2017-01-18, 19:47
Medlem
fenomenals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Jag kan spara upp till 2000kr i månaden om jag har tur. Annars 1000-1500kr vanligtvis, och 500kr efter december. Har slutat köpa busskort.

Allt jag betalar är hyra, el, internet och mat. Det är allt. Fast jag bruka slösa allt, men nu är jag insatt på att spara. Vi får för mycket tycker jag.

Vet inte hur detta får dig att känna? Liksom om det bara är för att överleva så är det mycket. Annars så får vi tillräckligt för att ha ett liv på det.

Det är ju grymt om du kan spara så pass mycket tycker jag! Bara att fortsätta i den banan. Tycker inte att försörjningsstödet är för mycket personligen...
Citera
2017-01-19, 15:58
Medlem
Jag har nu ansökt om aktivitetsersättning, lämnat ansökan och läkarutlåtande. Dom sa att det kan ta ett tag, och när jag har fått en handläggare får jag ett brev. Hur långt tid kan det ta? Och för vilka anledningar skulle jag inte få det?
Citera
2017-01-19, 17:19
Medlem
Klappars avatar
nvm.
Senast redigerad av Klappar 2017-01-19 kl. 17:40.
Citera
2017-01-20, 02:43
Medlem
Går det att BLÅSA Soc på ett par tusen?

Jag lever på socialbidrag/försörjningsstöd *vilket är min enda inkomst*
Jag har gått de jobbsökarkurser som erbjuds.
Jag har efter det sökt jobben som finns hos arbetsförmedlingen,
med de meriter jag har.
Jag söker inte de jobb jag inte har kompetens för.

Något jag brukar att göra är att besöka loppmarknader

Där brukar jag hitta orginalprodukter (lätt använda).
För kanske halva priset, för vad de sedan säljs för begagnat på Tradera.

Allt jag köper är reaprodukter eller begagnat.

Jag behöver en regnjacka & en säng.
Men det det verkar aldrig säljas på de loppmarknader som jag har besökt.
Jag har varit på en MASSA loppmarknader nu.

Går det att få in pengar på ett bankkonto utan att soc informeras om det?

Av vad jag har läst mig till så vid varje årsslut så informeras Soc
av alla ens inkomster man haft under året.

Skulle man haft inkomster man inte redovisat så får man böter eller i värsta fall fängelse i 2 år.
Jag har ALDRIG varit kriminell.
Men jag skulle VERKLIGEN behöva en ny säng.

Jag skulle kunna testa att hyra ett bord på en loppmarknad.
Men man verkar få mer pengar, om man säljer sakerna på Tradera eller Ebay.
Iom jag inte köpt saker än så är det en risk, för en låg vinst.

Jag skulle behöva få in ett par tusen för att kunna köpa en regnjacka & säng.

Så har Flashback någon lösning?
Citera
2017-01-20, 02:48
Medlem
hobby_smokers avatar
släkting/vän som ställer upp med bankkonto?

låter i mina öron som den simplaste lösningen.
Citera
2017-01-20, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocacolanzero

Du skickar väl själv in ditt kontoutdrag till soc? Eventuella uppgifter till soc om din årsinkomst måste komma från skatteverket, inte från din bank. Allt annat vore märkligt.

Alltså: Manipulera kontoutdraget.

Alternativt: Prata med soc. Det är så vitt jag vet möjligt att söka försörjningsstöd för möbler:

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/ekonomisktbistandpasvenska
Vad kan jag få bistånd till?

Ekonomiskt bistånd består av två delar: försörjningsstöd och bistånd för livsföringen i övrigt. Försörjningsstödet prövas månadsvis och täcker de vanliga och regelbundet återkommande kostnaderna för till exempel mat, kläder, förbrukningsvaror, boende och hushållsel.

Ekonomiskt bistånd för livsföringen i övrigt gäller kostnader som är tillfälliga och inte täcks av försörjningsstödet. Vanliga behov är till exempel kostnader för läkarvård, medicin, tandvård, glasögon, möbler eller annat till hemmet och flyttning.

Det finns dock ingen begränsning när det gäller bistånd för livsföringen i övrigt och du bestämmer själv vad du vill ansöka om. Det avgörande är att du behöver biståndet för att ha en skälig (rimlig) levnadsnivå.
Citera
2017-01-20, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobby_smoker
släkting/vän som ställer upp med bankkonto?

låter i mina öron som den simplaste lösningen.
Jo men mina vänner är i samma situation alla är arbetslösa.
släkt har jag inte kontakt med.
Citera
2017-01-20, 02:58
Medlem
Ja man kan lura soc (har inte själv gjort det, men haft möjlighet om jag varit en annan sorts person).
Nej soc får inte in en massa uppgifter om dig bakom din rygg vad jag vet, men däremot kan dom när som helst tvinga dig att lämna in konto utdrag, i samband med ansökan.

