2017-02-03, 12:13
Medlem
BigTones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Oja. Och glöm inte att alla andra flygplansprojekt håller sina tidsramar.
Såsom t.ex. att Gripen E provflög under sensommaren förra året
och att PAK-FA togs i tjänst innan nyår, med nya motorer och signaturanpassad bakkropp.

Gissningstävling. Vilket flygplan beskrivs:

Pga punkt 16 gissar jag på Eurofighter, men det är est för att jag antar att det är ett seminarium modernt projekt du skriver om. Men skulle potentiellt kunna handla om vilket som helst.
Citera
2017-02-03, 12:39
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigTone
Pga punkt 16 gissar jag på Eurofighter, men det är est för att jag antar att det är ett seminarium modernt projekt du skriver om. Men skulle potentiellt kunna handla om vilket som helst.

F/A 18, enligt google. Men det skulle kunna vara F35 också.

Det är så det är om man satsar på ny teknik rakt igenom. Siktar man på månen så kan man komma halvvägs, sägs det. Men till vilken nytta då?

Filosofin bakom Gripen E är säkrare, det är en evolution av ett fungerande system där de kritiska bitarna till stor del är uttestade i en demonstratorplattform.
Citera
2017-02-03, 15:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Det är så det är om man satsar på ny teknik rakt igenom. Siktar man på månen så kan man komma halvvägs, sägs det. Men till vilken nytta då?

Filosofin bakom Gripen E är säkrare, det är en evolution av ett fungerande system där de kritiska bitarna till stor del är uttestade i en demonstratorplattform.
Problemet är väl snarare filosofin med "one size fits all", alla försvarsgrenar och allierade skall ha samma. Att bygga hangarfartygs och VTOL varianter i samma flygkropp som ett för flygvapnet framtaget plan känns bara konstigt.
Rimligare hade varit att låta F35 vara ett renodlat alternativ för flygvapnet och Nato, så hade flottan, marinkåren och Storbritannien kunnat utveckla ett eget flygplan för hangarfartyg och med VTOL kapacitet.
En hel del som radar och övriga stödsystem hade kunnat delas mellan flygplanstyperna.
Visserligen hade initiala utvecklingskostnader varit högre, men det hade man tagit igen jmf dagens projekt på att reducera komplexiteten när flera flygplan eg skall rymmas i samma flygkropp.
Citera
2017-02-03, 17:58
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Precis:

Navy aviation F/A18E/F development and production issues
En senatsrapport, således. Från 1998.

Å andra sidan... de flesta flygplan har haft sina problem:

SvD Historiskt Arkiv –*”Gripens styrfel snart åtgärdade”
(möjligen behöver du vara SvD-prenumerant för att se den sidan)
Citera
2017-02-03, 18:24
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är väl snarare filosofin med "one size fits all", alla försvarsgrenar och allierade skall ha samma. Att bygga hangarfartygs och VTOL varianter i samma flygkropp som ett för flygvapnet framtaget plan känns bara konstigt.
Rimligare hade varit att låta F35 vara ett renodlat alternativ för flygvapnet och Nato, så hade flottan, marinkåren och Storbritannien kunnat utveckla ett eget flygplan för hangarfartyg och med VTOL kapacitet.
En hel del som radar och övriga stödsystem hade kunnat delas mellan flygplanstyperna.
Visserligen hade initiala utvecklingskostnader varit högre, men det hade man tagit igen jmf dagens projekt på att reducera komplexiteten när flera flygplan eg skall rymmas i samma flygkropp.

Jag skulle ha förordat att man gjorde hangarfartygsversionen som grundversion.
Inklusive en motor, som skulle utvecklas ur den i F-22,
men utan hänsyn taget till krav att kunna fungera i en VTOL-kärra,
men däremot med krav att kunna användas i en ny version av F-22.

Flygvapenversionen skulle därefter kunna utvecklas genom att plocka bort saker
från hangarfartygsversionen i form av mindre vinge, klenare landställ,
svagare krok eller ingen krok alls, lättare skrov o.s.v.

VTOL-versionen skulle kunna använda samma avioniksystem,
och eventuellt ett derivat av motorn.

Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Precis:

Navy aviation F/A18E/F development and production issues
En senatsrapport, således. Från 1998.

Å andra sidan... de flesta flygplan har haft sina problem:

SvD Historiskt Arkiv –*”Gripens styrfel snart åtgärdade”
(möjligen behöver du vara SvD-prenumerant för att se den sidan)

Exakt.
Extremt få flygplan levereras i tid, inom budget och med avsedd kapacitet.
Detta gäller t.ex. F-35, men även F/A-18 Super Hornet (som i mitt exempel),
F-14, F-111, PAK-FA, Su-35, Su-27, MiG-23, MiG-19, AJ37, J35, A32,
Eurofigher, Tornado ADV o.s.v. o.s.v. o.s.v.
Citera
2017-02-03, 19:05
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Oja. Och glöm inte att alla andra flygplansprojekt håller sina tidsramar.
Såsom t.ex. att Gripen E provflög under sensommaren förra året
och att PAK-FA togs i tjänst innan nyår, med nya motorer och signaturanpassad bakkropp.

