2017-01-31, 20:08
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Etiska reflektioner finns det gott om. Däremot är det inte en mänsklig rättighet att inneha vilket yrke som helst. Vill man inte ha med döda djur att göra, söker man inte jobb som slaktare.

Ingen har tvingat henne att läsa en utbildning till ett yrke med en klar och tydlig beskrivning över vilka uppgifter som ingår. Hade hon jobbat med en tjänst där det inte ingår aborter vore det naturligtvis fel att tvinga henne.

För slaktare är det primära i yrket att ha med döda djur att göra. Abort ingår i en barnmorskas arbetsuppgifter men är inte det primära. Det primära är ju fortfarande att vårda de kvinnor som väljer att behålla sitt barn. De etiska överväganden man måste göra i vården skiljer sig en hel del kring de man måste göra på ett slakteri. Ska vi göra ett sifferexempel, jag vet inte hur många slaktare som finns i Sverige men det slaktas ca 3000000 grisar per år. Det är en industri...

Vi har ca 8500 barnmorskor som sammanlagt har hand om 150000 graviditeter per år varav en femtedel slutar med abort eller missfall. Av aborterna så är ca 90% av aborterna före vecka 12. Över hälften av dessa avslutas hemma utan någon barnmorska närvarande.

Drygt 15000 aborter avslutas på sjukhusens förlossningsavdelningar med hjälp av kirurgiska medel. Det är alltså fyra per barnmorska om vi tar hänsyn till att det är ungefär hälften av landets barnmorskor som jobbar på förlossningsavdelningar. Om en handfull av dessa barnmorskor inte vill medverka vid aborter av olika anledningar så ser jag inte några problem med detta under förutsättning att de gör mer av andra arbetsuppgifter. Så funkar det i Norge och Danmark. Där ropar man inte kategoriskt BYT JOBB! Där får man visst ha synpunkter på vissa arbetsuppgifter.
Citera
2017-01-31, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Det är faktiskt möjligt att gilla abort och samtidigt acceptera den enskilöda barnmorskans etiska val, men i Sverige är det inte möjligt. Det är märkligt. Det ligger en stor bromskloss i världsbilden hos töntiga unga män som TS, dels personers inom förvaltningen, som Rosa Rosa, hat mot kristna och svenskar.
Det är fullt möjligt att gilla och ha den åsikten du talar om, eller? Lika väl som det är fullt möjligt att anse det vara helt vansinnigt om man så tycker. Oavsett åsikt lär man få möta mothugg, speciellt i ett fall som detta.

Kommer själv ursprungligen från en liten ort som bara hade en barnmorska, kan bara tänka mig hur det skulle vara att få träffa en person som denna vi talar om och få svaret att hon inte ställer upp på en abort. Då blir det till att resa till ett samhälle som tar emot en, här pratar vi inte om nästgårds utan många mil.
Kan ju tycka som många redan sagt, har man valt en utbildning/arbete så kanske man ska vara beredd på vad man ger sig in i. Tror inte min chef skulle uppskatta om jag imorgon inte valde att göra vissa av mina arbetsuppgifter p.g.a. vad det nu må vara - religion, veganism ...
Men, det är ju bara min åsikt

*anser mig dock inte vara särskilt ung, kanske någon ser mig som töntig. Men det kan jag i så fall leva med*
Citera
2017-01-31, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Där ropar man inte kategoriskt BYT JOBB! Där får man visst ha synpunkter på vissa arbetsuppgifter.

Man får har vilka synpunkter man vill här också. Däremot kan man inte vägra utföra vissa arbetsuppgifter. Är en viss skillnad.
Citera
2017-01-31, 20:49
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Man får har vilka synpunkter man vill här också. Däremot kan man inte vägra utföra vissa arbetsuppgifter. Är en viss skillnad.

Uppenbarligen får man inte ha vilka synpunkter som helst om man blir icke anställningsbar om man har de synpunkterna. Du verkar tro att alla medarbetare på en avdelning absolut MÅSTE arbeta med all verksamhet som sker på samma avdelning. Det är inte fallet. Det går som sagt att lösa med hjälp av schematiska lösningar som i övriga Nordeuropa.
Senast redigerad av Blundetto 2017-01-31 kl. 21:04.
Citera
2017-01-31, 20:52
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toolate30
Det är fullt möjligt att gilla och ha den åsikten du talar om, eller? Lika väl som det är fullt möjligt att anse det vara helt vansinnigt om man så tycker. Oavsett åsikt lär man få möta mothugg, speciellt i ett fall som detta.

