2017-01-31, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Vad som skrivs först är ointressant. Varje lag utgår givetvis från fallet att skulden är entydig och solklar. Men nästan varje lag har undantag eftersom ett lagbrott sällan är entydigt och solklart. Att man börjar från ytterlighetsfallet (=maxstraff) och sen jobbar sig neråt betyder inte det som kommer sen är något extraordinärt och något som bara är till för undantagsfall.

På samma sätt är det med din ”huvudregel” om att man inte kan skylla på läkaren. Det är inte solklart att det är huvudregeln. Men igen, eftersom det är enklast att börja från maxvärdet (här då frågan om max straffeliminering) är det enklast att först skriva ut vad som krävs för att få fullständig straffeliminering. Sen fyller man på med att mellantingen av maxstraff och max straffeliminering. Men alla grader av straff är lika naturliga. Taket och källaren är inte mer naturligt än det som kommer där emellan.

Alltså “depending on the unique facts of a particular case” betyder enligt google translate “beroende på de unika omständigheterna i det enskilda fallet”.
Min egen engelska har inga invändningar mot den översättningen. Det är egentligen ett konstaterande av vad jag sade ovan. Varje enskilt fall har sina unika omständigheter. Det finns hela skalan från vad som ger maxstraff och vad som ger max straffeliminering. Beroende på vilka de är så kan fallen som inte kvalificerar sig för fullständig straffeliminering nog ändå ge straffreducering.

Min invändning mot din tolkning är att du försöker få det att verka som att det som skiljer sig från ytterlighetsfallen är något extraordinärt. Men ordet unik används inte i den bemärkelsen utan för att klargöra att varje fall är unikt, och beroende på just vilket unikum det är så kommer det finnas många olika former av straffutdömning baserat på olika värderingar av undantagsfallen.

Jag förstår att man kan göra den tolknigen. Men eftersom man motiverar undantaget med den personliga läkaren att man själv valt denna, så borde det ju faktiskt gälla en läkare man personligen tillsatt. Annars är motiveringen bara nonsens. Dessutom sägs det att man skall upplysa sin valda medicinska personal om att man inte får tilldelas förbjudna substanser. Det styrker tolkningen att man verkligen menar en utomstående egenhändigt anlitad läkare. Landslagsläkaren är inte en sådan. Han är en som kan dessa saker bättre än utövaren. Det är en av hans uppgifter. Utövarna har ju skrivit på papper att följa hans råd. Texten om personlig läkare beskriver det motsatta. Därför tolkar jag det som att landslagsläkaren inte kategoriseras som den personliga läkare som omnämns i texten.

Jag tycker att det är tydligt och självklart att man syftar på unika omständigheter i vissa fall, att det kan finnas sådana i fallet som innebär att undantag kan göras, typ det jag beskrev.

Unique facts of a particular case är inte i "det enskilda fallet" som din översättning utan snarare unika faktorer i "ett enskilt fall". Din översättning skulle snarare vara korrekt om det stod: "Depending on the unique facts of the particular case".

Skulle man vilja ha den syftning du åstundar skulle det snarast stå: "Depending on the unique facts of the case", för att då betyda att alla fall är olika och det är fri bedömning. Om någon är juridisk skolad och har engelska som första språk kanske denna kan komma med en kommentar

Summa summarum menar du att man ska tolka den sista meningen som att man kan köra fria bedömningar om vad som är inget signifikant fel i alla tänkbara fall. Jag tror det handlar om specialfall. Här är vi oense helt enkelt. Men man undrar verkligen hur de nationella dopinginstanserna tolkar det. Som Tradern skrev, vore intressant om detta redovisades mer i detalj. Verkar ju som om de är så generösa som möjligt och sen är CAS mer bokstavstrogna och hårdare.

När det gäller läkaren. Dessa regler är avsedda för olika sporter, inte bara sådana där det finns "landslag". Man menar den läkare som ser till ens personliga medicinering, om du så vill. Du ska snarare se det som tvärt om, att inte ens om "din personliga läkare" ger dig anabola är det ett svepskäl. Inte att personlig läkare är en slags inringning av en viss typ av läkare beroende på hur dessa är tillsatta. Så tolkar jag det.

