Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 08:53
  #301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Ok. Det intressanta är att det är så lätt att hitta folk som tycker som du, att andra inte ska få göra abort. Men sen när barnen väl är födda och inte har någon som kan ta hand om dem, då är ni som bortblåsta. Varför finns det barnhem i en värld så fylld av abort-motståndare? Jo för att ni är hycklare.
Och först om du, estone, adopterade barn som inte aborterats, in i ditt ditt hem, då hade jag tyckt du hade något vettigt att säga i saken.

Du tycker väldigt mycket om att bestämma om vad andra ska lägga sina liv på, för det kostar dig ju inget. Så tyck vad du vill om din egna rätt till abort, men låt bli andras liv.
För att kunna förstå världen. Så är steg ett att man kan fatta vad som är objektiva fakta och vad som är tyckande.
Redan där fallerar du. Först måste vi kunna se vad som är mord och inte mord. Då får man liksom ta bort saker som inte har med saken att göra. Eller exempel. Polisen hittar en död man i ett hem. Han är skjuten. Men polisen utreder inte fallet, för han var ju målare, och det finns det redan så många...
Det är ingen hyckleri att kunna se vad som är mord och inte mord. Sedan så finns det massor av par i vårt land som inte kan få barn, och som har jättesvårt att få adoptera. De får ofta vänta åratal och får då kanske möjlighet att ta något barn från långt borta. Aldrig några svenska barn. Hur kan det vara så?

Sedan är din logik kring att jag inte får tycka saker, om jag inte själv har gjort precis den saken, bara korkad. Då skulle jag kunna säga att du inte får ha åsikter kring när det är ok med lärarstrejker eller inte ok. För jag menar, du jobbar ju inte som lärare i skolan, därmed måste du hålla käften om när det är ok för dem att strejka eller inte. Nej, den logiken är bara korkad.
Citera
2017-05-23, 13:41
  #302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Det är bara mordiska Sverige som inte har infört samvetsfrihet, som andra EU länder har. Dvs man ska ta hänsyn till religion och inte diskriminera.
Enligt min tro vägrar jag kirurgi och medicin. Tycker du att jag ska få jobba som läkare på akuten?

Eller så är det mot min övertygelse att hjälpa muslimer och judar? Kan jag som ambulansförare vägra köra dem?

Etc etc.

Grimmark visste redan innan hon började sin utbildning vilka arbetsuppgifter som ingår i yrket. Hon visste det även då hon sökte jobb, ändå kommer hon som en bortskämd småunge och gnäller "vill inte".

Hon ska skämmas för att snyltat skattepengar genom att gå en utbildning för ett yrke hon inte vill ha!
Citera
2017-05-23, 13:53
  #303
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Enligt min tro vägrar jag kirurgi och medicin. Tycker du att jag ska få jobba som läkare på akuten?

Eller så är det mot min övertygelse att hjälpa muslimer och judar? Kan jag som ambulansförare vägra köra dem?

Etc etc.

Grimmark visste redan innan hon började sin utbildning vilka arbetsuppgifter som ingår i yrket. Hon visste det även då hon sökte jobb, ändå kommer hon som en bortskämd småunge och gnäller "vill inte".

Hon ska skämmas för att snyltat skattepengar genom att gå en utbildning för ett yrke hon inte vill ha!

Fast det funkar ju med samvetsfrihet i andra länder. Och det GÅR att få till en ändring här också, så att vi följer EU:s resolutioner. Någon måste börja striden, och det är lämpligt att det är en kvinna som faktiskt ÄR utbildad barnmorska.
Citera
2017-05-23, 14:32
  #304
Medlem
Nu går Ellinors man runt med mössan och tigger ihop pengar till rättegångskostnaderna.

Ingen kan vara så jävla dum att man går in i en stämning där man kan bli skyldig att betala miljoner i rättegångskostnader innan man har pengarna.

Jo, tydligen.
Citera
2017-05-23, 14:44
  #305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det funkar ju med samvetsfrihet i andra länder. Och det GÅR att få till en ändring här också, så att vi följer EU:s resolutioner. Någon måste börja striden, och det är lämpligt att det är en kvinna som faktiskt ÄR utbildad barnmorska.
Utbilda dig inte till ett yrke om du inte vill utföra arbetsuppgifterna - svårare än så är det inte!
Citera
2017-05-23, 15:23
  #306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Enligt min tro vägrar jag kirurgi och medicin. Tycker du att jag ska få jobba som läkare på akuten?

Eller så är det mot min övertygelse att hjälpa muslimer och judar? Kan jag som ambulansförare vägra köra dem?

Etc etc.

Grimmark visste redan innan hon började sin utbildning vilka arbetsuppgifter som ingår i yrket. Hon visste det även då hon sökte jobb, ändå kommer hon som en bortskämd småunge och gnäller "vill inte".

Hon ska skämmas för att snyltat skattepengar genom att gå en utbildning för ett yrke hon inte vill ha!
Nu utbildar man sig kanske inte specifikt för den svenska marknaden. Vi är med i EU och andra länder går det arbeta i. Eller så tycker du att alla andra tex sjukskötersker som tar jobb i Norge också är snyltare?

Hon tar en strid, för hon tycker vi har ett felaktigt system i landet. Om landstinget ville så kunde de skapa ett jobb som passade henne.
Ja, jag tycker att om du har ett privat företag, tex Taxi så ska man ha rätt att neka köra tex araber. Eller som nu i England, en hyresvärd som inte hyr ut till svarta. Han ska ha rätt att göra som han vill.
Citera
2017-05-23, 20:21
  #307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Ja, jag tycker att om du har ett privat företag, tex Taxi så ska man ha rätt att neka köra tex araber. Eller som nu i England, en hyresvärd som inte hyr ut till svarta. Han ska ha rätt att göra som han vill.
Jag pratade om som anställd vägra utföra arbetsuppgifter som man redan innan utbildningen visste ingick i yrket.

