Citat:
Ursprungligen postat av
TeslaDC
Ok, då förstår jag, just denna händelsen är viktig men tyvärr inget bevis som räcker enbart. Jag tycker att det finns så många oklarheter som jag kanske missat:
a) Hur var stämningen när de lämnade Pajs lägenhet, var han sur, glad, onykter?
b) Körde Paj bil senare på natten och skjutsade en polare från Kramm, vem då?
Paj har jag festat med några gånger på 70/80 talet och han är som jag upplever det trevlig i fyllan men pratar gärna med 10cm emellan våra ansikten, dock inget ovanligt men jobbigt.
Däremot så vet jag att han kan en massa konstiga militära knep när man slåss, vart han har lärt sig det vet jag inte, men jag har inte läst hela tråden heller.
Summa summarum,, jag kände Paj som en riktig djurvän och även som en trevlig person men alla kan förändras.
a) Dessvärre finns det
ingen utomstående som kan svara på hur stämningen var i PAJ's lägenhet fr.o.m. ca. kl. 21:00 och fram till ca. 22:40 när Eva och BÅ lämnade den. Eva är död och kan inte berätta, vad sedan Berit Å (även kallad "väninnan" i media) och P-A har uppgett vid förhör går inte att lita på. Vad det gäller P-A så finns det stor anledning för honom att fara med osanning eftersom han är GM och inte vill bli misstänkt. Även BÅ kan med stor sannolikhet ha lämnat ett falskt vittnesmål då hon och P-A vid tidpunkten för mordet misstänks ha haft någon form av kärleksrelation. Det är inte alls omöjligt att P-A kan ha övertalat henne att undanhålla något av negativ karaktär som hände eller uttalades i lägenheten under den sista timmen.
Med tanke på vad som hände med Eva 15 min efter att hon hade lämnat lägenheten så lär P-A knappast ha varit glad, den slutsatsen bör man ju åtminstone kunna dra. Eva kanske var gladare än vanligt
när hon kom till P-A tidigare på kvällen och så länge systern Anneli var kvar (A åkte därifrån redan ca. kl 21:00) men som sagt, hur glad Eva var när hon lämnade lägenheten vet man inte, det kan ha uppstått någon form av osämja under den sista timmen, det håller åtminstone inte jag för helt osannolikt.
b) Ja enligt dom uppgifter som framkom i programmet "Svenska fall för FBI" så måste P-A ha uppgivit att han skjutsade hem en bekant från Kramm i samband med att han upplysningsvis hördes om vad han hade haft för sig under mordkvällen/natten.
Om det nu är sant så skulle jag satsa mina pengar på att det var ML som han körde hem. ML kan även vara vittnet som säger sig ha sett en dyblöt P-A på Kramm kl. 00:40, men om P-A verkligen dök upp på Kramm efter midnatt det vet man ju inte. Kanske var det snarare så att han var i ett desperat behov av ett alibi med anledning av att han vid den tidpunkten återigen befann sig på mordplatsen för att "rigga" den så att det hela skulle se ut som ett sexmord? P-A kan mycket väl ha ringt sin gode vän ML dagen efter, på lördagen och sagt till honom att: "Nu måste du vid förhöret säga att du såg mig på Kramm vid den här tidpunkten, annars kan jag bli misstänkt för att ha mördat Eva"... Vem vet, kanske är det så illa ställt att P-A har lyckats med att manipulera både BÅ och ML att vittna till hans egen fördel?