2017-02-01, 11:14
Medlem
stardust74s avatar
Mer info:

http://www.mbl.is/frettir/innlent/2017/02/01/skyrist_betur_vid_hverja_yfirheyrslu/

Detr blir tydligare vid varje förhör hur Birna har bragts om livet, dock har dom inte erkänt. Förhör igår och i dag genomförs med hjälp av en grönländsk tolk som flögs in från Grönland. Om inte förlänging begärs imorgon kan dom släppas fria, men förmodligen med utreseförbud. Polis och åklagare inväntar fortfarande slutliga rapporter från obduktion och DNA prover.
Citera
2017-02-01, 11:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Back-Commenter
Man häpnar ju och undrar hur det egentligen är ställt med den isländska rättegångsbalken...... De här killarna lär inte gå att släppa ut längre efter detta drev hur det än är med bevisningen och jag förmodar att åtminstone någorlunda fri bevisprövning gäller i isländsk rätt.

23 kilo hasch som är upptäckt och sannolikt förverkas är inte småsaker att slarva bort vem kuriren än är med tanke på det ekonomiska värdet som uppskattades till ca 14 miljoner DKR "på gatan" för 20 kilo.

Jag har följt tråden från början och den har fått mej att nu till slut efter många år skaffa konto på Flashback, som aktiverades nu på morgonen. Lusten att kommentera är stor, likaså frustrationen över att inte kunna kommentera. Jag förstår frustrationen här över att inflödet av nya upplysningar här har strypts. Det ger en ökad och vidlyftigare spekulationsbenägenhet - men trots det har jag den största respekt för Flashback! Det är en fantastisk (och inofficiell) källa att ösa ur i utredningsperspektiv när det gäller såna här illgärningar. Men det ska inte heller förväxlas med rättsväsendet och den dömande instansens prövningar.

Tack för att jag får vara med!

Tror att jag läste någonstans i Isländsk press att man valt att gå ut med de misstänktas namn och bild, för att minska risken för misstänksamhet och spekulationer mot grönlänningar på Island. Det är inte brukligt att offentliggöra den informationen annars.

Samtidigt är de misstänkta ju inte varken åtalade eller dömda ännu. Konsekvenserna för en person efter ett eventuelllt frikännande kan ju bli ödestigra.

Vi vet ju inte om de båda är skyldiga, vad vi än tror.
Citera
2017-02-01, 11:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stardust74
Mer info:

http://www.mbl.is/frettir/innlent/2017/02/01/skyrist_betur_vid_hverja_yfirheyrslu/

Detr blir tydligare vid varje förhör hur Birna har bragts om livet, dock har dom inte erkänt. Förhör igår och i dag genomförs med hjälp av en grönländsk tolk som flögs in från Grönland. Om inte förlänging begärs imorgon kan dom släppas fria, men förmodligen med utreseförbud. Polis och åklagare inväntar fortfarande slutliga rapporter från obduktion och DNA prover.

Känns inte troligt att de ska släppas fria (åtminstone inte båda), med den informationen som gått ut hittills.

Om det inte finns tillräckligt underlag för åtal, borde de få förlänga häktningen( hoppas man). Om man släpper någon fri, kan han ju försvåra fortsatt utredning. Men låter också direkt farligt att bli utsläppt med utreseförbud!

Men ett eventuellt frisläppande innebär väl inte att utredningen avslutas, utan fortgår?
Citera
2017-02-01, 13:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utreseförbud?

Citat:
Mer info:

Den duktiga isländska polisen verkar numera ha stor klarhet i mycket rörande Birna och vad som hände.

Att de inte har erkänt är inget som förvånar mig. Jag skulle bli förvånad om en eller båda MGM skulle göra detta. Hoppas verkligen att jag har fel.

Är det så troligt att de skulle släppas fria med utreseförbud? Känner inte till hur det fungerar på Island.
Citera
2017-02-01, 13:57
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den duktiga isländska polisen verkar numera ha stor klarhet i mycket rörande Birna och vad som hände.

Att de inte har erkänt är inget som förvånar mig. Jag skulle bli förvånad om en eller båda MGM skulle göra detta. Hoppas verkligen att jag har fel.

Är det så troligt att de skulle släppas fria med utreseförbud? Känner inte till hur det fungerar på Island.

Jag kan egentligen inte svara på hur troligt det är, trots ett långt samtal med min advokatväninna nu på morgonen. Detta fall är så ovanligt, om inte helt unikt, iom alla ingredienser av utländska medborgare, inget erkännande, inget 100% säkert som vittnen eller något dylik, inget samband mellan BO och GM, plus smuggling av det hittills största narkotikabeslaget.

Utreseförbud blir det med all säkerhet, OM INTE det finns nya bevis eller nya argument imorgon för att förlänga häktningen.
Citera
2017-02-01, 14:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag kan egentligen inte svara på hur troligt det är, trots ett långt samtal med min advokatväninna nu på morgonen. Detta fall är så ovanligt, om inte helt unikt, iom alla ingredienser av utländska medborgare, inget erkännande, inget 100% säkert som vittnen eller något dylik, inget samband mellan BO och GM, plus smuggling av det hittills största narkotikabeslaget.

Utreseförbud blir det med all säkerhet, OM INTE det finns nya bevis eller nya argument imorgon för att förlänga häktningen.

Citat:
http://www.ruv.is/frett/heildarmyndin-skyrst-eftir-yfirheyrslur-i-gaer

"Overall in the police investigation of the matter Birnu Brian's daughter has been clarified by interrogation yesterday the two men who sit in custody. This says Grim's son, Chief Superintendent, who directs the project."

"He does not want to give up what has come out of questioning - there are no confession in the case. He says, however, that the overall picture has been clarified by interrogation yesterday"

Eftersom det ännu inte finns några bevis och inte heller något erkännande, kanske denna "klarhet" i hur det hela gått till beror på att någon eller båda skyller på varandra och därigenom avslöjat saker i förhören?
Citera
2017-02-01, 14:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett "skambrott".

Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Att dom nekar är väll samma sak som invandrare gör här i Sverige. Att neka är något dom får lära sig i unga år istället för att ta ansvar för sina handlingar

Detta mycket grova brott är också ett sådant som är mycket svårt att erkänna. Ett "skambrott" precis som LH-mordet.
Citera
2017-02-01, 14:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Att dom nekar är väll samma sak som invandrare gör här i Sverige. Att neka är något dom får lära sig i unga år istället för att ta ansvar för sina handlingar

Att generalisera att "invandrare" nekar till brott är ett felaktigt och konstigt antagande. Man kan absolut inte dra alla invandrare över en kam, vare sig de bor i Sverige eller någon annanstans.

Invandrare är väl den som invandrat till ett land från ett annat, vilket som helst. Skulle det betyda för dig att alla svenskar som flyttat till ett annat land, t ex England eller USA, också alltid skulle neka till brott?
Citera
2017-02-01, 14:39
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jag förmodar att de allra flesta som misstänks för ett brott nekar, det är en rättighet man har, det är åklagaren som skall bevisa skuld, åtminstone i de länder som har samma rättsuppfattning som Sverige, Island bör vara ett sådant land, någon som vet?
Citera
2017-02-01, 17:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Isländsk lagstiftning.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag förmodar att de allra flesta som misstänks för ett brott nekar, det är en rättighet man har, det är åklagaren som skall bevisa skuld, åtminstone i de länder som har samma rättsuppfattning som Sverige, Island bör vara ett sådant land, någon som vet?

Så brukar det vara. Åtminstone till att börja med. Många gånger används det gamla "fylletricket" för att slippa besvara känsliga och besvärande frågor.

Island är ett liknande land som Sverige, Norge, Danmark och Finland gällande rättsuppfattning. Även om jag känner till isländsk lagstiftning dåligt.

Off-topic: Det jag känner till om isländsk lagstiftning är att det är förbjudet att införa snus i landet. Gör man det så får man böta direkt på Keflavik och betalningen sker med kontokort på studs. Efter att ens snus har blivit beslagtagit så får man åka till en tobakshandel och köpa snus svart som är mycket dyrt.
Citera
2017-02-01, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så brukar det vara. Åtminstone till att börja med. Många gånger används det gamla "fylletricket" för att slippa besvara känsliga och besvärande frågor.

Island är ett liknande land som Sverige, Norge, Danmark och Finland gällande rättsuppfattning. Även om jag känner till isländsk lagstiftning dåligt.

Off-topic: Det jag känner till om isländsk lagstiftning är att det är förbjudet att införa snus i landet. Gör man det så får man böta direkt på Keflavik och betalningen sker med kontokort på studs. Efter att ens snus har blivit beslagtagit så får man åka till en tobakshandel och köpa snus svart som är mycket dyrt.

jag tror NO kör fylletricket för att slippa vara ett bra vittne, som skyldig kan fylletricket göra mera skada.
Citera
2017-02-01, 17:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tolk från Grönland.

Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
jag tror NO kör fylletricket för att slippa vara ett bra vittne, som skyldig kan fylletricket göra mera skada.

Exakt vad jag tror också.

NO anser nog frågor om mordet som mycket besvärande och arbetsamt. Kör man "fylletricket" då minns man ju ingenting.

Klart att han både minns och vet men vill inte besvara sådana frågor.

Det är bra att polisen har flugit in en grönländsk tolk från Grönland. Då kan det inte bli tal om "jag missförstod" eller "jag förstod inte vad som sades". Detta används också mycket ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in