Citat:
Ursprungligen postat av
Blundetto
På vilket sätt använder jag känslor? Jag har hänvisat till att en arbetsgivare kan göra ett schema baserat på arbetstagarnas preferenser om möjlighet finns.
Varför är andra länder ointressanta? Danmark och Norge är våra grannländer och står oss nära i många frågor och agerar på detta vis i frågan vi diskuterar.
Motsägelser får idioten som kallar kvinnor med avvikande åsikter i abortfrågan för luder svara för helt själv. Jag har inte sagt det och tänker inte stå för denna dumhet...
Hoppsan det var visst du som gjorde detta i "öppenhetens" namn och får därmed stå för den dumheten helt själv.
Märks att du har både erfarenhet och kunskap om Norge och Danmark som förutom hög skatt och liknande väderlek inte har särskilt mycket mer gemensamt.
2011 beslutade
riksdagen att
inte införa samvetsklausuler. Beslutet
grundades på
hänsyn till
patienters intressen,
behov och
säkerhet, då
samvetsklausuler uppfattades som en
risk för
patienters tillgång till god vård, rätt till
självbestämmande och
integritet i vården.
införa rätt till
vårdvägran risken att allt fler personer som arbetar i vården skulle komma att
vägra utföra etiskt kontroversiella uppgifter, vilket i förlängningen skulle medföra
längre väntetider. Kvinnor som söker abort skulle
tvingas vänta, vilket kan medföra en
psykologisk påfrestning och leda till att graviditeten fortskrider så långt att det kommer att handla om en
sen abort, som kräver
särskild ansökan för att få genomföras. Svårigheter skulle kunna uppstå i uppfyllandet av
HSL:s mål att erbjuda
vård på lika villkor för
hela befolkningen när det gäller
kvinnors reproduktiva hälsa. Dessutom regleras
arbetstagares skyldigheter i
anställnings- och kollektivavtal. Det innebär att
vårdvägran kan stå i strid mot
personalens arbetsskyldighet och få
arbetsrättsliga konsekvenser såsom omplacering och uppsägning.
Återigen, dina känslomässiga argument ställer arbetsgivaren och framförallt vårdtagaren åt sidan som är grundpelaren i SVENSK VÅRD. Notera att jag inte jämför med våra grannländer eftersom vi HAR ANDRA REGLER.
Kom med lite fakta och försök övertyga istället för trams, drömmar och korkade jämförelser tack. Hjälper dig lite på traven och fetmarkerar så du kanske ser vad man skriver för en gångs skull.