Om det vore så att "landslags"läkare vore undantagna, och att man anses ha no significant fault så länge en sådan sagt att ett läkemedel inte är anabola eller doping även fast det står på förpackningen, tror du inte det hade skrivits i reglerna här? Det är ju en rätt betydande grej att man då kan skippa det egna ansvaret. Det skulle i så fall ha stått något om uppdelningen av personlig doktor och landslagsdoktor.

Jag vet inte vad Charlotte Kalla använder för läkare till och från nu när hon inte tränar med landslaget. Men som exempel, förmodligen har hon flera då hon ju befinner sig på egen ort. Men naturligtvis har det inte betydelse för dopingskulden om någon av dem ger henne anabola, om denna läkare är "landslagsläkare" eller inte. Hon har personligt ansvar. Tycker inte du att det vore jättekonstigt annars?? Alla ryssar som åkt dit nu i olika sporter kan ju då få no significant fault om landslagsläkarna offras?

Innan dina inlägg trodde jag inte man kunde tolka detta annorlunda så det var intressant att läsa din text, tack för svaren. Även fast jag fortfarande inte tycker att det är tvetydigt alls.
Senast redigerad av grobiankungen 2017-01-31 kl. 00:54.
Citera
2017-01-31, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det tycker du ja. Jag har försökt se hela bilden och inte hänga upp mig på detaljer. Du hänger upp dig på texten "doping" som du tycker är omöjlig att missa. Men hela grejen bygger på att hon missat det. Jag kan säga att jag har exempel från vardagen som inte känns mindre osannolika men som ändå händer. Jag ser inte att det är nåt synnerligen märkligt i att hon missat att läsa "doping".

Vad hon sagt om trippelkoll är ointressant. Det är klichegenerator på när hon svarar på den frågan.

Ingen har sagt något om att utövaren inte har ansvar. Ingen kräver ju fullständigt frikännande.

Jag har överlag diskuterat "lagtext" nu på senaste och inte tyckt till så mycket. Jag är lite debattrött nu just så jag kommer ligga lågt en stund.

Grejen är att om man missar DOPING skylten måste man anses vara grov oaktsam. Det är ju det mest tydliga som kan finnas på ett läkemedel att det är doping. Det är ju tydligare än de skumma piller som den nya tränaren propsar att du ska ta utan att vilja säga vad de innehåller.

Då måste ju straffpåföljden vara att man antas ha sett skylten men struntat i den. Det är klart man kan säga att man inte sett den men det kan inte utövaren bevisa. Det måste vara irrelevant för påföljden om man nekar eller ej i det fallet. Som om jag skulle skjuta någon med en pistol och mitt enda försvar var att jag aldrig sett en pistol förut och inte förstod vad som skulle hända när jag tryckte på avtryckaren.

Tillåter man det som försvar " jag såg inte" då kan man ju inte döma någon som samtidigt har "cred". Det har ju visat sig vara ett stort misstag historiskt att denna cred spelar så stor roll när "creddiga" utövare först friats eller fått milda straff för "läkemedelsmisstag" och senare visat sig tokdopade.
Citera
2017-01-31, 06:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takymeter
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Medianstraffet är 2 år för intag av Clostebol
Har du källa på det?

Är det överhuvudtaget en intressant uppgift och i så fall varför? Det skulle, om uppgiften stämmer, endast säga att straffet överskrides lika ofta som det underskrides vid utdömda påföljder i dessa ärenden.
Citera
2017-01-31, 08:42
Medlem
Discgears avatar
Johaug verkar övertygad om att hon är fri att tävla i OS nästa år. Är nu i Sydkorea och inspekterar banorna i Pyeongchang tillsammans med tränaren Pål-Gunnar Mikkelsplass.
http://www.vg.no/sport/langrenn/therese-johaug-er-i-soer-korea-sjekker-ut-ol-loeypene/a/23911702/
Ännu en gråzon.
Är detta verkligen förenligt med WADA reglementet under punkt 10.12.1? Jag antar att NSF på ett eller annat sätt måste organisera så Johaug får axess till banor och tävlingsanläggningar. Man kommer ju knappast in där som privatperson?
Citera
2017-01-31, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Johaug verkar övertygad om att hon är fri att tävla i OS nästa år. Är nu i Sydkorea och inspekterar banorna i Pyeongchang tillsammans med tränaren Pål-Gunnar Mikkelsplass.
http://www.vg.no/sport/langrenn/therese-johaug-er-i-soer-korea-sjekker-ut-ol-loeypene/a/23911702/
Ännu en gråzon.
Är detta verkligen förenligt med WADA reglementet under punkt 10.12.1? Jag antar att NSF på ett eller annat sätt måste organisera så Johaug får axess till banor och tävlingsanläggningar. Man kommer ju knappast in där som privatperson?

