2017-01-28, 01:15
Medlem
Från en sak till en annan, var det via Herrgårdsvägen som "P" upptäckte liken efter Eva och Laban? Kan man säga något om det var lika svårt att få syn på kropparna från den andra sidan av skogsdungen?
Citera
2017-01-28, 01:32
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Från en sak till en annan, var det via Herrgårdsvägen som "P" upptäckte liken efter Eva och Laban? Kan man säga något om det var lika svårt att få syn på kropparna från den andra sidan av skogsdungen?

Om man ska vara noggrann så befann sig P-A på Långbacken när han "upptäckte" Eva och Laban inne i skogsdungen, för Herrgårdsvägen övergår i Långbacken just vid parkeringen där mannen som först "hittade" Eva stod.

Jag är tämligen övertygad om att avståndet fram till Eva och Laban var kortare från parkeringen där mannen som först lade märke till dom stod än om man befann sig ute på vägen och blickade in mot mordplatsen. Eva ska ha legat 20-25 m. in i skogsdungen från Långbacken sett men jag skulle gissa att avståndet från parkeringen in till mordplatsen var kortare, 15-20 m. Sen är det ju även så att om t.ex. en fot sticker upp så kan den synas bättre från ett håll än ett annat beroende på olika saker, så man får väl utgå ifrån att även detta hade någon form av betydelse när mannen på parkeringen lyckades upptäcka Eva.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-28 kl. 01:39.
Citera
2017-01-28, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Sen är det väl en viss skillnad om man går eller åker bil . Måste ju vara betydligt lättare att upptäcka saker om man går ?dessutom var ju PAJ:s förklaring dels att Anneli sagt vart Eva låg, men sen ändrade han sig och sa att det stod en man med hund på vägen ? Undrar vart den mannen tog vägen ??
Senast redigerad av Marpet1 2017-01-28 kl. 11:12.
Citera
2017-01-28, 19:02
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Om man ska vara noggrann så befann sig P-A på Långbacken när han "upptäckte" Eva och Laban inne i skogsdungen, för Herrgårdsvägen övergår i Långbacken just vid parkeringen där mannen som först "hittade" Eva stod.

Jag är tämligen övertygad om att avståndet fram till Eva och Laban var kortare från parkeringen där mannen som först lade märke till dom stod än om man befann sig ute på vägen och blickade in mot mordplatsen. Eva ska ha legat 20-25 m. in i skogsdungen från Långbacken sett men jag skulle gissa att avståndet från parkeringen in till mordplatsen var kortare, 15-20 m. Sen är det ju även så att om t.ex. en fot sticker upp så kan den synas bättre från ett håll än ett annat beroende på olika saker, så man får väl utgå ifrån att även detta hade någon form av betydelse när mannen på parkeringen lyckades upptäcka Eva.
Det fanns en artikel från när mordet skedde och där hade journalisten svårt att hitta platsen för mordet ett par dagar efter mordet.
Om jag minns rätt stod det i artikeln att gräset/slyn var så högt så man måste nästan ha trampat på Eva för att se henne.
Det fanns även en bild som visade att det var stört omöjligt att se kroppen från vägen.
HUR visste då PAJ exakt var han skulle stanna bilen och springa rakt fram till Evas kropp?
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1
Sen är det väl en viss skillnad om man går eller åker bil . Måste ju vara betydligt lättare att upptäcka saker om man går ?dessutom var ju PAJ:s förklaring dels att Anneli sagt vart Eva låg, men sen ändrade han sig och sa att det stod en man med hund på vägen ? Undrar vart den mannen tog vägen ??
Det fanns ingen man med hund den dagen vid Evas kropp men däremot en man med hund dagen/kvällen innan som PAJ cyklade förbi på vägen.
Det här minnesförflyttandet kallas för något speciellt som jag just nu inte minns namnet på.
Man tar ett minne från en plats och placerar in det på fel dag eller tidpunkt och det tyder på att PAJ har varit där vid mordet. Där gjorde han bort sig rejält!

Edit: Leakage kallas det.
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Hunden låg bredvid, någon skrev väl om "nästan rituellt" men det är väl en 80-tals föreställning, polisen fann spår efter Evas klackar, hon släpades in i buskaget. Kläderna låg bredvid, jeans, skor och trosor. Man tycker att PAJ borde haft sår och liknande, kanske ytterligare en svaghet i teorin.

