Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-14, 13:54
  #6001
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Det borde väl kunna funka att varje förbund tvingas lägga minst en viss procent av sin budget till antidopingtester? För vi har ju sett nu att Norge som har den överlägset högsta budgeten för skidlandslaget har ett dopingarbete som går på extrembudget.

Vill man lägga pengar på vallare så tvingas man också lägga pengar på dopingtester.

EDIT: Det funkar iofs inte så bra för vissa länder där pengarna lätt göms undan i så fall..
Citera
2016-11-14, 16:44
  #6002
Medlem
Siebenthal testades enligt egen utsago 20 ggr under samma period som Johaug testades en gång.
http://www.basellandschaftlichezeitu...raut-130713926
Citera
2016-11-15, 16:20
  #6003
Medlem
Skid(-t)varning på denna länken! http://www.expressen.se/sport/kronik...r-bada-parter/

Skvallerpressen, citat;

"Men vad vet jag, jag är ju svensk. Och vi svenskar förstår ju inte den norska traditionen eller skidåkningen. Det gjorde norrmännen tydligt för oss när Therese Johaug åkte fast för doping. En sak som norrmännen dock inte kan blunda för är de sportsliga resultaten."

småskojig poäng på tradition, skidåkning och doping. Krönikören avslöjar sin okunnighet och vi som läser/följer får kanske skylla oss själva.
Citera
2016-11-15, 16:22
  #6004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Siebenthal testades enligt egen utsago 20 ggr under samma period som Johaug testades en gång.
http://www.basellandschaftlichezeitu...raut-130713926

Försökte läsa mig till lite av innehållet men fick ge upp, Vad är det här för språk? Men om det är sant som du skriver så blir man lite misstänksam, fast åt andra hållet.

Du som klarar av att förstå sidan finns det något mer matnyttigt?
Citera
2016-11-15, 16:46
  #6005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyllepylle
Försökte läsa mig till lite av innehållet men fick ge upp, Vad är det här för språk? Men om det är sant som du skriver så blir man lite misstänksam, fast åt andra hållet.

Du som klarar av att förstå sidan finns det något mer matnyttigt?

Tyska?

Hon säger att dom kommer överallt och testar henne, även uppe i alperna och ibland två olika kontrollanter samma dag. Att hon inte tror på Johaugs historia till bakgrund mot hur hon själv testas.

Övriga texten handlar om att hon är en annorlunda elitidrottare som jobbar med jordbruk parallellt med sin satsning, typ. Och att försäsongen gått väldigt bra.
Citera
2016-11-15, 17:59
  #6006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyllepylle
Menar du att Doktor/Lege/Skitstövel Bendiksen har insideinformatörer men blir inte informerad om nya metoder? Tror jag skulle tagit lite popcorn jag med till drickat, fattar ingenting av det resonemanget!

Utgår vi ifrån ”SCENARIO V1” så är det uppenbart att man åker fast i kontrollen(i år) just på grund av den förlängda upptäckstiden av Clostebol och som Bendiksen blev varse om alldeles för sent. Att insideinformatören(1 st insideinformatör) inte varnade honom kan bero på flera saker…

1. Denne visste inte och ville inte heller veta orsaken varför Bendiksen skulle bli förvarnad om dopingtestet utan följde säkert bara det upplägg som var överenskommet dem emellan. Det säger nästan sig självt att ju mindre man vet desto renare samvete kan man låtsas att man har, och i det läget hade vetskapen om DDR-steroidernas existens bara motverkat detta ädla syfte.

2.. Insideinformatören var kanske precis som Bendiksen en gubbe som helt blev tagen på sängen av att saker fortfarande så snabbt kan förändras och metoder förbättras. Man kan förstås tycka att alla anställda på Antidoping-Norge borde ha stenkoll på alla uppdateringar som sker inom fältet men är det verkligen säkert att alla framsteg inom dopinglabben etc är något som omedelbart basuneras ut till varenda en där, med utförliga A4- rapporter, påpekanden och e-post brev? Vad skulle syftet vara med det då, att alla eventuella ”insiders” ska hinna varna sina kontakter i tid för de nya metoderna?

3... Bendiksen hade tillgång till inloggningsuppgifterna till någons konto på Antidoping-Norge via ”överenskommelser” och kunde därmed själv kolla när dopingtest skulle genomföras. Han blev på det viset sin egen insideinformatör. Om detta skulle vara tekniskt möjligt är förstås inget som jag är insatt i men antidopingorganisationen har i vart fall ett gemensamt datasystem med namnet ADAMS som det går att logga in sig på…
https://adams.wada-ama.org/adams/login.do?nopopup=true


Och vi kan i varje fall konstatera att med rätt login-koder så kan man tydligen få reda på det mesta, som de ryska hackarna exempelvis fick…
https://www.wada-ama.org/en/media/ne...spionage-group



Som sagt, om Bendiksen blev varnad eller om han själv läste in sig på de nya dopingmetoderna är en öppen fråga, det vi vet(enligt SCENARIO V1) är dock att hans vetskap om allt detta infann sig alldeles försent.





