Citat:
Ursprungligen postat av
JavierPena
Hehe, jo. Hur mycket strålning kan en Pulsar skicka ut? Vad mäts det i, sievert? Vad jag försöker komma fram till är hur lång tid det tar innan man dör av strålningen. Googlar järnet men hittar inget. Har hittat att LD50 är ca 3,5 sievert (efter 60 dagar). 5 sieverts och du är död inom 14 dagar.
Med tanke på att vi kan känna av strålningen från en pulsar här på jorden även på ett avstånd av tusentals ljusår så är strålningsmängden enorm. Men den strålningen har sitt ursprung i de jets som neutronstjärnan skjuter ifrån sig från sina poler. De är inte sannolika att träffa en planet i dess omloppsbana. Hur man räknar på strålningen planeten skulle drabbas av i omloppsbana kräver matematik jag är osäker på tyvärr.
Om man utgår från att planeten bildats på ett avstånd (X) som motsvarar Saturnus för oss, för att överleva stjärnans alla faser, och sedan vandrat in till halva det avståndet så får man X/2 = 5 AU ungefär. Och om neutronstjärnan har ett magnetfält som vid sin yta är 10^15 x Jordens så får man via den omvända kvadratens lag ett magnetfält på 5 AU på 1,16*10^-9 Gauss. Jordens magnetfält är 560 miljoner ggr kraftigare än så. Och vi dör inte precis av det. Och dessutom får man värdet i Gauss som är en enhet för magnetiskt flöde och är inte strålning vi associerar med t.ex radioaktivitet. Istället blir magnetfältet farligt när det accelererar laddade partiklar runt sina fältlinjer likt hur Jordens magnetfält genererar Van Allen bältena. Men med ett så klent magnetfält så skulle neutronstjärnan inte generera särskilt mycket partikelstrålning på planeten. Och sedan finns problemet att neutronstjärnan, till skillnad från en levande stjärna, inte har någon solvind av laddade partiklar att accelerera över huvud taget. Så planeten kanske är safe ändå. Om jag räknat rätt. Jag är inte ens säker på att den omvända kvadratens lag är applicerbar här...