Det med hunden kallade Safarik som tidigare nämnt leakage, dvs Paj berättade något som verkligen inträffat men i ett nytt sammanhang. Under mordnatten befann sig en hundförare i närheten av brottsplatsen, Mark menar att Paj använde denna incident men placerade den vid ett senare tillfälle för att förklara varför han stannade vid just den platsen.
Senast redigerad av Timeout 2017-01-28 kl. 19:17.
Citera
2017-01-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det fanns en artikel från när mordet skedde och där hade journalisten svårt att hitta platsen för mordet ett par dagar efter mordet.
Om jag minns rätt stod det i artikeln att gräset/slyn var så högt så man måste nästan ha trampat på Eva för att se henne.
Det fanns även en bild som visade att det var stört omöjligt att se kroppen från vägen.
HUR visste då PAJ exakt var han skulle stanna bilen och springa rakt fram till Evas kropp?

Det fanns ingen man med hund den dagen vid Evas kropp men däremot en man med hund dagen/kvällen innan som PAJ cyklade förbi på vägen.
Det här minnesförflyttandet kallas för något speciellt som jag just nu inte minns namnet på.
Man tar ett minne från en plats och placerar in det på fel dag eller tidpunkt och det tyder på att PAJ har varit där vid mordet. Där gjorde han bort sig rejält!

Edit: Leakage kallas det.

Det har antytts här i tråden och på andra ställen att PAJ skulle ha sett släpspåren och på det sättet hittat direkt till Eva. Tycker det låter rätt vagt, kan man verkligen se klackspår i leran/marken från bilen? Det hade dessutom regnat och stormat hela natten, kunde man verkligen se någon stor skillnad från resten av vägen att en strid utkämpats just här? PAJ har ju dessutom själv inte lagt fram en sådan förklaring till hur han hittade kroppen, utan kommit med ett felaktigt påstående om en hundförare som skulle stått vid vägkanten och tittat in mot brottsplatsen.
Senast redigerad av echoesofglory 2017-01-28 kl. 23:02.
Citera
2017-01-29, 12:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Ok, då förstår jag, just denna händelsen är viktig men tyvärr inget bevis som räcker enbart. Jag tycker att det finns så många oklarheter som jag kanske missat:
a) Hur var stämningen när de lämnade Pajs lägenhet, var han sur, glad, onykter?
b) Körde Paj bil senare på natten och skjutsade en polare från Kramm, vem då?
Paj har jag festat med några gånger på 70/80 talet och han är som jag upplever det trevlig i fyllan men pratar gärna med 10cm emellan våra ansikten, dock inget ovanligt men jobbigt.
Däremot så vet jag att han kan en massa konstiga militära knep när man slåss, vart han har lärt sig det vet jag inte, men jag har inte läst hela tråden heller.

Summa summarum,, jag kände Paj som en riktig djurvän och även som en trevlig person men alla kan förändras.

P-A är säkert fortfarande en "riktig djurvän" men det är inte relevant att jämföra hans vardagliga syn på djur med den extrema situation som rådde. Om P-A hade kunnat skona Laban hade han säkert gjort det men eftersom Laban sprang runt och skällde så utgjorde han en allt för stor säkerhetsrisk.
Citera
2017-01-29, 13:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det har antytts här i tråden och på andra ställen att PAJ skulle ha sett släpspåren och på det sättet hittat direkt till Eva. Tycker det låter rätt vagt, kan man verkligen se klackspår i leran/marken från bilen? Det hade dessutom regnat och stormat hela natten, kunde man verkligen se någon stor skillnad från resten av vägen att en strid utkämpats just här? PAJ har ju dessutom själv inte lagt fram en sådan förklaring till hur han hittade kroppen, utan kommit med ett felaktigt påstående om en hundförare som skulle stått vid vägkanten och tittat in mot brottsplatsen.

Om varken grannfrun eller mannen som hittade Eva såg några släpspår eller något annat misstänkt när dom gick ner för Långbacken så förefaller det fullkomligt osannolikt att P-A, när han anlände en kvart senare, skulle ha lyckats se något från bilen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-29 kl. 13:35.
Citera
2017-01-29, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jag tyckte det var lite märkligt att Safarik hittade cykeln hos systern, att dom "skojade till det" så fattar jag inte. Skulle man få tag i den riktiga cykeln så måste det finnas blodspår på den än i dag.
Om cykeln blivit dumpad i ån, så har väl ändå polisen undersökt botten! Om det är en damcykel som syntes i diket måste det finnas/ha funnits en dam någonstans som ägde den! Att det inte kom fram vems cykeln var är ju helkonstigt!!

