2017-01-26, 00:00
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Hade som mål nu inför t2 att inte plugga så djävulskt sent. Det sprack efter två veckor.
Varför vill du inte plugga sent för? Är det för att du prompt måste upp i tid till föreläsningar osv? Känner du att du presterar bättre genom att plugga senare är det ju inte något fel alls, dygnsrytmen kan du alltid ordna sen när du ska börja arbeta.
Citera
2017-01-26, 00:08
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Varför vill du inte plugga sent för? Är det för att du prompt måste upp i tid till föreläsningar osv? Känner du att du presterar bättre genom att plugga senare är det ju inte något fel alls, dygnsrytmen kan du alltid ordna sen när du ska börja arbeta.

Nej, det är sällan jag har föreläsning eller seminarium tidigt. Jag kan väl säga att jag påverkas av samhällets norm - jag känner mig slarvig. Jag är en kvällsmänniska, så att plugga mellan 00-03 funkar hur bra som helst.
Citera
2017-01-26, 00:11
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Nej, det är sällan jag har föreläsning eller seminarium tidigt. Jag kan väl säga att jag påverkas av samhällets norm - jag känner mig slarvig. Jag är en kvällsmänniska, så att plugga mellan 00-03 funkar hur bra som helst.
Aa jag förstår vad du menar. Hade lite samma dilemma första studietiden, sen sket jag fullkomligt i det särskilt då jag skippade majoriteten av föreläsningar. Det viktiga är ju trots allt att man optimerar för sig själv och får bra betyg. Jag ändrade förhållningssätt och började njuta av att studera när andra "icke slarviga" sov och var oproduktiva .
Citera
2017-01-26, 00:38
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Aa jag förstår vad du menar. Hade lite samma dilemma första studietiden, sen sket jag fullkomligt i det särskilt då jag skippade majoriteten av föreläsningar. Det viktiga är ju trots allt att man optimerar för sig själv och får bra betyg. Jag ändrade förhållningssätt och började njuta av att studera när andra "icke slarviga" sov och var oproduktiva .

Det är sant. Jag tycker dock det är skönt att gå upp innan lunch - därav ambitionen att sluta plugg sent och sova tidigare.
Citera
2017-01-26, 00:38
Bannlyst
Citat:
Hade som mål nu inför t2 att inte plugga så djävulskt sent. Det sprack efter två veckor.
Hade också det som mål nu innan jag började men sen insåg jag att juridik faktiskt är en svår linje i den bemärkelsen att man måste lägga ner lite tid på att söka i doktrinen efter vad som kan betraktas som relevant för aktuell uppgift. Blir nattplugg när man är ny i stan och har icke-studierelaterade åtaganden att utföra och nytt folk att lära känna
Citera
2017-01-26, 00:49
Bannlyst
Finns det någon maxgräns för hur länge ett fall får vara "inlagt" i rättsväsendet? Blev lite förvånad då ett rättsfall jag läste gick upp i tingsrätten 2001 för att sedan få sitt avgörande 2007 i HD.
Citera
2017-01-26, 02:09
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Finns det någon maxgräns för hur länge ett fall får vara "inlagt" i rättsväsendet? Blev lite förvånad då ett rättsfall jag läste gick upp i tingsrätten 2001 för att sedan få sitt avgörande 2007 i HD.

Det finns ingen bestämd tidsgräns men om det går allt för lång tid kan Sverige tvingas betala skadestånd för brott mot artikel 6 i Europakonventionen. 2001-2007 för TR-HD är en lång tid men det förekommer ibland. Sverige har betalat skadestånd p.g.a. för långa handläggningstider i domstol många gånger de senaste åren.
Citera
2017-01-26, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
Ca. hur lång tid skulle ni avsätta till författande av ett RFK (maxomfång 500 ord) under CA:n@SU? Ska snart till att skriva mitt första och tänker mig att det inte bör ta mer än ca 2-3 h och kanske max fyra h. Var skulle ni dra gränsen? Tänkte försöka ha ett visst tidsspann i bakhuvudet för att undvika att avsätta för mycket tid och förmodligen bara få 0,5 p hur som.

Lönar sig sällan, om någonsin, att lägga mer än någon timme på ett RFK som max ger en poäng. För det första blir det sällan bättre för att du lägger mer tid och för det andra kan den tiden läggas på annat som ger mer för nedlagd tid.

Där man bör lägga lite extra krut är dock läsandet av rättsfallet. Läs igenom noggrant. Skriv. Läs vad du skrivit och korrigera eventuella stavfel eller saker du missat. Klart. Brukar ta 1-2h beroende på vidden av rättsfallet.
Citera
2017-01-26, 14:20
Medlem
Sobofieds avatar
Låt en vän läsa igenom också. Ett ögonpar tlll hittar ofta slarvfel.
Citera
2017-01-26, 15:20
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Låt en vän läsa igenom också. Ett ögonpar tlll hittar ofta slarvfel.

Tack för bra tips.
Citera
2017-01-26, 15:21
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Lönar sig sällan, om någonsin, att lägga mer än någon timme på ett RFK som max ger en poäng. För det första blir det sällan bättre för att du lägger mer tid och för det andra kan den tiden läggas på annat som ger mer för nedlagd tid.

Där man bör lägga lite extra krut är dock läsandet av rättsfallet. Läs igenom noggrant. Skriv. Läs vad du skrivit och korrigera eventuella stavfel eller saker du missat. Klart. Brukar ta 1-2h beroende på vidden av rättsfallet.

Tackar!
Citera
2017-01-27, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Det finns ingen bestämd tidsgräns men om det går allt för lång tid kan Sverige tvingas betala skadestånd för brott mot artikel 6 i Europakonventionen. 2001-2007 för TR-HD är en lång tid men det förekommer ibland. Sverige har betalat skadestånd p.g.a. för långa handläggningstider i domstol många gånger de senaste åren.
Där ser man. Undrar var de pengarna hamnar sedan, förmodligen hos några rika makthavare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in