2017-02-09, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praele
De här frågorna är dock ingenting som man förstår över en natt. Judinnan Barbera Spectre ger här sin åsikt om Europas framtid och förklarar judarnas roll i massinvandringen<3 Håll till godo, goyim!

Jag har sett det inslaget tidigare och det Barbara Spectre säger är väldigt obehagligt. MEN innan man börjar söka internationella förklaringar så tror jag att man behöver förstå situationen i Sverige. VARFÖR har vi i Sverige valt att ta emot så många fler flyktingar per capita än andra länder? Och VARFÖR är det så djupgående problem i offentliga sektorn?

Skriften från Ohlininstitutet som Meiji länkar till tar upp flera konkreta problem:
(FB) Kan någon tala om för mig varför politikerna vill att Sverige ska kollapsa?
Citera
2017-02-09, 01:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Jag har sett det inslaget tidigare och det Barbara Spectre säger är väldigt obehagligt. MEN innan man börjar söka internationella förklaringar så tror jag att man behöver förstå situationen i Sverige. VARFÖR har vi i Sverige valt att ta emot så många fler flyktingar per capita än andra länder? Och VARFÖR är det så djupgående problem i offentliga sektorn?

Skriften från Ohlininstitutet som Meiji länkar till tar upp flera konkreta problem:
(FB) Kan någon tala om för mig varför politikerna vill att Sverige ska kollapsa?

Sverige fungerar i praktiken som en enpartistat. Det fanns ingen opposition mot en ansvarslös invandringspolitik eftersom ALLA partier var överens. I Sverige har det ju varit ett ideal att så många partier som möjligt (helst alla partier) ska stå bakom ett beslut. Invandringspolitiken är inte något undantag, svenska politiker krossade kunskapsförmedlingen i den svenska skolan mha samma strategi (SAP och Folkpartiet var drivande).

När alla partier har hållit i sleven så finns det, av lätt insedda skäl, inget parti som kritiserar utfallet - utan den politiska församlingen låser sig. ALLA partier är motiverade att skönmåla utfallet av den gemensamma politiken (eftersom det ju är partiets egen politik) och alla mobbas, som opponerar mot den gemensamma politiken.

(Så småningom uppstod SD som en protest. SD mobbades skoningslöst och partiets medlemmar utsattes för våld.)

1984 gavs en 79-sidig, statligt finansierad pamflett ut med titeln: "Invandringen ger mig ångest - om invandrarfientlighet, opinionsyttringar och behovet av syndabockar". Pamfletten gavs ut "under redaktion" av Géza Nagy och Bertil Nelhans (lärare vid högskolan i Borås).

Pamfletten var ett karaktärsmord på en enskild insändarskribent (Britt Jonsson), som hade skrivit en insändare i DN med titeln: "Framtiden ger mig ångest".

LÄS: (FB) Hur stort var motståndet mot invandringen under 80-, och 90-talet?

Bertil Nelhans skriver en inledning: "Om invandrarfientliga opinionsyttringar" och Géza Nagy skriver en avslutning: "Om främlingsrädslan och invandrarfientlighetens mekanismer".

Resten av boken utgörs av tjugo anonyma (!) angrepp på Britt Jonsson - s.k. "fiktiva brev" riktade till henne.

"Breven är skrivna som en övningsuppgift av studerande vid grundkursen i invandrar- och minoritetsfrågor vid Högskolan i Borås (läsåret 1982/83). Med denna sammanställning vill vi visa styrkan i de argument som kan användas av den som vill gå i svaromål gentemot invandrarfientliga åsikter."

"Vi vill med denna bok ge läsaren en möjlighet - och kanske hjälp - att noggrant studera och begrunda en invandrarfientlig insändare som har lästs av hundratusentals människor i Sverige. Den har stått i en rikstidning med hög status och mycket stor spridning i landet, i vilken den har fått ett omfattande utrymme. Allt detta torde ha förlänat denna insändare stora möjligheter som en opinionsbildande text. Vi finner det därför vara viktigt att bemöta denna text, analysera de tankegångar som förs fram i den och visa på de motiv som han ligga bakom den."

