Citat:
Ursprungligen postat av
Plasticsmiles
Har länge funderat på att skaffa ett kreditkort, inte för kreditens skull, utan för bonusen,försäkringarna och (skäms lite) för färgen på korten , alltid snyggare om de är kreditkort ju?
Är storshoppare och shoppar sjukt mycket på nätet/i butik och har hållt mig borta från kreditkort då jag varit rädd för att hamna i kreditfällan (Har dock alltid bara handlat för pengar jag har, men tänkt att det är lättare att trilla dit om jag ändå har ett kreditkort i handen)
Men nu har jag faktiskt beställd ett bank och kreditkort. Ett snyggt såndant.
100 kr rabatt när man handlat för 25 000 kronor. Bonus på varje krona spenderad.
Lite extra försäkringar och tjänster så som ID-kapningsskydd, kunna spärra alla sina prylar på ett och samma ställe (mobil,kort, ID ,pass osv)
55 dagar räntefritt.
När jag betalar en vara med kortet kan jag få ersättning om varan skulle bli stulen eller skadad.
Ett års extra garanti på hushållselektronik.
Prisskydd som innebär att om jag köper en vara och sen hittar samma vara billigare någonstans, så får jag mellanskillnaden.
Ingen ränta så länge jag betalar min räkning i tid.
Årsavgift 295 kr, billigare än det vanliga bankkortet jag har idag som kostar 40 kr/månaden.
Var inte så skeptisk till kreditkort, det gäller bara att kunna hantera dem.
Detta låter som en elektronikskedjas egna kort, stämmer det? Annars har jag svårt att tro att ovanstående fetmarkerade mening gäller.
Du har 0,4% Cashback på detta, och en årsavgift på 295kr. Inget kioskvältarkort om du frågar mig. I dagsläget är samtliga bensinbolagskort bättre även om du inte ens har bil och behöver tanka.
För övrigt så är det mycket missuppfattningar i denna tråd också. Att på ett smart sätt använda ett kreditkort är bättre alla dagar i veckan än alternativa betalningssätt. Men det ställer givetvis kravet på att man ska förstå grundläggande ekonomi och ha lite eget sunt förnuft i affären. Eller går folk och drar sina kort ända tills det säger stopp? Då är nog inte problemet själva kreditkortet.
Varför inte få X antal kronor tillbaka per år istället för att betala en kortavgift när maten/kläderna/bensinen etc ändå måste köpas in?