2017-01-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Ja den här polisutredningen är så genomgående usel och illa skött så den skulle egentligen ha blivit föremål för en JO-anmälan.
Men det går ju ändå inte att få saker och ting ogjorda. Det viktiga är fallet nu klaras upp.
Precis som du påpekade i ett av dina tidigare inlägg "Solento" är det viktigt att det kommer in tips till polisen. Även om man tror att en upplysning är oviktig, kan det vara viktigt för utredningen.
Så sant så! Kan vara en sak som man själv uppfattar som en skitgrej men tillsammans med allt annat kan det vara riktigt stort. Kan va en bit som fattas i pusslet. Sett i tråden att det finns saker som man kanske tänkt/känner till men troligtvis inte delgett polisen.
Senast redigerad av Vidje 2017-01-27 kl. 18:59.
Citera
2017-01-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Eller så ska man göra 1 polisförhör med PAJ som aldrig ens har skett, det har han själv dokumenterat i tråden. Varför sikta in sig på andra när mördaren ändå är Paj, polisen gjorde det du skriver i 9 år så du kan vara nöjd.

Dom som försöker försvara Paj kan inte gjort en egen analys utifrån tidsaxeln och det Paj påstår ha skett under mordnatten, för det går INTE ihop.

Jag är säker på att Per-Arne Jakobsson är mördaren!
Håller fullständigt med dig i allt. Särskilt det fetade undrar jag över hur dom ska agera när det kommer fram att P är GM.
Citera
2017-01-27, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Var det verkligen den cykeln som Sarafik och Åström hittade hos systern??

Nej, det var nog inte den cykeln ändå. GM kom nog från centrumhållet och cyklade i riktning mot Bruket.
Om nu P skulle vara gärningsman är en tänkvärd reflektion att han möjligen kan ha använt en cykel som fanns i hans barndomshem, och sedan efter mordet gömt den i något uthus på tomten....det låter rimligt!
Cykeln kan också ha blivit dumpad i ån!? Det är öppet för spekulationer.
Citera
2017-01-27, 20:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nej, det var nog inte den cykeln ändå. GM kom nog från centrumhållet och cyklade i riktning mot Bruket.
Om nu P skulle vara gärningsman är en tänkvärd reflektion att han möjligen kan ha använt en cykel som fanns i hans barndomshem, och sedan efter mordet gömt den i något uthus på tomten....det låter rimligt!

Ja i och med att P-A's lägenhet på Björstagatan ligger endast 2 min. promenad från hans barndomshem på Slaktargatan och det faktum att han vid tidpunkten för mordet, disponerade huset och hade nycklarna dit så finner jag det mycket troligt att han kan ha använt någon gammal cykel som stod i ett av uthusen på tomten.

Jag tänker mig att P-A den våren -87, hämtade hem en cykel från barndomshemmet som han sedan hade stående utanför lägenheten på Björstagatan och som han använde hela sommaren, det är ju alltid bra att ha tillgång till en cykel sommartid. På natten efter mordet den 25:e sept. hämtade han cykeln som låg slängd vi mordplatsen, antingen med sin vita Volvo 245 combi eller så tog han sig dit till fots och cyklade hem till barndomshemmet på Slaktargatan där han sedan låste in cykeln i ett av uthusen. Stensäkert! inte en chans att polisen skulle hitta cykeln där, det fanns ju heller ingen som helst anledning för polisen att leta där eftersom P-A aldrig ens var misstänkt.

Mördare är ju kända för att förvara saker dom använder sig av vid brott i en miljö där dom känner sig hemmastadda och P-A's barndomshem är en sådan plats. Om han inte slängde mordvapnet i ån när han tog sig hem via gångvägen som går längs med Kramforsån så tog han med sig det hem till barndomshemmet på slaktargatan, där upplever han förmodligen även att den dubbeleggade kniven är i säkert förvar, med stor sannolikhet är i sådant fall den nergrävd. Att förvara den här typen av saker hemma, på sin egen mark ger GM en känsla av makt och kontroll och vad jag har förstått så hade P-A ett stort kontrollbehov. Kanske är det även så att mordvapnet ursprungligen kommer från hans barndomshem och att kniven har tillhört hans far? Man kan undra vad fadern jobbade med och vad han hade för intressen? ägnade han sig åt jakt? det skulle kunna vara en armékniv eller en jaktkniv, modell större som är mordvapnet.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-27 kl. 21:01.
Citera
2017-01-27, 20:45
Medlem
Citat:

Jag tyckte det var lite märkligt att Safarik hittade cykeln hos systern, att dom "skojade till det" så fattar jag inte. Skulle man få tag i den riktiga cykeln så måste det finnas blodspår på den än i dag.
Om cykeln blivit dumpad i ån, så har väl ändå polisen undersökt botten! Om det är en damcykel som syntes i diket måste det finnas/ha funnits en dam någonstans som ägde den! Att det inte kom fram vems cykeln var är ju helkonstigt!!
Citera
2017-01-27, 21:01
Medlem
Ursäkta, men bör man inte fundera på den händelsen som gäller när Paj fann Eva som många ser som en förklaring till att han var där natten innan och är den skyldige.