Det var ett anmärkningsvärt initiativ, som förmodligen har få motsvarigheter (om ens någon motsvarighet) i ngt annat land i Västvärlden.
Citera
2017-02-09, 02:12
Medlem
Det känns som det kommer kollapsa men jag tror att om man sparar pengar och försöker skaffa sig ett bra jobb så kommer man kunna leva helt ok.

Blir massinvandringen ett för stört problem kanske de måste dra ner på det och då kan folk som har bra jobb köpa sig fria från skiten
Citera
2017-02-09, 02:28
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Du har ju inte ett enda rätt

Var det här den mest genomskinliga "Heja SD!" tråden än så länge?

Kan du inte redovisa och förklara varför han har fel?
Det skulle vara väldigt intressant istället för ditt nuvarande intetsägande inlägg.

Ber om ursäkt för om du redan gjort det, ny i tråden...
Citera
2017-02-09, 12:12
Moderator
Meijis avatar
TILLÄGG

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Sverige fungerar i praktiken som en enpartistat. Det fanns ingen opposition mot en ansvarslös invandringspolitik eftersom ALLA partier var överens. I Sverige har det ju varit ett ideal att så många partier som möjligt (helst alla partier) ska stå bakom ett beslut. Invandringspolitiken är inte något undantag, svenska politiker krossade kunskapsförmedlingen i den svenska skolan mha samma strategi (SAP och Folkpartiet var drivande).

När alla partier har hållit i sleven så finns det, av lätt insedda skäl, inget parti som kritiserar utfallet - utan den politiska församlingen låser sig. ALLA partier är motiverade att skönmåla utfallet av den gemensamma politiken (eftersom det ju är partiets egen politik) och alla mobbas, som opponerar mot den gemensamma politiken.

(Så småningom uppstod SD som en protest. SD mobbades skoningslöst och partiets medlemmar utsattes för våld.)

1984 gavs en 79-sidig, statligt finansierad pamflett ut med titeln: "Invandringen ger mig ångest - om invandrarfientlighet, opinionsyttringar och behovet av syndabockar". Pamfletten gavs ut "under redaktion" av Géza Nagy och Bertil Nelhans (lärare vid högskolan i Borås).

A propos Géza Nagy så figurerar han andra spektakulära projekt... tada! Angereds kamelcenter.

Citat:
Över en miljon kronor i skattepengar och bidrag har beviljats, men fortfarande finns inte ett spår av det utlovade kamelcentret i Angered. Trots att bygglov saknas har pengar gått till staket, souvenirer och import av kamelmjölk. – Det sägs att mjölken hjälper mot autism, säger fullmäktigeledamoten Malin Larsson (MP).

Skattepengar rasslar in...

Citat:
I oktober 2015 redovisade Angereds kamelcenter att det samlade värdet av alla bidrag och stödpengar man beviljats — bland annat från Göteborgs stad, VG-regionen och Arbetsförmedlingen — uppgick till över en miljon kronor. Några månader senare fick man dessutom beskedet att Göteborgs stad beslutat att skänka ytterligare 500 000 kronor under 2016 i form av integrationsmedel.

... men ingen utåtriktad verksamhet bedrivs förutom import av kamelmjölk.

Citat:
När GP granskar en av kamelcentrets reklamaffischer som hängt uppe i Angered står det inte bara att mjölken lär vara bra mot autism, utan även att den hjälper mot tuberkulos, diabetes, leversjukdomar, Crohns sjukdom och att den motverkar tumörer. Olagliga påståenden enligt både Livsmedelsverket och Läkemedelsverket.

[---]

– Vi har inte gjort någon aggressiv marknadsföring för detta. Men det är sådant som diskuteras på olika forum på nätet, säger Géza Nagy.

Enligt Nagy ska nu mjölken vara slutsåld. Vinsten blev cirka 10 000 kronor.

Hur ska ni få detta att gå runt?

