2017-01-29, 14:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Vad menar du med det svärtade?

Att risken ligger i att ta en medicin, mer än att inte göra det. Jag tycker för övrigt inte att din jämförelse var bra.

Citat:
Annars så skriver du din egen bedömning av vad oaktsamhet är. Det får du göra men någon annan kan ha en annan uppfattning. Därför är det inte hugget i sten.

Självklart och jag skriver så för att visa hur otydligt det är. Det skulle gå att göra tydligare. Det jag skriver är ett sätt att göra det tydligt och berätta för utövaren att den har ett stort ansvar. Det vore oerhört lätt att göra som jag föreslår, om man vill.

Citat:
Alltså ansvar är en svår fråga. Man kan säga att utövaren har ansvar för allt i någon mån. Men det är inte on eller off. Därför finns förmildrandeskalor. Jag säger inte att Johaug har noll ansvar och skall frikännas. Vad jag säger är att läkarens direkta inblandning kan anses vara en detalj som gör att handlingen överstiger oaksamhetströskeln.

Det egna ansvaret ska alltid sist och slutligen vara tydligt. Att inte ta något man inte förstår konsekvensen av kan inte vara att ha tagit ansvar.

Citat:
Din syn på oaktsamhet innebär att man har 100% koll hela tiden. Då finns ingen skala längre utan det är on eller off. Kanske du vill ha det så (jag vill inte) men så är det inte i dagsläget.

Min syn är att man inte ska kunna säga »jag visste inte« för att man inte begärt att få en enkel beskrivning över de viktigaste delarna i en medicins sammansättning och verkan.
Citera
2017-01-29, 14:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Gay fick sitt straff förkortat för att han samarbetade med amerikanska dopingbyrån. Det kan man ju inte säga att Johaug gjort förutom korrupt fiffel sinsemellan.

Att det ens finns något som heter »förmildrat för samarbete« är löjligt om det inte står i koden och det gör det inte.

Citat:
Den är tolkningsbar just pga att straffet ska vara i proportion till brottet. Kan Johaug-gänget överbevisa sin oskuld ska de ha lägre straff, kan de inte det ska det ha längre, ser inget konstigt med den flexibiliteten.

Hon behöver inte »överbevis«, bara bevisa. Du missar dock poängen, bevisa i förhållande till vad då? Jo i förhållande till ett »gummiband«. Bort med »gummibandet« är vad jag säger.

Citat:
Ett dokument med tydliga riktlinjer med nedsättning skapar bara ännu mer och bättre planerat fusk. En gråzon där bara expertis kan handskas med håller fuskarna i någorlunda schack.

Håller inte med dig. Ett tydligare skrivet dokument reglerar vad som gäller. Ett otydligt dokument ger möjlighet till »kryphål«. Problemet med det nuvarande dokumentet är att det är strikt om man läser det. Det ger egentligen inget utrymme för sidobedömningar. I verkligheten är det dock tvärtom. Då plockas det fram olika möjligheter att komma undan, vilket leder till att det blir svårt att hitta prejudikat.

Citat:
Jag börjar alltmer tycka hon ska ha fyra år. Finns väldigt lite om än ingenting som tyder på att straffat bör kortas.

Du talar emot dig själv.
Citera
2017-01-29, 14:46
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att risken ligger i att ta en medicin, mer än att inte göra det. Jag tycker för övrigt inte att din jämförelse var bra.
Och jag tycker inte att din invändning här säger mig något.

Citat:
Det egna ansvaret ska alltid sist och slutligen vara tydligt. Att inte ta något man inte förstår konsekvensen av kan inte vara att ha tagit ansvar.

Min syn är att man inte ska kunna säga »jag visste inte« för att man inte begärt att få en enkel beskrivning över de viktigaste delarna i en medicins sammansättning och verkan.

Alla misstag bygger på att man inte vetat eller har brustit i uppmärksamhet. Du menar att om man inte är 100% felfri, likt en robot, så har man varit oaktsam. Jag stör mig faktiskt på felfrihetskravet som är ganska utbrett.
Citera
2017-01-29, 14:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Alla misstag bygger på att man inte vetat eller har brustit i uppmärksamhet. Du menar att om man inte är 100% felfri, likt en robot, så har man varit oaktsam. Jag stör mig faktiskt på felfrihetskravet som är ganska utbrett.

Du visar endast att du inte förstår skillnaden mellan god och ond tro. Det handlar inte om felfrihet, det handlar om sunt bondförnuft.
Citera
2017-01-29, 14:54
Medlem
Citat:
Att det ens finns något som heter »förmildrat för samarbete« är löjligt om det inte står i koden och det gör det inte.

Hon behöver inte »överbevis«, bara bevisa. Du missar dock poängen, bevisa i förhållande till vad då? Jo i förhållande till ett »gummiband«. Bort med »gummibandet« är vad jag säger.

Håller inte med dig. Ett tydligare skrivet dokument reglerar vad som gäller. Ett otydligt dokument ger möjlighet till »kryphål«. Problemet med det nuvarande dokumentet är att det är strikt om man läser det. Det ger egentligen inget utrymme för sidobedömningar. I verkligheten är det dock tvärtom. Då plockas det fram olika möjligheter att komma undan, vilket leder till att det blir svårt att hitta prejudikat.

