2017-01-29, 18:36
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossttam
Man vet inte exakt när hon avlidit, det enda man kan veta med någorlunda säkerhet är att hon dog i bilen högst 45 minuter efter försvinnandet. De vet heller inte om hon dog direkt eller dog av sina skador lite senare, men de utesluter inte att hon kan ha slagits medvetslös först för att sedan bli helt dödad en liten tid senare. Blod i bagageutrymmet har jag inte hört något om, bara det mindre specifika "blod i bilen". Var hörde du det?

Det finns inget uttalande om att hon dog högst 45 min efter försvinnandet, den trådsanningen eller citatet är fel och polisen har tvärtom sagt att dom inte har tidslinjen klart för sig alls.
Citera
2017-01-29, 18:54
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stardust74
Det finns inget uttalande om att hon dog högst 45 min efter försvinnandet, den trådsanningen eller citatet är fel och polisen har tvärtom sagt att dom inte har tidslinjen klart för sig alls.
Du sitter möjligtvis inte på information om huruvida Thomas tidigare är dömd eller misstänkt för sexuella övergrepp? Finns obekräftade rykten om det i tråden.
Citera
2017-01-29, 18:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Skulle ju vara om NO gick ombord med rejält blodiga kläder. Men nu vet vi ju inte om uppgiften "45 minuter" är sann.

Finns det inga vittnen på båten som sett när NO eller TMO kommer dit? Kan inte vara lätt att gömma undan blodiga kläder, tvätta dem, byta om, utan minsta spår på en båt med många andra människor och förmodligen gemensam tvättstuga.

TMO kommer ju ändå till båten 11.30, då borde det vara många vakna? Varifrån skulle han få rena kläder? Skulle NO hämtat ombyte till honom borde kanske något sett något.
Citera
2017-01-29, 19:11
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Du sitter möjligtvis inte på information om huruvida Thomas tidigare är dömd eller misstänkt för sexuella övergrepp? Finns obekräftade rykten om det i tråden.

Ja det är han, samt ett par-tre domar för narkotika (innehav vill jag minnas). Tragiskt nog är han en mycket sedvanlig grönlänning, brottsstatistiken är gräslig och hela nationen lever i våld och misär av ett slag vi inte riktigt ser i övriga Norden. Men ja, han är trubbel.

Däremot finns det i dag obekräftat rykte som säger att N tvättade mer än bara den kvarglömda jackan när han kom ombord på lördagmorgon, och att han i polisens ögon anses vara allt annat än en oskyldig biroll.

Och det är inte dråp eller det som kan löst översättas som "vårdslöst dödande" som dom ämnar gå till åklagare med.
Citera
2017-01-29, 19:40
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja det är han, samt ett par-tre domar för narkotika (innehav vill jag minnas). Tragiskt nog är han en mycket sedvanlig grönlänning, brottsstatistiken är gräslig och hela nationen lever i våld och misär av ett slag vi inte riktigt ser i övriga Norden. Men ja, han är trubbel.

Däremot finns det i dag obekräftat rykte som säger att N tvättade mer än bara den kvarglömda jackan när han kom ombord på lördagmorgon, och att han i polisens ögon anses vara allt annat än en oskyldig biroll.

Och det är inte dråp eller det som kan löst översättas som "vårdslöst dödande" som dom ämnar gå till åklagare med.
Tack, Stardust. Du är verkligen till ovärderlig hjälp i den här tråden.

Verkar bli klurigt det här. Är inte särskilt vanligt att två galningar går lös på en kvinna. Kanske har N gjort nåt mot henne medan T körde bilen, eller också fick N blod på sig efter att T gjort nåt mot henne. Det här mordfallet kan sluta hur som helst, låter det som.

Kan båda bli dömda för mord om det inte blir klarlagt vem som dödade henne? Hur ser juridiken ut på Island?
Citera
2017-01-29, 19:43
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Finns det inga vittnen på båten som sett när NO eller TMO kommer dit? Kan inte vara lätt att gömma undan blodiga kläder, tvätta dem, byta om, utan minsta spår på en båt med många andra människor och förmodligen gemensam tvättstuga.

TMO kommer ju ändå till båten 11.30, då borde det vara många vakna? Varifrån skulle han få rena kläder? Skulle NO hämtat ombyte till honom borde kanske något sett något.
Finns ju film när N går ombord och även vittnen från baren om vilka kläder han bar den kvällen. Forensikerna bör kunna hitta spår av blod om såna finns på kläderna. Svårt att tvätta bort allt.

Edit: T blir lite knepigare. Kanske han lånade den kvarglömda jackan/tröjan och drog på sig den ínnan han gick ombord? Och sen tvättade den... Eller så hade han ren flax.
Senast redigerad av ReedMe 2017-01-29 kl. 19:49.
Citera
2017-01-29, 19:51
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Tack, Stardust. Du är verkligen till ovärderlig hjälp i den här tråden.

Verkar bli klurigt det här. Är inte särskilt vanligt att två galningar går lös på en kvinna. Kanske har N gjort nåt mot henne medan T körde bilen, eller också fick N blod på sig efter att T gjort nåt mot henne. Det här mordfallet kan sluta hur som helst, låter det som.

Kan båda bli dömda för mord om det inte blir klarlagt vem som dödade henne? Hur ser juridiken ut på Island?

Varsågod, alltid kul att bli uppskattad 😊

Ja, båda två kan dömmas och jag skulle inte bli helt förvånad om en blir dömd för mord och fen andre för medhjälp samt brott mot (glömmer ordet, när man hanterar död kropp på olagligt sätt.)

Jag tror N skadade henne i iver att våldta, och T som mer "världsvan" tog kontroll, som schysst polare liksom. För att nu har N ställt till det, en död tjej innebär sök ombord på båten där det finns 20 kg hasch.

N är knäpptyst för han är rädd för T och sin roll i att allt skitit sig. Det är vad jag tror efter att ha lyssnat på min väninna i dag som tolkar dom ytterst få läckorna på detta sättet.

MEN, inget uttalande från polis så det kan vara helt fel, vill bara poängtera att detta är "the word on the street" liksom!
Citera
2017-01-29, 19:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Obekräftat rykte idag.

Citat:

Då får vi se framöver om detta obekräftade rykte talar sanning.

Tror lika lite som den isländska polisen tror (kanske vet) att NO enbart skulle ha haft en liten oskyldig biroll.

Verkligen intressant den sista meningen i ditt inlägg. Det verkar som om polisen har bra på fötterna när de går till åklagaren.
Citera
2017-01-29, 19:56
Medlem
Lite förändring på bilderna på NO https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10208178113517953&set=a.44559626045 79.1073741825.1455026671&type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1613646911993820&set=a.150980648260 461.30279.100000455813794&type=3&theater
Citera
2017-01-29, 20:00
Medlem
stardust74s avatar
Ang juridiken: för några år sen körde en dugligt rattonykter man ihjäl en ung tjej. Han fick en mildare dom för att hans försvar var att han var så full att han inte var ansvarig för siba handlingar. Galet, men så var det.

Den domen ledde till ett ramaskri och ett uppror som hette duga, och efter det ändrades lagen så att en fylla/onykterhet inte är ett försvar för en illegal handling. Alltså är det inte en förmildrande omständighet för N att han var plakat tidigare på kvällen.

Dessutom. Han var full vid 3-3:30, sov lite och slängdes ut i friska luften. Promenerar runt, hitta bilen etc. Kl 5:25 är han inte dyngrak längre anser jag. Han drack öl och två shot, han kan ibte vara så redlös att han sover bort en kidnappning/våldsam handling vilken TMO ändå inte kan utföra själv samtidigt som han rattar bilen.

Eller?
Citera
2017-01-29, 20:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Varsågod, alltid kul att bli uppskattad 😊

Ja, båda två kan dömmas och jag skulle inte bli helt förvånad om en blir dömd för mord och fen andre för medhjälp samt brott mot (glömmer ordet, när man hanterar död kropp på olagligt sätt.)

Jag tror N skadade henne i iver att våldta, och T som mer "världsvan" tog kontroll, som schysst polare liksom. För att nu har N ställt till det, en död tjej innebär sök ombord på båten där det finns 20 kg hasch.

N är knäpptyst för han är rädd för T och sin roll i att allt skitit sig. Det är vad jag tror efter att ha lyssnat på min väninna i dag som tolkar dom ytterst få läckorna på detta sättet.

MEN, inget uttalande från polis så det kan vara helt fel, vill bara poängtera att detta är "the word on the street" liksom!
Brott mot griftefriden. Ja, det verkar logiskt det du skriver. Varför skulle T äventyra 20 kg hasch. Han om nån borde vara mån om att hålla sig på rätt sida lagen för att undvika polisens uppmärksamhet. Och om det skiter sig, beredd att täcka upp för sin kompis för att slippa dom. Åtminstone skulle en förnuftig smugglare bete sig på det viset. Men sen finns det narcissister med hybris som våldtar och mördar och då blir det svårare. Såna kan bete sig på dom mest irrationella sätt. Tiden lär utvisa vilken människotyp T tillhör. Vi får hoppas att polisen är på rätt spår.
Citera
2017-01-29, 20:24
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ang juridiken: för några år sen körde en dugligt rattonykter man ihjäl en ung tjej. Han fick en mildare dom för att hans försvar var att han var så full att han inte var ansvarig för siba handlingar. Galet, men så var det.

Den domen ledde till ett ramaskri och ett uppror som hette duga, och efter det ändrades lagen så att en fylla/onykterhet inte är ett försvar för en illegal handling. Alltså är det inte en förmildrande omständighet för N att han var plakat tidigare på kvällen.

Dessutom. Han var full vid 3-3:30, sov lite och slängdes ut i friska luften. Promenerar runt, hitta bilen etc. Kl 5:25 är han inte dyngrak längre anser jag. Han drack öl och två shot, han kan ibte vara så redlös att han sover bort en kidnappning/våldsam handling vilken TMO ändå inte kan utföra själv samtidigt som han rattar bilen.

Eller?
Håller med. Säg att han somnade vid två-snåret och inte drack mer den natten/morgonen. Då är det tre och en halv timma tills Birna kliver in i bilen. Han bör ha haft koll då. Och han knappade på telefonen både innan och efter dessutom. Sen var det mest öl han drack. Blir inte lika kraftig fylla då.

Han vann åtta öl och bjöd säkert bort några. Det skulle jag ha gjort i alla fall. Somna kan man göra för att man är trött.
Senast redigerad av ReedMe 2017-01-29 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in