2017-02-08, 11:31
Medlem
Expressen brukar ju ha en liveåtergivning från minsta rättegång som berör andra än tidningen. Varför har Expressen inte det nu? Det hade varit modigt och hedervärt att vara konsekvent när en av ens egna är åtalad. Att inte agera på samma sätt nu utan att istället välja att återge händelserna i efterhand genom texter av egna journalister känns unket.
Citera
2017-02-08, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Ja, det är väl just att han tar det ansvaret. Han hycklar inte om varför han publicerade det han gjorde. Han gömmer sig inte bakom någon anonymitet eller någon sorts halvkvädna visor om misstag, olyckligt ordval, alternativa fakta eller liknande. Nej från Mattsson är det raka rör i blogginlägget. Jag gjorde det, jag står för det, det var rätt gjort.

Just är ett konstigt ord i sammanhanget och ger intrycket av att han har haft ett val.

Du tror alltså att det skulle vara ett alternativ för honom att erkänna? Intressant. Och märkligt. För mig är det uteslutet att det skulle ha kunnat vara en option för honom att backa. Redan processtaktiska hänsyn gör att det är så.
Citera
2017-02-08, 11:37
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Expressen brukar ju ha en liveåtergivning från minsta rättegång som berör andra än tidningen. Varför har Expressen inte det nu? Det hade varit modigt och hedervärt att vara konsekvent när en av ens egna är åtalad. Att inte agera på samma sätt nu utan att istället välja att återge händelserna i efterhand genom texter av egna journalister känns unket.
Notera också tystnaden från samtliga svenska "etablerade" medieaktörer om att rättegången ens äger rum. Jag sökte. Fria Tider är de enda som nämner saken. Inte ens sajter vars själva syfte är att skriva om media ur ett metaperspektiv (typ Resume och Medievärlden) nämner ett ord. Kårandan är extrem.
Citera
2017-02-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Just är ett konstigt ord i sammanhanget och ger intrycket av att han har haft ett val.

Du tror alltså att det skulle vara ett alternativ för honom att erkänna? Intressant. Och märkligt. För mig är det uteslutet att det skulle ha kunnat vara en option för honom att backa. Redan processtaktiska hänsyn gör att det är så.

Vadå. klart att han erkänner att han var ansvarig utgivare och att texten är publicerad. Han står ju upp för det och menar att det var rätt gjort. Olsson pekas ut som en av de flitigaste hatskribenterna. En del tycker det är bra. En del för att de tycker det är bra att få veta att Olsson är en av hatskribenterna. Andra för att de tycker att Olssons hat är bra.

I dag var det väl bara rena formaliafrågor. Själva rättegången kommer väl först så småningom. Då lär Mattsson få ytterligare en anledning att skriva sin åsikt och fria tider sin.

Själv tycker jag den här artikeln i Expressen är betydligt mer av förtal än avslöjandet av Jim Olssons hat.
http://www.expressen.se/gt/os-hjalten-tar-over-valdtaktsdomds-krogar/
Citera
2017-02-08, 12:03
Medlem
Tur att fria tider och flashback finns, har väntat länge på den här rättegången nu! Advokaten verkar åtminstone engagerad kan ej uttala mig om hur skicklig han är.

Lite ot men i samma veva som Jim blev förtalad, var det inte en massa sverigevänner som fått hem kreditupplysningar som typ expo beställt på dom? Någon som vet minns vad jag snackar om och blev det något mål av det?
Citera
2017-02-08, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Notera också tystnaden från samtliga svenska "etablerade" medieaktörer om att rättegången ens äger rum. Jag sökte. Fria Tider är de enda som nämner saken. Inte ens sajter vars själva syfte är att skriva om media ur ett metaperspektiv (typ Resume och Medievärlden) nämner ett ord. Kårandan är extrem.
Inte specifikt kårandan i det här fallet. Media skriver gärna när någon kollega står åtalad för tryckfrihetsbrott, och skadeglädjen är ofta stor om de blir fällda. I det här fallet handlar det om att eliten håller på att förlora greppet. En pensionerad vit svensk mot en av Sveriges största tidningar. Det är samma motsatspar som i Brexit och Trump vilket river upp ännu ej läkta sår.

