2017-02-09, 12:15
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Journalist är det yrke i Sverige med absolut sämst framtidsutsikter enligt Arbetsförmedlingens prognos.

Topp 3 yrken man inte ska satsa på om man vill ha jobb:
3. Fotograf
2. Musiker
1. Journalist

http://journalisten.se/nyheter/journalister-har-samst-chans-att-fa-jobb
Senast redigerad av Hatt-Kaninen 2017-02-09 kl. 12:23.
Citera
2017-02-09, 12:30
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
En slags anställningens moment 22. Man sparkar alla fast anställda samt gör frilansuppdragen så oattraktiva att ingen vill ha dom. Då har man i princip lagt ner produkten.

Fast jag gissar att situationen för journalisterna idag är så desperat att många kan tänka sig vara frilans ändå. Vad skall journalisterna göra annars? Köra taxi? Samla tomburkar? Jobba på Donken?

Stämmer bra. Ersättningen är ofta så låg att man inte kan göra jobbet. Dessutom har en frilansare upphovsrätten till allt material om man inte har ett kontrakt på annat. Det kan ofta betyda att mindre nogrräknade mediaföretas (Dn...host) försöker stjäla. Det måste folk i allmänhet bli mer uppmärksamma på när de lägger upp saker på sociala medier.

Frilansarna har generellt sedan länge haft äggen i olika korgar och det är ofta före detta fastanställda som gör frilansarjobben till sina tidningar. Det ska sägas att även de tackar nej till vissa jobb då de går back på att vara ute i flera timmar på någon tillställning för struntsummor.

Det finns jobb som fotograf eller skribent men bara om man vidgar synen mer än att jobba på nyhetsredaktion.
Senast redigerad av Ratad 2017-02-09 kl. 12:41.
Citera
2017-02-09, 13:35
Medlem
LagomLats avatar
Det är mycket mumbo jumbo i tidningsbranschen, har någon stor tidningsutgivare erkänt att papperstidningen saknar framtid och kommer att läggas ner.

Alla utomstående ser vart åt det barkar , men Aftonbladet håller god min, dom måste väl ändå fatta själva hur det kommer att sluta?

Jag tror personligen att det inte går att driva Aftonbladet utan papperstidningen som bas, när papperstidningen upphört så börjar utförsbacken för resten av verksamheterna, vilket inte är så kul att tänka på för personalen på AB

LL
Citera
2017-02-09, 13:56
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Bonnier gjorde ett försämrat rörelseresultat 2016 jämfört med 2015 och intäkterna har minskat för koncernens magasin-, dagstidnings- och TV-verksamheter. Nu backar koncernen bort från den digitala annonsstrategin för flera av sina produkter, bland andra Dagens Nyheter och Dagens Industri.

http://journalisten.se/nyheter/bonnier-backar-bort-fran-digitala-annonser
Var det inte Bonnier som det ryktades om vill köpa Aftonblaskan? Och de vill tydligen sälja Asylsvenskan och SF Bio. Och nu skall Wolodarski värva 100.000 nya prenumeranter. Vad blandar de i drinkarna där i Stockholm, egentligen?
Citera
2017-02-09, 16:05
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Jag tror att Aftonbladets papperstidning läggs ner efter valet 2018.
Citera
2017-02-09, 16:48
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Var det inte Bonnier som det ryktades om vill köpa Aftonblaskan? Och de vill tydligen sälja Asylsvenskan och SF Bio. Och nu skall Wolodarski värva 100.000 nya prenumeranter. Vad blandar de i drinkarna där i Stockholm, egentligen?
Om jag får teckna ett porträtt av Bonniers attityd, dess favorit-sätt att operera, så är det satsa på print.

Därför var försöket att köpa Aftonbladet föreståeligt, därför är ambitionen att värva DN-prenumeranter (ā la prisdumpa abonnemang för 1:- och dylikt, allt för att blåsa upp siffrorna) förståelig.

Och man backar från den digitala annonsstrategin för DI och DN = man är inte riktigt hemma i den digitala världen.