Att som jihadist-muslim söka jobb som pastor i Pingstkyrkan och sedan gnälla om samvetsfrihet då man vägrar predika om Gud och Jesus, och envist hävda sin rätt till att själv välja arbetsuppgifter. (Eller klaga på diskriminering om man inte får jobbet som pastor.)
Citera
2017-05-23, 20:37
  #308
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Jag pratade om som anställd vägra utföra arbetsuppgifter som man redan innan utbildningen visste ingick i yrket.

Att som jihadist-muslim söka jobb som pastor i Pingstkyrkan och sedan gnälla om samvetsfrihet då man vägrar predika om Gud och Jesus, och envist hävda sin rätt till att själv välja arbetsuppgifter. (Eller klaga på diskriminering om man inte får jobbet som pastor.)

Det går ju inte att jämföra så. Imamer har ALDRIG varit anställda i svenska kyrkor. Däremot har barnmorske/jordemor/yrket alltid bestått i att hjälpa en kvinna igenom hennes förlossning, och sköta barnet och undervisa kvinnan i barnavård efteråt. I mer utvecklade samhällen har yrket även innefattat mödravård, d.v.s. att hålla koll på att kvinnans graviditet förlöper normalt, och att informera om hur förlossningen går till och vilka smärtlindringsmetoder som finns. Liksom att göra efterkontrollen och se att allt har läkt som det ska - och rapportera till läkare annars. Ta upp frågan om nytt preventivmedel o.s.v..

Aborter behöver ALLS inte ingå; det är ett mycket nytt påfund i ett fåtal länder på jorden, att barnmorskan även ska fungera som abortörsassistent.
Citera
2017-05-23, 21:45
  #309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Jag pratade om som anställd vägra utföra arbetsuppgifter som man redan innan utbildningen visste ingick i yrket.

Att som jihadist-muslim söka jobb som pastor i Pingstkyrkan och sedan gnälla om samvetsfrihet då man vägrar predika om Gud och Jesus, och envist hävda sin rätt till att själv välja arbetsuppgifter. (Eller klaga på diskriminering om man inte får jobbet som pastor.)
Hur vet du vad som ingår i yrket för en viss utbildning? Det är väl inte specificerat innan man börjar sin utbildning? Och du är fri att gå vilka utbildningar du vill. Oavsett vad du sedan jobbar med. Som jag skrev innan. Hon kanske ville jobba i annat EU land? Ser inga fel i det hon gjort.
Citera
2017-05-23, 22:48
  #310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Hur vet du vad som ingår i yrket för en viss utbildning? Det är väl inte specificerat innan man börjar sin utbildning? Och du är fri att gå vilka utbildningar du vill. Oavsett vad du sedan jobbar med. Som jag skrev innan. Hon kanske ville jobba i annat EU land? Ser inga fel i det hon gjort.
Självklart bör man veta vilka arbetsuppgifter ett yrke har innan man utbildar sig till det. Om man nu slarvar med att kolla upp sådant så får man veta det relativt tidigt under utbildningens gång - och då kan medvetet göra valet att fortsätta utbilda sig inom ett yrke med vissa arbetsuppgifter man vägra befatta sig med.

Har man medvetet utbildat sig inom ett yrke med vissa arbetsuppgifter man vägra befatta sig med förstår jag inte hur man har mage att kräva ett jobb - där man ska ha rätt att vägra dessa arbetsuppgifter.

Snacka om irrationellt handlande!!!

Eller, är hon bara en bricka i ett spel, där hon styrs av dunkla organisationer? Vilka finansierade hennes utbildning och hennes juridiska ombud?
Citera
2017-05-24, 07:27
  #311
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
Självklart bör man veta vilka arbetsuppgifter ett yrke har innan man utbildar sig till det. Om man nu slarvar med att kolla upp sådant så får man veta det relativt tidigt under utbildningens gång - och då kan medvetet göra valet att fortsätta utbilda sig inom ett yrke med vissa arbetsuppgifter man vägra befatta sig med.

Har man medvetet utbildat sig inom ett yrke med vissa arbetsuppgifter man vägra befatta sig med förstår jag inte hur man har mage att kräva ett jobb - där man ska ha rätt att vägra dessa arbetsuppgifter.

Snacka om irrationellt handlande!!!

Eller, är hon bara en bricka i ett spel, där hon styrs av dunkla organisationer? Vilka finansierade hennes utbildning och hennes juridiska ombud?

LÄSTE du mitt inlägg 308, om en barnmorskas traditionella arbetsuppgifter?

Ju mer jag tänker på att barnmorskan nu förknippas med död i stället för liv, desto argare blir jag. Grimmark har lyft den frågan och gjort oss medvetna, och det är bra! Barnmorskan har ju alltid annars varit i livets tjänst. För kallades hon "jordemor", för hon hjälpte barnen till jorden. På barnmorskans brosch finns ett träd: livets träd! Det anspelar även på ådrorna på moderkakan, som också kallas livets träd.

Men Sverige ska alltid vara konstigt och speciellt...
Citera
2017-05-24, 14:45
  #312
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Hon ska skämmas för att snyltat skattepengar genom att gå en utbildning för ett yrke hon inte vill ha!

Ja, det är helt absurt.
Det är inte helt orimligt att personer som gör så ska bli skadeståndsskyldiga.
Varför ses skattepengar som gratis-pengar som man kan bränna hur som helst?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback