2017-01-25, 23:49
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Nä, det fanns inga parkeringsfickor på dessa vägar. Och jag har inga problem med att ligga bakom ett husvagnsekipage en stund. Jag kör om när det finns möjlighet, om jag nu önskar göra det. Precis som de som ligger bakom mig när jag kör 60 km/h på en 70-väg får göra. Jag håller en lämplig hastiget och tänker inte leta efter en parkeringsficka eller liknande och tokbromsa in på en sådan när jag har en idiot två meter bakom mig. Sikten var dålig och då gör jag inga dumma manövrar och kanske orsakar en olycka bara för att underlätta för en vårdslös förare bakom mig. Jag håller god marginal vad gäller hastighet och avstånd, sen får föraren bakom göra sina bedömingar. När h*n påbörjar sin omkörning så släpper jag av på farten och underlättar i möjligaste mån.

Du gör helt rätt. Det är idioten bakom som ligger för nära och felbedömer avståndet och rådande situation.
Citera
2017-01-26, 00:19
Medlem
Det är ett psykologiskt problem hos de som mår dåligt av att andra kör lite saktare. Först så köper de en dyr bil med bra egenskaper och suveräna däck. Sedan är de 25 år, med perfekt syn och inget vett. Sedan mår de dåligt pga att de inte får köra i den hastighet de vill.
I praktiken är det mycket farligare att köra 85 än 70. Pga att kraften fyrdubblas när du höjer hastigheten till det dubbla.
Jag sätter in farthållaren och kör lite saktare, så att det hela blir bekvämt. Jag behöver inte stressa för i praktiken kommer du inte fortare fram ändå. De som är farliga på vägarna är de som stressa alla andra. Främst stressar de äldre med sämre bilar som egentligen borde köra ännu saktare för att det ska vara säkert.
Citera
2017-01-26, 21:05
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Det här är ett fenomen jag med har noterat. Jag har gjort antagandet att man tycker det är läskigt att köra fort på en "smal" enfilig väg, men vågar gasa på när det blir två filer. Om det stämmer så är det, återigen, lite obehagligt att ha folk ute i trafiken som känner sig så pass osäkra.
Det är bland annat därför det finns hastighetsbegränsningar.
Vägarna är inte enbart till för stridspiloter eller liknande. Utan de är även till för personer som befinner sig i, eller håller på att hamna i det som kallas för ålder.
Med ålder kommer visdom, men även kroppens funktioner börjar avta rent prestandamässigt.

Det är inte samhällsekonomiskt att kräva att alla skulle ha en fysik som en stridspilot, även om det vore önskvärt. Observera nu att jag inte talar om de som bevisligen har sjukdomar, eller åldersrelaterade problem som ligger i skalan över vad som är tillåtet. Mot dessa förare finns det redan lagstiftning.

Vidare så finns det något som heter omgivning, hänsyn, medtrafikanter, faror,,, osv...

Jag förstår din frustration, men det är för att du inte förstår bättre. Som jag skrev,, med ålder kommer vishet och du kommer rätta in dig i ledet så snart du faktiskt inser det. Även jag har haft åsikter som dina då jag hade nytaget körkort. Men jag har vuxit upp och insett helheten.

Jag är mer oroad för de som faktiskt kör över sin förmåga utan att inse det, för det är i regel de som sitter intrasslade i vajerräcken så att ingen kommer förbi och fram under nån timme åt gången.

Ett tips är att du kör iväg 5 minuter tidigare. Då har du råd att ta det lugnare.
Citera
2017-01-26, 21:57
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Jag har noterat mycket irriterande epidemi på vägarna, nämligen att folk har börjat ligga långt under gällande hastighetsgränser. Ibland så mycket som 20 km/h under (50 på 70-väg t.ex.)

Jag kan inte minnas att jag såg det här fenomenet för bara ett år sedan, så det är något nytt påfund.

Är det någon mer som har uppmärksammat det här?
Varför kan inte folk åtminstone hålla rätt hastighet? Tycker de att det är otäckt att köra bil?
Är du en av dessa, varför gör du såhär?

Upplys mig, jag är genuint nyfiken.
Håller med och inte... Jag kör på sommardäck med ca 1,2-1,5 mm kvar och det går utmärkt att ligga i 80 på en 50-väg stan, även när det är runt 0 och minusgrader (förutsatt att det inte är snö eller väldigt fuktigt) Tyvärr hindras man av massa pensionärer, kvinnor och farthinder. Mycket irriterande .
Å andra sidan låg jag i ca 85 på en 70-väg idag när en långtradare körde upp och låg och tryckte nån meter bakom, rätt obehagligt.
Citera
2017-01-27, 13:30
Medlem
Asklords avatar
Väldigt vanligt att en del ligger i 80 km på en 100-väg där jag bor. Händer så fort tempen gått ner på nollan. Antingen kan dom inte hantera bilen och vet om det eller så tar dom förgivet att det är snorhalt så fort nollan står på tempen.
Citera
2017-01-27, 21:58
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Väldigt vanligt att en del ligger i 80 km på en 100-väg där jag bor. Händer så fort tempen gått ner på nollan. Antingen kan dom inte hantera bilen och vet om det eller så tar dom förgivet att det är snorhalt så fort nollan står på tempen.
Att någon bryr sig, det är ju samma hastighet som lastbilarna har.
De kör jag förbi när det blir två filer.
Lätt som en plätt, fast man kanske måste bli lite äldre för att inse det.
Citera
2017-01-30, 09:02
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det är bland annat därför det finns hastighetsbegränsningar.
Vägarna är inte enbart till för stridspiloter eller liknande. Utan de är även till för personer som befinner sig i, eller håller på att hamna i det som kallas för ålder.
Med ålder kommer visdom, men även kroppens funktioner börjar avta rent prestandamässigt.