En person som promenerade på vägen upptäckte Evas kropp från vägkanten ganska tidigt, så varför kan inte Paj röra sig mot kroppen efter det han hört att hon ligger där, enligt telefonsamtal från systern och när gräset är upptrampat?
Det fanns säkert stegade spår från vägen in i buskarna som Paj kanske följde när han hade fått ett telefonsamtal om att Eva var död och det var nedanför föräldrahemmet, det är inte en så lång backe heller.
Citera
2017-01-27, 21:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Ursäkta, men bör man inte fundera på den händelsen som gäller när Paj fann Eva som många ser som en förklaring till att han var där natten innan och är den skyldige.

En person som promenerade på vägen upptäckte Evas kropp från vägkanten ganska tidigt, så varför kan inte Paj röra sig mot kroppen efter det han hört att hon ligger där, enligt telefonsamtal från systern och när gräset är upptrampat?
Det fanns säkert stegade spår från vägen in i buskarna som Paj kanske följde när han hade fått ett telefonsamtal om att Eva var död och det var nedanför föräldrahemmet, det är inte en så lång backe heller.

Nej Eva's kropp gick inte att se från vägen. Mannen som uppfattade något som han tyckte såg märkligt ut inne i den snåriga skogsdungen stod på en parkeringsplats belägen till vänster om Långbacken, en bit in mot industriområdet. Han såg henne alltså från en helt annan utgångspunkt än om man står ute på vägen och blickar in i skogsdungen, dva. en bit upp på Långbacken, där P-A stannade bilen, sprang in och direkt hittade henne.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-27 kl. 21:16.
Citera
2017-01-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej Eva's kropp gick inte att se från vägen. Mannen som uppfattade något som han tyckte såg märkligt ut inne i den snåriga skogsdungen stod på en parkeringsplats belägen till vänster om Långbacken, en bit in mot industriområdet. Han såg henne alltså från en helt annan utgångspunkt än från vägen, Långbacken, där P-A stannade bilen, sprang in och direkt hittade henne.

Har är ju ingen speciellt begåvad mördare i så fall...fullkomligt idiotiskt!! Och att polisen inte synade honom mer i sömmarna verkar ju helt vansinnigt..det är ingen ursäkt att "Sture passade in så bra". Svårt att tänka sig att utredarna varit så korkade!!
Citera
2017-01-27, 21:32
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jag tyckte det var lite märkligt att Safarik hittade cykeln hos systern, att dom "skojade till det" så fattar jag inte. Skulle man få tag i den riktiga cykeln så måste det finnas blodspår på den än i dag.
Om cykeln blivit dumpad i ån, så har väl ändå polisen undersökt botten! Om det är en damcykel som syntes i diket måste det finnas/ha funnits en dam någonstans som ägde den! Att det inte kom fram vems cykeln var är ju helkonstigt!!

Nej det kan omöjligen vara rätt cykel som Mark och Bosse hittade, det går endast ihop om man använder sig av deras teori, dvs. att mördaren först var uppe vid Eva's barndomshem och hämtade cykeln och sedan rullade ner för backen för att möta upp Eva och så gick det inte till.

Om damcykeln däremot stod i uthuset på Slaktargatan (P-A's barndomshem) så är damen som äger cykeln givetvis P-A's mor. Ja det kanske fanns vissa spår på cykeln, det är väl inte omöjligt men min gissning om vad som hände med cykeln är att P-A av säkerhetsskäl senare valde att plocka isär cykeln och att han därefter kastade delarna som brukligt är på någon soptipp/återvinningsstation.

Nej i sådant fall var det ju inte det minsta konstigt att det inte kom fram vems cykeln var, den var ju i "stensäkert förvar" och ingen saknade den.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-27 kl. 21:34.
Citera
2017-01-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej Eva's kropp gick inte att se från vägen. Mannen som uppfattade något som han tyckte såg märkligt ut inne i den snåriga skogsdungen stod på en parkeringsplats belägen till vänster om Långbacken, en bit in mot industriområdet. Han såg henne alltså från en helt annan utgångspunkt än om man står ute på vägen och blickar in i skogsdungen, dva. en bit upp på Långbacken, där P-A stannade bilen, sprang in och direkt hittade henne.

