2017-02-09, 09:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious
Den första teorin var att hon slängts i vattnet från bron Óseyrarbrú som går över floden Ölfusá. Denna plats ligger (ca 18 km) öster om stranden där hon hittades vid fyren Selvogsviti. Nu är teorin att hon slängts i vattnet från bron över floden Vogsós, denna plats ligger ca 6 km väster om fyndplatsen. Anledningen till att man ändrade sin teori är att väderleksförhållandena (gissar vindar och havsströmmar) pekar på att hon måste ha färdast från väster till öster.

http://www.visir.is/liklegt-ad-lik-birnu-hafi-verid-sett-i-vogsos/article/2017170209369

Denna artikel är från 5 februari, finns det någon ny teori som jag missat?

Om man tittar på Google Maps, ser det ut som om det är relativt långt från vägen till fyren på stranden vid Selvogsvita ? 800 meter? Kanske går det en mindre väg till fyren som inte är utmärkt på kartan?
Kan man ens köra ut med bil till stranden? Ser även ut som ett staket som avgränsar fyren. Kanske sådana faktorer som gör att man tänker att Birna möjligen inte dumpats på platsen där hon hittades?
Citera
2017-02-09, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man tittar på Google Maps, ser det ut som om det är relativt långt från vägen till fyren på stranden vid Selvogsvita ? 800 meter? Kanske går det en mindre väg till fyren som inte är utmärkt på kartan?
Kan man ens köra ut med bil till stranden? Ser även ut som ett staket som avgränsar fyren. Kanske sådana faktorer som gör att man tänker att Birna möjligen inte dumpats på platsen där hon hittades

https://www.google.se/maps/@63.8303195,-21.6758793,17z

Härifrån går en grusväg upp mot fyren Selvogsviti. Därifrån ser det ut att vara nära till stranden och ser ganska platt ut så det lär gå att köra

Ser inget staket?
Senast redigerad av Disalicious 2017-02-09 kl. 10:04.
Citera
2017-02-09, 10:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious
https://www.google.se/maps/@63.8303195,-21.6758793,17z

Härifrån går en grusväg upp mot fyren. Därifrån ser det ut att vara nära till stranden och ser ganska platt ut så det lär gå att köra

Ser inget staket?

Nej, staketet såg jag bara på en bild från Google maps. Syns knappt, osäkert från när bilden är tagen. Bara funderingar runt hur miljön ser ut vid fyren och varför man verkar tro att hon slängts i vattnet från annat håll.

Även intressant med detta, samma artikel från 5/2:

http://www.visir.is/liklegt-ad-lik-birnu-hafi-verid-sett-i-vogsos/article/2017170209369

Citat:
. The search was from Hlíðarvatni that Herdísarvík and Selvogsvita.

Citat:
"There was an indication that strengthen our faith to go and look better in this area. But I can not go further into what the tip is, "says Asgeir.

De hade väl en teori redan innan om att Birna dumpats på en plats väster ifrån där hon hittats. Men efter sökningen har de fått in "tips", som styrkte den teorin,vad det nu kan innebära. Läste någonstans att det kommit in mycket vittnesuppgifter (kan dock inte hitta källa). Kan vara ett vittne eller ett fynd?

Man tänker också att det kan vara alltifrån avskrap på stenar, hårtussar, klädremsor, sladdar eller blod/hudavskrapavskrap. Det enda jag läst om är att de inte hittat telefonen eller käderna, men att de inte vill gå in på vad tipset bestod av.
Citera
2017-02-09, 13:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det här rimmar inte med snön under skorna. Hur får du ihop det?

Kan någon människa på jorden med säkerhet säga att det inte fanns en enda snöfläck vid fyndplatsen den där morgonen?

Vi vet inte exakt var kängorna hittades såvitt jag känner till, vi vet bara på ett ungefär?

Hade det snöat tidigare på Island, det har jag inte kollat upp, så är det väl inte omöjligt att det kan ha legat rester av en uppplogad snödriva eller liknande just där kängorna hittades. Skuggig plats, blåser mycket, kallt, snön smälter bort långsammare?
Citera
2017-02-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det fetstilta.
Källa?

Exempelvis ett påstående som:

Singoallaa; hävdat att han aldrig ens sett Birna, någonsin och allra minst att hon åkt i bilen.

Jag börjar förstå vad andra menar när de skriver om dig.

Så här skrev jag, OBS glöm inte att även läsa vad som står inom parantesen!

Citat: "Det är ändå en ganska stor nackdel för TMO att han hela tiden (om han nu gjort det) hävdat att han aldrig ens sett Birna, någonsin och allra minst att hon åkt i bilen".

Jag spånar som de flesta här inne inklusive dig.
Citera
2017-02-09, 14:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan någon människa på jorden med säkerhet säga att det inte fanns en enda snöfläck vid fyndplatsen den där morgonen?

Vi vet inte exakt var kängorna hittades såvitt jag känner till, vi vet bara på ett ungefär?

Hade det snöat tidigare på Island, det har jag inte kollat upp, så är det väl inte omöjligt att det kan ha legat rester av en uppplogad snödriva eller liknande just där kängorna hittades. Skuggig plats, blåser mycket, kallt, snön smälter bort långsammare?

Skorna fanns 300 meter från där Polar Nanoq var förtöjd. I det område Atlantoils tankar står.
Att det inte var snö i området där Birna försvann när hon gjorde det men det fanns under sulorna kanske "bara" betyder att hon levt och körts en bit och sedan klivit ut där det fanns snö vid tillfället, och att den blev kvar under skorna om det var kallt där skorna sedan hamnade?
Citera
2017-02-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan man ens köra ut med bil till stranden? Ser även ut som ett staket som avgränsar fyren. Kanske sådana faktorer som gör att man tänker att Birna möjligen inte dumpats på platsen där hon hittades?

