2017-01-28, 23:34
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaster
Många här verkar tro att vi som handlar med kreditkort gör det för att vi inte har råd att betala kontant. Ack så fel ni har. Jag handlar som sagt var allt med kreditkort och betalar fakturan i slutet av månaden räntefritt för att det är bekvämt, jag får tillbaka tusentals kronor per år samt är bättre skyddad mot kortbedrägerier eftersom jag måste godkänna varje köp på fakturan.

Har man vanligt debitkort så kan den som kommer över dina kortuppgifter ta ut allt du har på kontot som kortet är kopplat till, du får heller ingen köpbonus.
ja men exakt, tvärtom är det folk med pengar på kontot som inser värdet med en räntefri kredit och bonus på sin köp. vilken affärsmän säger nej till bonus och räntefria lån? ingen.

tugget med "jag vill inte stå till skuld eller betala av" är efterblivet sosse-tugg.

men vänd på det, det är tack vare dom som inte använder korten och de som missbrukar korten som gör att vi som använder det smart tjänar på det.
Citera
2017-01-28, 23:40
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Varför skulle jag INTE vilja ha tillbaka 1000 kr per år om jag kan?

Det finns en potentiell risk hos den genomsnittlige användaren att det tar fokus och energi från tråkiga saker som skulle kunna göra riktig skillnad för ens ekonomi på lång sikt, som att ha en högre spartakt samt ha en vettig pensionsplan.

Drar väl själv kortet för runt 60k årligen, och skulle säkerligen tjäna på att ha kreditkort. Hade jag haft dubbelt så stora utgifter hade jag fått dubbelt så mycket mer i cashback, men det hade samtidigt kostat 60k...

Radioprofilen Dave Ramsey är kanske lite onödigt negativt inställd till kreditkort, men han har ändå intervjuat tusentals miljonärer genom åren, och i princip INGEN nämner kreditkortsbonusar och -poäng som någonting som bidrog till deras finansiella genombrott.

"Stop giving your most powerful wealth-building tool away.. It's your income! You're making everybody else rich!"
Citera
2017-01-28, 23:40
Medlem
Jag använder 50% Amex, 50% kontanter. Vill inte ha med bankerna att göra.
Citera
2017-01-28, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Alla mina vänner har kreditkort. Och de använder kreditkortet för varenda inköp. De köper t o m tuggummi och tändstickor för 2 kr med kreditkortet på Pressbyrån. Sen betalar de en stor monsterskuld varje månad den 25:e och har några tusenlappar kvar på lönen som de sparar eller reser bort.

Det är ju fullständigt idiotiskt att göra såhär. Kreditkort är ju till för stora inköp så som resor, möbler, dyra mekanikerräkningar, sjukhusräkningar utomlands et.c. Saker som man eventuellt vill avbetala på 1-2 månader (eller 3-4 månader om man verkligen inte vill ta ett lån / är i en desperat situation).

Vad håller ni på med, ni som valt att leva 30 dagar före lönen livet ut? På vilket sätt hjälper det er att betala småutgifter (mindre än 500) med kreditkort?

Gillar ni att se ett högt saldo på kontot tills räkningen dras? Gillar ni inte att budgetera era pengar? Skönare att glömma bort hur lite pengar man faktiskt har att röra sig med?

Dina vänner använder kreditkortet som det är tänkt, man har ingen ränta att betala om man betalar hela skulden varje månad, sen investerar man sina kontanta medel.
Citera
2017-01-28, 23:59
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Har man så dålig självkontroll att man går loss i affären för att man har ett kreditkort ska man nog överväga att skaffa en god man.

Hela marknadsekonomin är uppbyggd på att du inte ska känna att något du köper är onödigt. Krävs knappast att du gör något som kan liknas vid att du "går loss" med kortet (på låt säga skräp som snus och cola, eller två dubbeljapp i veckan) för att det ska rasera och mer därtill hela poängen med bonus.

Låt säga att du köper i snitt 100st av någonting på ett år. Prova nu istället att köpa 99st kommande år. Eller 95. 90. Du har direkt skapat mer förändring än vad någon bonus ger dig, och du har förmodligen blivit lite hälsosammare på kuppen.
Citera
2017-01-29, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
När man väl får sin bonus utbetald, kan man bara använda den på en preem mack om man har preemkortet tex?

Man vill ju helst välja själv vart man vill lägga pengarna!