Men låt oss säga att Johaug och Bendiksen är helt och hållet oskyldiga, har ni då tänkt på vilken attans otur det ändå var för läkaren att göra denna ”tabbe” just i år när dopinglabben just i år har förfinat sina metoder på just Clostebol som var just vad som fanns i krämen som säljs just i Italien där de var och som läkaren ”råkade” köpa och som Therese ”valde” som den överlägset bästa fast den inte ens är tänkt att användas på läpparna. Vilket annat år som helst hade ju varit att föredra att göra en tabbe som denna för att det inte skulle verka sååå väldigt skumt, för jag tar självfallet för givet att en tabbe som den här bara görs en enda gång!

Bendiksen och Therese skulle ha dragit den där om rödluvan och vargen också, till och med den sagan hade varit mer trovärdig… eller en modifierad variant kanske…

SCENARIO V2 ”Therese möter dopad varg i skogen, lite trovärdigare än den officiella förklaringen”
Citera
2016-11-15, 21:22
  #6007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Utgår vi ifrån ”SCENARIO V1” så är det uppenbart att man åker fast i kontrollen(i år) just på grund av den förlängda upptäckstiden av Clostebol och som Bendiksen blev varse om alldeles för sent. Att insideinformatören(1 st insideinformatör) inte varnade honom kan bero på flera saker…

1. Denne visste inte och ville inte heller veta orsaken varför Bendiksen skulle bli förvarnad om dopingtestet utan följde säkert bara det upplägg som var överenskommet dem emellan. Det säger nästan sig självt att ju mindre man vet desto renare samvete kan man låtsas att man har, och i det läget hade vetskapen om DDR-steroidernas existens bara motverkat detta ädla syfte.

2.. Insideinformatören var kanske precis som Bendiksen en gubbe som helt blev tagen på sängen av att saker fortfarande så snabbt kan förändras och metoder förbättras. Man kan förstås tycka att alla anställda på Antidoping-Norge borde ha stenkoll på alla uppdateringar som sker inom fältet men är det verkligen säkert att alla framsteg inom dopinglabben etc är något som omedelbart basuneras ut till varenda en där, med utförliga A4- rapporter, påpekanden och e-post brev? Vad skulle syftet vara med det då, att alla eventuella ”insiders” ska hinna varna sina kontakter i tid för de nya metoderna?

3... Bendiksen hade tillgång till inloggningsuppgifterna till någons konto på Antidoping-Norge via ”överenskommelser” och kunde därmed själv kolla när dopingtest skulle genomföras. Han blev på det viset sin egen insideinformatör. Om detta skulle vara tekniskt möjligt är förstås inget som jag är insatt i men antidopingorganisationen har i vart fall ett gemensamt datasystem med namnet ADAMS som det går att logga in sig på…
https://adams.wada-ama.org/adams/login.do?nopopup=true


Och vi kan i varje fall konstatera att med rätt login-koder så kan man tydligen få reda på det mesta, som de ryska hackarna exempelvis fick…
https://www.wada-ama.org/en/media/ne...spionage-group



Som sagt, om Bendiksen blev varnad eller om han själv läste in sig på de nya dopingmetoderna är en öppen fråga, det vi vet(enligt SCENARIO V1) är dock att hans vetskap om allt detta infann sig alldeles försent.





Men låt oss säga att Johaug och Bendiksen är helt och hållet oskyldiga, har ni då tänkt på vilken attans otur det ändå var för läkaren att göra denna ”tabbe” just i år när dopinglabben just i år har förfinat sina metoder på just Clostebol som var just vad som fanns i krämen som säljs just i Italien där de var och som läkaren ”råkade” köpa och som Therese ”valde” som den överlägset bästa fast den inte ens är tänkt att användas på läpparna. Vilket annat år som helst hade ju varit att föredra att göra en tabbe som denna för att det inte skulle verka sååå väldigt skumt, för jag tar självfallet för givet att en tabbe som den här bara görs en enda gång!

