2017-02-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
NO kan ha suttit i framsätet utan att ha bytt plats med B, varför tror polisen att B inledningsvis satte sig i framsätet?

NO blev väl utkastad från Puben där han låg över ett bord och sov ... kan ha fortsatt att sova i baksätet på bilen ... till T kom ut och förflyttade honom till framsätet.

Kan det stämma? Vet att jag är ute på hal is ...
Citera
2017-02-02, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
NO blev väl utkastad från Puben där han låg över ett bord och sov ... kan ha fortsatt att sova i baksätet på bilen ... till T kom ut och förflyttade honom till framsätet.

Varför förflyttades NO till framsätet?
Senast redigerad av helsan 2017-02-02 kl. 23:05.
Citera
2017-02-02, 23:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror jag inte.

Citat:

Det tror jag inte.
Citera
2017-02-03, 00:02
Medlem
Citat:
Varför förflyttades NO till framsätet?

For att det skulle bli plass til to jenter i baksetet?

I så fall, hvorfor har ikke den andre jenta meldt seg?

Men hvor var T mellom kl. 03.30 og kl.05.30? Tydeligvis har ingen sett ham i det tidsrommet?

Jeg mener å ha lest at T var edru og virket litt mutt når han var inne på puben.

I båten hadde han 23 kilo hasj, han var allerede på tynn is. Kan han også ha hatt kontakter/ leveranse på Island?

Kan politiet ha funnet bevis på at drapet har skjedd etter at NO gikk ombord i båten, er det derfor NO har blitt løslatt?
Citera
2017-02-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
For att det skulle bli plass til to jenter i baksetet?

I så fall, hvorfor har ikke den andre jenta meldt seg?

Men hvor var T mellom kl. 03.30 og kl.05.30? Tydeligvis har ingen sett ham i det tidsrommet?

Jeg mener å ha lest at T var edru og virket litt mutt når han var inne på puben.

I båten hadde han 23 kilo hasj, han var allerede på tynn is. Kan han også ha hatt kontakter/ leveranse på Island?

Kan politiet ha funnet bevis på at drapet har skjedd etter at NO gikk ombord i båten, er det derfor NO har blitt løslatt?

Ja, det är ju ingen tjej som har anmält sig till polisen om att hon var i samma bil tillsammans med B, så då finns det ingen mer tjej än B då.

Var var TM och var var NO fram till 05:30? De kanske köpte och åt fyllemat under tidsspannet mellan krogen och möte med B.

Har polisen nyligen uttalat sig gällande provsvar? Jag kan tänka mig att det framkommit något bevis för att mordet skedde efter att NO gått ombord på båten. Birnas DNA på TM+kläder, ingen träff på NO?
Citera
2017-02-03, 00:32
Medlem
Citat:
Ja, det är ju ingen tjej som har anmält sig till polisen om att hon var i samma bil tillsammans med B, så då finns det ingen mer tjej än B då.

/--/

Njo men det kan väl ändå kanske inte alldeles uteslutas; även på Island gäller väl fu-sekretess?
Citera
2017-02-03, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Njo men det kan väl ändå kanske inte alldeles uteslutas; även på Island gäller väl fu-sekretess?

Det var bara en spekulation, som inte betyder att jag menar att det kan uteslutas.
Citera
2017-02-03, 06:44
Medlem
Eftersom frågan ställdes....

Privacy Policy Legislation & Requirements by Country

Privacy Laws and regulations (Iceland)

Island är bra på sekretess och säkerhet och det förklarar väl den slutenhet som kommer till synes.
Citera
2017-02-03, 07:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
NO kan ha suttit i framsätet utan att ha bytt plats med B, varför tror polisen att B inledningsvis satte sig i framsätet?

Har hel missat informationen om placering i bilen.

Det enda jag kan erinra mig om att jag läst om detta är att TMO sitter på förarplats och att NO är "passagerare". Med Google översätt blir det ganska osäkert vad som menas.
Citera
2017-02-03, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har hel missat informationen om placering i bilen.

Det enda jag kan erinra mig om att jag läst om detta är att TMO sitter på förarplats och att NO är "passagerare". Med Google översätt blir det ganska osäkert vad som menas.

Jag är ganska säker på att det var på islandsbloggen jag läste att polisen tror att Birna inledningsvis sätter sig i framsätet. Osäker på om jag läst det någon annanstans, så då är det väl kanske mer osäkert om uppgiften stämmer samt så kan polisen ha ändrat sin uppfattning om det var deras tro.

EDIT: kan inte finna källan just nu, någon annan som läst?
Det måste i vart fall ha byggt på något annat än en ren gissning om uppgiften är korrekt.
Senast redigerad av helsan 2017-02-03 kl. 08:58.
Citera
2017-02-03, 09:25
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att det var på islandsbloggen jag läste att polisen tror att Birna inledningsvis sätter sig i framsätet.

Korrekt. Så här stod det:

"Polisen har funnit blodspår i hyrbilen. Dessa har skickats till Sverige för dna-analys. Svar är att vänta inom de närmaste dagarna. Polisen tror att Birna Brjánsdóttir satte sig på passagerarplatsen. Men även prover från bagageutrymmet har skickats för analys."

Länk
Citera
2017-02-03, 09:31
Medlem
notknapparens avatar
[quote=notknapparen|59792404]
Citat:

Ja, Birna är ensam. Men vad gjorde NO efter 03.55 och TMO efter 03.30 fram till dess att Birna förmodas bli upplockad? Vet man något var och när bilen kom in i bilden? Kan inte minnas att jag hört något om deras förehavanden efter dessa tider.

Med tanke på att det finns flera övervaknings bilder på Birnas promenad strax före 05.25, verkar det konstigt om det inte skulle finnas några övervakningsbiler på NO, TMO eller bilen innan dess. Det jag läst var väl att den röda Kian setts nära platsen där Birna sågs senast.

Kan vara så förstås, att övervaknings kamerorna är placerade runt huvud stråken, eller så har denna information hemlighållits av utredningstekniska skäl?

I vilket skede kliver NO in i bilen???

- Kliver NO in först, ligger berusad i baksätet, Birna plockas upp, sätter sig fram. Bytet sker först på golfbanan, där något kanske händer? Eller Birna plockas upp och de byter plats direkt?

- Eller, när NO kliver in i bilen kanske Birna redan ligger i baksätet ( ett bylte som i berusat tillstånd uppfattas som ett par tjejer)?

Samtidigt finns ju inga övervaknings bilder som visar att Birna plockats upp i bilen. Inte heller hört att NO skulle ha setts i bilen heller innan hamnen, bildernas kvalitet ska ha varit för dålig? Har man sett NO kliva in i baksätet på bilen, innan man tror att Birna blivit upp plockad, efter det visar mastuppkopplingen att Birnas telefon har körhastighet (både NO och Birna är i bilen)? Finns tecknisk bevisning på att hon suttit i framsätet också? Det blod som finns i bilen kanske däremot är i baksätet??

TMO kan haft sin egen agenda. Vad gjorde han under kvällen? Kan han ha åkt runt, spanat? Hämtat upp någon tjej? Tänker på att TMO endast rapporterats vara på Enski barinn, anlände efter NO och lämnade baren tidigare än NO.

Kan knappast vara så att de planerade något tillsammans. Att NO skulle spela full kräver ett noga planerat dåd. Tänker också att om man ska göra något planerat, borde de vara tillsammans mer under kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in