Hon får inte delta i någon aktivitet som är organiserad av förbundet. Så om hennes tränare är med i norska skidförbundet, kan hon då anses vara där som privatperson? Eller ska det ses som "förberedelseaktivitet" till OS? Tänker hon att hon ska passa på att skaffa sig fördelar när konkurrenterna är upptagna på annat håll? Det hela skvallrar om en fuskarmentalitet.
Senast redigerad av grobiankungen 2017-01-31 kl. 11:18.
Citera
2017-01-31, 11:58
Medlem
Citat:
Ännu en gråzon.
Johaug får väl träna var hon vill. Tror inte det krävs något av NSF för att hon skall få tillgång till spåren. De kommer dock vara avstängda en del nu i helgen då VC går där, så hon valde kanske en lite konstig tidpunkt för sin resa.
Citera
2017-01-31, 12:17
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ännu en gråzon.

Det är ju oerhört arrogant, om inte annat. En smula ödmjukhet inför domen och en eventuell avstängning hade varit på sin plats, men ödmjukhet är väl det sista som kännetecknar norsk längdskidsport. Eller så är det ett pinsamt försök att påverka domen, typ "men nu har jag ju åkt ända till Sydkorea för att testa OS-banorna, då kan ni väl inte stänga av mig från OS heller?"
Citera
2017-01-31, 15:08
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Johaug får väl träna var hon vill. Tror inte det krävs något av NSF för att hon skall få tillgång till spåren. De kommer dock vara avstängda en del nu i helgen då VC går där, så hon valde kanske en lite konstig tidpunkt för sin resa.
Nu står det att hon är i OS-byn, något du knappast kommer in i som privatperson. Men möjligtvis är artikeln felaktig.
Citera
2017-01-31, 15:23
Medlem
Citat:
Nu står det att hon är i OS-byn, något du knappast kommer in i som privatperson. Men möjligtvis är artikeln felaktig.
Eftersom det inte är OS ännu finns det antagligen hotell belägna i det som nästa år kommer att vara OS byn som är öppna för vem som helst just nu.

Står i artikeln att hon reser hem redan på onsdag, så hon är inte där under VC helgen.
Citera
2017-01-31, 20:35
Medlem
Hur har testerna förbättrats under 2016? Johaug ble tatt med 13 nanogram clostebol / mml urin. Kunde man upptäcka den låga koncentrationen med de äldre testmetoderna?

"Grunnen til at konsentrasjonen er viktig er at jeg bruker det som et argument for å vise at teorien om at Johaug kjøpte Trofodermin i panikk da hun angivelig ble klar over nye testmetoder, ikke holder mål. Denne teorien forutsetter at Johaug regnet med å være trygg med den gamle testmetoden, men da hun ble testet ble det påvist en konsentrasjon som var mer enn høy nok til å avsløres med den gamle metoden."

Från ett norskt debattforum där nästan alla ser på Johaug som ett oskyldigt offer...
Citera
2017-01-31, 21:00
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag tycker att det är tydligt och självklart att man syftar på unika omständigheter i vissa fall, att det kan finnas sådana i fallet som innebär att undantag kan göras, typ det jag beskrev.

Unique facts of a particular case är inte i "det enskilda fallet" som din översättning utan snarare unika faktorer i "ett enskilt fall". Din översättning skulle snarare vara korrekt om det stod: "Depending on the unique facts of the particular case".

Skulle man vilja ha den syftning du åstundar skulle det snarast stå: "Depending on the unique facts of the case", för att då betyda att alla fall är olika och det är fri bedömning. Om någon är juridisk skolad och har engelska som första språk kanske denna kan komma med en kommentar

Summa summarum menar du att man ska tolka den sista meningen som att man kan köra fria bedömningar om vad som är inget signifikant fel i alla tänkbara fall. Jag tror det handlar om specialfall. Här är vi oense helt enkelt. Men man undrar verkligen hur de nationella dopinginstanserna tolkar det. Som Tradern skrev, vore intressant om detta redovisades mer i detalj. Verkar ju som om de är så generösa som möjligt och sen är CAS mer bokstavstrogna och hårdare.

