Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Ja i och med att P-A's lägenhet på Björstagatan ligger endast 2 min. promenad från hans barndomshem på Slaktargatan och det faktum att han vid tidpunkten för mordet, disponerade huset och hade nycklarna dit så finner jag det mycket troligt att han kan ha använt någon gammal cykel som stod i ett av uthusen på tomten.
Jag tänker mig att P-A den våren -87, hämtade hem en cykel från barndomshemmet som han sedan hade stående utanför lägenheten på Björstagatan och som han använde hela sommaren, det är ju alltid bra att ha tillgång till en cykel sommartid. På natten efter mordet den 25:e sept. hämtade han cykeln som låg slängd vi mordplatsen, antingen med sin vita Volvo 245 combi eller så tog han sig dit till fots och cyklade hem till barndomshemmet på Slaktargatan där han sedan låste in cykeln i ett av uthusen. Stensäkert! inte en chans att polisen skulle hitta cykeln där, det fanns ju heller ingen som helst anledning för polisen att leta där eftersom P-A aldrig ens var misstänkt.
Mördare är ju kända för att förvara saker dom använder sig av vid brott i en miljö där dom känner sig hemmastadda och P-A's barndomshem är en sådan plats. Om han inte slängde mordvapnet i ån när han tog sig hem via gångvägen som går längs med Kramforsån så tog han med sig det hem till barndomshemmet på slaktargatan, där upplever han förmodligen även att den dubbeleggade kniven är i säkert förvar, med stor sannolikhet är i sådant fall den nergrävd. Att förvara den här typen av saker hemma, på sin egen mark ger GM en känsla av makt och kontroll och vad jag har förstått så hade P-A ett stort kontrollbehov. Kanske är det även så att mordvapnet ursprungligen kommer från hans barndomshem och att kniven har tillhört hans far? Man kan undra vad fadern jobbade med och vad han hade för intressen? ägnade han sig åt jakt? det skulle kunna vara en armékniv eller en jaktkniv, modell större som är mordvapnet.
Ja P bör nog ha använt cykeln en del, under sommaren 87, för att det skulle kunna vara just den cykeln han använde vid mordet. Annars är det ju så med gamla cyklar som stått oanvända en längre tid, att det brukar försvinna luft ur däcken. Jag tror inte att han ställde sig och pumpade däcken innan han stack iväg. Det skulle han nog inte ha hunnit med, och därefter lyckats komma ikapp Eva. Tidschemat blir tillräckligt tajt ändå.
Visserligen har det gått lång tid, men kanske någon ändå minns om dom sett P cykla på en röd eller orange damcykel tiden före mordet?
Mycket troligt att han ställde undan cykeln i något uthus på tomten, och därefter i lugn och ro modifierade den, eller helt enkelt plockade ner den, och sedan gjorde sig av med delarna.
Kniven som mördaren använde är ju ingen kniv som brukar finnas i var mans ägo precis. Jag tror inte att den är speciellt vanlig vid jakt. Hellre då att det kan vara någon slags bajonettkniv. Det skulle möjligen kunna vara en bajonett till en AK-4 eller Ak-5. Den typen kan också användas som fältkniv inom armen.