– Det ser bra ut. Visst kommer vi att behöva söka fler bidrag för att kunna gå runt med allt, men på sikt tror jag vi kan bli självförsörjande.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/miljonbidrag-till-kamelturism-och-mj%C3%B6lk-1.4150581

Som sagt, när alla partier har hållit i sleven så finns det, av lätt insedda skäl, inget parti som kritiserar utfallet - utan den politiska församlingen låser sig. ALLA partier är motiverade att skönmåla utfallet av den gemensamma politiken (eftersom det ju är partiets egen politik). Pga bristen på accountability rinner skattemedlen genom svenska politikers fingrar. Svenska politiker anser idag knappast, att "varje förslösad skattekrona är en stöld från folket".
Citera
2017-02-09, 12:46
Medlem
Citat:
Som sagt, när alla partier har hållit i sleven så finns det, av lätt insedda skäl, inget parti som kritiserar utfallet - utan den politiska församlingen låser sig. ALLA partier är motiverade att skönmåla utfallet av den gemensamma politiken (eftersom det ju är partiets egen politik). Pga bristen på accountability rinner skattemedlen genom svenska politikers fingrar. Svenska politiker anser idag knappast, att "varje förslösad skattekrona är en stöld från folket".

Det hela är så sjukt korrupt och har pågått så länge att man blir alldeles yr i huvudet. Vad man än tittar på så känns det ruttet.

Jag börjar fundera på om NPM (New Public Management) med avsikt har implementerats så att ingen ska kunna ställas till svars. Det finns egentligen bara två möjligheter som jag ser det. Antingen är det en närmast obegriplig inkompetens eller så är det ren ondska. Se vidare mitt inlägg här som tar upp lite om NPM (som ett sidospår):
(FB) Leif GW Persson vs Dan Eliasson & Anders Ygeman i Veckans brott

Alldeles klart så är det en speciell slags människor inom offentligheten som, avsiktligt eller oavsiktligt, förstör landet och skor sig på våra skattepengar. Det är fullständigt oacceptabelt i en demokrati.
Citera
2017-02-09, 13:34
Medlem
Hjortronsalts avatar
Citat:
A propos Géza Nagy så figurerar han andra spektakulära projekt... tada! Angereds kamelcenter. Skattepengar rasslar in...
Och, tadaa!! - så är det på hans adress som Romska Kulturföreningen i Västra Götaland är skriven.
Citera
2017-02-09, 13:37
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Det hela är så sjukt korrupt och har pågått så länge att man blir alldeles yr i huvudet. Vad man än tittar på så känns det ruttet.

När man har (inte sällan av en slump) s.a.s. fått upp ögonen för ngn verksamhet som är undermålig, så gör man den skakande upptäckten, att maskarna krälar under varje sten som man lyfter på.

Citat:
Jag börjar fundera på om NPM (New Public Management) med avsikt har implementerats så att ingen ska kunna ställas till svars. Det finns egentligen bara två möjligheter som jag ser det. Antingen är det en närmast obegriplig inkompetens eller så är det ren ondska. Se vidare mitt inlägg här som tar upp lite om NPM (som ett sidospår):
(FB) Leif GW Persson vs Dan Eliasson & Anders Ygeman i Veckans brott

Alldeles klart så är det en speciell slags människor inom offentligheten som, avsiktligt eller oavsiktligt, förstör landet och skor sig på våra skattepengar. Det är fullständigt oacceptabelt i en demokrati.

Det är bara en tidsfråga tills en verksamhet spårar ur, om man inte bryr sig om att följa upp resultatet av verksamheten och ingen riskerar att personligen ställas till ansvar.

Citat:
..”uppenbarhetsrekvisit”, innebär att domstolar bara kan ogiltigförklara lagar och förordningar som stridande mot grundlagen, om felet är fullständigt uppenbart. Hur stor är egentligen sannolikheten att en lag som nötts av bortemot 349 politiker och deras sekreterare uppenbart strider mot grundlagen? Även om både en och annan är fullständigt inkompetent, så är det nog en ganska trygg gissning att det är en försvinnande liten sannolikhet. Det går utmärkt att köra över eller runda grundlagen utan att vara uppenbar.

Uppenbarhetsrekvisitet infördes i samband med grundlagsändringarna 1974, och sedan dess är varje försök att hävda grundlagen i domstol att jämföra med att svära i kyrkan. Följaktligen dammar man snabbt av stämpeln ”rättshaverist” och stämplar med fett rött bläck i syndarens panna.

Citat:
Ytterligare ett ord att lära sig är ”adekvans”, som är det ord som betyder att det inte i praktiken finns något tjänstemannaansvar i det här landet. I samband med att uppenbarhetsrekvisitet kom till var man i alla fall ärlig och tog samtidigt bort tjänstemannaansvaret helt, men femton år senare la man tillbaka det – efter att snyggt och prydligt dragit ut tänder och klor.

