2017-02-08, 07:52
Medlem
William Hainess avatar
Här är Mattsons inlägg om saken:

http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2017/02/allmanhetens-pressombudsman-pressens-opinionsnamnd-och-justitiekanslern-avfardade-jim-olsson-nu-proc essar-han-i-domstol-mot-expressen/
Citera
2017-02-08, 08:59
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Här är Mattsons inlägg om saken:

http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2017/02/allmanhetens-pressombudsman-pressens-opinionsnamnd-och-justitiekanslern-avfardade-jim-olsson-nu-proc essar-han-i-domstol-mot-expressen/
Är det verkligen så smart att på första rättegångsdagen ösa på med mer av samma vara? Med bild och namn på käranden parat med negativa omdömen som, även om de rent objektivt vore sanna, är ämnade att sprida missaktning mot en person. Alltså det som kallas förtal i juridiken. Kärandesidan tackar och bockar! Varför blåser Expressen upp det hela ännu mer? Är det skrämseltaktik?
Senast redigerad av PlutoJ 2017-02-08 kl. 09:07.
Citera
2017-02-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Är det verkligen så smart att på första rättegångsdagen ösa på med mer av samma vara? Med bild och namn på käranden parat med negativa omdömen som, även om de rent objektivt vore sanna, är ämnade att sprida missaktning mot en person. Alltså det som kallas förtal i juridiken. Kärandesidan tackar och bockar! Varför blåser Expressen upp det hela ännu mer? Är det skrämseltaktik?

Vad hade du väntat dig. Att Mattsson skulle ändra åsikt vara för att det är rättegång. Han skryter ju om att han är beredd att stå till svars för det han publicerar. även när det är förtal.
Jim Olsson ville inte står till svars när han förtalar. Matsson framhåller särskilt Olssons jämförelse mellan Reinfeldt och Hitler. Olsson blev väl omskriven för att Mattsson tycker Olsson borde vara beredd stå till svars för sina inlägg.

Frågan gäller inte om Olsson blev förtalad. Frågan gäller om det fanns ett berättigat intresse för allmänheten att få veta vem som förtalade Reinfeldt.
Citera
2017-02-08, 10:48
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Frågan gäller inte om Olsson blev förtalad. Frågan gäller om det fanns ett berättigat intresse för allmänheten att få veta vem som förtalade Reinfeldt.

Fast - blev inte han felciterad? De tillskrev honom citat han inte gjort, om jag kommer ihåg historien rätt. Där ligger Expressen faktiskt illa ute.
Citera
2017-02-08, 10:51
Medlem
Citat:
Vad hade du väntat dig. Att Mattsson skulle ändra åsikt vara för att det är rättegång. Han skryter ju om att han är beredd att stå till svars för det han publicerar. även när det är förtal.
Jim Olsson ville inte står till svars när han förtalar. Matsson framhåller särskilt Olssons jämförelse mellan Reinfeldt och Hitler. Olsson blev väl omskriven för att Mattsson tycker Olsson borde vara beredd stå till svars för sina inlägg.

Nej, det blir galet i bland när man ska leka jurist. Frågan är istället just om Olsson blev förtalad. Vid bedömningen av om han har bliviit det är det av avgörande betydelse om det fanns ett berättigat intresse för Expressen att publicera uppgifter om honom. Hur det är i sak vet jag inte.
Citera
2017-02-08, 10:53
Medlem
JustZlatans avatar
Det var på tiden. Jag hoppas den feta grisen blir fälld. Jag donerade själv pengar till åtalet.
Citera
2017-02-08, 10:57
Medlem
baggebo1s avatar
Fria Tider har lite uppdateringar från rättegången:
Citat:
Rättegången inleds i Stockholms tingsrätt vid halv tio-tiden och det är De Basso själv som gör sakframställan. Han är pedagogisk och förklarar för juryn, som sitter uppradad längst fram i salen, varför Expressen ska fällas för förtal.

Åtalet bygger i huvudsak på två saker. Dels att Expressen på falska grunder hängt ut 70-åringen med namn och bild och anklagat honom för att ha skrivit saker han inte skrivit. Dels på att publiceringen var oskälig.

– Han är en privatperson, han är ingen politiker, han är ingen offentlig person! säger De Basso.

Därefter visas på två storbildsskärmar och två mindre TV-skärmar för de församlade journalisterna och åhörarna hur Expressens uthängning såg ut. Juryn lyssnar andäktigt när den vänsterliberala kvällstidningens osmakliga arbetsmetoder beskrivs i detalj.

