Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-02-05, 14:28
Medlem
Tarstans avatar
130+ i IQ kan endast runt 2% ha, inga andra, oavsett hur mycket de tränar.
Däremot kan du träna på IQ test för att kunna nå ditt personliga max.

Själv når jag mensa men har ingen lust att vara med där, jag gjorde intelligens test mest för att jag ville testa.
Det finns ett stopp när du inte förstår längre, det bara är så, och för mig med som har just 130+ i IQ.

IQ testen är ju också tidsbaserade och ska klockas (vara övervakade), det är också en faktor, det är annorlunda när du bara har begränsad tid på dig.
Citera
2017-02-05, 14:30
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
130+ i IQ kan endast runt 2% ha, inga andra, oavsett hur mycket de tränar.
Däremot kan du träna på IQ test för att kunna nå ditt personliga max.

Själv når jag mensa men har ingen lust att vara med där, jag gjorde intelligens test mest för att jag ville testa.
Det finns ett stopp när du inte förstår längre, det bara är så, och för mig med som har just 130+ i IQ.

IQ testen är ju också tidsbaserade och ska klockas (vara övervakade), det är också en faktor, det är annorlunda när du bara har begränsad tid på dig.

Gillar du intellektuell stimulans?
Citera
2017-02-05, 14:34
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmamedlem
Gillar du intellektuell stimulans?

Jo, fast jag tror inte det har så mycket med intelligens att göra, men jag vet inte.
Citera
2017-02-05, 14:39
Mer intellektuella personlighets drag.
Citera
2017-02-05, 14:44
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Mer intellektuella personlighets drag.

Det är sant, det är ju inte ovanligt att skådespelare klagar på att deras yrke är för banalt.
Tom Hanks är ju ett exempel på det, han har ju försökt göra en så bred karriär som möjligt, antagligen av intellektuella skäl.
Citera
2017-02-05, 14:48
Medlem
Citat:
För många har riktigt inte förstått hur problemlösning bör definieras. Matematikens struktur är väldigt begränsad i konvergenta tänkande. Detta är ett sätt att försöka diskutera och konstruera bättre metoder för att validera det som avsatt att mättas nämligen intelligens: förstå ideer, abstrakt tänkande, förstå språk, inse, avgöra och begripa problemlösning. Flera frågor jag konstruerat och mött kan man inte enbart tänka logiskt inom ramarna. Man måste vidja sin förmåga!!

Detta ses som att inse när sina kunskaper är användbara! i detta fall av matte-talet räcker det inte med tidiga, förvärvade kunskaper. Här handlar det om deduktivt sinne!

Jo, det räcker. Och det är verkligen att underskatta andras tankeförmåga att tro det vara en svår bedrift att uttolka vad det innebär att den beräknade tiden är överskriden redan under det första varvet.

En hastighet på 144 km/h (40 m/s i SI-enheter) under 3 minuter (180 s) ger oss sträckan 7200 m för ett varv och alltså sträckan 14 400 m totalt sett. Detta ger om vi löser ut tiden ur sambandet s = vt att vi (som redan sagts) måste färdas två varv på 2 minuter och 53 sekunder (52,8 s) om vi vill uppnå en medelhastighet på 300 km/h, vilket alltså är en fysikalisk omöjlighet då den tiden redan passerat. I vilket skede krävs något annat än formelstoppning utifrån högstadiekunskaper?

Om du hade satt din fot i en föreläsningssal hade du snart märkt att samtliga fysikstuderande mycket tidigt i sin skolningsprocess lär sig att uttolka sina beräkningar och att t.ex. inse varför man förkastar negativa lösningar på tiden vid en kastparabeluppgift. Att tolka den matematik man använder är inte något som är få förunnat utan en självklarhet för den breda allmänhet som någon gång kommit i kontakt med grundläggande studier inom naturvetenskapliga ämnen.
Citera
2017-02-05, 14:57
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jo, det räcker. Och det är verkligen att underskatta andras tankeförmåga att tro det vara en svår bedrift att uttolka vad det innebär att den beräknade tiden är överskriden redan under det första varvet.

En hastighet på 144 km/h (40 m/s i SI-enheter) under 3 minuter (180 s) ger oss sträckan 7200 m för ett varv och alltså sträckan 14 400 m totalt sett. Detta ger om vi löser ut tiden ur sambandet s = vt att vi (som redan sagts) måste färdas två varv på 2 minuter och 53 sekunder (52,8 s) om vi vill uppnå en medelhastighet på 300 km/h, vilket alltså är en fysikalisk omöjlighet då den tiden redan passerat. I vilket skede krävs något annat än formelstoppning utifrån högstadiekunskaper?

Om du hade satt din fot i en föreläsningssal hade du snart märkt att samtliga fysikstuderande mycket tidigt i sin skolningsprocess lär sig att uttolka sina beräkningar och att t.ex. inse varför man förkastar negativa lösningar på tiden vid en kastparabeluppgift. Att tolka den matematik man använder är inte något som är få förunnat utan en självklarhet för den breda allmänhet som någon gång kommit i kontakt med grundläggande studier inom naturvetenskapliga ämnen.

