Att risken ligger i att ta en medicin, mer än att inte göra det. Jag tycker för övrigt inte att din jämförelse var bra.
Citat:
Annars så skriver du din egen bedömning av vad oaktsamhet är. Det får du göra men någon annan kan ha en annan uppfattning. Därför är det inte hugget i sten.
Självklart och jag skriver så för att visa hur otydligt det är. Det skulle gå att göra tydligare. Det jag skriver är ett sätt att göra det tydligt och berätta för utövaren att den har ett stort ansvar. Det vore oerhört lätt att göra som jag föreslår, om man vill.
Citat:
Alltså ansvar är en svår fråga. Man kan säga att utövaren har ansvar för allt i någon mån. Men det är inte on eller off. Därför finns förmildrandeskalor. Jag säger inte att Johaug har noll ansvar och skall frikännas. Vad jag säger är att läkarens direkta inblandning kan anses vara en detalj som gör att handlingen överstiger oaksamhetströskeln.
Det egna ansvaret ska alltid sist och slutligen vara tydligt. Att inte ta något man inte förstår konsekvensen av kan inte vara att ha tagit ansvar.
Citat:
Din syn på oaktsamhet innebär att man har 100% koll hela tiden. Då finns ingen skala längre utan det är on eller off. Kanske du vill ha det så (jag vill inte) men så är det inte i dagsläget.
Min syn är att man inte ska kunna säga »jag visste inte« för att man inte begärt att få en enkel beskrivning över de viktigaste delarna i en medicins sammansättning och verkan.