Citat:
Ursprungligen postat av
Schering
Det finns omkring 700 såna här domare. Om alla dessa ska ha veto när ett beslut tas så blir det inte mycket gjort.
Washington Post skriver så här i artikeln "Federal judge temporarily blocks Trump’s entry order Nationwide", publicerad för några timmar sedan:
"The ruling is temporary, and the ultimate question of whether Trump’s executive order will pass constitutional muster will fall to higher-level courts.
Legal analysts have said the ban could be difficult to permanently undo because the president has broad authority to set immigration policy."
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/federal-judge-temporarily-blocks-trumps-immigration-order-nationwide/2017/02/03/9b734e1c-ea54-11e6-bf6f-301b6b443624_story.html?utm_term=.f43ec476b0d4
Med andra ord har Trump troligen laglig rätt att ta det här beslutet. Vissa element inom domarkåren använder sin makt för att blockera hans beslut bara för att de kan, vilket jag tycker är synd. När de gör det så tappar hela domarkåren i trovärdighet. Om de håller på så här tillräckligt mycket så kommer den politiska makten helt enkelt att ta bort denna möjligheten och då kan de i framtiden inte blockera eventuella beslut som faktiskt är olagliga.
Trump har själv valt kaos och konflikt i själva statsapparaten genom att helt ignorera Kongressen dvs fatta ett exekutivt beslut utan att över huvud taget konsultera lagstiftaren.
Och det blir självfallet mycket värre när
President Trump inte vill acceptera vad som faktiskt är en gällande dom, fram tills dess att den eventuellt inte är det längre.
USA är ett land som styrs av
lagar, inte edikt från en kung eller kejsare.
Det ligger i sakens natur att den juridiska processen är krånglig och utdragen eftersom det inte
ska vara lätt att fatta beslut av den typ som Trump gör/gjort.
Däremot inte sagt att högre instans
inte kommer fram till att Trumps order är laglig.
Men från vad jag tagit till mig av domskälen så krävs förmodligen en annan styrka/sakframställan i argumentationen om DoJ ska ha framgång i sin överklagan.