2017-01-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag kan tänka mig att i ett "B-VM" inte spelas samma höga klass som i ett "A-VM", men att gå bananas på detta sätt? Totalt osportsligt hur man än vinklar det. Är det förresten någon som känner till bakgrunden till att det existerar ett "B-VM"? Jag känner inte till någon annan idrott som har "B-VM".
Är det för att öka intresset för den förhållandevis lilla idrotten bandy? Jag har googlat/duck-duckat på "B-VM", men hittar nada om detta "VM". Vad heter detta "B-VM" officiellt?

Samtidigt, hur beter de sig åt i NHL? SLåss gör man ju i hockey ganska ofta. Det är macho killar.
Citera
2017-01-29, 17:38
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Samtidigt, hur beter de sig åt i NHL? SLåss gör man ju i hockey ganska ofta. Det är macho killar.
Nä, nu får ni som utan omsvep och helt utan motivering jämför bandy rätt av med hockey skärpa er!
Var så goda att komma med en motivering till varför inga relevanta skillnader alls förekommer, eller sluta med att hänvisa till NHL och SHL. (Jag har berört skillnaderna tidigare i tråden som hjälp åt er.)

Varför ska man inte istället jämföra med basket, där ingen kontakt alls (idealt) får förekomma, med landhockey, som är förskonat från råkurr och yxhugg med klubbor eller för den delen med schack, där man på sin höjd utsätts för en petning med tån under bordet eller en störande harkling från motståndaren?

Förstår ni inte ö h t att ishockey och bandy är olika sporter med helt olika regler, särskilt när det gäller kroppskontakt?
Citera
2017-01-29, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nä, nu får ni som utan omsvep och helt utan motivering jämför bandy rätt av med hockey skärpa er!
Var så goda att komma med en motivering till varför inga relevanta skillnader alls förekommer, eller sluta med att hänvisa till NHL och SHL. (Jag har berört skillnaderna tidigare i tråden som hjälp åt er.)

Varför ska man inte istället jämföra med basket, där ingen kontakt alls (idealt) får förekomma, med landhockey, som är förskonat från råkurr och yxhugg med klubbor eller för den delen med schack, där man på sin höjd utsätts för en petning med tån under bordet eller en störande harkling från motståndaren?

Förstår ni inte ö h t att ishockey och bandy är olika sporter med helt olika regler, särskilt när det gäller kroppskontakt?

Jag pratar om att slåss, inte själva spelet i sig.
Citera
2017-01-29, 18:37
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterWhite
Bandyn har aldrig varit förskonad från fult spel, det har svingats klubbor förr, detta trots att en del påstår att det är en gentlemannasport, men det är ju inte på långa vägar lika fult spel i bandyn som det är i hockeyn, i hockeyn svingas klubborna och det crosscheckas friskt i ansikten på folk, det kan ju vara så att även hockeyn är invaderad av somalier.

Du var kanske inte född när detta klippet spelades in, det är från 1997, och det är Pelle Fosshaug som svingar sin bandyklubba som en yxa, det blev visserligen inte en träff i skallen utan bara på armen/axeln så det är kanske förmildrande i ditt tycke, vad vet jag.

https://www.youtube.com/watch?v=YwVvwFm6GUI

Pelle Fosshaug blev senare, ju senare avstängd för att han i en och samma match slog ner en spelare med klubban och direkt efter det så crosscheckade han en annan spelare, och tidigare på säsongen hade han blivit avstängd en månad för att ha hotat en domare, men Pelle Fosshaug är nog somalier, för med enkel flashbacklogik så vet vi att svenskar har en sund kristen uppfostran och dom beter sig hellylle
Fantastiskt! Där kom det där ena klippet som vi letat efter. Vi var alltså tvungna att gå tillbaks 20 år i tiden för att hitta något som var i närheten av det som skedde i Somalia-Tjeckien matchen, och du har rätt, jag tycker det som skedde för ett par dagar sen var värre. Hade ju också varit kul att jämföra hur många spelade matchminuter det går per yxhugg i det somaliska landslaget, och valfritt annat landslag/klubblag.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag kan tänka mig att i ett "B-VM" inte spelas samma höga klass som i ett "A-VM", men att gå bananas på detta sätt? Totalt osportsligt hur man än vinklar det. Är det förresten någon som känner till bakgrunden till att det existerar ett "B-VM"? Jag känner inte till någon annan idrott som har "B-VM".
Är det för att öka intresset för den förhållandevis lilla idrotten bandy? Jag har googlat/duck-duckat på "B-VM", men hittar nada om detta "VM". Vad heter detta "B-VM" officiellt?
Här kan du läsa mer om A, B och C VM i bandy.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rldsm%C3%A4sterskap_i_bandy#B-VM

Citat:

Se här nu. Om det nu hade varit en boxningsmatch det var frågan om, och den ena boxaren hade utdelat en kraftig pungspark på motståndaren, hade du då sagt att "jojo, men hur beter man sig i krav maga då, där utdelas pungsparkar hela tiden"?

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren

Ja, ibland är det väldigt svårt att få folk att förstå de mest enkla sakerna.

Citat:
Jag pratar om att slåss, inte själva spelet i sig.
Du förstår alltså inte att det är olika nivå på hur mycket fysik/våld man får använda sig av i olika sporter. Grisbrottaren förklarar ju det väldigt bra för dig i inlägget du svarar på.
Citera
2017-01-29, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
Fantastiskt! Där kom det där ena klippet som vi letat efter. Vi var alltså tvungna att gå tillbaks 20 år i tiden för att hitta något som var i närheten av det som skedde i Somalia-Tjeckien matchen, och du har rätt, jag tycker det som skedde för ett par dagar sen var värre. Hade ju också varit kul att jämföra hur många spelade matchminuter det går per yxhugg i det somaliska landslaget, och valfritt annat landslag/klubblag.

Här kan du läsa mer om A, B och C VM i bandy.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rldsm%C3%A4sterskap_i_bandy#B-VM

Se här nu. Om det nu hade varit en boxningsmatch det var frågan om, och den ena boxaren hade utdelat en kraftig pungspark på motståndaren, hade du då sagt att "jojo, men hur beter man sig i krav maga då, där utdelas pungsparkar hela tiden"?

Ja, ibland är det väldigt svårt att få folk att förstå de mest enkla sakerna.

Du förstår alltså inte att det är olika nivå på hur mycket fysik/våld man får använda sig av i olika sporter. Grisbrottaren förklarar ju det väldigt bra för dig i inlägget du svarar på.

Vi pratar inte om vad som är tillåtet, vi pratar om det som inte är tillåtet. Iaf jag. Jag pratar inte om knuffar i spelet, det är förstås fel, jag pratar om att slåss när det är avblåst.
Citera
2017-01-29, 19:16
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterWhite
Pelle Fosshaug blev senare, ju senare avstängd för att han i en och samma match slog ner en spelare med klubban och direkt efter det så crosscheckade han en annan spelare, och tidigare på säsongen hade han blivit avstängd en månad för att ha hotat en domare, men Pelle Fosshaug är nog somalier, för med enkel flashbacklogik så vet vi att svenskar har en sund kristen uppfostran och dom beter sig hellylle
Nej Pelle Fosshaug är inte somalier. Däremot har han ADHD.
Citera
2017-01-29, 19:44
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veritatem
Bråk JA, men såg inte en enda klubba som slogs i ansiktet, eller att klubban används som machete och huggs med i huvudet på någon bakifrån, fast du förstår förstås inte skillnaden va? Kafir lover
Att vara våldsam på isen i bandy är ovanligt, men det har hänt innan detta, väx upp
https://www.youtube.com/watch?v=ycpiv2sU96w
Citera
2017-01-29, 19:58
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeborr
Laget var på sommaren till Gagnef och förlorade en fotbollsmatch, som tack slog man sönder omklädningsrummet. I media helt tyst.

Det är klart det inte blev sånt råkurr och ojuste spel när bandypojkarna från Somalieland slår motståndarna i huvet som när tränaren Fosshaug gick loss som värst. Dom har kanske inte hunnit lära sig allt av den svenske eleganten.

Intressant är hur bandygossarna sköter sin sommarträning. Mycket dåligt om medierna mörkat "träningslägret" i ett omklädningsrum i Gagnef. En rapport skulle bredda segmentet lagsport för somalier.
Senast redigerad av Mikojan 2017-01-29 kl. 20:04.
Citera
2017-01-29, 20:34
Medlem
Zednicks avatar
Vart kan jag se videoklippet från händelsen ?
Citera
2017-01-29, 21:41
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher
Att vara våldsam på isen i bandy är ovanligt, men det har hänt innan detta, väx upp
https://www.youtube.com/watch?v=ycpiv2sU96w
Vad har din video med veritatems inlägg att göra? Läs hans inlägg igen, och se efter det din video. Sen kan du svara mig, och skriva vid vilken tidpunkt i klippet någon slår/hugger någon i ansiktet/huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av Zednick
Vart kan jag se videoklippet från händelsen ?
I TS finns artikeln där klippet ligger.

Edit:Ser nu att det verkar som klippet är borta och det bara är bilder kvar, så jag länkar YT här

https://www.youtube.com/watch?v=gNQ6YUImOTI
Senast redigerad av ozznujen 2017-01-29 kl. 21:46.
Citera
2017-01-29, 21:43
Medlem
Pluppiplupps avatar
Nu tycker jag inte att detta var det värsta jag har sett, men så får man ju ha i åtanke att det är bandy det handlar om och inte ishockey. Så namnet på tråden känns lite missvisande, då jag inte anser att det var ett stort bråk. Ett vanligt bråk om något, om än lite primitivt.

Sen undrar jag om Filip och Fredrik var där och bevakade händelsen. Skulle dom inte göra en uppföljare till Trevligt folk, eller vad den heter? Om dom var där och filmade detta, så kommer det bli spännande att höra om dom använde bildmaterialet i filmen.
Jag menar vinklingen kan ju bli att Somalia har sin egen uppsättning Hanson-bröder, som i filmen Slapshot.
Citera
2017-01-29, 21:50
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluppiplupp
Nu tycker jag inte att detta var det värsta jag har sett, men så får man ju ha i åtanke att det är bandy det handlar om och inte ishockey. Så namnet på tråden känns lite missvisande, då jag inte anser att det var ett stort bråk. Ett vanligt bråk om något, om än lite primitivt.

Sen undrar jag om Filip och Fredrik var där och bevakade händelsen. Skulle dom inte göra en uppföljare till Trevligt folk, eller vad den heter? Om dom var där och filmade detta, så kommer det bli spännande att höra om dom använde bildmaterialet i filmen.
Jag menar vinklingen kan ju bli att Somalia har sin egen uppsättning Hanson-bröder, som i filmen Slapshot.
Läs artikeln. Det är där det står att det var ett stort bråk. Inget jag hittade på. Och nej, det är absolut inte hockey vi pratar om, för 500:e gången i denna tråd.
Senast redigerad av ozznujen 2017-01-29 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in