Ok, då förstår jag, just denna händelsen är viktig men tyvärr inget bevis som räcker enbart. Jag tycker att det finns så många oklarheter som jag kanske missat:
a) Hur var stämningen när de lämnade Pajs lägenhet, var han sur, glad, onykter?
b) Körde Paj bil senare på natten och skjutsade en polare från Kramm, vem då?
Paj har jag festat med några gånger på 70/80 talet och han är som jag upplever det trevlig i fyllan men pratar gärna med 10cm emellan våra ansikten, dock inget ovanligt men jobbigt.
Däremot så vet jag att han kan en massa konstiga militära knep när man slåss, vart han har lärt sig det vet jag inte, men jag har inte läst hela tråden heller.

Summa summarum,, jag kände Paj som en riktig djurvän och även som en trevlig person men alla kan förändras.
Citera
2017-01-28, 00:05
Medlem
Citat:
Ok, då förstår jag, just denna händelsen är viktig men tyvärr inget bevis som räcker enbart. Jag tycker att det finns så många oklarheter som jag kanske missat:
Paj har jag festat med några gånger på 70/80 talet och han är som jag upplever det trevlig i fyllan men pratar gärna med 10cm emellan våra ansikten, dock inget ovanligt men jobbigt.
Däremot så vet jag att han kan en massa konstiga militära knep när man slåss, vart han har lärt sig det vet jag inte, men jag har inte läst hela tråden heller.

Summa summarum,, jag kände Paj som en riktig djurvän och även som en trevlig person men alla kan förändras.

a) Paj ska ha varit sur, Eva gladare än vanligt.
b) Enligt Paj själv körde han bil ett flertal gåner, bla till Bruket för att "leta" efter Eva och senare skjutsa hem en bekant. Huruvida polisen kontrollerat allt det här framkommer inte någonstans. En skribent i tråden har nämnt att Pajs bekant förnekat detta men jag kan ha fel..
Citera
2017-01-28, 00:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

a) Dessvärre finns det ingen utomstående som kan svara på hur stämningen var i PAJ's lägenhet fr.o.m. ca. kl. 21:00 och fram till ca. 22:40 när Eva och BÅ lämnade den. Eva är död och kan inte berätta, vad sedan Berit Å (även kallad "väninnan" i media) och P-A har uppgett vid förhör går inte att lita på. Vad det gäller P-A så finns det stor anledning för honom att fara med osanning eftersom han är GM och inte vill bli misstänkt. Även BÅ kan med stor sannolikhet ha lämnat ett falskt vittnesmål då hon och P-A vid tidpunkten för mordet misstänks ha haft någon form av kärleksrelation. Det är inte alls omöjligt att P-A kan ha övertalat henne att undanhålla något av negativ karaktär som hände eller uttalades i lägenheten under den sista timmen.

Med tanke på vad som hände med Eva 15 min efter att hon hade lämnat lägenheten så lär P-A knappast ha varit glad, den slutsatsen bör man ju åtminstone kunna dra. Eva kanske var gladare än vanligt när hon kom till P-A tidigare på kvällen och så länge systern Anneli var kvar (A åkte därifrån redan ca. kl 21:00) men som sagt, hur glad Eva var när hon lämnade lägenheten vet man inte, det kan ha uppstått någon form av osämja under den sista timmen, det håller åtminstone inte jag för helt osannolikt.

b) Ja enligt dom uppgifter som framkom i programmet "Svenska fall för FBI" så måste P-A ha uppgivit att han skjutsade hem en bekant från Kramm i samband med att han upplysningsvis hördes om vad han hade haft för sig under mordkvällen/natten.

Om det nu är sant så skulle jag satsa mina pengar på att det var ML som han körde hem. ML kan även vara vittnet som säger sig ha sett en dyblöt P-A på Kramm kl. 00:40, men om P-A verkligen dök upp på Kramm efter midnatt det vet man ju inte. Kanske var det snarare så att han var i ett desperat behov av ett alibi med anledning av att han vid den tidpunkten återigen befann sig på mordplatsen för att "rigga" den så att det hela skulle se ut som ett sexmord? P-A kan mycket väl ha ringt sin gode vän ML dagen efter, på lördagen och sagt till honom att: "Nu måste du vid förhöret säga att du såg mig på Kramm vid den här tidpunkten, annars kan jag bli misstänkt för att ha mördat Eva"... Vem vet, kanske är det så illa ställt att P-A har lyckats med att manipulera både BÅ och ML att vittna till hans egen fördel?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-01-28 kl. 01:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in