2017-02-01, 21:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Vem har valt å gå ut med namnen? Polisen eller journalister?
Var det kanske en läcka?
Blev namnen uppgivna för att skydda någon, eller var det grävande journalister som ville tjena pengar?

Det måste varit polisen i samarbete med myndigheterna. Man valde att gå ut med namn och bild på de misstänkta för att spekulationer och misstänksamhet inte skulle drabba andra grönlänningar på Island.
Citera
2017-02-01, 21:42
Medlem
Citat:
I begynnelsen ble en tredjeperson tatt inn til avhör, men senere löslatt på grunn av at de ikke kunne koble han til drapet, bare till smuglingen av hasj. Det var to ulike saker. Det kan godt väre som reedMe sier, grunnen til at TMs facebook er stengt, er at dansk /grönlandsk/ islandsk politi etterforsker smuglingssaken. At de ikke ser noen grunn til å stenge NOs konto fordi han ikke er mistenkt for smuglingen.

Angående tredjeperson:

Citat:
Trawleren, Polar Nanoq, anløber havnen. Kampklædt politi stiger ombord.

Kort tid efter evakueres 3 mænd, i håndjern, fra trawleren.

De 3 anholdte blev kørt til politistationen i Hlemmur, hvor afhøringen begyndte kort efter midnat.

Den 3. mand bekræftes ifølge det islandske nyhedssite, icelandmonitor.mbl.is, at være mistænkt for også at vide noget om Birna’s sporløse forsvinden. Det viser sig dog senere, at manden kun er relateret til det store parti hash det islandske politi har fundet ombord på Polar Nanoq, da de ransagede skibet. Der er fundet omtrent 20 kg. hash ombord på skibet.

http://www.kamikposten.gl/2017/01/19/tidslinje-for-birnu-brjansdottur-sagen/
Citera
2017-02-01, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nordisk passunion.

Citat:
Ursprungligen postat av Back-Commenter
Det man ska tänka på är hur det fungerar i Norden eftersom avtalet om den Nordiska Passunionen från 1954 föreskriver passfrihet i hela Norden för nordiska medborgare och fri rörlighet.
Nordiska medborgare behöver inte heller kunna legitimera sig.

Det har att göra med den tyska ockupationen av Norge/Danmark under andra världskriget att det blev så....
Mer om detta kan man läsa här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordiska_passunionen

Inte tillrådligt att frisläppa dem utan vidare alltså utan mycket goda skäl. De kan försvinna i princip vart som helst inom Norden och behöver varken pass eller annan legitimationshandling för det.

Jag tror inte på det, de är tryggare i arresten pga det otroliga utspridandet av anklagelser, namn och bilder över ett mycket stort område.
Pga isoleringen kanske de inte har detta klart för sej, men jag kan tänka mej att visste de detta om problemet med att vistas utanför arresten skulle de förmodligen böna och be att få kvarstanna i häkte. De är inte trygga och säkra utanför häktet på grund av de anklagelser och utpekanden som redan gjorts ....

Situationen har i det avseendet likheter med Fersenska mordet som skedde utanför Bondepalatset i Stockholm den 20 juni 1810. Det var i princip en ren lynchning av en uppretad folkmassa och han blev tydligen ihjälstampad.

Mer på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fersenska_mordet

Man kan också läsa om det i Heidenstams "Svenskarna och deras hövdingar" som var läsebok i Sveriges Barndomsskolor i början av förra seklet (finns på Projekt Runeberg på nätet).

Tack för ett intressant inlägg!

Kom inte att tänka på den nordiska passunionen där även Island ingår. Nu är i o f s Island en ö och svårare att ta sig vidare från till ett annat nordiskt land än från de fyra andra länderna.

Jag håller med dig det vore inte bra om de blev frisläppta med reseförbud. De skulle kunna ta sig till något annat nordiskt land eller kanske också även tillbaka till Grönland. Detta skulle kunna leda till problem att få tag i dem.

Även om de båda grönländarna har suttit isolerade, så måste de förstå att det är ingen av befolkningen på Island som hyser några varmare känslor för dem. De vet att det brott de är misstänkta för är ett "skambrott" och då står man verkligen inte högt i kurs.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-02-01 kl. 22:23.
Citera
2017-02-01, 22:41
Medlem
notknapparens avatar
Artikel i The New York Times

The New York Times har skrivit en artikel 23/1-17 om Birnas försvinnande och mord. Intressant att läsa om det från deras perpektiv....

https://www.nytimes.com/2017/01/23/world/europe/iceland-birna-brjansdottir.html?_r=0
Citera
2017-02-01, 23:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Även mycket skriverier i grönländsk media.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

The New York Times har skrivit en artikel 23/1-17 om Birnas försvinnande och mord. Intressant att läsa om det från deras perpektiv....

https://www.nytimes.com/2017/01/23/world/europe/iceland-birna-brjansdottir.html?_r=0

Intressant att läsa att The New York Times har tagit Birnas försvinnande och död.

Läste i artikeln att det även på Grönland har skrivits mycket om detta. Vilket är fullt förståeligt då de båda MGM kommer därifrån.
Citera
2017-02-01, 23:01
Medlem
Citat:
Fra Grönlands media

http://www.kamikposten.gl/2017/01/31/6977/

Hva gjorde den eldste mellom kl. 03.30 og 06.10 (05.25?)?
Hva gjorde den yngste mellom kl. 04.30 og 06.10 (05.25)?

(*"frokost" är lunch på svenska)

Den yngste small väl av direkt han blev lämnad vid båten, om inte tidigare redan i bilen. Därefter avpolleterad vid båten.