Adekvans innebär att det inte räcker att visa samband mellan felaktigt myndighetsbeslut och skada. Sambandet måste vara av tillräcklig tyngd, vilket i praktiken innebär att om det kan finnas någon annan förklaring eller bidragande orsak till skadan uppnår du inte adekvans. Eller på ren svenska: FET CHANS PUCKO!!!
Citera
2017-02-09, 13:42
Medlem
Citat:
När man har (inte sällan av en slump) s.a.s. fått upp ögonen för ngn verksamhet som är undermålig, så gör man den skakande upptäckten, att maskarna krälar under varje sten som man lyfter på.

Det är bara en tidsfråga tills en verksamhet spårar ur, om man inte bryr sig om att följa upp resultatet av verksamheten och ingen riskerar att personligen ställas till ansvar.

Jag kommer allt oftare att tänka på denna låt av Stefan Andersson:
https://www.youtube.com/watch?v=5oF561YgY6M

Mörka moln på himmelen syns skymta utanför [...] Ja, denna politik som förs den söndrar och förstör
Citera
2017-02-09, 14:12
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag kommer allt oftare att tänka på denna låt av Stefan Andersson:
https://www.youtube.com/watch?v=5oF561YgY6M

Mörka moln på himmelen syns skymta utanför [...] Ja, denna politik som förs den söndrar och förstör

Svenska politiker verkar frukta en folklig resning.

50-60 poliser (!) skickades till Gotland för att *skrämma* gotlänningarna, när ett par personer hade knutit ngr plastband kring en åklagares bil i anslutning till en spontan demonstration UTAN ngt våld.

(Gotlänningarna demonstrerade mot att en rullstolsbunden kvinna uppgav, att hon hade våldtagits av ca ett halvt dussin personer, som svenska politiker nyligen importerat)
Citera
2017-02-09, 15:32
Medlem
Citat:
Svenska politiker verkar frukta en folklig resning.

50-60 poliser (!) skickades till Gotland för att *skrämma* gotlänningarna, när ett par personer hade knutit ngr plastband kring en åklagares bil i anslutning till en spontan demonstration UTAN ngt våld.

(Gotlänningarna demonstrerade mot att en rullstolsbunden kvinna uppgav, att hon hade våldtagits av ca ett halvt dussin personer, som svenska politiker nyligen importerat)

Många politiker och aktörer inom myndigheter och medier är nog på goda grunder rädda nu. I någon mån måste de rimligen inse hur de har svikit och lurat medborgarna under lång tid.

Ett sådant svek kan inte pågå hur länge som helst utan att bli avslöjat. Hur kan det kännas att gå och vänta på ett helt folks vrede när sanningen kommer fram? Jag kan förstå om paniken ligger strax under ytan.

Historien har också lärt oss att det inte duger att skylla på att man bara följde order. Professor emeritus Edgar Borgenhammar har uttryckt det såhär:

Vikten av civilkurage och personligt ansvar kan illustreras med Peter Weiss redogörelse från Auschwitz-rättegången i Frankfurt. Där ställdes frågan till lägrets ansvariga: Protesterade ni inte? Svar: Det var ju order. I ledarskolorna hade vi lärt att stillatigande acceptera allt som våra överordnade sade och gjorde. De tog ifrån oss förmågan att tänka. Jag hade bara att övervaka att givna order efterföljdes. Fråga: Vägrade ni inte? Svar: Då skulle jag ha blivit ställd mot väggen. Det var order. Jag fick instruktioner från mina överordnade, och dem hade jag att rätta mig efter. Vi måste handla enligt den obetingade lydnadens princip. Den ursäkten godtogs inte av domstolen.

En intressant fråga är för övrigt hur pass regimtrogen polisen är under rådande omständigheter.
Citera
2017-02-09, 15:40
Medlem
Politiker vill inget annat än att gynna sig själva. Strategin är att vara extremt svag och medgörlig och alltid i alla sammanhang vika ner sig för de starkaste intressena som sen kommer att belöna dem. Intressena som styr Sverige är den internationella finansen och alla dess förgreningar.

Den internationella finansens syfte med att förinta Sverige är att skapa ett globalt värdsherravälde där de själva har all makt och inga andra konkurrerande maktsfärer existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in