Citat:
Ursprungligen postat av
Polu
Hela poliskrisen kanske kan kokas ner till samma problematik som syns på så många andra ställen inom offentliga sektorn. Jag tror att även flyktingkrisen är ett resultat av samma övergripande mekanismer.
Det är inte invandringen som skapar problemen. Problemen med invandringen är bara en delmängd i en samlad problembild. Men självklart ökar invandringen belastningen på samhället. Det blir en växande och nedåtgående spiral av orsak och verkan.
Jag tycker att Sverige sedan länge har förlorat ”helheten” i fundamentala samhällsfrågor. Fakta och substans avfärdas. Rätt tyckande och politisk korrekthet är viktigare än att saker och ting fungerar. Det är en kollektiv ansvarslöshet och dumhet som kan vara förödande för samhället. Hur ska något kunna fungera i verkligheten om man inte ens kan förklara hur man tänker att det ska kunna fungera?
Polisen kan inte förklara hur deras nya organisation ska kunna fungera. De som vill ha hit flyktingar kan inte förklara hur det ska kunna fungera i praktiken. Ingen kan förklara hur vår välfärd ska finansieras, hur försvaret ska kunna stärkas, hur skolan ska bli mer jämlik osv osv i en lång lista.
Frågan är hur man ska komma tillrätta med allt detta innan skadorna på samhället blir för stora.
Jag håller med dig om att välfärdssamhällets problem beror på alla reformer som handplockar in byråkrater i verksamheter de inte vet något om och sen ska sätta upp pinnar att följa. Folk tillsätts inte efter kompetens utan efter hur bra de är på att följa politikernas direktiv.
De i offentlig sektor fråntas sin autonomi. Poliser är ett bra exempel. Bara läsa alla debattartiklar som skrivits av poliser senaste året.
Det finns ingen politisk vilja att förändra systemet heller för det är bekvämt för politikerna att sitta och bestämma. Så, vänskapskorruptionen ökar.
Det är förstås anmäkrningsvärt att vi går mot att bli ett system i stil med Sovjet eller Maos Kina, där allt centralstyrs och resultat ska kvantifieras och redovisas av byråkrater i system som kräver allt mer administrativt arbete. Återigen är polisen ett bra exempel, många poliser är förtvivlade över allt pappersarbete vilket gör att de ofta inte ens orkar ta tag i småbus för det kräver för mycket pappersarbete.
Alla ser till sin egen nacke, och som du säger, ingen ser till helheten. Märkligt att ett system som så uppenbart inte fungerat när det prövats tidigare är något vi i Sverige valt.
Men det finns ingen politisk vilja. SD är minst lika glada gödbukar som alla andra, om inte mer. Det är definitivt inget parti för "folket", förutom i invandringsfrågan. Kanske man får rösta V, ett parti som åtminstone inte verkar vara korrupt och pengakåta.
Diskussionen i den här tråden visar hur lite folk vet om den ständigt försämrande svenska offentliga sektorn. Man skyller allt på invandring istället. Men det är inte invandringen som gör att
allt fler poliser slutar varje år eller
funderar på att sluta.
När jag tänker S tänker jag Bosse Ringholm och Göran Persson som glatt skott sig och ägnat sig åt obegränsade vänskapstjänster.
Det är en bra fråga hur S kunde förfalla så. M, L och C har näringslobbyisters händer i sina fickor. Det är inte så förvånande. Men S kallar sig ju för ett arbetarparti, "folkets" parti. Kanske är det en reaktion för att vår offentliga sektor tidigare varit så dyr?