De Basso läser upp det ena citatet efter det andra som Expressen anklagat 70-åringen för. Därefter vänder han sig, varje gång, till juryn och säger med eftertryck:

– Det är en falsk uppgift, han har aldrig skrivit så!
http://www.friatider.se/idag-inleds-rattegangen-mot-expressens-chefredaktor-thomas-mattsson
Citera
2017-02-08, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Fast - blev inte han felciterad? De tillskrev honom citat han inte gjort, om jag kommer ihåg historien rätt. Där ligger Expressen faktiskt illa ute.

Det är väl många som tycker de blivit felciterade. Det är väl inte förtal i sig. Hade alla citaten varit fel hade det varit illa. Nu var det ett par fel som expressen rättade.
http://www.expressen.se/om-expressen/expressen-rattar-v-51-2/

Frågan som jag tror är avgörande: Är det tillåtet att offentligt avslöja vem som ligger bakom förtal även om den personen försöker vara anonym.
Många har redan tyckt det är okej. Justitieråd, JK, PO och Mattsson själv. Andra har tyckt det är fel. Teoderic, Fria tider och många andra på Flashback.
Jag tycker det är alldeles för många som exponeras.
Men jag tycker inte heller man ska få förtala folk hur som helst bara för att man vill vara anonym.

Jag tycker det är just av Mattsson att ta på sig ansvaret för publiceringen och stå till svars för det han gjort.
Citera
2017-02-08, 11:11
Medlem
Är det nån i tråden som har koll på vilka politiska partier som utgör jury i målet? Det lär ju kunna bli en snackis senare.
Citera
2017-02-08, 11:13
Medlem
Citat:
Det är väl många som tycker de blivit felciterade. Det är väl inte förtal i sig. Hade alla citaten varit fel hade det varit illa. Nu var det ett par fel som expressen rättade.
http://www.expressen.se/om-expressen/expressen-rattar-v-51-2/

Frågan som jag tror är avgörande: Är det tillåtet att offentligt avslöja vem som ligger bakom förtal även om den personen försöker vara anonym.
Många har redan tyckt det är okej. GJustitieråd, JK, PO och Mattsson själv. Andra har tyckt det är fel. Teoderic, Fria tider och många andra på Flashback.
Jag tycker det är alldeles för många som exponeras.
Men jag tycker inte heller man ska få förtala folk hur som helst bara för att man vill vara anonym.

Jag tycker det är just av Mattsson att ta på sig ansvaret för publiceringen och stå till svars för det han gjort.

Vad menar du med att det 'är just av Mattsson att ta på sig ansvaret för publiceringen'?

Han har ju inget val. Det framgår av lag att han har det ansvaret.
Citera
2017-02-08, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Nej, det blir galet i bland när man ska leka jurist. Frågan är istället just om Olsson blev förtalad. Vid bedömningen av om han har bliviit det är det av avgörande betydelse om det fanns ett berättigat intresse för Expressen att publicera uppgifter om honom. Hur det är i sak vet jag inte.

Ja men det är väl klart att Olsson blev förtalad. Det är det väl ingen som inte tycker, utom just Olssons påhejare. De tycker väl snarare att det han skrivit är hedervärt.
Jag tror inte att varken Olsson eller hans jurist försöker framställa Olssons skriverier i en försonligare dager än vad Mattson försöker göra det till.

Mattsson medger väl att det publiceringen skadade Olsson genom att framställa honom som klandervärd, rentav kriminell. Det kommer Mattsson naturligtvis att hålla fast vid. Det är också vad han skriver i sin blogg, så just den frågan lär väl domstolen inte behöva ägna många sekunder åt.

Men som du skriver, frågan är om det var berättigat att förtala Olsson. Det har många tyckt, en del har tyckt tvärtom.
Jag tycker det är alldeles för många som blir förtalade.
Citera
2017-02-08, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Vad menar du med att det 'är just av Mattsson att ta på sig ansvaret för publiceringen'?

Han har ju inget val. Det framgår av lag att han har det ansvaret.

Ja, det är väl just att han tar det ansvaret. Han hycklar inte om varför han publicerade det han gjorde. Han gömmer sig inte bakom någon anonymitet eller någon sorts halvkvädna visor om misstag, olyckligt ordval, alternativa fakta eller liknande. Nej från Mattsson är det raka rör i blogginlägget. Jag gjorde det, jag står för det, det var rätt gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in