2017-01-29, 01:45
Medlem
Mycket projektion som sagt i denna tråd. Det är tydligt att merparten som är emot kreditkort inte har en ordnad ekonomi. Får troligen inget kreditkort eller kredit av sin bank p.g.a låg inkomst, betalningsanmärkningar eller andra skulder, eller en kombination utav dessa. Påstår därför att debitkort, som man kan få redan som barn, är det enda vettiga betalningsalternativet. Tja, har man den mentaliteten så...
Citera
2017-01-29, 03:26
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okinawa85
Att hylla kreditkorten är rätt sjukt. En helt onödig tjänst som borde totalförbjudas. Avgifterna för näringsidkarna är höga och det som då sker är prishöjningar på varor och tjänster. Det är kortutgivarna som tjänar multum på en tjänst som ingen behöver.
Kontanthantering är gratis?

Om ingen behöver tjänsten, varför används den alls?
Citera
2017-01-29, 03:32
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har aldrig haft ett kreditkort, just för att jag inte vill hamna i den där kreditfällan. Mycket bättre att använda ett betalkort utan kredit, då KAN man inte handla för pengar som man inte har.

Kan vara bra att ha ett kreditkort om man tex. är ute och reser och vill hyra en bil eller boka ett hotellrum.
Citera
2017-01-29, 08:59
Medlem
HierosGamoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plasticsmiles
Har länge funderat på att skaffa ett kreditkort, inte för kreditens skull, utan för bonusen,försäkringarna och (skäms lite) för färgen på korten , alltid snyggare om de är kreditkort ju?

Är storshoppare och shoppar sjukt mycket på nätet/i butik och har hållt mig borta från kreditkort då jag varit rädd för att hamna i kreditfällan (Har dock alltid bara handlat för pengar jag har, men tänkt att det är lättare att trilla dit om jag ändå har ett kreditkort i handen)

Men nu har jag faktiskt beställd ett bank och kreditkort. Ett snyggt såndant.

100 kr rabatt när man handlat för 25 000 kronor. Bonus på varje krona spenderad.
Lite extra försäkringar och tjänster så som ID-kapningsskydd, kunna spärra alla sina prylar på ett och samma ställe (mobil,kort, ID ,pass osv)
55 dagar räntefritt.
När jag betalar en vara med kortet kan jag få ersättning om varan skulle bli stulen eller skadad.
Ett års extra garanti på hushållselektronik.
Prisskydd som innebär att om jag köper en vara och sen hittar samma vara billigare någonstans, så får jag mellanskillnaden.

Ingen ränta så länge jag betalar min räkning i tid.

Årsavgift 295 kr, billigare än det vanliga bankkortet jag har idag som kostar 40 kr/månaden.

Var inte så skeptisk till kreditkort, det gäller bara att kunna hantera dem.

Detta låter som en elektronikskedjas egna kort, stämmer det? Annars har jag svårt att tro att ovanstående fetmarkerade mening gäller.

Du har 0,4% Cashback på detta, och en årsavgift på 295kr. Inget kioskvältarkort om du frågar mig. I dagsläget är samtliga bensinbolagskort bättre även om du inte ens har bil och behöver tanka.

För övrigt så är det mycket missuppfattningar i denna tråd också. Att på ett smart sätt använda ett kreditkort är bättre alla dagar i veckan än alternativa betalningssätt. Men det ställer givetvis kravet på att man ska förstå grundläggande ekonomi och ha lite eget sunt förnuft i affären. Eller går folk och drar sina kort ända tills det säger stopp? Då är nog inte problemet själva kreditkortet.

Varför inte få X antal kronor tillbaka per år istället för att betala en kortavgift när maten/kläderna/bensinen etc ändå måste köpas in?
Citera
2017-01-29, 09:05
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HierosGamos
Detta låter som en elektronikskedjas egna kort, stämmer det? Annars har jag svårt att tro att ovanstående fetmarkerade mening gäller.

Du har 0,4% Cashback på detta, och en årsavgift på 295kr. Inget kioskvältarkort om du frågar mig. I dagsläget är samtliga bensinbolagskort bättre även om du inte ens har bil och behöver tanka.

För övrigt så är det mycket missuppfattningar i denna tråd också. Att på ett smart sätt använda ett kreditkort är bättre alla dagar i veckan än alternativa betalningssätt. Men det ställer givetvis kravet på att man ska förstå grundläggande ekonomi och ha lite eget sunt förnuft i affären. Eller går folk och drar sina kort ända tills det säger stopp? Då är nog inte problemet själva kreditkortet.

Varför inte få X antal kronor tillbaka per år istället för att betala en kortavgift när maten/kläderna/bensinen etc ändå måste köpas in?

Jag är inte personen du citerade, men villkoren som postades överensstämmer med detta kort (som alltså inte är utgivet av någon elektronikkedja).
Citera
2017-01-29, 09:12
Medlem
HierosGamoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag är inte personen du citerade, men villkoren som postades överensstämmer med detta kort (som alltså inte är utgivet av någon elektronikkedja).

Japp jag hittade det nu, och villkoren för prisgaranti hade en halv sidas villkor med undantag som i princip bara gör det gällande för dyra kapitalvaror som säljs till listpriser.
Citera
2017-01-29, 09:25
Medlem
yz44s avatar
Som framkommit tidigare i tråden finns det både för- och nackdelar med kreditkort. Att få bonus på sina inköp som man ändå hade gjort tillhör klart plussidan. Att däremot få sina inköpsvanor kartlagda och vidaresålda till andra aktörer tillhör minussidan. De som använder kreditkorten som en form av lån med delbetalning bör förändra sitt tänkande och i stället satsa på att regelbundet spara pengar både till planerade- och oförutsedda utgifter.
Citera
2017-01-29, 10:06
Medlem
slagghackas avatar
Man ska inte använda kreditkort överhuvudtaget, det är dyrt och dåligt, skit rent ut sagt. Bara ännu ett sätt för banker och storföretag att tjäna ännu mera pengar på ingenting. Lika dåligt som att konsumera i detaljhandeln på avbetalning.

Det finns bara två lån som har potential att löna sig. Lån till fastigheter och CSN-lån till studier.
Utgå från att alla andra lån, krediter och så kallade "kreditkort" alltid är förlustaffärer.

Däremot ska man spara. Man ska ha en summa som motsvarar minst tre månadslöner på kontot, då klarar man alla plötsliga utgifter. Spara i ett halvår, lev snålt under ett par månader så har du en alldeles lagom buffert på kontot sen. Bara gör det!
Citera
2017-01-29, 10:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Man ska inte använda kreditkort överhuvudtaget, det är dyrt och dåligt, skit rent ut sagt. Bara ännu ett sätt för banker och storföretag att tjäna ännu mera pengar på ingenting. Lika dåligt som att konsumera i detaljhandeln på avbetalning.

Det finns bara två lån som har potential att löna sig. Lån till fastigheter och CSN-lån till studier.
Utgå från att alla andra lån, krediter och så kallade "kreditkort" alltid är förlustaffärer.

Däremot ska man spara. Man ska ha en summa som motsvarar minst tre månadslöner på kontot, då klarar man alla plötsliga utgifter. Spara i ett halvår, lev snålt under ett par månader så har du en alldeles lagom buffert på kontot sen. Bara gör det!

Läs tråden så kanske även du fattar att kreditkort är ganska smart. Det finns ingenting som stoppar mig från att ha mer än din rekommendation i buffert men betala med kreditkort och betala av månadsfakturan i fullo direkt så att inga kostnader tillkommer.

Gratis lån under 30 - 45 dagar, kickback på en del kort, inget valutapåslag i mitt fall - handlar en del via nätet från andra länder och då sparar man in en hel del bara på detta faktum.

Skillnaden mot att dra ett debetkort är att debetkortet enbart kostar pengar, ger inga fördelar.

Hade du argumenterat för kontanter hade jag haft mer förståelse för din inställning.
Citera
2017-01-29, 10:41
Medlem
Snackss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka

Förklara för mig hur en månads räntefri kredit och cashback utan årsavgift är dyrt, dåligt och skit?

Oavsett om du har en månadslön eller en årslön på kontot är det idioti att inte använda kreditkort så länge det finns kort med såpass bra villkor som vi har idag.

De stora retail-kedjorna brukar ju köra avbetalningskampanjer där du har 6-månaders räntefri avbetalning utan uppläggningsavgift. Har man ett uns av ekonomisk förståelse så inser man snabbt att det är en grym deal förutsatt man inte sänker tröskeln för köpbeslutet pga betalsättet. Det är ju inte betalsättet isig som är skadligt utan faktumet att pöbeln känner sig rik och överspenderar.
Citera
2017-01-29, 11:08
Medlem
AmericanHistoryXLs avatar
Gratis kortavgift, bonus på alla köp och flera fördelar jämfört med vanliga betaltkortet. Hur kan det vara dåligt?
Citera
2017-01-29, 11:21
Medlem
DIdes avatar
Betalkort med poäng är vår melodi.
Sedan får man en snygg redvisning på vart träpengarna tog vägen.

Rent och snyggt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in