2017-02-09, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hennes skor hittades väl vid hamnen, vid oljetankarna.
Möjligt är ju att dumpningen sker på strand för att det bara ska se ut som något hänt på annan plats men att de missat skorna, fast det låter som en märklig miss dock?

Jag vet inte men i en sådan situation kanske det inte är en sån märklig miss ändå, det är väl mer lätt hänt att begå misstag i en sådan situation. Speciellt om man är ett sånt klantarsle som TM verkar vara.
Citera
2017-02-09, 04:03
Medlem
Citat:
Hur menar du att det är säkerhetslösningar att hon inte varit ombord på båten?

Jag skriver från mobiltelefonen nu och det blev fel med autocorrect. Det ska stå att polisen har väl sagt att B inte varit ombord på Polar Nanoq?
Citera
2017-02-09, 04:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
CP sköt Palme. Jag var där. Utveckla vad du menar med det fetstilta.

Efter ett par dagar flyter kroppen upp, inte efter ett par timmar.
Det finns risk att en kropp som dumpas i vatten flyter i land, men chans att den försvinner "för gott". Jag har svårt att tro att TM körde till stranden och dumpade den där, det var en bra bit från hamnen, däremot tycker jag det är logiskt att han ville åka en bra bit bort för att dumpa - men inte synlig på en strand - utan i havet.

Mm, polisen har säkert en del fakta de bygger sina teorier på.

Jag menade bara att en uppsättning bevis kan tala för mer än en teori, det vara bara det. Polisen väljer vilken teori man vill ha som huvudteori, och i takt med att nya bevis och omständigheter kommer upp på bordet så kan teorin ändras, det var inte märkligare än så.
Citera
2017-02-09, 04:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag skriver från mobiltelefonen nu och det blev fel med autocorrect. Det ska stå att polisen har väl sagt att B inte varit ombord på Polar Nanoq?

Det låter väl rimligt (utifrån att någon väl bort uppmärksammat det i så fall men hon hittades på sydra delen av den udde som kallas Reykjanes? Medan hamnen där skorna hittades ligger på norrsidan av udden (liksom båten?)? Skorna kan väl legat kvar i bilen och de dumpat dem då (om de upptäcktes i bilen efter de dumpat henne) men varför lämna det spåret på land då kan man fråga sig? Om man kört närpå 60km tur och retur till motsatta sidan av udden för att dumpa kroppen?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-02-09 kl. 04:29.
Citera
2017-02-09, 04:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det låter väl rimligt (utifrån att någon väl bort uppmärksammat det i så fall men hon hittades på sydra delen av den udde som kallas Reykjanes? Medan hamnen där skorna hittades ligger på norrsidan av udden (liksom båten?)? Skorna kan väl legat kvar i bilen och de dumpat dem då (om de upptäcktes i bilen efter de dumpat henne) men varför lämna det spåret på land då kan man fråga sig?

Det kan väl i någon mån förklaras med att det var vid kängorna som hon kläddes av och våldtogs, om det nu är vad som hände, båda i bilen, Birna mördas, därefter kör TO iväg men glömmer kängorna, eller?

Jag föreställer mig att om Birna låg på rygg i baksätet och TO i öppen bakdörr ska klä av henne så är det första han måste göra att dra av henne kängorna, de hamnar på backen, resten kan han fixa i bilen med stängd dörr, ett försynt försök till en förklaring.
Citera
2017-02-09, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan väl i någon mån förklaras med att det var vid kängorna som hon kläddes av och våldtogs, om det nu är vad som hände, båda i bilen, Birna mördas, därefter kör TO iväg men glömmer kängorna, eller?

Jag föreställer mig att om Birna låg på rygg i baksätet och TO i öppen bakdörr ska klä av henne så är det första han måste göra att dra av henne kängorna, de hamnar på backen, resten kan han fixa i bilen med stängd dörr, ett försynt försök till en förklaring.

Fast måste man klä av någon helt och hållet föratt lyckas genomföra en våldtäkt? Det är väl heller inte lätt att kränga av någon kläder i en bil, det är ju inte precis en Bentley med utrymme som en gymnastiksal de hade heller? Fast de kanske initialt försökte med detta och därefterkom på att köra någon annanstans och skorna då kanske glömdes på platsen?
Citera
2017-02-09, 04:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fast måste man klä av någon helt och hållet föratt lyckas genomföra en våldtäkt? Det är väl heller inte lätt att kränga av någon kläder i en bil, det är ju inte precis en Bentley med utrymme som en gymnastiksal de hade heller? Fast de kanske initialt försökte med detta och därefterkom på att köra någon annanstans och skorna då kanske glömdes på platsen?