Du talar emot dig själv.

I hennes fall gäller det väl att överbevisa då hon har fått i sig steroider från ett preparat hon använt i fel syfte, "missat" varningssymboler, inte kan visa sig ren på en lång tid med mycket mera.

Varför det finns kryphål beror väl på att det finns överordnade skrifter att beakta. Inblandning av "mänskliga rättigheter" som överordnad lagar börjar gå överstyr.
Citera
2017-01-29, 15:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
I hennes fall gäller det väl att överbevisa då hon har fått i sig steroider från ett preparat hon använt i fel syfte, "missat" varningssymboler, inte kan visa sig ren på en lång tid med mycket mera.

Nej, eftersom det är hon som är den som undersöks ska hon bevisa. Överbevisa gör den som ska fälla någon.

Citat:
Varför det finns kryphål beror väl på att det finns överordnade skrifter att beakta. Inblandning av "mänskliga rättigheter" som överordnad lagar börjar gå överstyr.

Nej, det förhåller sig inte så. Där är du helt ute och cyklar. En lag och en regel ska beskriva allt som den innefattar. Det gäller alltid.
Citera
2017-01-29, 15:04
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Du visar endast att du inte förstår skillnaden mellan god och ond tro. Det handlar inte om felfrihet, det handlar om sunt bondförnuft.
Det du beskriver är att alltid personligen ha full koll på varje beståndsdel, att aldrig lita på någon annan. Det är att ha 100% koll och göra allt rätt, alltid.

Att blanda in begrepp som ont tro förklarar inget. Du har redan sagt att hon borde vetat. Att hon borde vetat att läkaren klåpade/ljög är ett personligt tyckande.
Citera
2017-01-29, 15:08
Medlem
Citat:
Nej, eftersom det är hon som är den som undersöks ska hon bevisa. Överbevisa gör den som ska fälla någon.

Nej, det förhåller sig inte så. Där är du helt ute och cyklar. En lag och en regel ska beskriva allt som den innefattar. Det gäller alltid.

Du verkar ha sovit i några år. Lagar beskriver inte allt, hade Johaug haft en religionstillhörighet att "förhålla" sig till hade hon haft många fler rättigheter rättsligt som inte reglerar i aktuella lagar/regler som ska fälla henne.
Citera
2017-01-29, 15:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det du beskriver är att alltid personligen ha full koll på varje beståndsdel, att aldrig lita på någon annan. Det är att ha 100% koll och göra allt rätt, alltid.

Att blanda in begrepp som ont tro förklarar inget. Du har redan sagt att hon borde vetat. Att hon borde vetat att läkaren klåpade/ljög är ett personligt tyckande.

Jag beskriver det som är grundprincipen i ett personligt ansvar, nämligen att man vet eller borde veta när det gäller avgörande frågor. Den definition som ligger närmast till hand när det gäller oaktsamhet i dopningsärenden är om någon hällt något i ens dryck. Det vill säga det finns inte skäl att tro att den cola man drack hade spetsats med anabola substanser. Däremot är det oaktsamhet att använda en anabol substans genom att enbart tro på läkaren utan att ha fått se vare sig kartong eller den deklaration som gäller för just det preparatet.
Citera
2017-01-29, 15:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du verkar ha sovit i några år. Lagar beskriver inte allt, hade Johaug haft en religionstillhörighet att "förhålla" sig till hade hon haft många fler rättigheter rättsligt som inte reglerar i aktuella lagar/regler som ska fälla henne.

Nej. Börjar du bli desperat i din argumentation?
Citera
2017-01-29, 16:07
Medlem
Citat:
Nej. Börjar du bli desperat i din argumentation?

Du om någon har väl bevisat hur källöst tyckande går till.
Citera
2017-01-29, 16:11
Bannlyst
[quote=HerrGickhan|59750293]Jag beskriver det som är grundprincipen i ett personligt ansvar, nämligen att man vet eller borde veta när det gäller avgörande frågor. Den definition som ligger närmast till hand när det gäller oaktsamhet i dopningsärenden är om någon hällt något i ens dryck. Det vill säga det finns inte skäl att tro att den cola man drack hade spetsats med anabola substanser. Däremot är det oaktsamhet att använda en anabol substans genom att enbart tro på läkaren utan att ha fått se vare sig kartong eller den deklaration som gäller för just det preparatet.[/QUOT

Har man anabola steroider i kroppen så finns det inga andra sätt att få i sig dem än genom mediciner/ kosttillskott. Lagen skall inte ens innefatta orden aktsamhet/grov oaktsamhet. Har man anabola steroider i kroppen skall det finnas ETT straff och inte, som nu, kunna få helt olika straff för liknande händelser.
Det är parodi när det gått så långt att en instans(ADN) kan ge 14 månader som är ett passande straff för den skyldiga. Sätt 4 år för alla som ertappas med anabola steroider i kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in