2015-09-09, 20:02
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Ytterliggare en kvinna som valt att utbilda sig till barnmorska men vägrar utföra aborter.

Vilka är dessa jävla nötter och hur kan skattepengar ödas på att utreda om de diskrimineras när de inte anställs till ett jobb vars arbetsmoment de till viss del vägrar gå med på?

Vad säger ni flashback, inte kan någon av er hålla med dem?

Länk till artikeln i fråga (DN) http://www.dn.se/nyheter/sverige/bar...mfora-aborter/
Citera
2015-09-09, 20:05
Medlem
Den här typen av frågor bottnar alltid i religion, så även detta fall. Det finns säkert många religiösa nötter här på FB som håller med henne.
Citera
2015-09-09, 20:10
Medlem
Sereenas avatar
Om du vägrar utföra ett arbetsmoment så har du inget att gnälla om om du får kicken/inte anställs.
Citera
2015-09-09, 20:12
Medlem
loliravers avatar
Om hon vägrar att utföra en arbetsuppgift är det ganska självklart att hon inte får jobba där hon nu ville jobba.

Om hon nu dock lyckas vinna på något sätt bör jag väl kunna söka jobb som tidningsutdelare även om jag nu vägrar att dela ut tidningar.
Citera
2015-09-09, 20:23
Medlem
Finisterres avatar
En kvinna som blev barnmorska men inte vill döda barn.
Vad är det för fel? Ett mysterium för pojkarna på Flashback.
Citera
2015-09-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
En kvinna som blev barnmorska men inte vill döda barn.
Vad är det för fel? Ett mysterium för pojkarna på Flashback.

Om hon visste hela tiden att det ingår i jobbet att "döda barn", om du med barn menar en cellklump stor som din tumme.

Ja då är hon efterbliven.
Citera
2015-09-09, 20:39
Medlem
Tänker på Ortopeden i Kalmar som vägrade operera kristna på grund av att han sade sig ha en tro som det stred mot.

Samma sak? Samvetsfrihet?

Fast han blev utskrattad och nästan sparkad från sitt jobb.
Citera
2015-09-09, 20:42
Medlem
Marionettes avatar
Vad ingår i utbildningen för att bli barnmorska undrar då jag? För det kan väl inte komma som en chock att detta ingår i ens arbetsuppgifter?

Hemma på mitt jobb skulle det likställas som arbetsvägran och efter samtal och varningar tillslut bli uppsagd.
Citera
2015-09-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Vad ingår i utbildningen för att bli barnmorska undrar då jag? För det kan väl inte komma som en chock att detta ingår i ens arbetsuppgifter?

Hemma på mitt jobb skulle det likställas som arbetsvägran och efter samtal och varningar tillslut bli uppsagd.

Det är ok att vägra utföra abort som barnmorska.

Med samma logik ska jag få vägra ha med barn att göra, som lågstadielärare.
Ja anställ mig gärna, men jag vill sitta på mitt kontor och rätta prov hela dagen alla dagar.
Av religiösa skäl.

Den sista raden är mkt viktig, det är den som tar dig från att vara en idiot, till att vara helt berättigad.
Senast redigerad av Hitokiri-Battosai 2015-09-09 kl. 21:02.
Citera
2015-09-09, 21:01
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Tänker på Ortopeden i Kalmar som vägrade operera kristna på grund av att han sade sig ha en tro som det stred mot.

Samma sak? Samvetsfrihet?

Fast han blev utskrattad och nästan sparkad från sitt jobb.
Den läkaren är en mupp som borde skickas till Nord-Korea. Det är verkligen inte samma sak. Motsvarigheten här hade varit en läkare som vägrat avliva patienter, något som väldigt sannolikt kommer att bli lagstadgad rättighet och en del av läkarutbildningen i framtiden.

Märklig trådstart. Det finns många frågor som är intressanta att diskutera kring detta, men du valde den allra minst intressanta.

Fråga: vilken av dessa framstår som mentalt normal och sund, vem skulle du vilja bilda familj med?

a) kristen kvinna, vill hjälpa andra kvinnor föda, vill inte delta i avlivning av barn

b) nihilistisk pojke på flashback, har svårt att begripa varför någon som gillar barn inte vill döda dem
Citera
2015-09-09, 21:06
Medlem
Citat:
Den läkaren är en mupp som borde skickas till Nord-Korea. Det är verkligen inte samma sak.

På vilket sätt inte samma sak?
Arbetsmoment 1 ingår i arbete X. Adam Svensson vägrar utföra arbetsmoment 1,av religiösa skäl, och passar därför inte för arbete X.

Citat:
Fråga: vilken av dessa framstår som mentalt normal och sund, vem skulle du vilja bilda familj med?

a) kristen kvinna, vill hjälpa andra kvinnor föda, vill inte delta i avlivning av barn

b) nihilistisk pojke på flashback, har svårt att begripa varför någon som gillar barn inte vill döda dem

Fast nu handlar det inte om vem kvinnan ville gifta sig med, utan huruvida vanligt folk i en extremt utsatt position ska känna sig dömda av henne när de vill få en abort. "Abort? Nej sådant sysslar inte jag med!"
Citera
2015-09-09, 21:08
Medlem
Citat:
Märklig trådstart. Det finns många frågor som är intressanta att diskutera kring detta, men du valde den allra minst intressanta.

Intressant, tror det är få kvinnor som gjort abort, ca 40 000 om året, som skulle hålla med dig på den punkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in