Gissningstävling. Vilket flygplan beskrivs:
Inget flygplan eller system har väl hållit planen förutom P51 som tog 16 veckor från första pennstreck till produktion. Gripen har haft försening ett antal gånger.

Problemet med F35 är att INGET någonsin har stämt. NÅGONSIN. ALLT som gjorts har blivit dyrare, sämre, ineffektivare och obsoleta. De flesta (förutom LM) är överens om att så här gör man inte projekt. Även DoD erkänner ju.

Är verkligen Meteor på banan för F35. Den går väl inte att bära överhuvudtaget internt. För lång om jag inte minns fel. Sen skulle det väl ta till åtminstone 2023-25 innan den kunde anpassas. Det är ju ett litet tag.
Citera
2017-02-03, 19:07
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Jag skulle ha förordat att man gjorde hangarfartygsversionen som grundversion.
Inklusive en motor, som skulle utvecklas ur den i F-22,
men utan hänsyn taget till krav att kunna fungera i en VTOL-kärra,
men däremot med krav att kunna användas i en ny version av F-22.

Flygvapenversionen skulle därefter kunna utvecklas genom att plocka bort saker
från hangarfartygsversionen i form av mindre vinge, klenare landställ,
svagare krok eller ingen krok alls, lättare skrov o.s.v.

VTOL-versionen skulle kunna använda samma avioniksystem,
och eventuellt ett derivat av motorn.

Exakt.
Extremt få flygplan levereras i tid, inom budget och med avsedd kapacitet.
Detta gäller t.ex. F-35, men även F/A-18 Super Hornet (som i mitt exempel),
F-14, F-111, PAK-FA, Su-35, Su-27, MiG-23, MiG-19, AJ37, J35, A32,
Eurofigher, Tornado ADV o.s.v. o.s.v. o.s.v.
Det hade varit mycket smart!
Citera
2017-02-03, 20:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore

Är verkligen Meteor på banan för F35. Den går väl inte att bära överhuvudtaget internt. För lång om jag inte minns fel. Sen skulle det väl ta till åtminstone 2023-25 innan den kunde anpassas. Det är ju ett litet tag.

Anpassningen är ju inget problem. Problemet är att lastrummets mått ännu inte är helt spikat pga att komponenter som använder utrymme i lastrummet skall modifieras och man får helt enkelt vänta tills detta är klart innan man kan modifiera meteor. Det går dock att köra f-35 i jaktrollen med två meteor och t.ex två amraam redan nu eftersom meteor får plats i bombutrymmet.
Citera
2017-02-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Norge börjar bli oroliga för att Lockheed inte skall hinna bygga färdigt F-35-basen i Bodö innan de första levererade planen skall börja tas i bruk i november. Lockheed har inte ens bokat hotellrum eller boende för sin personal som borde börja installationerna senast efter semestrarna för att hinna bli klara före november. Det är ganska stora installationer med simulatorer mm som skall monteras samt köras in och testas.

Vid den här typen av projekt så brukar man har en tidsplan över lång tid för olika åtgärder, men Lockheed verkar inte ens ha börjat med något utan det enda man vet är att leverans skall ske i november.

Man ska börja bygga för F35 i Evernes, det ska investeras 4 miljarder för F35 och spaningsflyg.
Citera
2017-02-04, 11:14
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Anpassningen är ju inget problem. Problemet är att lastrummets mått ännu inte är helt spikat pga att komponenter som använder utrymme i lastrummet skall modifieras och man får helt enkelt vänta tills detta är klart innan man kan modifiera meteor. Det går dock att köra f-35 i jaktrollen med två meteor och t.ex två amraam redan nu eftersom meteor får plats i bombutrymmet.
Det innebär att F35 is så fall fortfarande är i milestone B utveckling.

Meteor går väl att korta i så fall. för det är väl det troligaste alternativet. Problemet är väl integrationen. Eftersom att inte ens kanonen till B är klar förrän om nåt år så lär väl integrationen ta sin tid. Jag såg någon siffra på 2023-2025 som tidigast.
Citera
2017-02-04, 12:09
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

På samma sätt som Gripen, EF2000 och Rafale, Su-27, MiG-29, F-16, F-15C m.fl.
fortfarande är fast i Milestone B då m.a.o. eftersom de flygplanen ständigt utvecklas,
med mod, utbyte av komponenter och integration av nya vapen och nya lastalternativ.

F-35 är i LRIP, OT&E, samt IOC och där således passerat Milestone C.
Citera
2017-02-04, 13:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Meteor går väl att korta i så fall. för det är väl det troligaste alternativet. Problemet är väl integrationen. Eftersom att inte ens kanonen till B är klar förrän om nåt år så lär väl integrationen ta sin tid. Jag såg någon siffra på 2023-2025 som tidigast.

sen vill man väl använda den nya robotutkastaren som är under utveckling. Med den så kan man avfyra roboten i fler lägen (idag släpps den som ett fritt fallande bomb vilket gör att den inte går att släppa vid vissa manövrar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in