När det gäller läkaren. Dessa regler är avsedda för olika sporter, inte bara sådana där det finns "landslag". Man menar den läkare som ser till ens personliga medicinering, om du så vill. Du ska snarare se det som tvärt om, att inte ens om "din personliga läkare" ger dig anabola är det ett svepskäl. Inte att personlig läkare är en slags inringning av en viss typ av läkare beroende på hur dessa är tillsatta. Så tolkar jag det.

Om det vore så att "landslags"läkare vore undantagna, och att man anses ha no significant fault så länge en sådan sagt att ett läkemedel inte är anabola eller doping även fast det står på förpackningen, tror du inte det hade skrivits i reglerna här? Det är ju en rätt betydande grej att man då kan skippa det egna ansvaret. Det skulle i så fall ha stått något om uppdelningen av personlig doktor och landslagsdoktor.

Jag vet inte vad Charlotte Kalla använder för läkare till och från nu när hon inte tränar med landslaget. Men som exempel, förmodligen har hon flera då hon ju befinner sig på egen ort. Men naturligtvis har det inte betydelse för dopingskulden om någon av dem ger henne anabola, om denna läkare är "landslagsläkare" eller inte. Hon har personligt ansvar. Tycker inte du att det vore jättekonstigt annars?? Alla ryssar som åkt dit nu i olika sporter kan ju då få no significant fault om landslagsläkarna offras?

Innan dina inlägg trodde jag inte man kunde tolka detta annorlunda så det var intressant att läsa din text, tack för svaren. Även fast jag fortfarande inte tycker att det är tvetydigt alls.

Jag skall inte tjafsa för mycket eftersom allt redan är sagt om dessa meningar, nästan.

Jag håller dock inte med om något av det du skriver. Fastän jag inte är någon mästare på engelska så låter din översättning illa i mina öron, jag får dessutom medhåll av google translate
Citat:
Depending on the unique facts of the particular case......Beroende på de unika omständigheterna i det särskilda fallet
Depending on the unique facts of a particular case.......Beroende på de unika omständigheterna i det enskilda fallet

Det är ingen egentlig skillnad på "i det enskilda fallet" och "i ett enskilt fall". Enligt google translate gör The i stället för a att det blir "det särskilda fallet" i stället för "det enskilda fallet". Då anspelar det mer på ett extraordinärt fall. Men eftersom man hållit sig till a så är det mer allmänt.
Så jag köper inte din översättning där. Denna del borde nästan avhandlas i nån språktråd.

Och så läkaren igen. Jag har inte tagit ställnig till vad det får för konsekvenser om min tolkning av personlig läkare skulle hålla. Jag har enbart tolkat texten som sådan.
Jag tänker så här, rättspraxis är att om ett kontrakt är skrivet tvetydigt så skall det i en konflikt tolkas till dennes nackdel som skrivit kontraktet. Om lagtexten isolerat ger utrymme för tolkning så borde enligt samma praxis den mildaste tolkningen gälla. Den som använder lagen till att döma kan inte säga att det måste ni ju förstå....bla..bla.
Nej, det är lagskrivarens plikt att inte låta kryphål uppstå. Och om man bara lämnat bort motiveringen till att underkänna personliga läkaren som syndabock så skulle det vara svårare att hävda att landslagsläkaren inte uppfyller kriterierna för personlig läkare.

Och ja, det är jättekonstigt om man inte har något personligt ansvar och min tolkning öppnar upp för alla fuskande ryssar. Men det oaktat, texten öppnar upp för tolkning. Jag tycker faktiskt det är dumt skrivet om landslagsläkaren också räknas som personlig läkare.

Vi jar båda sagt vad vi tycker och vi är inte överens. Jag ville bara säga att jag fortfarande har min åsikt intakt och jag utgår ifrån att du heller inte ndrar dg. Johaug kommer givetvis inte att gå fri heller, oavsett om läkaren räknas som personlig läkare eller inte.
Citera
2017-01-31, 21:19
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Eftersom det inte är OS ännu finns det antagligen hotell belägna i det som nästa år kommer att vara OS byn som är öppna för vem som helst just nu.

Står i artikeln att hon reser hem redan på onsdag, så hon är inte där under VC helgen.
Om du känner dig trygg i detta, gott så. Jag är ngt tveksam. 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in