2017-01-25, 13:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
De håller rätt hastighet.

De anpassar nämligen sin hastighet efter väglaget, vägens beskaffenhet, sin egen/bilens förmåga eller kombinationer därav.

Detta är inte ett problem. Problemet uppstår då andra retar sig på det och ställer till med farliga situationer i trafiken, t.ex. omkörningar med nollkoll.

Tyvärr ökar detta beteende i trafiken eftersom vi får allt fler förare med stort självhävdelsebehov, dålig förståelse för orsak verkan sammanhang, ringa körskicklighet och dåliga kunskaper i trafikregler eller kombinationer härav.

Väx upp och lär er ta ansvar. Är det för svårt/ omöjligt, åk kollektivt.
Är du verkligen helt 100 på att du citerade rätt person? För jag har lite svårt att förstå att du bemöter mig genom att skriva nästan samma sak som det jag just påpekat.
Citera
2017-01-25, 18:34
Medlem
DiamantTjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Konstigast är det på 100km/tim vajerväg. När enkelfiligt så kör en del omkring 85-95 trots farthållare i bilen och ingen trafik framför. När det blir dubbelfiligt ökar man farten till 100 direkt och försvårar omkörning.

En annan sak gäller lastbilar på 110 motorväg. ligger oftast i hastigheter kring 100 och man får köra om. Är det luftmotstånd och bränsleförbrukning som spelar in?
Lastbilar är hastighetsbegränsade till 90km/h din jävla idiot... att sånna som du ens får ha körkort alltså...
Citera
2017-01-25, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiamantTjuven
Lastbilar är hastighetsbegränsade till 90km/h din jävla idiot... att sånna som du ens får ha körkort alltså...

Alla lastbilar(och personbilar) är hastighetsbegränsade till 80km/h om de drar ett släp/trailer. Många lastbilar(med släp) kör alltså ofta 10-20km/h för fort.

Håller med
Citera
2017-01-25, 19:58
Moderator
Rassas avatar
[quote=Stardragon|59708651]Det är inte helt sant. Jag har en bekant som fick böter för att denne körde för sakta. Det eftersträvas ett visst flyt i trafiken med. Det bildas snabbt långa köer om nån eller några enstaka förare anser att 50 är "rätt hastighet för dem" på en 70-led genom stan i rusningstrafik. (Vilket händer förvånansvärt ofta, därav trådstarten.)/QUOTE]

Du har ju rätt i att man kan få böter för att medvetet ha hindrat trafiken. Det är dock något som avgörs av polis på plats, kanske vittnen och eventuell bedömning i domstol. Fram till dess så är det alltså tillåtet att köra långsammare än skyltad hastighet. Man kan ha många orsaker till det.

I dag körde jag på kurviga småvägar som var skyltade till 70 km/h. Det var tidigt på morgonen, mörkt och en aning dimmigt. Det var första gången jag körde där, alltså hade jag ingen koll på hur vägen såg ut. Jag ville inte hålla 70 km/h eller lite drygt det, låg i 60 km/h ungefär. Det kändes som att jag hade marginal för oväntade situationer. Ganska snart har jag tre bilar bakom mig, varav den närmaste hetsar genom att glida fram sjukt nära, går ut lite till vänster allt som oftast för att visa att jag antagligen kör för sakta för den bilistens smak.

H*n körde om när det fanns en tillräkligt lång raksträcka. De andra två låg kvar bakom med bra avstånd. Efter fem minuter kommer vi in i ett samhälle och jag ser den bil som körde om mig svänga in på en stor parkering en bit fram. H*n tjänade hela 20 sekunder på omkörningen.
Citera
2017-01-25, 20:02
Medlem
Provocative2.0s avatar
[quote=Rassa|59714516]
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Det är inte helt sant. Jag har en bekant som fick böter för att denne körde för sakta. Det eftersträvas ett visst flyt i trafiken med. Det bildas snabbt långa köer om nån eller några enstaka förare anser att 50 är "rätt hastighet för dem" på en 70-led genom stan i rusningstrafik. (Vilket händer förvånansvärt ofta, därav trådstarten.)/QUOTE]

Du har ju rätt i att man kan få böter för att medvetet ha hindrat trafiken. Det är dock något som avgörs av polis på plats, kanske vittnen och eventuell bedömning i domstol. Fram till dess så är det alltså tillåtet att köra långsammare än skyltad hastighet. Man kan ha många orsaker till det.

I dag körde jag på kurviga småvägar som var skyltade till 70 km/h. Det var tidigt på morgonen, mörkt och en aning dimmigt. Det var första gången jag körde där, alltså hade jag ingen koll på hur vägen såg ut. Jag ville inte hålla 70 km/h eller lite drygt det, låg i 60 km/h ungefär. Det kändes som att jag hade marginal för oväntade situationer. Ganska snart har jag tre bilar bakom mig, varav den närmaste hetsar genom att glida fram sjukt nära, går ut lite till vänster allt som oftast för att visa att jag antagligen kör för sakta för den bilistens smak.

H*n körde om när det fanns en tillräkligt lång raksträcka. De andra två låg kvar bakom med bra avstånd. Efter fem minuter kommer vi in i ett samhälle och jag ser den bil som körde om mig svänga in på en stor parkering en bit fram. H*n tjänade hela 20 sekunder på omkörningen.
Jag förstår att du skrattar. Men varför släppte du inte om de som låg bakom dig i stället för att skapa kö?
Citera
2017-01-25, 20:37
Moderator
Rassas avatar
[quote=Provocative2.0|59714566]
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Jag förstår att du skrattar. Men varför släppte du inte om de som låg bakom dig i stället för att skapa kö?

Hur fan ska jag släppa fram dom menar du? Ska jag spana efter en traktorväg till höger som jag ska tokbromsa inför och sedan svänga in på? Det var en landsväg, smal, kurvig. Det var kolmörkt och dimmigt, dåligt sikt. Jag höll mina 60 km/h. Om dom dom som ligger bakom vill köra om så är det upp till dom att göra det på ett säkert sätt.
Citera
2017-01-25, 20:40
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Han kör tio under begränsningen och de bakom verkar inte ha bråttom i dimman, nu gnäller du som c20
Citera
2017-01-25, 20:45
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Han kör tio under begränsningen och de bakom verkar inte ha bråttom i dimman, nu gnäller du som c20
Jo, men just i dag så vill jag ha fri fart. Kan bero på att jag inte gått utanför dörren med
Citera
2017-01-25, 20:57
Medlem
Provocative2.0s avatar
[quote=Rassa|59714971]
Citat:

Hur fan ska jag släppa fram dom menar du? Ska jag spana efter en traktorväg till höger som jag ska tokbromsa inför och sedan svänga in på? Det var en landsväg, smal, kurvig. Det var kolmörkt och dimmigt, dåligt sikt. Jag höll mina 60 km/h. Om dom dom som ligger bakom vill köra om så är det upp till dom att göra det på ett säkert sätt.
Brukar finnas parkeringsfickor på dessa vägar o är de än mindre, mötesplatser.
Jag har personligen inget emot de som kör i lägre hastigheter. Men vid de tillfällena du nu tar upp så vill man gärna bli omsläppt då dimman omöjliggör en säker omkörning men ändå inte är så farlig att de som känner till vägen kan köra fortare.
Jag hoppas du drabbas av husvagnskaravaner i sommar.
Citera
2017-01-25, 21:39
Moderator
Rassas avatar
[quote=Provocative2.0|59715215]
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Brukar finnas parkeringsfickor på dessa vägar o är de än mindre, mötesplatser.
Jag har personligen inget emot de som kör i lägre hastigheter. Men vid de tillfällena du nu tar upp så vill man gärna bli omsläppt då dimman omöjliggör en säker omkörning men ändå inte är så farlig att de som känner till vägen kan köra fortare.
Jag hoppas du drabbas av husvagnskaravaner i sommar.

Nä, det fanns inga parkeringsfickor på dessa vägar. Och jag har inga problem med att ligga bakom ett husvagnsekipage en stund. Jag kör om när det finns möjlighet, om jag nu önskar göra det. Precis som de som ligger bakom mig när jag kör 60 km/h på en 70-väg får göra. Jag håller en lämplig hastiget och tänker inte leta efter en parkeringsficka eller liknande och tokbromsa in på en sådan när jag har en idiot två meter bakom mig. Sikten var dålig och då gör jag inga dumma manövrar och kanske orsakar en olycka bara för att underlätta för en vårdslös förare bakom mig. Jag håller god marginal vad gäller hastighet och avstånd, sen får föraren bakom göra sina bedömingar. När h*n påbörjar sin omkörning så släpper jag av på farten och underlättar i möjligaste mån.
Citera
2017-01-25, 22:21
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Jag har noterat mycket irriterande epidemi på vägarna, nämligen att folk har börjat ligga långt under gällande hastighetsgränser. Ibland så mycket som 20 km/h under (50 på 70-väg t.ex.)

Jag kan inte minnas att jag såg det här fenomenet för bara ett år sedan, så det är något nytt påfund.

Är det någon mer som har uppmärksammat det här?
Varför kan inte folk åtminstone hålla rätt hastighet? Tycker de att det är otäckt att köra bil?
Är du en av dessa, varför gör du såhär?

Upplys mig, jag är genuint nyfiken.
Jag tycker att de utgör en trafikrisk. De skapar irritation med onödiga bilköer och är antagligen inte säkra på sin körförmåga så att de lätt skulle kunna göra ett misstag. Jag har hört från
flera, bland annat yrkeschaufförer men också anhöriga, att en stor del av dessa är äldre män. 75+. De känner en stor förlust av att bli av med körkortet, vilket jag förstår, och kör in i det sista, trots att sinnena egentligen inte är skarpa nog för bilkörning. Vet de som fått tvinga sin gamla pappa ge upp körkortet eller att en avkörning var nödvändig för insikt. Tragiskt men att ha bilister som kryper fram på vägarna är inte hållbart..

Nu säger jag inte att det bara är ålderstigna män som kör sådär, eller att alla äldre män är dåliga bilförare. Bara att det är ett problem bland flera i den gruppen.
Citera
2017-01-25, 23:00
Medlem
Provocative2.0s avatar
[quote=Rassa|59715738]
Citat:

Nä, det fanns inga parkeringsfickor på dessa vägar. Och jag har inga problem med att ligga bakom ett husvagnsekipage en stund. Jag kör om när det finns möjlighet, om jag nu önskar göra det. Precis som de som ligger bakom mig när jag kör 60 km/h på en 70-väg får göra. Jag håller en lämplig hastiget och tänker inte leta efter en parkeringsficka eller liknande och tokbromsa in på en sådan när jag har en idiot två meter bakom mig. Sikten var dålig och då gör jag inga dumma manövrar och kanske orsakar en olycka bara för att underlätta för en vårdslös förare bakom mig. Jag håller god marginal vad gäller hastighet och avstånd, sen får föraren bakom göra sina bedömingar. När h*n påbörjar sin omkörning så släpper jag av på farten och underlättar i möjligaste mån.
Du missar min poäng eller så är du bara ett rövhål i trafiken.
Min moral är ibland, tveksam. Men jag anser faktiskt att man kan hjälpa andra i trafiken. Att det inte fanns fickor kan jag köpa. Men ditt sätt att resonera är det jag reagerar på. Därför jag tog upp husvagnskaravanerna där de ofta ligger på rad med efterföljande kö. Den betvivlar jag att du kommer om.
Men sedan finns det vissa som aktivt släpper före kön på samma sätt som vissa släpper ut bilar på huvudled i köer.
Jag gör båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in