Det är inte samhällsekonomiskt att kräva att alla skulle ha en fysik som en stridspilot, även om det vore önskvärt. Observera nu att jag inte talar om de som bevisligen har sjukdomar, eller åldersrelaterade problem som ligger i skalan över vad som är tillåtet. Mot dessa förare finns det redan lagstiftning.

Vidare så finns det något som heter omgivning, hänsyn, medtrafikanter, faror,,, osv...

Jag förstår din frustration, men det är för att du inte förstår bättre. Som jag skrev,, med ålder kommer vishet och du kommer rätta in dig i ledet så snart du faktiskt inser det. Även jag har haft åsikter som dina då jag hade nytaget körkort. Men jag har vuxit upp och insett helheten.

Jag är mer oroad för de som faktiskt kör över sin förmåga utan att inse det, för det är i regel de som sitter intrasslade i vajerräcken så att ingen kommer förbi och fram under nån timme åt gången.

Ett tips är att du kör iväg 5 minuter tidigare. Då har du råd att ta det lugnare.
Nu försöker du infantilisera mig och mina åsikter baserat på ett felaktigt antagande att jag precis har fyllt 18. Inte för att det spelar någon roll, men det är nu nästan två decennier sedan jag fick körkortet.

Vidare att man skulle behöva vara stridspilot för att hålla den hastighet som skylten uppmanar är ju ett lite märkligt påstående. Vägverket har gjort bedömningen att man på ett säkert sätt ska kunna hålla den hastighet som skylten visar på den aktuella vägen. Jag tror inte de hade stridspiloter i åtanke när de satte upp skylten. De som sitter i vajerräckena har ofta kört långt över hastighetsgränsen. Men det är en diskussion för en annan tråd.
Sen kan det givetvis vara dimma, blank-is eller en halvmeter snö på vägen. Men då gäller helt andra förhållanden och det är inte det som är intentionen med trådstarten. Jag pratar om bra vägförhållanden. Det är där irritationen uppkommer.

Sen inser jag givetvis att det finns äldre personer vars förmåga har försämrats med åldern. Men klarar man inte av trafikrytmen kanske man ska fundera över alternativa transportmedel för att ta sig fram. Nämnvärt är dock att det verkligen inte bara är äldre som kör sakta. Det finns många yngre med. Det är lite därför jag ställde frågan inledningsvis. Jag är nyfiken på varför?

Slutligen spelar det ingen roll om jag åker 5 eller 30 minuter tidigare. Jag vill ändå inte ligga bakom någon som kör 20-30 km under gällande hastighet.
Senast redigerad av Stardragon 2017-01-30 kl. 09:31.
Citera
2017-01-30, 10:01
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Slutligen spelar det ingen roll om jag åker 5 eller 30 minuter tidigare. Jag vill ändå inte ligga bakom någon som kör 20-30 km under gällande hastighet.
Vad innebär "gällande hastighet"?
Vill du inte ligga bakom vissa bilar kan du väl bara köra om dom vid första lämpliga tillfälle?
Citera
2017-01-30, 12:02
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Vad innebär "gällande hastighet"?
Vill du inte ligga bakom vissa bilar kan du väl bara köra om dom vid första lämpliga tillfälle?
I mitt fall kör jag mest i en större stad med mycket mötande trafik. Då är det svårt, för att inte säga omöjligt att kunna köra om.

Även om jag uppskattar alla försök till att lösa problemet så handlar tråden främst om varför vissa förare inte kan/vill/vågar köra i den hastighet som skylten visar. (Och för att slippa samma argument: Vi förutsätter bra väder, sikt och väglag.)
Citera
2017-01-30, 12:12
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Är du verkligen helt 100 på att du citerade rätt person? För jag har lite svårt att förstå att du bemöter mig genom att skriva nästan samma sak som det jag just påpekat.

Så sant som det är sagt. Felciterat helt klart.
Citera
2017-01-30, 12:55
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
I mitt fall kör jag mest i en större stad med mycket mötande trafik. Då är det svårt, för att inte säga omöjligt att kunna köra om.

Även om jag uppskattar alla försök till att lösa problemet så handlar tråden främst om varför vissa förare inte kan/vill/vågar köra i den hastighet som skylten visar. (Och för att slippa samma argument: Vi förutsätter bra väder, sikt och väglag.)
Skylten visar MAXhastighet, allt under det (inom rimlighetens gränser) är rätt hastighet, du får helt enkelt räkna med att där finns andra trafikanter än just dig, är det så svårt att förstå?
Citera
2017-01-30, 14:15
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Skylten visar MAXhastighet, allt under det (inom rimlighetens gränser) är rätt hastighet, du får helt enkelt räkna med att där finns andra trafikanter än just dig, är det så svårt att förstå?
Jag är väl medveten om att man får köra långsammare än vad hastighetsskylten visar ifall omständigheterna kräver det. Men speciellt i rusningstrafik bör man följa trafikrytmen för att inte bromsa upp och skapa köbildning i onödan.

Men återigen, frågan var varför folk ligger och slökör på vägen. Ifall man får det eller inte är irrelevant för frågeställningen.
Så återkom gärna om du har svar på det, då gärna med en trevligare ton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in