2017-01-30, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag fick löjliga 25 kr hyreshöjning för 2017 i ett brev från hyresgästföreningen. Känns riktigt bra

Taxorna som Fastighetsbolaget måste betala lär ha ökat mycket mer iom att bara lönerna ökar en hel del.
Men HGF har nog noterat att Fastighetsbolaget kunnat rulla om några lån till lägre ränta. Och räknar bort det från hyreshöjningen.

Och på motsvarande sätt blir det när räntorna stiger. Då blir i stället hyreshöjningen ökning av taxor PLUS RÄNTEHÖJNING.

Då blir det inte kul att vara hyresgäst. Jag föreslår att man sparar ordentligt nu.

Bostadsägare har det lite bättre iom att som kan amortera ned sina lån och därmed märks inte räntehöjningen så mycket.

Citat:
Riktigt fint att man får köpa biobiljetter för 80 spänn också, kan sälja dom dyrare sen och tjäna pengar.
Du skulle nog fungera i rollen som slumlord. Slumlorden slemmet. Du har dom rätta hämningslösa takterna när det gäller att hänsynslöst snika till dig av andra.

Citat:
Mår även bra av att vara med i facket även om jag inte är det just idag.
Vadfalls. Parasiterar du på de fackliga medlemmarna nu också.
Har du blivit nyliberal.

Citat:
Varför pratar man skit om HGF?
Man pratar inte skit om HGF. Man bara påtalar att med bruksvärdes hyror är det bara de som gillar bruksvärdeshyra som vill bygga hyreshus och hyra ut till bruksvärdeshyra.

Men vi ser inte riktigt att ni som gillar HGF tar och öppnar era plånböcker och bygger hyreshus.

Hur kommer det sig?
Citera
2017-01-30, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
http://www.svd.se/unika-siffror-100-000-aldre-bor-ensamma-kvar-i-villan

Vem är det egentligen som tar upp för stor plats och inte står ut med tanken
på att betala skatt på pengar man tjänat utan att anstränga sig det allra lilla
minsta ? En och annan sniken gamling. Med snikna arvingar.

Premiumartikel men det har säkert de snikna, välbärgade här i tråden råd med.
Varför i all världen skulle inte folk som skaffat ett boende dom vill bo i, fortsätta att bo där så länge som dom nu klarar det?

Det måste väl nästan ses som lite nazistiskt att vilja jag abort dom därifrån.
Och lite kommunistiskt att straffa dom för att dom flyttar.

Tycker man att det finns för få villor kan man öppna sin plånbok och låta bygga några fler.
Citera
2017-01-31, 07:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag fick löjliga 25 kr hyreshöjning för 2017 i ett brev från hyresgästföreningen. Känns riktigt bra
hehe ja grattis till dig, men alla som står längst bak i bostadskön då? Skänkte du dom en tanke?

Citat:
Känns som en härlig fin gemenskap att få hem hem & hyra i brevlådan och varje mån är det sammanfattning om vilka slumvärdar som kurt-sune som dom tryckt till och tvångsförvaltar deras råttbon. Det är även trevligt prata med allmänyttan och HGF på telefon och det märks dom vill en väl. Riktigt fint att man får köpa biobiljetter för 80 spänn också, kan sälja dom dyrare sen och tjäna pengar.
Mår även bra av att vara med i facket även om jag inte är det just idag.
Dom vill en väl på riktigt som hyresgäst och löntagare.

hehe ja visst är HGF och facket på din sida som har bostad och jobb. Men tänkt på alla som inte har det lika bra som dig någon gång?

Citat:
Varför pratar man skit om HGF? Det är så mycket mer än reglerade hyror dom står bakom och jobbar för saker såsom rättigheter för hyresgäster, trygghet, upprätthåller hyreslagar och löser tvister och mycket mer.
För att HGF bara bryr sig om sittande hyresgäster kanske? De vurmar för ett system som skapar enorma köer och de livnär sig i praktiken på att bostadsbristen är konstant. Om man kom till rätta med "bristen" (vilket man blir om man inför marknadsanpassade hyror), så hade HGF:s roll som aktör spelats ut. Och då kan inte ordförande och hennes stab plocka ut månadslöner på 100 k+ längre.

Citat:
Saker som är självklara men var inte det förut när såna som elaka kallhjärtade känslolösa svin som Alpha fick härja fritt och kunde vräka en bara man tittade fel på patronen. Idag ber man hyresvärden dra åt helvete om han inte sköter sina åtaganden och är stursk.
Hur vore det om man som hyresgäst kunde välja och vraka mellan olika hyresvärdar istället, precis som man kan välja mellan olika bredbandsleverantörer? Där har HGF ställt till det ordentligt för dig... Och du är dom tacksam?

Citat:
Att låta andra privatisera och ha fullkomlig makt över andra är ett recept på katastrof, ondskans utbredning och ett dåligt samhälle då många människor är onda ifall dom får fria tyglar och för stor makt över andra. Det är därför diktator alltid är helt vansinniga då dom har möjligheter utan repressalier bete sig hur dom vill.

Eller så blir det ett mycket trevligare samhälle när folk äger sitt eget boende? Påstår du att det fungerar väl i de klassiska hyresområdena?

Nej det är snarare det kollektiva ägandet som är roten till allt ont. Om människor inte får inflytande över sitt eget hem och situation blir det pannkaka till slut.
Citera
2017-01-31, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför inte citera något som jag faktiskt har skrivit och bemöta det istället för att hitta på egna citat. Halmgubbe.

