Citat:
Ursprungligen postat av
Polu
Jag har sett det inslaget tidigare och det Barbara Spectre säger är väldigt obehagligt. MEN innan man börjar söka internationella förklaringar så tror jag att man behöver förstå situationen i Sverige. VARFÖR har vi i Sverige valt att ta emot så många fler flyktingar per capita än andra länder? Och VARFÖR är det så djupgående problem i offentliga sektorn?
Skriften från Ohlininstitutet som Meiji länkar till tar upp flera konkreta problem:
(FB) Kan någon tala om för mig varför politikerna vill att Sverige ska kollapsa?
Sverige fungerar i praktiken som en
enpartistat. Det fanns ingen opposition mot en ansvarslös invandringspolitik eftersom ALLA partier var överens. I Sverige har det ju varit ett ideal att så många partier som möjligt (helst alla partier) ska stå bakom ett beslut. Invandringspolitiken är inte något undantag, svenska politiker krossade kunskapsförmedlingen i den svenska skolan mha samma strategi (SAP och Folkpartiet var drivande).
När alla partier har hållit i sleven så finns det, av lätt insedda skäl, inget parti som kritiserar utfallet - utan den politiska församlingen
låser sig. ALLA partier är motiverade att skönmåla utfallet av den gemensamma politiken (eftersom det ju är partiets egen politik) och alla mobbas, som opponerar mot den gemensamma politiken.
(Så småningom uppstod SD som en protest. SD mobbades skoningslöst och partiets medlemmar utsattes för våld.)
1984 gavs en 79-sidig, statligt finansierad pamflett ut med titeln: "Invandringen ger mig ångest - om invandrarfientlighet, opinionsyttringar och behovet av syndabockar". Pamfletten gavs ut "under redaktion" av Géza Nagy och Bertil Nelhans (lärare vid högskolan i Borås).
Pamfletten var ett karaktärsmord på en enskild insändarskribent (Britt Jonsson), som hade skrivit en insändare i DN med titeln: "Framtiden ger mig ångest".
LÄS:
(FB) Hur stort var motståndet mot invandringen under 80-, och 90-talet?
Bertil Nelhans skriver en inledning: "Om invandrarfientliga opinionsyttringar" och Géza Nagy skriver en avslutning: "Om främlingsrädslan och invandrarfientlighetens mekanismer".
Resten av boken utgörs av tjugo anonyma (!) angrepp på Britt Jonsson - s.k. "fiktiva brev" riktade till henne.
"Breven är skrivna som en övningsuppgift av studerande vid grundkursen i invandrar- och minoritetsfrågor vid Högskolan i Borås (läsåret 1982/83). Med denna sammanställning vill vi visa styrkan i de argument som kan användas av den som vill gå i svaromål gentemot invandrarfientliga åsikter."
"Vi vill med denna bok ge läsaren en möjlighet - och kanske hjälp - att noggrant studera och begrunda en invandrarfientlig insändare som har lästs av hundratusentals människor i Sverige. Den har stått i en rikstidning med hög status och mycket stor spridning i landet, i vilken den har fått ett omfattande utrymme. Allt detta torde ha förlänat denna insändare stora möjligheter som en opinionsbildande text. Vi finner det därför vara viktigt att bemöta denna text, analysera de tankegångar som förs fram i den och visa på de motiv som han ligga bakom den."
Det var ett anmärkningsvärt initiativ, som förmodligen har få motsvarigheter (om ens någon motsvarighet) i ngt annat land i Västvärlden.