Om du inte har en säng eller om den du har är dålig så har du möjlighet enligt lag att få pengar till sådant av soc, det har med nystart eller liknande att göra och det har jag själv fått av soc (köpt grejer och möbler från IKEA där sociallen står för ett par tusen pengar, minns inte hur mycket).
Citera
2017-01-20, 03:00
Medlem
hobby_smokers avatar
ansök om möbel bidrag som regentia föreslår eller scanna in kontoutdraget du själv lämnar in till socialen.

Jag har vänner som aldrig blivit upptäckta (förutom när de plockat ut både från socialen och aktivitetsstöd från försäkringskassan).

Det skatteverket lämnar in visar väl bara att du inte haft inkomst eller andra bidrag.
Citera
2017-01-20, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobby_smoker
eller scanna in kontoutdraget du själv lämnar in till socialen.

Det är betydligt enklare att spara ner sitt kontoudrag från internetbanken och ändra HTML så att det visar det man vill. Scannar man och redigerar bilden kan det, om man inte gör det snyggt, bli så dåligt att det syns (jämför med tippex).
Citera
2017-01-20, 04:09
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocacolanzero
Jag lever på socialbidrag/försörjningsstöd *vilket är min enda inkomst*
Jag har gått de jobbsökarkurser som erbjuds.
Jag har efter det sökt jobben som finns hos arbetsförmedlingen,
med de meriter jag har.
Jag söker inte de jobb jag inte har kompetens för.

Något jag brukar att göra är att besöka loppmarknader

Där brukar jag hitta orginalprodukter (lätt använda).
För kanske halva priset, för vad de sedan säljs för begagnat på Tradera.

Allt jag köper är reaprodukter eller begagnat.

Jag behöver en regnjacka & en säng.
Men det det verkar aldrig säljas på de loppmarknader som jag har besökt.
Jag har varit på en MASSA loppmarknader nu.

Skulle man haft inkomster man inte redovisat så får man böter eller i värsta fall fängelse i 2 år.
Jag har ALDRIG varit kriminell.
Men jag skulle VERKLIGEN behöva en ny säng.

Jag skulle kunna testa att hyra ett bord på en loppmarknad.
Men man verkar få mer pengar, om man säljer sakerna på Tradera eller Ebay.
Iom jag inte köpt saker än så är det en risk, för en låg vinst.

Jag skulle behöva få in ett par tusen för att kunna köpa en regnjacka & säng.

Så har Flashback någon lösning?
Jag förstår att det inte är detta som är din fråga, men om jag har förstått ditt problem rätt är det att du vill ha en ny säng och en ny regnjacka. Har du försökt på blocket? Jag gjorde en snabb koll och där är ett tjugotal träffar på bara regnjacka. Sängar finns det ännu fler av.
Citera
2017-01-24, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laula
Är det någon som kan svara på dom här två frågorna? Hoppas så..

Kan man ansöka om försörjningsstöd och ha två hyror på 4200kr?
.. Har för mig att dubbla hyror som regel inte är ok fast nu handlar det om en summa som håller sig inom gränsen för rimlig boendekostnad så borde inte vara ett problem eller?
.. Att person A ev. kommer ha två hyror är pga planerad flytt där person A helst vill behålla sin lägenhet på nuvarande bostadsort och vara inneboende på den tilltänkta orten, detta pga sån katastrofal bostadsbrist i kombination med inga möjligheter att få eget boende pga dålig kreditvärdighet/låg årsinkomst/litet socialt nätverk samt ingen säkerhet från jobb pga sjukskrivning.

Sen en allmän fundering

Hur kan socialtjänsten ha krav på försörjningsplikt om man är sambo med någon då sambolagen inte har någon sån paragraf?
.. Är inte det lite förlegat och försätter en person i en potentiellt utsatt situation? Speciellt om personen i fråga inte har möjlighet att hjälpa till med allt utan måste leva i nåder och förlita sig på att partnern i fråga ordnar med det som saknas samt att man även riskerar dennes ekonomi på köpet förutom allmänt dålig stämning sinsemellan.. Detta samtidigt som socialtjänsten så fint säger att man genom bistånd ska kunna få en skälig levnadsnivå med resurser för att kunna leva ett självständigt liv, inte lite motsägelsefullt det.. För även om man är sambos så är man fortfarande två individer med två helt olika förutsättningar och möjligheter fastän man delvis delar ett gemensamt liv med varandra.

Nix du får inte två hyror. Du har bara rätt till hyra för en lägenhet som du faktiskt bor i.

Sambo blir "äktenskapsliknande förhållande", vilket enligt soc är samma princip som äktenskap. Det anses då inte vara skälig levnadsnivå att få pengar från soc för att leva på samtidigt som sambon tjänar tillräckligt för att försörja båda. Du har rätt till biståndet om dina behov inte kan tillgodoses på annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in