2017-01-29, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag förstår att det inte är detta som är din fråga, men om jag har förstått ditt problem rätt är det att du vill ha en ny säng och en ny regnjacka. Har du försökt på blocket? Jag gjorde en snabb koll och där är ett tjugotal träffar på bara regnjacka. Sängar finns det ännu fler av.
Jag blev lite förvirrad då min fråga hamnade i en annan tråd..

Jag är typ en jätte och behöver en minst 220Cm lång säng och en XXXL regnjacka, Givetvis så har jag kollat av Blocket etc men det finns bara för normalbyggda i min stad.

Jag har hittat folk som syr upp extra stora regnjackor och bygger sängar men det KOSTAR!
Citera
2017-01-29, 05:49
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocacolanzero

Jag är typ en jätte och behöver en minst 220Cm lång säng och en XXXL regnjacka, Givetvis så har jag kollat av Blocket etc men det finns bara för normalbyggda i min stad.

Jag har hittat folk som syr upp extra stora regnjackor och bygger sängar men det KOSTAR!
Då förstår jag att det kan vara problematiskt. Jag hoppas att du får ut lite pengar så att du kan hålla dig torr och få en god natts sömn. Lycka till!
Citera
2017-01-30, 00:36
Medlem
Citat:

Du har ju fått tips om att ansöka om möbelbidrag, så varför kontaktar du inte din socialsekreterare och säger att du vill ansöka om bidrag för att kunna köpa en säng? Du kanske inte får pengar som täcker hela kostnaden för din specialbyggda säng, men det kan ändå hjälpa dig rent ekonomiskt.

Eftersom du troligen lämnar in kontoutdrag varje månad eller åtminstone regelbundet, så kan det bli svårt att få in pengar på kontot utan att det påverkar dig och ditt bidrag. Om du inte vill fuska förstås och lämna in ett förfalskat kontoutdrag, men det rekommenderas inte. Om du inte ens lämnar in kontoutdrag från banken så kan du troligen få in pengar på kontot utan att bli upptäckt.
Citera
2017-01-30, 08:04
Medlem
Citat:

Regnjacka är inte skälig levnadsnivå - och en säng som du kan få rum och sova i är det. Så om du ärså pass lång att du inte kan sova i en normal lång säng - då får du väl bara visa det för din socialsekreterare - dvs hur lång du är. Det är en skälighetsbedömning. Om fötterna sticker ut på en 200 säng, så är det inte skäligt.

regnjackor i XXXL modell finns på affärer, det finns på ellos, det finns på engelssons etc. Du behöver varken ha en specialbeställd säng eller specialbeställd säng. Sådant tillverkas, billigt också.
Citera
2017-02-01, 15:28
Bannlyst
ponera att man blir utan inkomst i maj, kan man gå till socialtjänsten redan imorgon och göra en utredning så att man har allt fixat i förväg?

inkomsten är aktivitetsstöd, då jag är inskriven i jobb och utvecklingsgarantin, men kontraktet går ut i maj nämligen, och har jag inte hunnit fått ett jobb så står jag utan inkomst med hyra att betala, vilket inte kommer bli kul...lägenheten är liten och hyran relativt billig men ändå. har inga tillgångar eller något utan lever helt på aktivitetsstödet från försäkringskassan.
Senast redigerad av 89Spartan 2017-02-01 kl. 16:26.
Citera
2017-02-02, 05:08
Medlem
TheOldGimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
ponera att man blir utan inkomst i maj, kan man gå till socialtjänsten redan imorgon och göra en utredning så att man har allt fixat i förväg?

inkomsten är aktivitetsstöd, då jag är inskriven i jobb och utvecklingsgarantin, men kontraktet går ut i maj nämligen, och har jag inte hunnit fått ett jobb så står jag utan inkomst med hyra att betala, vilket inte kommer bli kul...lägenheten är liten och hyran relativt billig men ändå. har inga tillgångar eller något utan lever helt på aktivitetsstödet från försäkringskassan.

