2017-01-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2016-10-07
Brukar inte vara några probs ifall man har dyselexi, har lätt form men fick ändå rätt så bra uppbackning vid jurist och ekonomi studier. Bara man vågar stå på sig lite grann så kan det nästan vändas till en fördel under vissa perioder under studietiden.

Universitetet är tvungen att underlätta för de som pga inlärningssvårigheter, sjukdom etc har behov av extra stöd och insatser. Anteckningsstöd t ex är en sådan hjälp, har på flera terminer läst med person som haft anteckningsstöd. Skriva tentan på dator är en annan. Osv.

Så absolut finns det resurser, och de är skyldiga i lag att erbjuda dem.

Jag funderade ett tag på att fejka handledsfraktur inför tentor för att slippa skriva för hand och få skriva på dator
Citera
2017-01-13, 17:34
Medlem
JudgeBootys avatar
Jag läser T1 på SU, men funderar på att byta till Umeå. Orsaken till denna tankegång är att jag kommer från Finland, och skulle ha närmare hem (för en billigare peng dessutom) om jag bodde i Umeå istället för Stockholm.

Jag har gått igenom tråden och hittat några svar, men inga svar om just byte mellan SU och UmU. Jag skulle isåfall söka in till HT17, så jag skulle hinna läsa T2 vid SU. Jag jämförde upplägget på SU och UmU, och de ser väldigt lika ut.

Umeå: Termin 1
T 1:1 - Introduktion till juridiken och civilrätt, 15 högskolepoäng.
T 1:2 - Konstitutionell rätt och EU-rätt, 15 högskolepoäng.

Termin 2
T 2 - Civilrätt, 30 högskolepoäng.

Termin 3
T 3 - Civilrätt, 30 högskolepoäng.

SU:
Termin 1: Jiken, Europarätt, Statsrätt
Termin 2: Civilrätt A och B

Tror ni att jag skulle få tillgodo de flesta av kurserna? Jag är dock osäker på detta ännu, vill bara veta möjligheterna. Tycker ni det är dumt att byta från SU till UmU med tanke på respektive universitets juristutbildning och dess anseende?
Citera
2017-01-13, 17:40
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
byta lärosäte

Maila Umeås studievägledare så får du svar.

Citat:
Tycker ni det är dumt att byta från SU till UmU med tanke på respektive universitets juristutbildning och dess anseende?

Nej, det kommer inte spela roll.
Citera
2017-01-13, 17:42
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Vid varje tentamen får några studenter betyget B, säg runt 20 % i snitt över hela utbildningen.

Hur många av dessa tror ni är återkommande? Dvs, är B-betygen spritt fördelade mellan alla studenter, vilka annars har majoriteten Ba och Ab i betyg, eller är det oftast en och samma skara studenter som får B?

De jag vet med övervägande B är oftast inte dumma eller lata. De har behov av en juristexamen men inte höga betyg. De kan t ex vara intresserade av specifikt ett område där de redan har jobb/är garanterade ett sådant.
Citera
2017-01-13, 21:39
Medlem
Hur viktigt är det med gymnasiebetyg när man söker jobb på affärsjuridiska byråer? Spelar de någon stor roll eller är det mest en formalitet?
Citera
2017-01-14, 01:16
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Om man får AB rakt igenom hela utbildningen får man något stipendium, extra diplom eller annan uppmärksamhet från skolan?

Jag hittar ingen information om hur vanligt det är med AB rakt igenom hela utbildningen, har verkligen letat är det någon som vet det?
Citera
2017-01-14, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Om man får AB rakt igenom hela utbildningen får man något stipendium, extra diplom eller annan uppmärksamhet från skolan?

Jag hittar ingen information om hur vanligt det är med AB rakt igenom hela utbildningen, har verkligen letat är det någon som vet det?

Extremt ovanligt med AB rakt igenom. Det händer typ inte.
Citera
2017-01-14, 01:29
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren

Det händer inte. Samma sak med att skriva femmor på alla tentor genom ett civ.ing-program, det händer inte.
Citera
2017-01-14, 01:41
Medlem
Jaccoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Det händer inte. Samma sak med att skriva femmor på alla tentor genom ett civ.ing-program, det händer inte.
Göran Lambertz lyckades med att få AB rakt igenom.
Citera
2017-01-14, 01:44
Medlem
Sobofieds avatar
Mja, it happens. Jag vet åtminstone två från min årskurs. (så minst ~1,5 %)
Citera
2017-01-14, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat

Jag vet faktiskt två personer, med reservation för att den ena inte har fått sitt exarbete bedömt än.

Men då pluggade den ena 60-70 h/v, och den andra vet jag inte hur mkt hen pluggade men hen satte i system att blanka om hen inte var säker på att skriva AB. Vi talar blanka "samma" tenta fyra gånger i rad etc.

Jag skulle aldrig palla någotdera av det där, men jag antar det i slutänden beror på hur högt man värderar raka AB.
Citera
2017-01-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Om det var de senaste fyra åren eller så skulle det ju kunna förklara mina resultat där. Civilprocessen är som jag minns det inte så annorlunda än andra kurser (Bortsett från att ämnet i mitt tycke är dötrist), så det är väl mest att köra på som vanligt. Straffrätten är mer udda, både vad gäller upplägg och tentamen, men jag vet inte riktigt om det är något särskilt man bör tänka på.

Jag har bestämt för mig att vår föreläsare kallade avtalslagen "min Shakespeare".

Tack! Finns det någon mening med att köpa BrB en kommentar, fattar det som att det är samma kommentarer som finns på karnov/zeteo? Eftersom man inte får ha med böcker på tentan kanske det är helt onödigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in