Du får ut den i rena pengar, och kan sen använda den var du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Det finns en potentiell risk hos den genomsnittlige användaren att det tar fokus och energi från tråkiga saker som skulle kunna göra riktig skillnad för ens ekonomi på lång sikt, som att ha en högre spartakt samt ha en vettig pensionsplan.

Absolut, och det är därför jag säger att bara personer med ordnad ekonomi borde ha kreditkort. Personer som lever lön till lön bör hålla sig långt borta från detta.
Citera
2017-01-29, 00:05
Medlem
Mycket projektion i denna tråd.
Citera
2017-01-29, 00:26
Medlem
TruckUrbans avatar
Skrämmande att se hur många i tråden som hyllar kreditkortet... Nyttiga idioter kallas det visst.
Citera
2017-01-29, 00:36
Medlem
Plasticsmiless avatar
Har länge funderat på att skaffa ett kreditkort, inte för kreditens skull, utan för bonusen,försäkringarna och (skäms lite) för färgen på korten , alltid snyggare om de är kreditkort ju?

Är storshoppare och shoppar sjukt mycket på nätet/i butik och har hållt mig borta från kreditkort då jag varit rädd för att hamna i kreditfällan (Har dock alltid bara handlat för pengar jag har, men tänkt att det är lättare att trilla dit om jag ändå har ett kreditkort i handen)

Men nu har jag faktiskt beställd ett bank och kreditkort. Ett snyggt såndant.

100 kr rabatt när man handlat för 25 000 kronor. Bonus på varje krona spenderad.
Lite extra försäkringar och tjänster så som ID-kapningsskydd, kunna spärra alla sina prylar på ett och samma ställe (mobil,kort, ID ,pass osv)
55 dagar räntefritt.
När jag betalar en vara med kortet kan jag få ersättning om varan skulle bli stulen eller skadad.
Ett års extra garanti på hushållselektronik.
Prisskydd som innebär att om jag köper en vara och sen hittar samma vara billigare någonstans, så får jag mellanskillnaden.

Ingen ränta så länge jag betalar min räkning i tid.

Årsavgift 295 kr, billigare än det vanliga bankkortet jag har idag som kostar 40 kr/månaden.

Var inte så skeptisk till kreditkort, det gäller bara att kunna hantera dem.
Citera
2017-01-29, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plasticsmiles
Har länge funderat på att skaffa ett kreditkort, inte för kreditens skull, utan för bonusen,försäkringarna och (skäms lite) för färgen på korten , alltid snyggare om de är kreditkort ju?

Är storshoppare och shoppar sjukt mycket på nätet/i butik och har hållt mig borta från kreditkort då jag varit rädd för att hamna i kreditfällan (Har dock alltid bara handlat för pengar jag har, men tänkt att det är lättare att trilla dit om jag ändå har ett kreditkort i handen)

Men nu har jag faktiskt beställd ett bank och kreditkort. Ett snyggt såndant.

100 kr rabatt när man handlat för 25 000 kronor. Bonus på varje krona spenderad.
Lite extra försäkringar och tjänster så som ID-kapningsskydd, kunna spärra alla sina prylar på ett och samma ställe (mobil,kort, ID ,pass osv)
55 dagar räntefritt.
När jag betalar en vara med kortet kan jag få ersättning om varan skulle bli stulen eller skadad.
Ett års extra garanti på hushållselektronik.
Prisskydd som innebär att om jag köper en vara och sen hittar samma vara billigare någonstans, så får jag mellanskillnaden.

Ingen ränta så länge jag betalar min räkning i tid.

Årsavgift 295 kr, billigare än det vanliga bankkortet jag har idag som kostar 40 kr/månaden.

Var inte så skeptisk till kreditkort, det gäller bara att kunna hantera dem.

välkommen tbx när du handlat upp all kredit på skit och behöver tips på smslåneföretag
Citera
2017-01-29, 01:06
Medlem
Plasticsmiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfmamma
välkommen tbx när du handlat upp all kredit på skit och behöver tips på smslåneföretag

Tack, men jag tror jag redan hade varit där om jag hade varit sådan. Redan vid 18 år isåfall.
Så tack men nej tack
Citera
2017-01-29, 01:38
Medlem
Att hylla kreditkorten är rätt sjukt. En helt onödig tjänst som borde totalförbjudas. Avgifterna för näringsidkarna är höga och det som då sker är prishöjningar på varor och tjänster. Det är kortutgivarna som tjänar multum på en tjänst som ingen behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in