Om Mattsson fälls så måste de skriva om det (föreställer jag mig i alla fall), men det kommer sjunka snabbt på tidningarnas hemsidor under dagen och sedan blir tysnaden total. Något inslag i Medierna i p1 där man tar fasta på någon förmildrande omständighet i domskälen. Sedan blir det tyst.
Citera
2017-02-08, 12:53
Medlem
Fnissturkens avatar
Thomas Mattssons krönika om åtalet är ett enda stort självförhärligande, "prisbelönta", blablabla. Att han dessutom tar för intäkt att Expressens hatsvada mot Olsson är juridiskt sett klanderfri bara för att PO/PON och JK friat är bara väldigt ohederligt. PO/POn är en privat intresseorganisation som ägs bland annat av Expressen - att bli friad för att hängt ut en förment "rasist" är inte konstigt. Finns väl inte en enda "rasist" som någonsin fått rätt där.

Att JK friar är heller inget konstigt, JK får endast åtala för förtal i fall där det finns ett starkt allmänintresse. Det sker ungefär vart tionde år och skedde förra året då JK Anna Skarhet i feministisk anda rykte ut till en medsysters hjälp och tog det korkade beslutet att åtala och den åtalade friades på samtliga punkter redan vid juryns prövning. Efter den rediga käftsmällen så lär det dröja innan JK drar sin lans igen.

Jag tror att det finns god sannolikhet att Thomas Mattsson fälls för det här. Och det är på tiden att samhället sätter ner foten, det har blivit ett frikort för medierna att skriva vad de vill om människor så länge dessa människor stämplas som rasister. Rättssäkerheten har satts ur spel.

Slutligen är det anmärkningsvärt att Thomas Mattssson i sin krönika på nytt utmålar Olsson som en klandervärd människa och att Expressen närmast ofredar Olsson genom att ta bilder på nära håll. Man ska ha i åtanke att det är en brottmålsrättegång där Olsson är brottsoffret/målsägare, att gärningsmannens underhuggare tar bilder på offret och att gärningsmannen hånfullt skriver om offret är som våldtäktsmannens avslutande spottloska i ansiktet på det våldtagna offret. Samhället behöver sätta ner foten!
Senast redigerad av Fnissturken 2017-02-08 kl. 13:41.
Citera
2017-02-08, 12:56
Medlem
oberoendemedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Politiska skribenten Klas Granström har skrivit om det på Journalisten:

Citat:
Jim Olsson, en docent från Västra Frölunda, som nu stämmer kvällstidningen var en av de anonyma debattörer som spred näthat.

Väljer att citera Mattsson rakt av och utelämnar en stor del av vad som skett.
Citera
2017-02-08, 13:15
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Frågan gäller inte om Olsson blev förtalad. Frågan gäller om det fanns ett berättigat intresse för allmänheten att få veta vem som förtalade Reinfeldt.

Nej, så är det inte. Thomas Mattsson står åtalad för att hans tidning felaktigt tillskrev Jim Olsson kommentarer som han inte hade skrivit. Obegripligt att du lyckats missa det.
Citera
2017-02-08, 13:29
Medlem
Rasande-Roses avatar
Verkar gå dåligt för Thomas i rätten nu, Expressen spås gå mot brakförlust i förtalsmålet. Ser ut att bli upprepat nederlag från vapendomen. Karln Thomas Mattsson har ett kriminellt- och rättshaveristiskt tänk, han borde burats in redan vid vapenbrottet, så hade det besparat oss svenskar mycket lidande och kostnader.
Citera
2017-02-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Nej, så är det inte. Thomas Mattsson står åtalad för att hans tidning felaktigt tillskrev Jim Olsson kommentarer som han inte hade skrivit. Obegripligt att du lyckats missa det.

Eller så kör tönten sin vanliga agenda, då brukar det se ut så där.
Citera
2017-02-08, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten

Ja det hade jag missat. Jag har mest läst på Expressen och på Flashback vad det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in