Det är inte helt galet att satsa på det man trivs med -- men -- detta går inte riktigt att försvara i en hård företagsekonomisk verksamhet. Jag menar, Facit 1980 kanske trivdes med mekaniska produkter, man var inte heart and soul med i digital teknik, och då gick det som det gick. Nokia trivdes med att tillverka tekniskt bra telefonhårdvara men det räckte inte långt när smartphones kom, där programvaran är det som avgör.

Så att Bonniers satsar på print är förståeligt på kort sikt men strategiskt vet jag inte vad det ska leda till.
Senast redigerad av lampros 2017-02-09 kl. 16:53.
Citera
2017-02-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Om jag får teckna ett porträtt av Bonniers attityd, dess favorit-sätt att operera, så är det satsa på print.

Därför var försöket att köpa Aftonbladet föreståeligt, därför är ambitionen att värva DN-prenumeranter (ā la prisdumpa abonnemang för 1:- och dylikt, allt för att blåsa upp siffrorna) förståelig.

Och man backar från den digitala annonsstrategin för DI och DN = man är inte riktigt hemma i den digitala världen.

Det är inte helt galet att satsa på det man trivs med -- men -- detta går inte riktigt att försvara i en hård företagsekonomisk verksamhet. Jag menar, Facit 1980 kanske trivdes med mekaniska produkter, man var inte heart and soul med i digital teknik, och då gick det som det gick. Nokia trivdes med att tillverka tekniskt bra telefonhårdvara men det räckte inte långt när smartphones kom, där programvaran är det som avgör.

Så att Bonniers satsar på print är förståeligt på kort sikt men strategiskt vet jag inte vad det ska leda till.

Jag tror tidningarna nu har hookat upp så många på autogiro med hjälp av 1kr-abonnemang av plus-tjänster att de kan leva vidare på de pengarna. Fördelen är att många kunder inte har koll på att typ 99 kr per månad dras från kontot av nåt faktureringsbolag.

Många kunder kanske inte ens läser materialet eller ens loggar in på plus-kontot men pengarna dras i alla fall. Det kan gå månader innan det upptäcks.

Tror ni tidningarna går ut till sina betalande användare och säger "Vi ser att du inte loggat in på ett tag. Det borde du göra. Här är länken och ditt kontonamn"? Näpp. Då är det finansiellt bättre att bara sitt på händerna och se pengarna strömma in.
Citera
2017-02-09, 20:09
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Avsikten var naturligtvis att slå ihop Aftonbladet och Expressen. Det är ett naturligt steg i utvecklingen som förlänger livet några år. Tror inte man gett upp den ideen i brist på andra. Det är ju vad som hänt på dagstidningsidan.
Jag tror shipstedt säljer aftonbladet till bonnier så småningom för det blir ju en avsevärt annorlunda produkt (och mindre) utan printtidning.
Citera
2017-02-09, 20:12
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Expressen halverar sin vinst jämfört med 2015.

http://journalisten.se/nyheter/halverad-vinst-expressen
Citera
2017-02-09, 20:19
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Vinst 2015 85 mille
Vinst 2016 42 mille

Trend 2017 +/- 0

Sedan kommer de stora neddragningarna och/eller rationaliseringarna. Hoppas förste man som får silkessnöret blir herr Mattsson.
Citera
2017-02-09, 20:23
Medlem
studioxswes avatar
Citat:

Ännu intressantare är väl "De digitala annonserna utgör nu 61 procent av Expressens reklamförsäljning"

Inte tusan är det de där elaka "ettan-annonserna" man ser som tar hela skärmens yta? Det måste vara de filmer som spelas innan videoklippen startar, som dessutom autostartar.

I en analog tidning kan jag ju välja att helt enkelt vända blad eller fokusera mitt öka på text, sånt går inte längre och det fattar ju mediahusen och säljer TV-ads till glatta livet.
Citera
2017-02-09, 20:59
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:

Finns det ingen journalist som klarar av att förstå begreppet resultat? Jag antar att det är rörelseresultatet (före finansiella poster och skatt) som avses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in