Citat:
Ursprungligen postat av
Stardragon
Det här är ett fenomen jag med har noterat. Jag har gjort antagandet att man tycker det är läskigt att köra fort på en "smal" enfilig väg, men vågar gasa på när det blir två filer. Om det stämmer så är det, återigen, lite obehagligt att ha folk ute i trafiken som känner sig så pass osäkra.
Det är bland annat därför det finns hastighetsbegränsningar.
Vägarna är inte enbart till för stridspiloter eller liknande. Utan de är även till för personer som befinner sig i, eller håller på att hamna i det som kallas för ålder.
Med ålder kommer visdom, men även kroppens funktioner börjar avta rent prestandamässigt.
Det är inte samhällsekonomiskt att kräva att alla skulle ha en fysik som en stridspilot, även om det vore önskvärt. Observera nu att jag inte talar om de som bevisligen har sjukdomar, eller åldersrelaterade problem som ligger i skalan över vad som är tillåtet. Mot dessa förare finns det redan lagstiftning.
Vidare så finns det något som heter omgivning, hänsyn, medtrafikanter, faror,,, osv...
Jag förstår din frustration, men det är för att du inte förstår bättre. Som jag skrev,, med ålder kommer vishet och du kommer rätta in dig i ledet så snart du faktiskt inser det. Även jag har haft åsikter som dina då jag hade nytaget körkort. Men jag har vuxit upp och insett helheten.
Jag är mer oroad för de som faktiskt kör över sin förmåga utan att inse det, för det är i regel de som sitter intrasslade i vajerräcken så att ingen kommer förbi och fram under nån timme åt gången.
Ett tips är att du kör iväg 5 minuter tidigare. Då har du råd att ta det lugnare.