[quote=Stardragon|59708651]Det är inte helt sant. Jag har en bekant som fick böter för att denne körde för sakta. Det eftersträvas ett visst flyt i trafiken med. Det bildas snabbt långa köer om nån eller några enstaka förare anser att 50 är "rätt hastighet för dem" på en 70-led genom stan i rusningstrafik. (Vilket händer förvånansvärt ofta, därav trådstarten.)/QUOTE]
Du har ju rätt i att man kan få böter för att medvetet ha hindrat trafiken. Det är dock något som avgörs av polis på plats, kanske vittnen och eventuell bedömning i domstol. Fram till dess så är det alltså tillåtet att köra långsammare än skyltad hastighet. Man kan ha många orsaker till det.
I dag körde jag på kurviga småvägar som var skyltade till 70 km/h. Det var tidigt på morgonen, mörkt och en aning dimmigt. Det var första gången jag körde där, alltså hade jag ingen koll på hur vägen såg ut. Jag ville inte hålla 70 km/h eller lite drygt det, låg i 60 km/h ungefär. Det kändes som att jag hade marginal för oväntade situationer. Ganska snart har jag tre bilar bakom mig, varav den närmaste hetsar genom att glida fram sjukt nära, går ut lite till vänster allt som oftast för att visa att jag antagligen kör för sakta för den bilistens smak.
H*n körde om när det fanns en tillräkligt lång raksträcka. De andra två låg kvar bakom med bra avstånd. Efter fem minuter kommer vi in i ett samhälle och jag ser den bil som körde om mig svänga in på en stor parkering en bit fram. H*n tjänade hela 20 sekunder på omkörningen.