserat på "ettan" på expressen och aftonbladet, som skryter med sina miljoner besökare och sidvisningar men en vanlig annons som inte snor hela ytan för besökaren kanske kan få ett par tusen klick på ett dygn. Nu vet jag inte om många annonsörer övergett banners till förmån för video eller om säljarna helt enkelt övertygad köparna om att de måste annonsera överallt
Citera
2017-02-10, 11:36
Medlem
Tycker det är underhållande att se expressens nya sätt att dra in pengar, kränga handdukar och tavlor och annan skit. "Leva och bo shopping" vilket skämt till tidning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in