Det behandlar matematisk filosofi. Det ger inte ut så mycket information förutom de värden vi får ut. Det är inte praktiskt omöjligt. Om vi utgår att bilen är fastbunden på ett band som är inställd på att hålla en konstant hastighet på 300km/h. Bilen i sig står statiskt på bandet och när du gasar så ser du hur hastighetsmätaren är på 150km/h men i den verkliga situationen, fysiska banan så färdas bilen i 300km/h.
Citera
2017-02-05, 15:43
Medlem
Citat:
Det behandlar matematisk filosofi. Det ger inte ut så mycket information förutom de värden vi får ut. Det är inte praktiskt omöjligt. Om vi utgår att bilen är fastbunden på ett band som är inställd på att hålla en konstant hastighet på 300km/h. Bilen i sig står statiskt på bandet och när du gasar så ser du hur hastighetsmätaren är på 150km/h men i den verkliga situationen, fysiska banan så färdas bilen i 300km/h.

Annars tänker jag mer på herrar som Russell och Whitehead på det ämnet, snarare än att man ska filosofera kring en fysikuppgift för högstadie- eller möjligen nyblivna gymnasieelever. Och den som läser fysik tränas likafullt i att analysera problem som i matematiska färdigheter så att någon skojat till det lite med värdena gör inte saken principiellt svårare för någon berörd. Vill du verkligen försöka hålla fast vid detta påstående
Citat:
Det här är en fråga som Mensa medlemmar eller personer med väldigt hög IQ inte klarar av.!
?
Senast redigerad av Frigjord 2017-02-05 kl. 15:57.
Citera
2017-02-05, 16:32
Medlem
Citat:
För enkelhetens skull så får du bryta ner tiden och distansen. Det finns en anledning varför jag inte valde matematik som specialintresse. Helt missvisande. Hur fort måste båda varven åka för att summan ska bli 300km/h?

Citat:
Vetenskapsmän hette förut naturfilosofer; finns en förklaring till att vi fann, löste de största problemen förut när filosofin var nära till hands i många akademiska discipliner!

Vad är ditt special intresse? Är du naturvetare och vill säga att praktisk verksamhet är viktig?

Som jag uppfattar de har filosofin alltid utgjort ett avantgarde och haft ett enormt inflytande och har de fortfarande.

Citat:
För många har riktigt inte förstått hur problemlösning bör definieras. Matematikens struktur är väldigt begränsad i konvergenta tänkande. Detta är ett sätt att försöka diskutera och konstruera bättre metoder för att validera det som avsatt att mättas nämligen intelligens: förstå ideer, abstrakt tänkande, förstå språk, inse, avgöra och begripa problemlösning. Flera frågor jag konstruerat och mött kan man inte enbart tänka logiskt inom ramarna. Man måste vidja sin förmåga!!

Detta ses som att inse när sina kunskaper är användbara! i detta fall av matte-talet räcker det inte med tidiga, förvärvade kunskaper. Här handlar det om deduktivt sinne!

Jag håller med om att mänskligt tänkande är extremt komplext och rymmer de saker du nämner ovan och omfattar mer än deduktion som man inom en given domän kan programmera en dator att vara bättre än oss på.

Människor förstår/förhåller sej inte värden genom deduktion och har i brist på bättre ord en holistisk förståelse som är svårare att definiera. Hur transference går till tillexempel är nästan ofattbart när man inser hur komplex denna förmåga är.
Senast redigerad av Ki 2017-02-05 kl. 17:20.
Citera
2017-02-05, 17:29
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Vad är ditt special intresse? Är du naturvetare och vill säga att praktisk verksamhet är viktig?

Som jag uppfattar de har filosofin alltid utgjort ett avantgarde och haft ett enormt inflytande och har de fortfarande.

Jag håller med om att mänskligt tänkande är extremt komplext och rymmer de saker du nämner ovan och omfattar mer än deduktion som man inom en given domän kan programmera en dator att vara bättre än oss på.

Människor förstår/förhåller sej inte värden genom deduktion och har i brist på bättre ord en holistisk förståelse som är svårare att definiera. Hur transference går till tillexempel är nästan ofattbart när man inser hur komplex denna förmåga är.

Jag är en naturfilosof. Metafysik tycker jag om. En fråga inom filosofin är "beräkna en persons reaktionshastighet med tider över 1 sekund eller att man inte får använda kronometer. Max 100kr för budget för att lösa"
Citera
2017-02-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Men i frågans formulering finns ju ingenting som säger att genomsnittshastigheten på varv ett måste vara 300. bara att genomsnitts hastigheten på de två varven tillsammans ska va 300.
Trollar du?

Nej, det är helt riktigt. Det står till och med uttryckligen att medelhastigheten på första varvet är 144. Givet detta är den högsta möjliga medelhastigheten för de två första varven 288, och detta enbart om tiden för andra varvet är 0.
Citera
2017-02-06, 15:36
Medlem
Citat:
Om vi utgår att bilen är fastbunden på ett band som är inställd på att hålla en konstant hastighet på 300km/h. Bilen i sig står statiskt på bandet och när du gasar så ser du hur hastighetsmätaren är på 150km/h men i den verkliga situationen, fysiska banan så färdas bilen i 300km/h.

Just här får du gärna förklara hur du resonerar. Varför skulle hastighetsmätaren visa halva det verkliga värdet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in