Ett s k nybesök kan du säkert få till, där du får information etc och redogör för din situation.
Däremot den riktiga ansökan kan du inte göra förrän i slutet av april (som då avser maj månad).
Socialen kommer vilja se kontoutdrag 3 månader tillbaka från ansökningsdatum.
Citera
2017-02-02, 05:13
Medlem
TheOldGimps avatar
Citat:
Jag lever på socialbidrag/försörjningsstöd *vilket är min enda inkomst*
Jag har gått de jobbsökarkurser som erbjuds.
Jag har efter det sökt jobben som finns hos arbetsförmedlingen,
med de meriter jag har.
Jag söker inte de jobb jag inte har kompetens för.

Något jag brukar att göra är att besöka loppmarknader

Där brukar jag hitta orginalprodukter (lätt använda).
För kanske halva priset, för vad de sedan säljs för begagnat på Tradera.

Allt jag köper är reaprodukter eller begagnat.

Jag behöver en regnjacka & en säng.
Men det det verkar aldrig säljas på de loppmarknader som jag har besökt.
Jag har varit på en MASSA loppmarknader nu.

Går det att få in pengar på ett bankkonto utan att soc informeras om det?

Av vad jag har läst mig till så vid varje årsslut så informeras Soc
av alla ens inkomster man haft under året.

Skulle man haft inkomster man inte redovisat så får man böter eller i värsta fall fängelse i 2 år.
Jag har ALDRIG varit kriminell.
Men jag skulle VERKLIGEN behöva en ny säng.

Jag skulle kunna testa att hyra ett bord på en loppmarknad.
Men man verkar få mer pengar, om man säljer sakerna på Tradera eller Ebay.
Iom jag inte köpt saker än så är det en risk, för en låg vinst.

Jag skulle behöva få in ett par tusen för att kunna köpa en regnjacka & säng.

Så har Flashback någon lösning?

Vad jag vet så får Soc i princip bara reda på det du redovisar.
De kan inte själva ta reda på vilka konton du har eller hur transaktionerna ser ut.
Däremot vet jag att de får automatisk info om utbetalningar från a-kassan. Men det är väl också allt.
Skatteverket och årsdeklaration etc är ju sådant de begär att du ska lämna in till dem. De får alltså inte den informationen per automatik.
Citera
2017-02-02, 10:42
Medlem
Soc begär med jämna mellanrum in kontoutdrag för 3 månader bak i tiden.... Lämnar du inte in dem får du inga pengar.... Så var det för sambons grabb när han hade soc pengar.....
Citera
2017-02-02, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldGimp
Ett s k nybesök kan du säkert få till, där du får information etc och redogör för din situation.
Däremot den riktiga ansökan kan du inte göra förrän i slutet av april (som då avser maj månad).
Socialen kommer vilja se kontoutdrag 3 månader tillbaka från ansökningsdatum.

tack för svaret, jag ringer dem imorgon. jag är redan inskriven på ams och söker jobb aktivt, det borde dom väl se som ett plus isånafall?
Citera
2017-02-02, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Soc begär med jämna mellanrum in kontoutdrag för 3 månader bak i tiden.... Lämnar du inte in dem får du inga pengar.... Så var det för sambons grabb när han hade soc pengar.....
vad kollar de efter?
Citera
2017-02-02, 19:17
Medlem
Det ska ta max 3månader för att få svar på aktivitetsstödet. Hur lång tid brukar det ta? Jag fick precis en handläggare. Känns att det är för tidigt att ringa. Jag ansökte om det förra månaden. Ska man inte få in pengar för varje månad man väntar? Spelar det någon roll att få det om man ändå får social bidrag.

En annan fråga jag har. I fall man börjar få pengar från dom, kan man sluta få det pga någon anledning? Kan man spara pengar om man är på aktivitetsersättning?

Mvh
Citera
2017-02-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Det ska ta max 3månader för att få svar på aktivitetsstödet. Hur lång tid brukar det ta? Jag fick precis en handläggare. Känns att det är för tidigt att ringa. Jag ansökte om det förra månaden. Ska man inte få in pengar för varje månad man väntar? Spelar det någon roll att få det om man ändå får social bidrag.

En annan fråga jag har. I fall man börjar få pengar från dom, kan man sluta få det pga någon anledning? Kan man spara pengar om man är på aktivitetsersättning?

Mvh

Det beror på socialtjänsten. De har rätt att begära in den retroaktiva ersättningen dvs du får aktivitetsersättning för det du skickade in din ansökan. Men har du fått soc bidrag så kan de altså ta in den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in