Kommer själv ursprungligen från en liten ort som bara hade en barnmorska, kan bara tänka mig hur det skulle vara att få träffa en person som denna vi talar om och få svaret att hon inte ställer upp på en abort. Då blir det till att resa till ett samhälle som tar emot en, här pratar vi inte om nästgårds utan många mil.
Kan ju tycka som många redan sagt, har man valt en utbildning/arbete så kanske man ska vara beredd på vad man ger sig in i. Tror inte min chef skulle uppskatta om jag imorgon inte valde att göra vissa av mina arbetsuppgifter p.g.a. vad det nu må vara - religion, veganism ...
Men, det är ju bara min åsikt

*anser mig dock inte vara särskilt ung, kanske någon ser mig som töntig. Men det kan jag i så fall leva med*
Jag vet inte om jag förstår rätt vad du frågar, men ja, jag tycker att det bör finnas plats för olika åsikter, inte att avvikare nödvändigtvis måste avskedas. Mothugg i form av att vi civiliserat kan göra plats för olika åsikter, gärna. Men jag tycker den åsikten att alla i varje läge skall hålla käft och lyda chefen inte är riktigt sund, särskilt inte i vården.
Citera
2017-01-31, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Uppenbarligen får man inte ha vilka synpunkter som helst om man blir icke anställningsbar om man har de synpunkterna. Du verkar tro att alla medarbetare på en avdelning absolut MÅSTE arbeta med all verksamhet som sker på samma avdelning. Det är inte fallet. Det går som sagt att lösa med hjälp av schematiska lösningar som i övriga Nordeuropa.

Det var inte det du sa. Du sa att man inte får ha de åsikterna men det får man. Men det du verkar mena är att man ska få ha dom åsikterna och sedan ska resten av världen anpassa sig till det. Det håller jag inte med om.
Citera
2017-01-31, 21:13
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Det var inte det du sa. Du sa att man inte får ha de åsikterna men det får man. Men det du verkar mena är att man ska få ha dom åsikterna och sedan ska resten av världen anpassa sig till det. Det håller jag inte med om.
Nej du missförstår, i resten av världen finns uppenbarligen plats för personer som hon. Vi säger att Sverige skulle kunna vara mindre totalitärt.
Citera
2017-01-31, 21:15
Medlem
Citat:
Nej du missförstår, i resten av världen finns uppenbarligen plats för personer som hon. Vi säger att Sverige skulle kunna vara mindre totalitärt.

Vi har gott om plats för kristna fundamentalister. Bara inte som barnmorskor. För hon får väl fortfarande utöva sin religion?

Sen verkar du har missförstått vad totalitär innebär.
Citera
2017-01-31, 21:16
Medlem
Vi ska inte tillåta att religiösagalningar får härja fritt, vi ska bygga våra lagar och regler på vetenskap inte för att en kärring har fått för sig att en klump av celler har en själ.
Så nej religion är inte godtagit som skäl för att vägra utföra ett arbete.
Citera
2017-01-31, 21:20
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Vi har gott om plats för kristna fundamentalister. Bara inte som barnmorskor. För hon får väl fortfarande utöva sin religion?

Sen verkar du har missförstått vad totalitär innebär.
Svaret är Ja, hon får fortfarande utöva sin religion. För din aspergers är det förstås tillräckligt.
Men det finns olika åsikter om vilka värden som bör få plats i samhället.
Citera
2017-01-31, 21:26
Medlem
Citat:
Svaret är Ja, hon får fortfarande utöva sin religion. För din aspergers är det förstås tillräckligt.
Men det finns olika åsikter om vilka värden som bör få plats i samhället.

Där kom det obligatoriska personangreppet när argumenten tryter. Tyvärr måste jag göra dig besviken eftersom jag inte har aspbergers.

Den har väl ingen ifrågasatt att hon ska få ha vilka åsikter hon vill? Det är väl att hon medvetet valde ett arbete där hon förväntas utföra visa arbetsuppgifter som hon en vägrar att göra.

Det ser ju snarast ut som om hon försökte provocera fram en reaktion.
Citera
2017-01-31, 21:49
Medlem
Finisterres avatar
Att ditt tänkande är autistisk är ett konstaterande just om din argumentation, inte person.
Svaret är att ja, hon tillåts fortfarande tro på saker ni inte gillar, och du anser att det är ett tillräckligt svar.

Men du förstår inte att yrket handlar om annat än att avliva människoceller, att det är mer av ett kall än ett jobb vilket som helst som man tar bara för att gå någonstans och följa instruktioner för lön; du saknar empati för sådana personer eller att de kan få plats i Sverige. Du verkar inte ha några nya argument för varför offentlig sektor tvunget måste bemöta dem med totalt motstånd. Diskussion med dig blir då fort mycket rundgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in