Om går rakt på sak, i Sverige måste man inte det, ska inte mycket till för att det skall klassas som våldtäkt, jag vet inte hur det ser ut på Island, men om vi med våldtäkt menar penetrering, samlag, så är i alla fall min erfarenhet att kvinnan får rätt så svårt att streta med benen om jeansen sitter på, även neddragna såvida det inte sker bakifrån. Således underlättar det att ta av byxorna helt och en förutsättning är att kängorna tas av, men det är bara jag, vet ju inte hur andra k....
Citera
2017-02-09, 05:04
Medlem
Citat:
Om går rakt på sak, i Sverige måste man inte det, ska inte mycket till för att det skall klassas som våldtäkt, jag vet inte hur det ser ut på Island, men om vi med våldtäkt menar penetrering, samlag, så är i alla fall min erfarenhet att kvinnan får rätt så svårt att streta med benen om jeansen sitter på, även neddragna såvida det inte sker bakifrån. Således underlättar det att ta av byxorna helt och en förutsättning är att kängorna tas av, men det är bara jag, vet ju inte hur andra k....

Fast får man ned jeansen (hon bar ju jeans vad verkar på kamerabilderna) till anklarna att de dras av helt så de bara är på jäms med anklarna (med avigsidan ut) så är det väl sak samma som om hon skulle vara naken, inte särskilt snyggt och romantiskt men sådant är väl lågprioriterat för någon som är i färd med att våldta någon?

Lite underligt också om de dumpat henne vid Ölfusa i tanke att kroppen skulle flyta ut till havs, den chansen hade väl varit större om de dumpat henne i hamnen eller på norrsidan, och strömmarna borde de väl känna till om de var fiskare? Isåfall är det kanske tur om GM var omständliga och lite korkade än bara korkade och lat, om de dumpat henne på norrsidan i närheten av hamnen, och inte kört dryga 60 km söderut tur och retur, är risken avsevärt större att kroppen kunde drivit ut till havs.

http://www.fisheries.is/ecosystem/oceanography/ocean-currents/
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-02-09 kl. 05:08.
Citera
2017-02-09, 05:31
Medlem
På västsidan verkar dock tidvattenskillnaden i nivå vara större än norr och östsidan men förstärkningen av hastigheten på tidvattenströmmarna lägre. Om strömmen längs västkusten ligger på 10m/s så förstärks den med ca 10m/s.

http://www.fisheries.is/ecosystem/oceanography/waves-and-tides/
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-02-09 kl. 05:36.
Citera
2017-02-09, 07:53
Medlem
Citat:
Det är väl inte bron väster om den plats som B hittades som finns med i huvudteorin längre, utan nu är det en plats öster om den plats där B hittades.

Den första teorin var att hon slängts i vattnet från bron Óseyrarbrú som går över floden Ölfusá. Denna plats ligger (ca 18 km) öster om stranden där hon hittades vid fyren Selvogsviti. Nu är teorin att hon slängts i vattnet från bron över floden Vogsós, denna plats ligger ca 6 km väster om fyndplatsen. Anledningen till att man ändrade sin teori är att väderleksförhållandena (gissar vindar och havsströmmar) pekar på att hon måste ha färdast från väster till öster.

http://www.visir.is/liklegt-ad-lik-birnu-hafi-verid-sett-i-vogsos/article/2017170209369

Denna artikel är från 5 februari, finns det någon ny teori som jag missat?
Senast redigerad av Disalicious 2017-02-09 kl. 07:55.
Citera
2017-02-09, 08:32
Medlem
Citat:

Det här rimmar inte med snön under skorna. Hur får du ihop det?
Citera
2017-02-09, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious
Den första teorin var att hon slängts i vattnet från bron Óseyrarbrú som går över floden Ölfusá. Denna plats ligger (ca 18 km) öster om stranden där hon hittades vid fyren Selvogsviti. Nu är teorin att hon slängts i vattnet från bron över floden Vogsós, denna plats ligger ca 6 km väster om fyndplatsen. Anledningen till att man ändrade sin teori är att väderleksförhållandena (gissar vindar och havsströmmar) pekar på att hon måste ha färdast från väster till öster.

http://www.visir.is/liklegt-ad-lik-birnu-hafi-verid-sett-i-vogsos/article/2017170209369

Denna artikel är från 5 februari, finns det någon ny teori som jag missat?

Du har nog inte missat något, det är jag som vilseleder med min öst- och väst-problematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in