Du behöver inte skämmas för att du haft det bra, alltsedan uppväxten. Men därav
följer din bristande förståelse för mindre lyckligt lottade, tillika ett visst förakt för
denna grupp. Väldigt tydligt när du och dina åsiktsfränder ägnar er åt fega påhopp
i denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det där är ett väldigt inskränkt tänkande. När mina föräldrar sålde sitt hus gjorde de en stor vinst enligt skatteverket som därmed ville ha mycket skatt. I verkligheten var det ingen vinst alls om man tar hänsyn till inflationen (de bodde på en avfolkningsort).

Nu hade de en god ekonomi ändå och kunde därför byta till en BR i en större stad men det finns ingen rättvisa med att de tvingades betala skatt trots att de inte hade gjort någon verklig vinst. Hade de inte haft betydande aktiekapital skulle de heller inte kunnat göra detta byte, så kom inte och säg att folk är snikna för att de anpassar sig till verkligheten.

Varför skall ett gammalt hus som man köper vid en tidpunkt och säljer vid en annan ha
genererat en värdeökning överhuvud taget ? Så kan du inte gärna göra med en gammal
bil, inte ens med en Ferrari, den store fåntrattens favoritmärke. För det är väl inte någon
skillnad på bilar och byggnader ? Eller på bostadsrätter och maträtter ? I vart fall brukar
den store fåntratten plus några av hans lärjungar hävda just detta.

Vinst som inte uppkommit genom egna ansträngningar finns det goda moraliska skäl att
slå ner hårt på. Det skall ju löna sig med hårt arbete och inte bara med spekulation.
Citera
2017-01-31, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag är kille och handlar i stort sett alla mina kläder där och jag tycker att det blivit mycket bättre utbud och högre kvalitet de senaste åren.

Zara känns mer som "turkmode" och jag tycker själv att det är för dyrt i mångt och mycket.

Kille ? Gubbe ligger väl närmare.

Men har HM verkligen det som behövs allra mest i ditt fall ? Clowndräkt och dumstrut ?
Dessutom tillverkas de väl under vidriga förhållanden.
Citera
2017-01-31, 11:11
Medlem
Citat:
Denna amerikanska nyliberala elitifiering måste brytas och alla som sagt en sak och sen flyttat ifrån invandrare ska pungslås hårt.

Om man aldrig förespråkat asylinvandring, röstat emot det, och sedan undvikit berikade områden? SKall man pungslås då också?
Citera
2017-01-31, 11:29
Medlem
Som sagt var, apropå de som inte "har råd" att flytta : Det är alliansen som med
sin politik, både på kommunal och nationell nivå, sett till att det egentligen inte
längre finns några hyresrätter att tala om utan bara köpelägenheter som de
stackarna inte har råd med. Svinhugg går igen. Den store fåntratten här i tråden
brukar ha ungefär samma kommentar fast kryddat med fekalier.

Mitt hjärta blöder för alla som tjänat pengar utan att anstränga sig och nu inte
har råd att betala för den värdestegring de själva inte orsakat.
Citera
2017-01-31, 12:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Som sagt var, apropå de som inte "har råd" att flytta : Det är alliansen som med
sin politik, både på kommunal och nationell nivå, sett till att det egentligen inte
längre finns några hyresrätter att tala om utan bara köpelägenheter som de
stackarna inte har råd med.

Men herregud. Oavsett BR eller HR så var dessa billiga hyresrätter aldrig tillgängliga iaf. Har man lägre hyror än gemene man tycker att det är värt så minskar rörligheten.

Det är hyresregleringen som stänger ute folk och hade vi inte haft den hade det funnits hyresrätter att flytta till idag. Ska det vara så svårt att förstå. Vid rätt hyressättning blir det inga ombildningar!!

Citat:
Mitt hjärta blöder för alla som tjänat pengar utan att anstränga sig och nu inte
har råd att betala för den värdestegring de själva inte orsakat.
Det är du medskyldig till eftersom du förespråkar en bostadspolitik som leder oss till just ombildningar.
Citera
2017-01-31, 12:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kille ? Gubbe ligger väl närmare.

Men har HM verkligen det som behövs allra mest i ditt fall ? Clowndräkt och dumstrut ?
Dessutom tillverkas de väl under vidriga förhållanden.

jaha och varför då? Vad är det som är så dåligt med det jag föreslår? Är det inte bra att folk ska slippa stå i decennier i kö för att få ett hyreskontrakt?
Citera
2017-01-31, 12:55
Medlem
Citat:
jaha och varför då? Vad är det som är så dåligt med det jag föreslår? Är det inte bra att folk ska slippa stå i decennier i kö för att få ett hyreskontrakt?

För varje inlägg fåntratten i skriver i en annan tråd producerar han tio i denna.
Svar på frågan ?
"The question".
"Answer my question jerk".

Tennis, anyone ?
Citera
2017-01-31, 12:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
För varje inlägg fåntratten i skriver i en annan tråd producerar han tio i denna.
Svar på frågan ?
"The question".
"Answer my question jerk".

Tennis, anyone ?

Lika svarslös som alltid... Du gillar verkligen att folk ska plågas i de allt längre köerna...
Citera
2017-01-31, 13:01
Medlem
Citat:
Lika svarslös som alltid... Du gillar verkligen att folk ska plågas i de allt längre köerna...

Förstod du vad jag syftade på eller har du bara pengar i huvudet ? Tennis innehåller
ju en hel del pengar.

Dina persedlar alltså.

Kan tipsa om att HM har ett finfint erbjudande nu på fredag 3/2. Hela dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in