Ja polisen utförde dykningar i ån, dock oklart i vilken omfattning.
Citera
2017-01-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja i och med att P-A's lägenhet på Björstagatan ligger endast 2 min. promenad från hans barndomshem på Slaktargatan och det faktum att han vid tidpunkten för mordet, disponerade huset och hade nycklarna dit så finner jag det mycket troligt att han kan ha använt någon gammal cykel som stod i ett av uthusen på tomten.

Jag tänker mig att P-A den våren -87, hämtade hem en cykel från barndomshemmet som han sedan hade stående utanför lägenheten på Björstagatan och som han använde hela sommaren, det är ju alltid bra att ha tillgång till en cykel sommartid. På natten efter mordet den 25:e sept. hämtade han cykeln som låg slängd vi mordplatsen, antingen med sin vita Volvo 245 combi eller så tog han sig dit till fots och cyklade hem till barndomshemmet på Slaktargatan där han sedan låste in cykeln i ett av uthusen. Stensäkert! inte en chans att polisen skulle hitta cykeln där, det fanns ju heller ingen som helst anledning för polisen att leta där eftersom P-A aldrig ens var misstänkt.

Mördare är ju kända för att förvara saker dom använder sig av vid brott i en miljö där dom känner sig hemmastadda och P-A's barndomshem är en sådan plats. Om han inte slängde mordvapnet i ån när han tog sig hem via gångvägen som går längs med Kramforsån så tog han med sig det hem till barndomshemmet på slaktargatan, där upplever han förmodligen även att den dubbeleggade kniven är i säkert förvar, med stor sannolikhet är i sådant fall den nergrävd. Att förvara den här typen av saker hemma, på sin egen mark ger GM en känsla av makt och kontroll och vad jag har förstått så hade P-A ett stort kontrollbehov. Kanske är det även så att mordvapnet ursprungligen kommer från hans barndomshem och att kniven har tillhört hans far? Man kan undra vad fadern jobbade med och vad han hade för intressen? ägnade han sig åt jakt? det skulle kunna vara en armékniv eller en jaktkniv, modell större som är mordvapnet.

Ja P bör nog ha använt cykeln en del, under sommaren 87, för att det skulle kunna vara just den cykeln han använde vid mordet. Annars är det ju så med gamla cyklar som stått oanvända en längre tid, att det brukar försvinna luft ur däcken. Jag tror inte att han ställde sig och pumpade däcken innan han stack iväg. Det skulle han nog inte ha hunnit med, och därefter lyckats komma ikapp Eva. Tidschemat blir tillräckligt tajt ändå.
Visserligen har det gått lång tid, men kanske någon ändå minns om dom sett P cykla på en röd eller orange damcykel tiden före mordet?
Mycket troligt att han ställde undan cykeln i något uthus på tomten, och därefter i lugn och ro modifierade den, eller helt enkelt plockade ner den, och sedan gjorde sig av med delarna.

Kniven som mördaren använde är ju ingen kniv som brukar finnas i var mans ägo precis. Jag tror inte att den är speciellt vanlig vid jakt. Hellre då att det kan vara någon slags bajonettkniv. Det skulle möjligen kunna vara en bajonett till en AK-4 eller Ak-5. Den typen kan också användas som fältkniv inom armen.
Citera
2017-01-29, 15:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Ja P bör nog ha använt cykeln en del, under sommaren 87, för att det skulle kunna vara just den cykeln han använde vid mordet. Annars är det ju så med gamla cyklar som stått oanvända en längre tid, att det brukar försvinna luft ur däcken. Jag tror inte att han ställde sig och pumpade däcken innan han stack iväg. Det skulle han nog inte ha hunnit med, och därefter lyckats komma ikapp Eva. Tidschemat blir tillräckligt tajt ändå.
Visserligen har det gått lång tid, men kanske någon ändå minns om dom sett P cykla på en röd eller orange damcykel tiden före mordet?
Mycket troligt att han ställde undan cykeln i något uthus på tomten, och därefter i lugn och ro modifierade den, eller helt enkelt plockade ner den, och sedan gjorde sig av med delarna.