Den äldre, som synes mig vara den aktiva haschsmugglaren, och verkar varit nykter (förhållandevis) tror jag inte ställt upp som någon "städare" för ett brott åt den yngre. Snarast aktiv. Om jag får gissa.

Oavsett har han en mer värdefull last på båten att skydda från insyn från myndigheterna.

Skall bli intressant att se vilka mängder alkohol/hasch/droger som funnits i de aktuellas blodbanor.
Citera
2017-02-01, 23:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Back-Commenter
Det man ska tänka på är hur det fungerar i Norden eftersom avtalet om den Nordiska Passunionen från 1954 föreskriver passfrihet i hela Norden för nordiska medborgare och fri rörlighet.
Nordiska medborgare behöver inte heller kunna legitimera sig.
Dock omfattar den nordiska passunionen inte just Grönland, ska vi komma ihåg.
Citera
2017-02-01, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den yngste small väl av direkt han blev lämnad vid båten, om inte tidigare redan i bilen. Därefter avpolleterad vid båten.

Den äldre, som synes mig vara den aktiva haschsmugglaren, och verkar varit nykter (förhållandevis) tror jag inte ställt upp som någon "städare" för ett brott åt den yngre. Snarast aktiv. Om jag får gissa.

Oavsett har han en mer värdefull last på båten att skydda från insyn från myndigheterna.

Skall bli intressant att se vilka mängder alkohol/hasch/droger som funnits i de aktuellas blodbanor.

Den yngste tvättade troligen kläder när han kom ombord i båten. En jacka som någon av besättningen hade glömt i bilen kvällen innan, blev tvättad lørdags morgon. ( Kanske tvättade han flera kläder också)När ägaren frågade varför hans jacka hade blivit tvättad hade han fått som förklaring att någon hade kräkt på den. Jag tror inte det har framkommit vem av dem som tvättade kläder, men trolig NO. T kom inte tillbaka till båten före kl. 11.30. Då hade T (om vi ska tro polisen) körd minst 160 km, köpt klorin, gjort sig av med 60 -70 kg, tvättat bilen, plantat skor i hamnen++

Nykter kanske, men för att orka med allt detta tror jag han måste ha varit drogpåverkad.
Citera
2017-02-02, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Dock omfattar den nordiska passunionen inte just Grönland, ska vi komma ihåg.
Kanske OFF TOPIC - men Du har rätt i vad Du säger - jag blev osäker och fick kolla en gång till. I Wikipediaartikeln står följande:

"Inte heller Grönland ingår i passunionen, men har öppna gränser mot den nordiska passunionen och nordiska medborgare har obegränsad uppehållsrätt där."

Grönland räknas annars administrativt till Danmark - det kostar säkert en hel del jobb om man vill tränga djupare i det där. Men gränserna mot passunionen är öppna och det medför rimligtvis att en grönländare som vill resa in till Grönland från annat nordiskt land inte har några svårigheter med det.
Och det kan kanske räcka med det i detta sammanhang.

I Wikipediaartikeln om Grönland sägs att "Grönland är ett autonomt land inom Konungariket Danmark" och det skulle kunna innebära att Grönland exempelvis skulle självständigt kunna neka att utlämna en grönländare till annat nordiskt land för att eventuellt lagföras för brott som begåtts där.

Begreppet "autonomt land inom annan suverän nationalstat" är sannerligen inte enkelt att förstå.
Senast redigerad av Back-Commenter 2017-02-02 kl. 00:10.
Citera
2017-02-02, 00:20
Medlem
Her er to youtube-videoer fra skipet:

https://www.youtube.com/watch?v=LqGWHHrHVRM

https://www.youtube.com/watch?v=DwOSslegM4k

Jeg tenker på besettningen som ikke var inblandet i noe av dette, forstår godt at det kom som et sjokk og at det var vanskelig å gå videre som vanlig. Jeg mener å ha lest at fiskerne er ute to måneder om gangen, og ut fra videoene ser det ut som det i blant er ganske heftige forhold.

To måneder i en liten verden de ikke kan komme ut av. De blir vel som familie der ute, det virker ikke være til å unngå.
Citera
2017-02-02, 00:22
Medlem
Citat:
Den yngste tvättade troligen kläder när han kom ombord i båten. En jacka som någon av besättningen hade glömt i bilen kvällen innan, blev tvättad lørdags morgon. ( Kanske tvättade han flera kläder också)När ägaren frågade varför hans jacka hade blivit tvättad hade han fått som förklaring att någon hade kräkt på den. Jag tror inte det har framkommit vem av dem som tvättade kläder, men trolig NO. T kom inte tillbaka till båten före kl. 11.30. Då hade T (om vi ska tro polisen) körd minst 160 km, köpt klorin, gjort sig av med 60 -70 kg, tvättat bilen, plantat skor i hamnen++

Nykter kanske, men för att orka med allt detta tror jag han måste ha varit drogpåverkad.

Skulle gissa att NO gjorde som han blev tillsagd - slängde in det i tvättmaskinen.

Men jag tror T höll i taktpinnen. Han måste varit närmast euforisk av tanken att lämna Island, kasta loss och åka hem med en last värd flera mille. När dom lämnat hamnen måste han tänkt YES! Jag gjorde det.

Så snopet allt måste blivit. Nu sitter han där. På Island.

Tack och lov.
Citera
2017-02-02, 01:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Har den isländska polisen gått ut i media med dessa detaljer angående blodet i bilen? Att det handlar om just blodstänk på just sätet?

Det verkar för övrigt som att de nu anhållna hämtades med helikopter från båten när den var ute till sjöss. Dessa två punkter har jag sen tidigare missat skulle vara fastställt. Har The New York Times bättre koll än de isländska medierna har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in