2017-02-28, 12:20
Medlem
pollenpers avatar
På något vis verkar det som om fortåkarna tycker att det är viktigare att tvinga långsamåkarna att köra fort så inte snabbåkarna blir störda.
Att snabbåkarna stör en sån som mig som har ambitionen att köra lagligt blir störd verkar inte vara lika viktigt.
Citera
2017-02-28, 12:21
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Huvudsaken är att man KAN bli bötfälld för att man kör för sakta.
Inte i denna tråd, då är det off-topic.
Citera
2017-02-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Om trafiken på en viss sträcka på motorvägen flyter på i 100 km/h och sen har du ett fåtal bilister som tar upp mittfilen och kör 70-80 km/h, hur är det att inte störa flytet?

Om inte specifika väderförhållanden råder eller annan säkerhetsrisk så finns det absolut ingen anledning till att köra 20-30+ km mindre än hastighetsgränsen. Det var bland det första man fick lära sig i trafikskolan, körkortsboken, folk har kuggats på uppkörning pga det, står om det på internet och allt möjligt.
Störa? Skrev jag inte hindra?
Att du blir störd är nog bara ditt problem. Om du är så handikappad att du inte kan ha fotleden i ett högre läge på högerfoten så rekomenderar jag att du köper en bil med adaptiv farthållare.
Citera
2017-02-28, 12:44
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Man hindrar inte andra, oftast finns där ju möjlighet för omkörning.
Det gäller bara om man verkligen hindrar andra, ja. Men nej, ofta finns inte möjlighet att köra om: det kan röra sig om att det är dålig sikt, heldragen linje eller vad som helst. Om man kör för långsamt gör man väl det hela färden.
Folk som kör för långsamt brukar dessutom nästan alltid ligga längs med mittlinjen.
Senast redigerad av Diamondgrit 2017-02-28 kl. 12:47.
Citera
2017-02-28, 13:51
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Du får inte köra så långsamt att du hindrar andra som vill köra i den maximala tillåtna hastigheten, utan goda skäl för det. Och enligt diverse poliser jag talat med om just detta (eftersom jag inte heller trodde på det en gång i tiden) är "jag känner mig osäker" inte ett gott skäl, utan om man känner sig osäker på sin körförmåga bör man inte befinna sig på t.ex. en 90-väg alls.

Jag har redan visat dig lagrum. Du får redovisa någon källa bättre än dig själv om du inte håller med mig. Om du nu har rätt borde det ju inte vara så svårt, eller hur?

Att känna sig osäker (på grund av väglag, färdväg, ovan vid bilen, mm, mm) är fullgoda skäl. Du kan inte tolka lagen. Visa något i lagtexten som säger att man inte får välja en lägre hastighet.
Citera
2017-02-28, 14:25
Medlem
Citat:
Det gäller bara om man verkligen hindrar andra, ja. Men nej, ofta finns inte möjlighet att köra om: det kan röra sig om att det är dålig sikt, heldragen linje eller vad som helst. Om man kör för långsamt gör man väl det hela färden.
Folk som kör för långsamt brukar dessutom nästan alltid ligga längs med mittlinjen.
Läskigt med linjerna?
Om du inte kan köra trafiksäkert så är det kanske bättre att ligga bakom än att behöva köra ut i den andra körbanan.
Sedan när dutränat upp din körning kan du testa på lite högre hastigheter och även att köra över linjen.
Citera
2017-02-28, 17:49
Medlem
På sistone många yrkesbilar, typ bygg och fog bilar som kör way under the limit, spelar ingen roll om det är motorväg eller inne i city.
Citera
2017-02-28, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Den som kör snabbare än utmärkt hastighetsgräns skall inte beklaga sig. Det är dessa som oftast gör att trafiken blir problematisk eller rentav stannar helt för att idioterna dragit i röven på en annan.

Jag beklagar mig inte.
Men du verkar ju inte ha vidare koll om du påstår att "folk kör i mittfilen p g a att det är fullt i högerfilen". Så är det verkligen inte. Även om man kör nattetid när det bara är några enstaka bilar här och var, så ligger en stor del av dom i mitten - eller näst längst till vänster där det är 4 + 4 filer.

Oftast är ju slöfockarna iallafall generösa att lämna högerfilen tom långa sträckor, så då kan man ju bara ligga där och köra om allihopa. Men det är ju inte riktigt så det är tänkt man ska köra på den här typen av vägar
Som en annan sa - kolla på Tyskland hur bra det funkar där med långsammast till höger, något snabbare i mitten och snabbt till vänster. Det är ju detta som flyter smidigast och säkrast, trots allt
- men det kräver ju att dom långsamma håller sig till höger.

Och dom flesta krockar som sker och orsakar stopp i trafiken i Stockholmsområdet är kökrockar, krock vid filbyte och liknande - i dom flesta av dessa fall, går det t o m under skyltad fart.
Senast redigerad av C20 2017-02-28 kl. 19:28.
Citera
2017-02-28, 21:11
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Det är giltigt skäl att cykla i 20 km/h, för att du inte kan cykla snabbare, på en 80-väg. Det är giltigt skäl att köra en traktor i 30 km/h, för att du inte får köra snabbare. Det är inte giltigt att köra en funktionsduglig bil i 60 om du hindrar andra trafikanter bara för att du är osäker på din körförmåga. Då ska du inte köra på den vägen.

Jo, det är fullt giltigt att köra i 60 km/h om man är osäker på sin förmåga. Hittar du någon lagtext som säger att man inte får det?

Det är upp till var och en att välja en hastighet, skylten markerar övre gräns. Man kan bli bötfälld om man kör överdrivet långsamt och hindrar övrig trafik. Men det är inte olagligt att köra under skyltad gräns.
Senast redigerad av Rassa 2017-02-28 kl. 21:16.
Citera
2017-02-28, 21:20
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Att känna sig osäker (på grund av väglag, färdväg, ovan vid bilen, mm, mm) är fullgoda skäl. Du kan inte tolka lagen. Visa något i lagtexten som säger att man inte får välja en lägre hastighet.
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Jo, det är fullt giltigt att köra i 60 km/h om man är osäker på sin förmåga. Hittar du någon lagtext som säger att man inte får det?

Det är upp till var och en att välja en hastighet, skylten markerar övre gräns. Man kan bli bötfälld om man kör överdrivet långsamt och hindrar övrig trafik. Men det är inte olagligt att köra under skyltad gräns.
Det kommer någon artikel varje år i diverse lokaltidningar om folk som blir förvånade över att de fått böter när de kört för långsamt.

http://nwt.se/112/fragapolisen/2011/06/13/4
http://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-han-korde-for-sakta-180579/
http://www.metro.se/artikel/jim-fick-b%C3%B6ta-han-k%C3%B6rde-f%C3%B6r-l%C3%A5ngsamt-xr
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18234690.ab

(de tre i gävle är tre olika personer)

Jag antar att du nu kommer att säga att antingen är alltihopa påhittat, eller så har poliserna falskeligen givit böter.
Men precis som tidigare kommer du att ha fel.
Citera
2017-02-28, 21:21
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Läskigt med linjerna?
Om du inte kan köra trafiksäkert så är det kanske bättre att ligga bakom än att behöva köra ut i den andra körbanan.
Sedan när dutränat upp din körning kan du testa på lite högre hastigheter och även att köra över linjen.
Det är inte trafiksäkert att köra om när det är dålig sikt och rentav otillåtet om det är heldragen linje.
Citera
2017-02-28, 21:31
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Det kommer någon artikel varje år i diverse lokaltidningar om folk som blir förvånade över att de fått böter när de kört för långsamt.

http://nwt.se/112/fragapolisen/2011/06/13/4
http://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-han-korde-for-sakta-180579/
http://www.metro.se/artikel/jim-fick-b%C3%B6ta-han-k%C3%B6rde-f%C3%B6r-l%C3%A5ngsamt-xr
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18234690.ab

(de tre i gävle är tre olika personer)

Jag antar att du nu kommer att säga att antingen är alltihopa påhittat, eller så har poliserna falskeligen givit böter.
Men precis som tidigare kommer du att ha fel.

Givetvis är det inte påhittat.

Och du har fortfarande inte förstått lagtexten. Finns det någon lag som säger att jag inte får köra i tex. 60 km/h på 70-väg? Och jag har påpekat att man kan bli bötfälld om man kör för långsamt och medvetet hindrar övrig trafik. Men var nånstans står det i lagen att jag inte får välja en för mig lämplig hastighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in