Kniven som mördaren använde är ju ingen kniv som brukar finnas i var mans ägo precis. Jag tror inte att den är speciellt vanlig vid jakt. Hellre då att det kan vara någon slags bajonettkniv. Det skulle möjligen kunna vara en bajonett till en AK-4 eller Ak-5. Den typen kan också användas som fältkniv inom armen.

Ja det var det jag tänkte, det är ju alltid bra att ha en cykel tillhands sommartid. Någon av dom som umgicks med P-A under sommaren -87 borde kunna minnas det i sådant fall kan man tycka. Eva's syster Anneli om någon borde väl kunna svara på om P-A hade någon cykel eller inte, hon som var tillsammans med honom i 3 år (1983-86) eller Marpet1 här i tråden.

Någon slags armékniv kan det säkert vara, kanske var det så att P-A på ett tidigt stadie delade ett militärt intresse med sin gamle vapendragare "Lampan" (ML) som länge har arbetat inom försvarsmakten? ML bör ha gjort lumpen 1986-87 vilket tydligen gav mersmak. 1992 gick han en officersutbildning vid Militärhögskolan i Karlberg, Stockholm och därefter jobbade han som officer vid I 21 i Sollefteå, 2009 befordrades han till överste.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-29 kl. 15:21.
Citera
2017-01-29, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Ja polisen utförde dykningar i ån, dock oklart i vilken omfattning.

..fast cykeln kunde ändå ha dumpats någon annanstans, målats om, sålts...skrotats...

Undrar förresten vad det var för ungdomar som kunde med gå till mordplatsen och skriva som dom gjorde?
Citera
2017-01-29, 15:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
..fast cykeln kunde ändå ha dumpats någon annanstans, målats om, sålts...skrotats...

Undrar förresten vad det var för ungdomar som kunde med gå till mordplatsen och skriva som dom gjorde?

Eller så står kanske cykeln likt en trofé fortfarande kvar i ett av P-A's uthus på Slaktargatan? Om den inte har använts sedan mordkvällen och därmed inte har varit synlig ute bland folk på stan sedan sept. -87 så är det nog knappast heller någon i hans närmaste familj som har reflekterat nämnvärt över att det står en 45-år gammal damcykel längst in bakom en massa bråte i uthuset.

Men det mest sannolika är givetvis att P-A i sådant fall har gjort sig av med cykeln på lämpligt sätt för att vara på den säkra sidan. Men, vem vet? han kanske är en samlar-typ...

Teorin att cykeln som användes vid mordet kan ha kommit från P-A's föräldrahem, som ligger endast 2 min. promenadavstånd från hans lägenhet är intressant eftersom det förklarar varför ingen saknade just en sådan damcykel som polisen beskrivit. Om P-A hade tagit en cykel som stod olåst utanför fastigheten och senare på natten återlämnat den så borde polisen kunnat identifiera cykeln i samband med att hundratals cyklar kontrollerades. Jag utgår från att Polisen kollade upp samtliga cyklar som fanns på adressen Björstagatan 16-18-20 och i närområdet, men uppenbarligen så fanns det ingen som ägde eller saknade en sån cykel där.

Detta stärker teorin om att cykeln som användes kommer från ett hela annat ställe än från Björstagatan. P-A kan ha använt den här damcykeln (förmodligen hans mors) vid enstaka tillfällen under sommaren -87 men kanske att han var en rutin människa och därför alltid valde att ställa tillbaka den i uthuset på Slaktargatan när han hade "lånat" den? det är heller inte omöjligt att han hade för vana att alltid låsa in cykeln där nattetid. Av den anledningen kände därför inte heller någon av hans grannar på Björstagatan till cykeln, för den stod kanske sällan eller aldrig några längre stunder utanför P-A's port. Om P-A nu hade som rutin att ställa tillbaka cykeln i uthuset där den "hörde hemma" så är egentligen inget konstigt med det, för -87 var ju endast en tidsfråga innan P-A skulle ta över barndomshemmet på Slaktargatan så cykeln stod ju därmed på sätt och vis rätt, dvs. "hemma".
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-29 kl. 16:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in