Jag ser det inte på Google maps men i en gammaldags kartbok (inte så värst gammal men typ i bokformat) så verkar det gå en sekundärväg (äldre väg som löper parallellt med vägen) , söder om denna närmare kustlinjen. Den verkar också gå över den pir som verkar sammanbyggd eller stänger till "bassängen" väster om ölfosa. Att väg 427 verkar ha en äldre väg något närmare kustlinjen från T-korsningen där den västerfrån tar av från 380.

Edit:nej det är nog väg 427 som är sekundärväg från T-korsningen österut som det är märkt i min kartbok. Huvudvägen verkar var 380om man avser åka längre österut, då passerar man sedan bro vid Selfoss.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-02-09 kl. 14:55.
Citera
2017-02-09, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Skorna fanns 300 meter från där Polar Nanoq var förtöjd. I det område Atlantoils tankar står.
Att det inte var snö i området där Birna försvann när hon gjorde det men det fanns under sulorna kanske "bara" betyder att hon levt och körts en bit och sedan klivit ut där det fanns snö vid tillfället, och att den blev kvar under skorna om det var kallt där skorna sedan hamnade?

På bilden fanns det ju snö runt skorna? Blåser det på lite och snöar kryper väl snö in under sulorna?
Citera
2017-02-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
På bilden fanns det ju snö runt skorna? Blåser det på lite och snöar kryper väl snö in under sulorna?

Fast de skriver att
-skosulorna var fulla med snö, och
-ingen snö fannspå platsen vid tidpunkten Birna försvann.
Oklart då om de avser strikt till platsen vid tidpunkt där Birna sist observerades levande. Om skorna står på plats och har gjort och fortfarande när när de hittas är det noväl mindre sannolikt att det blåser "fullt med snö", lite snö kanske. Men tänkbart är ju att hon levde någon tid efter hon sist obeserverats och att hon då trampat i snö om hon klev ur eller drogs ur bilen efter att ha tvingats/lockats in? Och att den snön då inte smält om de stått på kyligt ställe.
Citera
2017-02-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom

Etter som jeg har forstått var snøen hardpakket under skoene, i mønsteret.

Om man ser på denne værrapporten fra en værstasjon litt lenger nord. ser man at temperaturen synker fra et par plusgrader til minus ti grader mellom 10. januar og 12 januar. Det kommer ingen snø før 13. januar.

http://www.hvammshlid.is/vedur/page21/page21.html

Om det allerede hadde fantes snø i området (ett eller annet sted i området der hun ble funnet), og hun fortsatt levde, finns det en mulighet for at hun i skadet tillstand har forsøkt å komme unna. Kanskje nådde han henne igjen. Om det hadde sunket til minusgrader i Reykjavik lørdag formiddag, ville snøen ikke smelte under skoene. Kanskje ville snøen smelte om de lå i en varm bil. Kan han ha hatt tillgang til släp?'
Senast redigerad av Bakvendt 2017-02-09 kl. 15:41.
Citera
2017-02-09, 15:30
Medlem
Citat:

Kanske, någon kan t.ex ha utfört någon typ av arbete på fredagen vid platsen som vet att ingen snö fanns där då. Minns jag rätt så fanns det förråd vid platsen, någon kan ha nyttjat dessa och sett omgivningen.

Jag har sett en bild i media som visar att skorna hittades vid rör som låg på marken, de kan ha hamnat där på fredagen eller någon gång under veckan och kanske kom det ingen snö förrän veckan därpå.

Precis som du skriver så vet vi inte om det hade snöat tidigare. Jag har heller inte kollat upp det. Dock tror jag att det inte hade varit ett mysterium för polisen ang. snön under skorna om det inte var så att det inte fanns någon snö där då, som de har sagt.
Citera
2017-02-09, 15:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Skorna hittades 16/1-17 vid 23-tiden. Tyvärr verkar det som om skorna flyttades av upphittaren(?)efter det de hittades. Bild hade då lagts upp på FB av upphittaren, som jag förstår det, men togs bort på begäran av polisen.
På Visirs artikel, finns även en länk till ytterligare info om skorna.

Så när Birna försvann 14/1, verkade det som om det regnade (?), men när skorna hittades 16/1 var det snö under skosulorna? När de hittades verkar det på bildmaterialet som om det snöar.

Jag var inte med från början av detta fall. För er som varit med är kanske detta inget nyheter. Artiklarna är från 17/1.

http://www.dv.is/frettir/2017/1/17/fann-dr-martens-sko-i-kaldarseli-logreglan-hefur-lokad-svaedinu-og-verst-fretta/

Citat:
Á myndinni má sjá að snjór er undir sólanum á skónum en ekki var snjór á jörðu þegar hún týndist. Það er því ekki víst að um sé að ræða skóinn sem hún klæddist.
Samma text med google översättning:
Citat:
Bilden visar snön är upp till skosulan, men det var snö på marken när hon dog. Det är inte nödvändigtvis så att skon hon bar.
Samma som ovan med google översättning
http://www.visir.is/leitin-ad-birnu--dr.-martens-skor-fannst-og-er-til-skodunar-hja-logreglu/article/2017170118917

Citat:
The fact that snow was to find the shoes when they were found by the harbor in the evening. About three days have passed since Birna disappeared and was quite warm in the southwest of the country on Sunday. Everything was colder yesterday and snow.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in