Bendiksen och Therese skulle ha dragit den där om rödluvan och vargen också, till och med den sagan hade varit mer trovärdig… eller en modifierad variant kanske…

SCENARIO V2 ”Therese möter dopad varg i skogen, lite trovärdigare än den officiella förklaringen”

Intressanta utgångspunkter (1-3) du har på ett sätt men känns ändå lite långsökt. Fast å andra sidan har jag inte något riktigt att komma med. Får filura på något storslaget som matchar dina synvinklar. Här kommer kort om vad jag tror så länge.


1, doktorduktig vill veta allt. Ju mer desto bättre (egot). Att vissa väljer att inte veta efteråt är en annan sak. Så nix
2, finns inget värre än två gamla gubbar (kolla the muppet show). Totalkoll på allt. Nix igen
3, intressant med konspirationer, har ju på senare tid visat sig - att mycket varit sant eller nästan sant. Det vore isf, hejdå norge. Nix pix.


-Ja, låt oss säga det, att Johaug och Dr Bendiksen är helt och hållet oskyldiga tills vidare.. Tror jag stoppar där.

Rödluvan och vargen, vet inte om du hintar om vaginalsalvan?
någon skrev om det innan? Skulle pojkvännen vara vargen då, eller vadå?
Citera
2016-11-15, 21:56
  #6008
Medlem
Kung_Ingentings avatar
I början på Johaugs soppa så hade nån här en teori som jag tycker är dags att ta upp igen.

Johaug har nått viktigt reklamjobb som väntar men det är risk att det blir inställt på grund av hennes läppar. Hon/läkaren tycker att clostebolkrämen borde vara det bästa i det läget och det finns ju ingen risk att det kommer synas på något test ändå, om det nu ens skulle testas nått.
=>
Johaug och läkaren måste koka ihop någon story för att kunna komma under 4 år och det vi ser nu blir resultatet.

Norrmännen kan vara nöjda med att hon inte gjorde det för prestationen och resten kan vara nöjda då hon trots allt åker dit på 4 år ändå..
Citera
2016-11-15, 23:11
  #6009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
I början på Johaugs soppa så hade nån här en teori som jag tycker är dags att ta upp igen.

Johaug har nått viktigt reklamjobb som väntar men det är risk att det blir inställt på grund av hennes läppar. Hon/läkaren tycker att clostebolkrämen borde vara det bästa i det läget och det finns ju ingen risk att det kommer synas på något test ändå, om det nu ens skulle testas nått.
=>
Johaug och läkaren måste koka ihop någon story för att kunna komma under 4 år och det vi ser nu blir resultatet.

Norrmännen kan vara nöjda med att hon inte gjorde det för prestationen och resten kan vara nöjda då hon trots allt åker dit på 4 år ändå..
Den teorin understöder även bilderna på båda krämerna. Clostebolkrämen används först , fyra dagar från köpet till reklamjobbet.
Därefter använts den andra krämen 8 dagar eller mera.
Citera
2016-11-15, 23:52
  #6010
Medlem
Johaug ligger inte allt på läkaren, hon hade kunnat rikta allt mot honom. Hade det hjälpt? Sannolikt inte då det ändå är hennes ansvar. Men det hade kanske hjälpt mer än att säga att hon trippelkollar allt.... och ändå gör fel. om hon tryckt mer på läkaren kunde hon fått med sig en halvering av straffet där. Det kanske hon får ändå, men det kan vara fördelaktigt att hänga ut läkaren mer. Men det gjorde hon inte.

Det är ändå intressant, för han avgick ändå med omedelbar verkan. Det var inte viktigt för honom att ge en alternativ bild som skulle upprätta hans professionella heder. Kanske för att den som gavs var sann, kanske. Men kanske för att hans roll i detta är större. Då är det en rimlig uppgörelse att han säger, ok jag går, men jag tänker inte ta all skuld för detta så ni (Johaug främst) får lägga upp försvaret utan att sänka mig totalt. Annars, annars kommer jag att säga exakt hur organiserad denna doping är.

På ett sätt är hans avvikande från organisationen utan att försvara sig bildligt som att springa från brottsplatsen. Men han kanske är helt reko och bara drog för att hans skämdes.
Citera
2016-11-16, 06:58
  #6011
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Johaug ligger inte allt på läkaren, hon hade kunnat rikta allt mot honom.

Hon säger sig själv ha "noll skuld" i detta.
Vem menar du, förutom läkaren, att TJ lägger skuld på?
Citera
2016-11-16, 07:06
  #6012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hon säger sig själv ha "noll skuld" i detta.
Vem menar du, förutom läkaren, att TJ lägger skuld på?

Hon hade kunnat tryckt mycket hårdare på läkarens roll, ja till och med processat. Hon sa bara att hon litat på honom och han "ja, nu sticker jag tack för mig". Han har mer att berätta men lämnar scenen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback