Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Ja, det är möjligt att du har rätt angående de flashbackskrigare som du räknar upp.
Japhy har jag kallat för ett examensarbete från Konstfack tidigare. Han bjäfsar men saknar stringens och skärpa. FlashyBear, som du inte nämner, har jag försökt att diskutera med. Han tar till diverse retoriska knep men eftersom han inte förmår föra någon som helst saklig diskussion urartar han till rena tramsigheterna. Ja, han gör allt för att få min uppmärksamhet. Hur gulligt är inte det

?!?
Jag tvivlar på att våra flashbackskrigare egentligen vet vad fascism innebär. De är inte så utstuderade.
De är nog mest mobbare i själen, underdogs som ser sin gyllene möjlighet att ge igen.
Men visst är det lustigt att de identifierar sig med Trump och inte inser vad hans nationalism och protektionism kan innebära för dem som svenskar.
Jag ser Trump mer än något annat som en malign narcissism med ADHD. Jag tror inte att han är så utstuderad att han ens vet vad fascism är, men tror däremot att bakom honom finns de som är mer skärpta ( tex Bannon).
Trump är en farlig president men han har faktiskt inte stött på riktigt motstånd ännu. Det återstår att se hur det hela avlöser när Washington börjar bekämpa honom.
Tvärtom kära Doraf. Trump är givetvis inte guds gåva till de som har varit kritiska till status quo och till etablissemanget men som man brukar säga, skåda inte given häst i mun.
Som förändringsagent är han det bästa som bjuds och det är därför han vann. Som Michael Moore korrekt konstaterade, var han den mänskliga molotov-coctailen som den "vanliga" människan till sist kunde slunga tillbaka på det genomkorrumperade och "selfserving" politiska systemet med ett leende på läpparna.
Att du dessutom nedlåter dig till att förminska dina meningsmotståndare genom att kalla dem icke utstuderade och mobbare avslöjar bara att du och dina gelikar inte lärt sig ett dugg om varför Trump blev vald.
Personligen har jag inte ett problem med detta. Du är sannolikt den bästa valarbetaren för systemkritiker och Trump-anhängare. Jag t o m uppmuntrar dig att kalla alla som stödjer honom för rasist/nazist/fascist/pedofil etc. Det kommer enbart att bidra till ytterligare polarisering och att allt färre kommer att fästa någonsomhelst vikt vid vad du och dina meningsfränder säger.
Att du köpt globaliseringsnarrativet med hull och hår säger nog mer om dig än vad det säger mer om dina meningsmotståndare.
Jag är själv lite nyfiken på hur du försvarar globaliseringens välgärning, där kinesiska företag (Foxconn) måste installera anti-självmordsnät på sina fabriker för att deras slavarbetare inte ska orsaka "trista" rubriker när de utför självmord för att slippa sin plågsamma slav-existens.
Du kanske vill diskutera hur Huwaei får massiva stadsstöd gennom oerhört förmånliga lån från kinesiska banker (som är den kinesiska statens förlängda arm) och hur detta påverkar ett svenskt bolag som Ericsson som är extremt hårt reglerat av både nationella regler såväl som EU-regler.
Jag är ledsen att börja ta till överord men du verkar rätt så blåst om du inte begriper att protektionism är ju exakt det Kina ägnar sig åt (medelst slavarbetskraft och massiva stadsstöd). När nu USA vill göra likadant (obs genom tullar inte genom att plåga mäniskor till den grad att de vill begå självmord) så är detta helt plötsligt en dödssynd.
Det som är extra-extra kul är ju det tillfälliga inresestoppet från de länder som Obama placerade på terrorlistan. Att införa ett 90-dagars stopp innebär tydligen att Trump är Hitler?
Under valkampanjen kritiserades Trump för att han ägnade sig åt överdrifter, men det som hans motståndare (dig inräknat) gör nu är ju helt jävla obetalbart.
Om 90 dagar innebär att han är Hitler, vad är han om han inför ett nytt inresestopp på 180 dagar som Obama gjorde? Blir han Hitler i kvadrat? Var Obama Hitler i kvadrat?
Att du har mage att jämställa den nuvarande USA-administration med fascister är vämjeligt för alla som har någonsomhelst kunskap modern historia.
Tydligen är nu Bannon den nya djävulen, vilket är ett totalt djävla skämt med tanke på Karl Roves gärning.
Jag hyser inga illusioner om att sannolikheten för att Trump-administrationen ska lyckas inte är garanterad.
Att läsa dina inlägg utgör dock underhållning som man inte skulle kunna köpa för pengar.