Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Om den inte är förutsebar så kan du väl hänvisa till domar där utövare dömts olika? Johaugs försvar kan väl komma med vad som helst, det betyder inte att det är rätt, sedan är media inte direkt objektiva så att följa Johaugs puttrande soppa är lite svårt pga all ånga.
Men som sagt, hänvisa gärna till domar som visar att bl.a. p-principen används allt för brett och vitt.
Tycker du att det är förutsägbart? Varför ska jag peka på domar när det räcker med det som pågår nu. Det var du som förde in resonemanget om proportionalitetsprincipen, inte jag. När det gäller domar kan man bland annat ställa sig frågan varför Tyson Gay fick sitt straff förkortat. Om det sedan var proportionalitetsprincipen eller något anat är ganska ointressant. Frågan är varför.
Alla tycks ha en alldeles egen uppfattning om vad straffet bör bli för Johaug och pekar på olika saker som stödjer det från olika håll. Du anser att Johaug ska dömas hårt med avseende på proportionalitetsprincipen. Johaugs försvar tycker tvärtom med hänvisning till samma princip. Du påstår att proportionalitetsprincipen handlar om att se till utövarens civila situation och tar sedan fram Sjarapova som exempel. När det visar sig att Sjarapova fått sänkt straff av helt andra skäl än du påstått, då glider du iväg och talar om något annat.
När det gäller media så har jag inte sett att de tar tydlig ställning för någon part. De återger vad som sagts. Inte sällan på ett mindre lyckat sätt, men sådan är ju media av idag.
Ställ dig själv frågan om du tycker att dopningsärenden inom idrotten präglas av förutsägbarhet, tydlighet och objektivitet.